Rc paramotor in nederland?

Hoi,
Ik start met de twee trikes die ik heb, altijd rijdend. Ik leg het scherm achter de trike, geef langzaam gas zodat de vleugel zich vult en op het moment dat de trike begint te rijden, til ik de vleugel aan de linkerkant bij zijn tip op en loop een stukje mee. Op het moment dat hij uit zichzelf boven de trike gaat staan, geef ik vol gas. Meestal is hij dan na enkele meters los van de grond. Uiteraard lukt dit niet altijd maar dit is voor mij de meest beproefde methode.

Maar zoals ik al schreef is mij dat nog maar enkele keren op gras gelukt. Gewoon door te weinig snelheid. Ik heb al gekeken naar de sterkere motor van Hacker die zij adviseren of naar de zelfde van Turnigy maar wacht nog even totdat ik het met vier cellen geprobeerd heb.
Ik weet dat pas sinds eind juni en heb nog geen gelegenheid gehad om het te proberen.

Groetjes, Erik.
 
Misschien een overbodige aanvulling, maar maar ik heb op de site van Hacker gezien dat ze voor een krachtigere setup 2 props monteren van 10 x 5.5 dan gebruiken ze een 70a regelaar met dezelfde motor als ik het goed heb.
 
Dat van die dubbele prop kan misschien wel de oplossing zijn, ga ik me eens in verdiepen.
Had dat ook al es gezien, maar er verder niet bij stil gestaan.

Al zal het een afweging worden naar vliegtijd lijkt me.
 
Je zou dan moeten hebben de A30-8xl V4 van Hacker. Die heeft een verlengde as voor de bevestiging van de 2 propellers. Voor zover als ik begreep moet je ook een andere kooi gebruiken en een regelaar van 70mAh. Dat is de reden dat ik gekeken heb naar een soortgelijke motor van Turnigy.
 
Wat ik begrepen heb kan het ook met de andere standaard motor van Hacker, de prop adapter kun je los bij hen bestellen.
 
Wij gebruiken bij 1:1 een zgn A-assist.
Je A-riser heeft een splitsing voor de middelste en buitenste lijnen van je scherm.
De middelste lijnen worden in de start als eerste aangetrokken, waardoor het scherm snel boven de trike komt, hierna mogen deze lijnen niet meer aangetrokken worden ivm verkeerde invalshoek en mogelijke inklappers.
Werkt prima!

Wil jet het zelf een keer zien, stuur maar een pbtje ;)
 
Het 1:1 paramotorvliegen spreekt me ook wel aan! Heb ooit eens het geluk gehad om (ongepland) mee te kunnen met een lokale trike paramotor. Prachtig zicht heb je van onder zo'n parapente!

Gisteren nog 2 vluchten met de Oxy 1.0 gemaakt. Gondel was vliegklaar een 900 gram zwaar.
Halfweg de 2de vlucht kwam er plots wind op. Ik heb mogen werken om de para terug te krijgen! Laag vliegen was deel van de oplossing, maar windstoten namen de para soms plots 5 tot 10m de hoogte in. Dan effe motor uit om hoogte in snelheid en dus in ook horizontale verplaatsing om te zetten. Eens laag weer wat motorvermogen.
Zweten maar toch de para mooi terug gekregen.
 
Goed bezig.
Het is leuk om 's avonds bij rustig weer je rondjes op het veld te vliegen.
Veel leuker is het echter om met net iets te veel wind te gaan vliegen:
Laag bij de grond laverend tegen de wind met zo weinig mogelijk gas vooruit proberen te komen, zodra je bijna buiten zicht bent, omdraaien en als een haas terug komen vliegen en vervolgens het spelletje opnieuw beginnen.
Zorg er altijd voor dat je voor de wind blijft, dan waait ie als de wind opsteekt altijd naar je toe en kun je met een stall of steil spiraal nog altijd voor je voeten landen.
 
Eigenlijk was de 2de vlucht eerst heel fijn gestart. Had op 80-100m hoogte mooi thermiek te pakken. Dus motor uit en op hoogte blijven.
Maar plots was die stevige wind daar...
Na de landing had ik echt geen zin meer om terug bij wind te vliegen. [emoji16] Wou mijn mooie para niet kwijt.

Al lijkt het me wel een leuke uitdaging, ga ik zeker nog testen!

Windop starten / thermieken ben ik gewoon van het zweefvliegen. Je staat er vaak versteld van hoe snel een toestel (te) ver weg van je is als je windaf gaat cirkelen.
Helaas werd ik deze keer verrast. Van windstil naar ruim 3 bft, met windstoten van meer dan 4 bft en dit plots op een minuut tijd.
2 de probleem die dag was dat de wind nogal noordelijk stond. Dan zit je windop net in de no-fly zone van ons veldje.

Bedankt voor je tips! Ga ik zeker testen.
Heb hier ook nog een Pulse 1.4 en een Power 1.1 liggen. Misschien moet ik daar de windtesten mee doen. De Oxy 1.0 is echt wel snel "weg" bij wat wind. Al moet ik voor het "vlakbij spelen met wind" ook misschien gewoon mijn extra lood aan de Oxy 1.0 hangen. Voorlopig kom ik dan op 1200 gram uit.
 
Laatst bewerkt:
Dinsdagavond was het prachtig windstil weer dus de Oxy 1.0 weer eens uitgelaten.
Hoe meer ik er mee vlieg, hoe prettiger ik het vind! Erg verslavend.

