Re-Introductie en het weer oppakken van de heli hobby! Waar te beginnen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Chloronium, 2 mrt 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ook wel eens gebeurt, is dat mensen een lip onder de staartvin zetten.
    dan is het voor de heli onmogelijk om dicht op de grond te komen, blijven de staartbladen automatisch verder weg.
    met de originele vin raken de bladen precies wel, meestal.

    Qua futaba protocol:
    eigenlijk moet je nu kiezen...
    je hebt fhss en fasst
    daarnaast heb je nog de telemetrie protocollen, maar je spullen werken ook zonder.
    het grootste verschil is dat fhss wat minder gegarandeerd is op grote afstanden.
    fasst wordt gegarandeerd tot 2 km als ik mij niet vergis, fhss een stuk dichterbij.
    fhss is wat betreft de ontvangers goedkoper.

    tegelijk hoeft dit helemaal geen probleem te zijn als je met een heli vliegt. ook sportvliegen met een vliegtuig is geen probleem. dan kom je toch nooit zo ver.
    ik verwacht dat de meeste heli/sportvliegers nooit verder dan 500 meter van zich weg geweest zijn...
    bij zwevers kan het wel eens anders zijn..

    die 14sg zijn volgens mij meerdere versies van. Fhss, Fasst en beide.
    neem in ieder geval de tijd voor de keuze.
    een zender is prijzig, en bepaalt heel veel voor de komende jaren.
    al je toestellen komen samen in die zender.. dus is vrij belangrijk
    De 14 is een hele goede zender. is de opvolger voor de oude 10CG (die had ik) (de nieuwe is serieus anders.. in mijn mening niet beter)
    qua menu en instellen, dat is bij iedere zender gewoon ff wennen. dat kun je altijd leren.

    maar hoe het in de hand ligt, dat kun je niet aanpassen.
    dus vastpakken zoals jij wilt gaan vliegen..
     
  2. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Betreft de zender, daar ben ik al uit. Ik heb zojuist een deal gesloten voor een Futaba T14SG (FASSTest en kan ook FHSS). Ik heb deze op de club ook gezien en ik ben persoonlijk een Futaba fan. De 550 is ook al gereserveerd en die zal ik rond mei kunnen kopen. Volgende maand de XK K110 aanschaffen en een simulator, en dan hebben we alles denk ik wel zo! Ik heb veel zin in dit seizoen! Ik ga denk ik gewoon voor de originele 550X skid, want die past ook op de 550L.
     
  3. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Voor ik de skids verving heb ik voor beide flightcontrollers uitgezocht of ik problemen kon verwachten met het naar voren hellen. En dit was niet het geval. Zoals Easy ook zegt, in de BeastX documentatie staat ergens dat de heli bij initialiseren ook op zijn kant mag liggen, als hij maar stil ligt. Twee jaar gelden heb ik de skids vervangen op beide helies en daarna geen problemen met initialisatie gehad.
    Indien ik me het goed herinner is de 550X skid iets smaller dan de 550L, dus iets groter gevaar voor kantelen.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    oke, dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Dan was dat probleem er om een andere reden.

    Was altijd in de veronderstelling dat de heli vlak moest staan omdat de gyro dan gecalibreerd werd oid. Vraag me wel af hoe zon systeem dan weet wat vlak is

    Wellicht iemand die dat weet.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vermoed, dat dat aan de hand van acceleratie-sensors gedaan wordt: sommige gyro's "adverteren" met "6-assen" en er zijn er maar drie: X, Y en Z. Maar als je op iedere as een rotatie sensor EN een acceleratiesensor zet, heb je dubbel zoveel informatie...
    Als een heli niet vlak ligt, accelereert hij. Dus stuurt het systeem net zo lang totdat de acceleratie nul wordt.

    Zo even uit het losse hoofd geredeneerd...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het werkt eigenlijk hetzelfde als bij de gyro op de staart.

    als de heading hold (dus acceleratiemeters in combinatie met de ouderwetse gyro) weet het apparaat exact hoeveel de staart verdraait ten opzichte van wat er vanuit de zender wordt gevraagd.
    wijkt de werkelijke verdraaiing af van wat de zender aangeeft, stuurt het apparaat met de servo de boel weer recht.

    zo werkt de stabilisatie op de elevator en de aileron as ook.
    gewoon dezelfde techniek, alleen andere software omdat de elevator en aileron nu eenmaal anders reageren.

