Ik had in mijn Alpina de ontvanger configuratie ook ongeveer zo geregeld.
- 2,4 GHz ontvanger met twee ±15 cm lange antennes tegen een zijkant van de romp
- één antenne-uiteinde onder in de romp (onder de motor-accu)
- één antenne-uiteinde aan de zijkant van de romp, zelfde kant als de ontvanger, maar ervoor
- aan de andere zijkant van de romp zat de regelaar.
Tijdens een middagje hellingvliegen kreeg ik een absaufer. Ach, ik heb een 'absaufverzekering' in gebouwd, dus eerst nog even lekker naar thermiek blijven zoeken. Toen dat uiteindelijk niet lukte: motor aan.
Hmm er gebeurt niets ....

Nog een keer motor aan. Nee hij doet het echt niet. :schrik:
Uiteindelijk in de mais neergezet zonder schade ....

Pffieuw ...
Terug op de camping de log bestudeerd.
Vanaf het moment dat ik onder de starthoogte kwam, werd de ontvangst ontzettend slecht. De failsafe 'motor-uit-bij-slechte-ontvangst' (op advies van het artikel uit het KNVvL-blad) zorgde ervoor dat de motor ook echt uit bleef .... :bad-words:
Conclusie: de ontvangerantennes lagen in de schaduw van accu en regelaar. Iets wat in NL nooit optreedt, omdat je daar altijd min of meer boven je vliegt, maar nooit onder je. En als je in NL wel 'onder' je vliegt heb je een ander probleem.
Eenmaal thuis heb ik de ontvanger in de staartboom, achter de vleugel geplaatst, met beide antennes op een triplex plaatje aan de ontvanger, naar achteren wijzend (één horizontaal en één vertikaal).
Sindsdien geen problemen meer. Ook nog een keer op de helling geprobeerd op een dag dat het goed droeg, remkleppen uit en naar beneden (>100 m onder mij). Motor ging goed aan, maar ja, ik had die failsafe wel verwijderd ...
Thuis de log bekeken. Geen duidelijke verslechtering meer in ontvangst vanaf het moment dat ik onder me vloog. Alles OK!
Tismaardatuhetweet. Een gewaarschuwd man ...
Dirk.