Voor de eerste maal ook loopings gedaan.
Een clublid vliegt de hacker free en die gaat erg snel in looping wanneer je volgas geeft. Ik was er zelf niet helemaal gerust in voor mijn Oxy 1.0 omdat ik 3S vlieg met een lage KV motor en formaat 8 van prop.
Dus ipv. gewoon volgas, heb ik het als volgt aangepakt:
- aan 3/4 gas vliegen, de gondel hangt dan wat vooruit.
- gas terugnemen (nagenoeg dicht), zodat de gondel naar achteren "zwaait"
- zodra de gondel zijn achterste punt bereikt en weer naar voren wil zwieren direct volgas
- hupla een looping.

Moeilijker is het niet. [emoji3]
Ik had nog wel 300 gram gewicht mee, misschien moet ik dat ook eens droppen. Zonder gewicht, weegt hij vliegklaar met 3S 2800mAh lipo een 630 gram. Ik vlieg voorlopig toch liever naar de 1kg, daarom standaard 300gram mee.

Ook al wat spiraal geoefend. Dan gaat ie wel snel naar beneden.
Nu wil ik nog gaan testen om in de spiraal gas bij te geven en zo op hoogte te blijven.

Wat is het paramotor vliegen toch tof!
 
Enkele foto's:
20c5354a496dbe7072339c5a5b45ec7e.jpg
84c185f58c6aa94663ebba78f795ef35.jpg
431ba22734b4d3cf16345dc8a1512bf8.jpg
f19521e3081686b2f1e4daf3cef42f4f.jpg
 
man man man, wat ziet het er allemaal mooi uit zeg.
Ik heb er net een uurtje over gelezen, maar het lijkt allemaal nog vrij complex om het model goed vliegend te krijgen. LEUK!
Was wel wat verbaast over de prijzen van een kit/set. Misschien dat ik ergens een keer 2de hands of op een beurs wat geluk heb.

Maar heel leuk allemaal. Ik ga het in de gaten houden.
 
Hallo,

Om nog even terug te komen op mijn berichtje over het starten van de Bullix van Hacker op gras met 4 cellen....het werkt fantastisch. Hij is zo los, daarna wel direct gas terug nemen anders gaat hij bijna recht omhoog.
Ik heb er wel een grotere regelaar opgezet. Die van 40 Ah stopte er steeds mee. Ik heb er toen een 80 Ah opgezet omdat ik er nog zo een had liggen en dat geeft geen enkel probleem. Het gaat nu zelfs zo goed en makkelijk, dat twee clubleden overwegen ook een Bullix trike met scherm aan te schaffen. Ik ben benieuwd.
IMG-20170503-WA0011.jpeg


Groetjes, Erik.
 
Goede tip met die 4S. Ga ik zeker eens testen! Vlieg altijd op 3S.

Had je geen probleem met de trike die afwijkt tijdens het rijden in take-off of de para die scheef komt te hangen?
 
Hoi,
Inderdaad rijdt de trike af en toe weg met een bocht maar over het algemeen is hij binnen een paar meter los en dan direct tegen de wind in sturen. Mijn ervaring is dat op het moment het scherm boven de trike staat en 'draagt' het opstijgen vanzelf gaat. Hoe dan ook oefening baart kunst.

Groetjes, Erik
 
Goede tip met die 4S. Ga ik zeker eens testen! Vlieg altijd op 3S.
Stroom wil dan, bij gelijkblijvende prop, toenemen met factor (4/3)² = 1.7, 70% meer. Je zult waarschijnlijk een een lichtere prop moeten monteren om die toename binnen de perken te houden.

Handig tabelletje voor extra stroom bij één of twee cellen meer:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF

Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
Opgenomen vermogen rechtevenredg met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.
 
Laatst bewerkt:
Hi Piet en de anderen hier.
Ik had al een FLYPG Flex 1.7 jaren op zolder liggen en begin dit jaar vlieggereed gemaakt. Een rug-hernia heeft even roet in het eten gegooid. Dus platliggend liggen Googlen op rc-paragliders en een tweedehands Hacker Astral V2 gekocht. Scherm is verbouwd naar hybride en is een scherm dat snel gevlogen kan worden. Speedbar is ook nodig om te starten en bij motorvlucht. Momenteel wachtend op onderdelen zoals backpack EVO, kooi en servo's.
Maar eerst moet er gevlogen gaan worden met de Flex 1.7 om de beginnersfouten zo veel mogelijk uit de piloot te halen.

Op https://www.rcparaglidingforum.de heb ik intussen veel gelezen en hopelijk ook van opgestoken.

Ik woon in Sassenheim (Z-H) dus misschien zijn er nog mensen actief hier in de buurt. Leuk om met meerdere mensen te vliegen.
Piet, Boxmeer is wat verder, maar onze zoon woont met vrouw en kind vlakbij Eindhoven, dus misschien kan ik wat combineren.
 
Hoi,
Ik woon in Eindhoven en ga regelmatig met mijn Trikes vliegen in Son (MVSB)iets het weer het toelaat. Niet nu dus. Ik heb een grote zelfgemaakte Bullix en de originele van Hacker met een Stunt.

1552663255934-2135103415.jpg


Beiden vliegen fantastisch. Over een tijdje heb ik een derde Trike klaar, totaal ander model overigens voor de Spiral 2.4 van Opale.....en beterschap.

Groetjes, Erik.
 
Back
Top