    De staartgyro's worden tegenwoordig, sinds de heading hold gyro niet meer in servopositie aangestuurd, maar in graden/sec.
    dus die gyro gaat proberen om het opgegeven aantal graden/sec te halen, en stelt alles in het werk om dat te doen.

    dit gebeurt nu dus ook op de elevator en aileron as.
    let maar op.
    je ziet zo'n heli nooit van stand veranderen, tenzij de piloot wat doet. zijwind of niet.
    vlagerig of niet.
    de heli gaat wel zijwaarts ervandoor, maar de stand veranderd niet.
    vroegah bij de flybar heli's wel. daar zag je hem soms gewoon op zijn zij rollen oid.
    of neus omhoog steken bij flinke windvlagen.

    Dus eigenlijk, wat je doet bij het initialiseren, is de gyro even laten zien wat 0 beweging is.
    stel, de gyro beweegt tijdens die fase, en die beweging is gelijkmatig genoeg (dan merken de veiligheidsengeltjes het niet), heb je een heli die in de lucht continu naar zijn 0 beweging wil gaan.
    doet ie altijd, alleen nu is die 0 eigenlijk beweging, want zo is hij geinitialiseert.
    dus moet je trimmen, want dat doet ie daarna constant.
    beter is om hem ff neer te zetten, en ff de stroom eraf. nieuwe initialisatie.

    gebeurt dat regelmatig, moet je misschien ff kijken hoe en waar je hem aansluit.
    een gammel tafeltje, wat wind, en je hebt een recept voor foute initialisaties.
    of meteen aansluiten, en meteen de kap erop.
    of nog een tijdje gaan zitten friemelen ana de heli tijdens DE stap.

    gewoon aansluiten. ff wachten tot de swash de goede hint geeft. dan pas verder opbouwen of wegzetten.
    nog een tip: bijna alle stabilisatie units (ongeacht merk) geven via de swash aan dat het goed is gegaan, en dat je mag vliegen.
    vaak is dat door even een paar keer de swash rechtstandig op en neer te laten bewegen.
    let daar op....

    doet hij het niet, is er dus iets mis.
    Bij veel units is een scheve swash, of scheve swash en dan op en neer het teken dat het faliekant fout is.
    soms is een herstart dan voldoende. soms duurt de initialisatie gewoon te lang omdat de heli een beetje beweegt(door wind, of een gammel tafeltje)


    dat 6 assen fabeltje: eigenlijk is dat gewoon domweg een knop om extra software aan te zetten.
    een normale stabilisatie heeft geen grens. dus als je het maximale stuurt op de zender, zal de heli maximaal proberen te halen, op de manier zoals je hem hebt afgesteld via pc
    bij die 6 as dingen zit er dan een soort rustige stand op, waarmee de heli zichzelf veel meer in bedwang houdt, en veel rustiger reageert.
    dus niet perse wat nieuws, je kan het zelf ook in je zender instellen.
    maar voor de kleine heli's, die vaak met een niet programmeerbare zender komen, is het natuurlijk wel ff anders. geen mogelijkheid om heel veel te temmen.


    Ik heb trouwens ook wel vaker problemen gehad met een heli die uit zichzelf vanalles ging doen.
    wel vaak hetzelfde. en er was tegenin te sturen. maar handig was het zelden.
    vaak was dat op de staart.
    ik heb het ook gehad op de aileron en elevator, hij trok best stevig links en tik vooruit.
    alles altijd op kunnen lossen door de sensor anders te monteren.
    dit is eigenlijk altijd een trillingsprobleem.
    als de heli exact de foute frequentie door het frame jaagt, kan het zijn dat dit overeenkomt met de eigen frequentie van de sensor.
    dus, die gaat iets registreren wat er niet is.
    dus wordt er gestuurt, op iets wat er niet is, dus foute input.
    oplossing is gewoon die sensor op een andere plek, kabels niet strak monteren, meer schuim eronder. lood aan de sensor plakken (verander je de eigen frequentie mee)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Egnie.... Dat stabiliseert ook bijvoorbeeld de collectieve pitch, en dat is niet iets wat je met een rotatie-gevoeligheid kunt detecteren, uberhaupt....
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Hoewel een beetje off-topic wel een interresante discussie.
    Ik heb ook geleerd dat de FBL controllers met acceleratie sensors werken, dus zoals Student beschrijft.
    Echter dat verklaart niet hoe een FBL controller met reddings functie werkt.
    De reddings functie brengt (via een schakelaar geactiveerd) de helie terug in een horizontale stand tov de horizon.
    Hoe weet de controller dan wat vertikaal is?
    Dat moet hij uit het intitialiseren halen zou je dan denken.
     
