RCRCM Typhoon

Vandaag aan de kust met 500 gram ballast gevlogen. Bij 15-20 kts wind vloog de Typhoon met ballast al duidelijk vlotter en lekkerder. Ik ben heel blij dat ik die modificatie heb laten doen. Bij meer wind ga je het verschil waarschijnlijk nog beter merken.
Helaas hoor je in de wind het fluiten van de kist nauwelijks, dat is wel zonde. Alleen als je recht over jezelf heen duikt hoor je het heel even.

Vandaag aan de kust met 500 gram ballast gevlogen. Bij 15-20 kts wind vloog de Typhoon met ballast al duidelijk vlotter en lekkerder. Ik ben heel blij dat ik die modificatie heb laten doen. Bij meer wind ga je het verschil waarschijnlijk nog beter merken.
Helaas hoor je in de wind het fluiten van de kist nauwelijks, dat is wel zonde. Alleen als je recht over jezelf heen duikt hoor je het heel even.

Heb inmiddels ook bericht van sloperacer. De prijzen zijn nog best te overzien :). De motor setups zouden nog iets goekoper kunnen als je genoegen neemt met iets minder kwaliteit dan de geleverde Kontronik/Hacker/Hyperion setups.

Maar ik ben helemaal om en heb besloten dat dit mogelijk mijn eerst volgende vliegtuig gaat worden ergens in 2012. In geel of oranje :).

Onderstaand nog wat beelden die aardig laten zien hoe de kist zijn energie houdt in hoge bochten en hoe snel hij omgetrokken kan worden. Dit was in een kleine 30 knopen wind.

Laatst bewerkt door een moderator:
Onderstaand nog wat beelden die aardig laten zien hoe de kist zijn energie houdt in hoge bochten en hoe snel hij omgetrokken kan worden. Dit was in een kleine 30 knopen wind.

Mooi Raymond, hoop hem gauw in het echt te zien vliegen.
Onder deze condities heb je die motor niet echt nodig, lijkt me.

Rick

Onder deze condities heb je die motor niet echt nodig, lijkt me.
Die is dus ook niet gebruikt (was zelfs afgeplakt tegen zand). Sowieso is het doel om tijdens hellingvliegen waar dan ook de motor niet te gebruiken, maar toch ben ik erg blij dat hij erop zit.

Raymond, zou je een foto kunnen maken van de cockpit? Waar zitten alle componenten?

Vervolgens nog de vraag welke motor/regelaar/accu combinatie je hebt en hoe lang je hiermee kunt vliegen (hoeveel stijgvluchten?)

Ik heb een Hyperion GS2218-10 motor, 12x6 Aeronaut, 70A regelaar, aparte BEC, Hyperion 3S1800 35C accu. Hiermee trek ik gemiddeld 35A. Dat geeft iets meer dan 2 minuten motorlooptijd. Klinkt als niet veel, maar het vliegtuig speert hiermee al aardig naar boven, ik schat dat je in een 20 sec op 200m zit. Daarbij is dit vliegtuig primair als hellingkist gekocht, waarbij de motor puur aanwezig is als 'absauf'verzekering (maar het is wel degelijk leuk om op het vlakkeland te vliegen met de Typhoon!). Ik heb 2 accu's, genoeg om een tijdje fun mee te hebben, zeker als het thermisch is.

Indeling cockpit:
full

full

De Spektrum AR7000 ontvanger ligt onder de regelaar, de sateliet ontvanger onder de accu. De BEC ligt achter de regelaar in de romp.

Bedankt voor de snelle post! Past allemaal precies :).

Heb ook even contact gehad met de mensen van sloperacer. Zie deze kist helemaal zitten. Alleen merk ik dat het vooral met de benodigde servo's motor en lipo's nu even wat de prijzig wordt. Maar wordt het niet 2012, dan wel 2013.

Ben overtuigd van de kwaliteit van de kist (van horen zeggen) alhoewel ik liever wel een full carbon E romp zou willen. Op fora zie je dat de romp voor de vleugel toch wel zwak is ivm de afwezigheid van carbon. Aangezien mijn 2.4 ontvangers allen lange antennes hebben die naar buiten kunnen moet dit geen probleem zijn toch?

waarbij de motor puur aanwezig is als 'absauf'verzekering ....

De Spektrum AR7000 ontvanger ligt onder de regelaar, de sateliet ontvanger onder de accu. De BEC ligt achter de regelaar in de romp.
Ik had in mijn Alpina de ontvanger configuratie ook ongeveer zo geregeld.
- 2,4 GHz ontvanger met twee ±15 cm lange antennes tegen een zijkant van de romp
- één antenne-uiteinde onder in de romp (onder de motor-accu)
- één antenne-uiteinde aan de zijkant van de romp, zelfde kant als de ontvanger, maar ervoor
- aan de andere zijkant van de romp zat de regelaar.