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Die MEMS sensoren (ic's) zijn vanuit fabriek al gecalibreerd.

    https://www.analog.com/en/analog-di...ccelerometer-for-your-application-part-1.html
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Reddingsfunctie is weer wat extra's..
    Ik heb het ook nog niet in het echt zien werken, om er werkelijk heel veel zinnigs over te melden..

    natuurlijk ga ik toch een poging doen ;-)
    Sommige Estabs hebben een oogje op de grond. zien ze geen grond, weten ze dat ze wat anders moeten doen.
    de estabs met oog kunnen de heli ook op 1 punt vasthangen. meestal.

    De nieuwe generatie zet volgens mij de heli alleen maar met de pootjes omlaag, dus verder huppelt zo'n heli overal heen.
    Hoe ze dat exact doen, is dan ff de vraag. kan makkelijk dat er vanaf de initialisatie een positie wordt gekozen, en dat de heli die gewoon weer aanneemt als je op de knop drukt.
    of er zit een schakelaar in die enig effect van de zwaartekracht ondervind. schrijf daar een beetje handig software omheen in combinatie met de al bekende info (was de heli hard aan het rollen, wat voor inputs etc) weet je vrij tot zeer zeker wat de positie van de heli ongeveer is.. dus ook waar hij heen moet.
    zou an sich logisch zijn, aangezien het blijkbaar niet met een softwareupdate op een oude estab gezet kan worden.
    op de correcte versies kan het wel aangezet worden..

    dat hoogte nivelleren, cyclic, zou kunnen door toevoeging van een barometer (net als in de meeste drones)
    dan zou je, net als bij drones, verschil in hoogte moeten ondervinden als de luchtdruk spontaan wijzigt (warme dag, boven gras opstijgen, daarna langzaam boven asfalt gaan vliegen...)
    maar dan heb je 4 g of 7 g werking.. extra sensor (al hoeft dat tegenwoordig geen fluit extra te kosten..)
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Ik weet van de 3digi dat die in elke stand kan initialiseren. Dat heeft geen invloed op de reddingsfunctie want die wordt volgens de maker gestuurd door een kunstmatige horizon die continu op de achtergrond aan het rekenen is. Hoe andere systemen dat regelen weet ik niet, maar het lijkt me heel sterk dat een maker er van uitgaat dat de heli altijd perfect horizontaal staat als ie aangezet wordt.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de meeste vliegers zal een "reddingsfunctie" voldoende zijn als alleen de pootjes omlaag gaan
    denk aan de mensen die loopings of rolls oefenen, of tic toc's oid.
    ff orientatie kwijt. dan kan het erg makkelijk zijn als in ieder geval de goede kant omlaag wijst.
    perfect horizontaal hoeft dan niet.

    kan ook makkelijk dat er een kunstmatige horizon in zit..
    heel kleinerend, is dat eigenlijk een zwaartekracht gestuurde schakelaar. Maar die techniek weet ik verder geen fluit van..
    of ze dat met vloeistof of met electronica doen..

    weet iemand dat?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je er van uitgaat, dat een heli, in stationaire hover, ALTIJD een beetje scheef hangt vanwege de zijwaartse druk van de hekrotor, dan zal duidelijk zijn dat er niet zoiets is als een (al dan niet kunstmatige) horizon.
    M.a.w. het ding meet laterale versnellingen in iedere richting, en rekent daar mee totdat hij uitgevogeld heeft wat nu precies "neutrale lift" oplevert.
    Een zwaartekracht-sensor, daar kun je zo weinig mee, omdat een heli ook wel eens negatieve G's vliegt, of wanneer je een bocht vliegt, en de resulterende krachten precies door de hartlijn van de rotor-as vallen, dan ziet dat ding niet dat hij scheef hangt...
    Dat valt echter WEL te berekenen uit de drie assen van versnelling in combinatie met een draaisnelheids-meting over drie assen.
    Resultaat van dergelijke metingen is dat de heli domweg een positie kiest waarin alle versnellingen nul zijn. De heli zal dan wel, als hij nog enige snelheid heeft, gewoon in die richting doorgaan, maar dat houd per definitie in dat hij "neutraal" in de lucht hangt, dus met de pootjes omlaag.... Het op de kop hangen kan vrij simpel afgeleid worden uit de stand van de pitch en de aanwezigheid van een positieve of negatieve versnelling in de verticale as.

    De grap is dat ik tijdens de lessen een leerling probeer in te hameren, als hij even het overzicht kwijt is, om de heli domweg vlak te leggen (dan houd het ding tenminste op met steeds iets nieuws of iets onverwachts te doen), en dat ze "vlak" kunnen herkennen aan dat het ding niet versnelt of afremt....

    Zo'n apparaat (stabilisatie) vliegt die heli echt niet op een andere manier als dat een mens dat doet... hij heeft alleen maar andere zintuigen....
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  14. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb de reddingsfunctie van de BeastX (V4.2.0) enige 10-tallen keren uitgeprobeerd vanuit een situatie waarin ik de heli (550L) onder controle had. Dit deed ik om te zien of en hoe de reddingsfunctie zou werken als ik hem echt nodig zou hebben. Alle keren werd de heli "ongeveer" recht gelegd. Mijn waarnemingen suggereren dat de kans dat de heli minder "recht gelegd" wordt toeneemt met de tijd dat je vliegt en als je er voor wilder gevlogen hebt. Dit betekent dat bij activatie van de reddingsfunctie de heli niet helemaal recht komt en er best wel met een flinke vaart "vandoor" kan gaan. Dus wees hierop bedacht als je de reddingsfunctie activeert.
    Er is inmiddels een V5.1 van de software. Maar zover ik gelezen heb heeft deze versie alleen een extra pitch-boost functie in de reddingsmode en gaat het "rechtleggen" nog met dezelfde nauwkeurigheid.

    Al met al ben ik zeker tevreden met de reddingsfunctie, het geeft je extra zelfvertrouwen. Realiseer je echter wel dat het een reddingsfunctie is die je in werking zet op een moment dat je de controle over je heli kwijt bent. Naar mijn mening moet je er altijd voor zorgen dat, als je mogelijk deze functie wil gebruiken, er voldoende ruimte (afstand tot mensen of objecten) is om automatische de redding uit te laten voeren en daarna weer de controle over te nemen. Indien die ruimte er niet is zit je flink fout en is throttle hold mogelijk veiliger voor mensen en objecten op de grond.

    Realiseer je dat na activatie van reddingsfunctie je heli met een willekeurige orientatie in een willekeurige richting flink snel kan wegvliegen. Daarom denk ik dat het verstandig is, zeker als je met een wat grotere heli vliegt, dat je al goed instaat bent om rondvlucht en eenvoudig aerobatics te vliegen, voordat je met een reddingsfunctie gaat vliegen en denkt dat dat "veiliger" is.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat vooral het laatste een rol speelt: de snelheid die je hebt op het moment dat je die reddingsfunctie activeert. Want als mijn gedachtengang klopt, zal het ding proberen iedere versnelling tot nul te reduceren, en zou je dus ongeveer moeten uitkomen op de snelheid die je had op het moment van activatie, maar dan in een willekeurige richting. De vliegduur zou er niet toe mogen doen volgens mij.

    Want als het ding werkelijk de "geïnitialiseerde stand" zou onthouden, zou de oriëntatie ook niet willekeurig zijn, maar zou hij de staart ook naar die stand terug moeten willen draaien.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een droontje kun je gewoon de lucht in slingeren en hij stabiliseert zich. Hij houdt dan ook zijn plek vast en zonder gps.
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ook is met een beast x met redding gevlogen, dacht op een blade 300x..

    Was niet mijn heli, het werkte wel heel goed vond ik..