Tijdens een middagje hellingvliegen kreeg ik een absaufer. Ach, ik heb een 'absaufverzekering' in gebouwd, dus eerst nog even lekker naar thermiek blijven zoeken. Toen dat uiteindelijk niet lukte: motor aan.

Hmm er gebeurt niets ....:confused:
Nog een keer motor aan. Nee hij doet het echt niet. :schrik:
Uiteindelijk in de mais neergezet zonder schade .... :yes:
Pffieuw ...

Terug op de camping de log bestudeerd.
Vanaf het moment dat ik onder de starthoogte kwam, werd de ontvangst ontzettend slecht. De failsafe 'motor-uit-bij-slechte-ontvangst' (op advies van het artikel uit het KNVvL-blad) zorgde ervoor dat de motor ook echt uit bleef .... :bad-words:
Conclusie: de ontvangerantennes lagen in de schaduw van accu en regelaar. Iets wat in NL nooit optreedt, omdat je daar altijd min of meer boven je vliegt, maar nooit onder je. En als je in NL wel 'onder' je vliegt heb je een ander probleem.

Eenmaal thuis heb ik de ontvanger in de staartboom, achter de vleugel geplaatst, met beide antennes op een triplex plaatje aan de ontvanger, naar achteren wijzend (één horizontaal en één vertikaal).

Sindsdien geen problemen meer. Ook nog een keer op de helling geprobeerd op een dag dat het goed droeg, remkleppen uit en naar beneden (>100 m onder mij). Motor ging goed aan, maar ja, ik had die failsafe wel verwijderd ...
Thuis de log bekeken. Geen duidelijke verslechtering meer in ontvangst vanaf het moment dat ik onder me vloog. Alles OK!

Tismaardatuhetweet. Een gewaarschuwd man ...

Dirk.

Ik had in mijn Alpina de ontvanger configuratie ook ongeveer zo geregeld.
- 2,4 GHz ontvanger met twee ±15 cm lange antennes tegen een zijkant van de romp
- één antenne-uiteinde onder in de romp (onder de motor-accu)
- één antenne-uiteinde aan de zijkant van de romp, zelfde kant als de ontvanger, maar ervoor
- aan de andere zijkant van de romp zat de regelaar.

Tijdens een middagje hellingvliegen kreeg ik een absaufer. Ach, ik heb een 'absaufverzekering' in gebouwd, dus eerst nog even lekker naar thermiek blijven zoeken. Toen dat uiteindelijk niet lukte: motor aan.

Hmm er gebeurt niets ....:confused:
Nog een keer motor aan. Nee hij doet het echt niet. :schrik:
Uiteindelijk in de mais neergezet zonder schade .... :yes:
Pffieuw ...

Terug op de camping de log bestudeerd.
Vanaf het moment dat ik onder de starthoogte kwam, werd de ontvangst ontzettend slecht. De failsafe 'motor-uit-bij-slechte-ontvangst' (op advies van het artikel uit het KNVvL-blad) zorgde ervoor dat de motor ook echt uit bleef .... :bad-words:
Conclusie: de ontvangerantennes lagen in de schaduw van accu en regelaar. Iets wat in NL nooit optreedt, omdat je daar altijd min of meer boven je vliegt, maar nooit onder je. En als je in NL wel 'onder' je vliegt heb je een ander probleem.

Eenmaal thuis heb ik de ontvanger in de staartboom, achter de vleugel geplaatst, met beide antennes op een triplex plaatje aan de ontvanger, naar achteren wijzend (één horizontaal en één vertikaal).

Sindsdien geen problemen meer. Ook nog een keer op de helling geprobeerd op een dag dat het goed droeg, remkleppen uit en naar beneden (>100 m onder mij). Motor ging goed aan, maar ja, ik had die failsafe wel verwijderd ...
Thuis de log bekeken. Geen duidelijke verslechtering meer in ontvangst vanaf het moment dat ik onder me vloog. Alles OK!

Tismaardatuhetweet. Een gewaarschuwd man ...

Dirk.

Goed, my lips are sealed 8-)

Raymond,

Inmiddels is bekend dat een piloot erg veel van zijn RCRCM Typhoon kan houden, maar pas op, want het tegenovergestelde kan ook voorkomen:

Afgelopen week heb ik de Typhoon eens met weinig wind geprobeerd. Wind was 20 graden dwars op het duin, 10 knopen met op momenten maar 7 knopen. Het was geen probleem om de kist boven te houden. Ik kon zelfs nog heel behoorlijke hoogtes halen. De Typhoon heeft nu dus alles tussen 7 en 30 knopen gehad, en aan beide zijden was de grens nog niet bereikt. Deze kist kan echt altijd en overal vliegen.

Ik heb de Typhoon nog niet in de thermiek gehangen, maar heb er het volste vertrouwen in. Als ik zie hoeveel hoogte ik op het strand in een kleine 10 knopen kon halen zit het met de minimum daalsnelheid wel snor, en ik heb al eens de kist een aantal rondjes laten cirkelen op lage snelheid, gaat ook prima stabiel.

Back