    Was ondersteboven aan het vliegen, je flipt de switch om en werkelijk razendsnel draait hij hem terug recht..

    Verschillende malen getest en het faalde nooit.

    Rare is dat hij "zelf" precies beslist op welke manier hij recht komt.. via een flip of via een rol.

    Dacht wel dat hij de voorwaartse beweging aanhield.. maar zeker weet ik dat niet meer.

    Nu goed je kan voor of tegen elektronische hulpmiddelen zijn ( en ik vlieg gerust ook nog is graag flybar, kan ik echt van genieten zelfs ) maar..

    Waauw.
    Knap uitgedacht door de elektronica techneuten.
    Het werkt. En goed.
     
  18. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Zo doe je toch nog behoorlijk wat kennis op! Toch weer het een en ander opgestoken. Een kleine update; de zender die ik heb gekocht is aangekomen. Het is een zeer nette en complete Futaba TS14SG (2e hands). We zijn al volop aan het spelen en het proberen, en het uiteindelijk ook voorbereiden. Volgende maand kan ik een XK K110 bestellen!

    Ook was ik aan het kijken voor een simulator. Ik had oorspronkelijk Phoenix in gedachten, maar het blijkt dat Phoenix niet meer echt actueel is. Ik zat dus te denken over RealFlight 8. Ik weet dat er ook goedkope en (illegale?) versies van te bestellen zijn, echter weet ik niet of dat wel een goed idee is. Naast een simulator (die wel digitaal moet zijn, geen cd speler in de pc) heb ik nog een kabel nodig, daar zal ik even voor moeten zoeken ben ik bang, al zitten deze volgens mij wel bij de goedkope simulatoren.

    Wat is jullie mening over een simulator?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als je realflight besteld, heb je een versie met dummy zender. opletten dat het die versie is..
    persoonlijk vind ik dat 100x makkelijker.
    geen gezeur met lege zenderbatterijen, het werkt gewoon.

    je simt voor het gevoel in de knuppels, niet in de zender..
    en de sim vliegt toch altijd wel een haartje anders dan in het echt.
    alleen al omdat je zicht op het toestel anders is.
    tegelijk, om iets te oefenen, iets nieuws te proberen, zou ik niet zonder willen.
    alleen moet je niet vliegen zoals je in het echt doet (wat verder van je af en zo), je vliegt in de sim gewoon vrij dichtbij.

    het is niet altijd goedkoop.. toch heb je de kosten er al uit door 1 keer niet te crashen

    ikzelf had al een dummy zender van een oude realflight. via steam heb ik op een gegeven moment realflight 8 gekocht, werkt ook goed.
    en om eerlijk te zijn weet ik ff niet meer of de oude versie de cd nog nodig had. ik dacht van niet..
    je klopt allerlei codes in tijdens de installatie, en die checkt hij via internet iedere keer.
     
  20. lama2

    lama2

    Lid geworden:
    11 feb 2015
    Berichten:
    2
    Mooie thead is dit! vorige jaar heb ik het rc vliegen na 20 jaar ook weer serieus opgepakt. Eerst fixed wing en nu staat er ook een TRex 500 FBL te wachten op een mooie rustige dag voor de maiden. Goed om hier nog wat tips te lezen!

    Mijn keuze viel aanvankelijk ook op de Trex 550 maar kon een 500 op de kop tikken voor weinig.
    Aanvankelijk dacht ik we zien wel of het vliegt maar zoals eerder gezegd, zo’n ding dwingt respect af! Dus alles is los geweest en alle dubieuze onderdelen vervangen, speling er utgehaald, alles goed geborgd etc. Uiteindelijk goedkoop is duurkoop! (Maar nog altijd een stuk goedkoper dan nieuw)

    Anyways ook hier op de sim bezig en reflexen trainen - blijft een leuke hobby!

    Ps. Wat betreft de 6D aanduiding. Betekent niet meet dan 3 hoeksnelheidsmeters plus 3 accelerometers.
    Bij initialisatie meten de accelerometers de 1G van de zwaartekracht-en daarmee ook de richting van de zwaartekracht. Maakt dus niet uit hoe de heli staat als hij maar perfect stil staat.
     

Deel Deze Pagina