Recht boren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door teun winkel, 11 aug 2019.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Teun,

    Dank voor alle wijze raad. Ik heb er veel aan

    Hoe gaat het met het boren?
    Pen en gat in een lijn?
    Ik ben benieuwd naar de voortgang.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is mooi, dat je nieuwe houders uit staal hebt kunnen maken.
    Voor de reparatie van de schroefdraad gebruik je een bronzen bus.
    Vraag:
    Wat is het voordeel van een stalen huis(met uitstekende messing draadbus), ten opzichte van het messinghuis?.
    Voor mij, maar ik kan het verkeerd zien, had je net zo goed de bronzen reparatie bus in het messinghuis kunnen solderen.
    De krachtoverbrenging van de dwarsvoeding staat volledig op de uitstekende messing draadbus.
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Dwars support moer/meenemer

    Ik had geen brons aan de maat.
    Ik heb in mijn omgeving gezocht, niks.
    Lagerbrons had ik wel, kan ik een bus van maken.
    Staal aan de maat van de moer heb ik wel.
    Dan is een en een twee.

    De eerste moer is van staal. Die zit er nu in en loopt prima. Maar dat kan zo niet blijven.
    De originele moer is messing, dat is bewezen als weing trek en slijtvast.
    Dus minstens de draad in de moer moet van brons zijn.
    Brons smeert, messing vreet, kort door de bocht.
    De nieuwe moeren worden ook een kleine cm langer om slijtage door hoge belasting sterk te verminderen.

    Volgende stap is het afwerken van de drie moeren met bus.

    De nop boven is de meenemer die is van messing.

    Straks als de moeren klaar zijn kan ik nog kijken of ik de versleten messing moeren met een ruimer bewerk om er dan een bronzen draadbus in te solderen.
    Maar waarom, ik heb straks drie reserve, kan ik de rest van mijn tijd mee vooruit.

    Dus onder de streep,
    het idee om ze zelf te maken is eigenlijk uit armoe geboren.

    Om bij de les te blijven.
    Kan ik met mijn middelen een lange moer maken absoluut recht door het metaal.
    Recht boren dus.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Dwars support moer/meenemer

    upload_2019-10-10_22-55-3.png

    De hardsoldering is gemaakt met de voeding van zilver via het gat waar nu de meenemer in gesoldeerd zit.
    De meenemer zit in het midden bovenop de moer.
    Zo verdeeld het vloeibare zilver zich over de hele bus. Daarna in de zelfde soldeergang de messing meenemer solderen.
    Het ding moet nog even gevlakt worden op de draaibank.
    Dan kan de draad getapt worden, trapezium 16x2 links.
    Dan schoonmaken en hij is klaar voor gebruik.

    Willum
     
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren

    In het kader van recht boren:
    Het zonnetje scheen mooi.
    Ideaal weer om in de buitenlucht mijn kistje/bakje botte boren te slijpen.

    Veel centreer boren, enkele dikke, dikste was 22mm.
    En verder een handvol boren die ik gisteren van een kennis gekregen had.
    Schoonmaken, slijpen en terug in de assorti. bakjes.
    Ik vind het zeer vervelend, voor-of tijdens boorwerk te moeten slijpen.
    Botte boren zijn een echte ramp.
    Belangrijk is dat de boor goed centreert en snel snijd.
    Mooie gelijke lintspanen.

    Morgen verder.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Tips

    Klem om draadstomp te kunnen inspannen in de drieklauw.
    upload_2020-5-5_20-26-44.png
    © W.P. 5-2020

    De rvs 316 draadstomp is m16
    Op het blanke deel moet m12 komen.
    Omdat er tijdens het draaien
    nogal wat krachten op de draadstomp komen
    heb ik een klem gemaakt van een doorgezaagde m16 moer.
    Zo zal de schroefdraad in de klauw niet beschadigen.
    Resultaat een verlopend tapeind.

    Veel modelbouwplezier,
    Willem
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren,

    Drie nullen achter de komma?
    Ik weet niet of ik dat aan kan?
    Dan zal ik toch eerst mijn draaibank moeten uitlijnen.

    upload_2020-5-28_12-27-1.png


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren,

    Centerboren, boren voor tegencenter.
    Op de draaibank.

    Centerboren, altijd met een korte boor en goed geslepen.
    Kort mogelijke centerboor om zwabberen van de boor tegen te gaan.
    Des te langer de boor des te groter het risico van uit center boren.
    Centerboren om een precies gecentreerd boorgat te krijgen,
    om vanuit dit boorgat/putje verder te kunnen boren.
    De boor waarmee verder geboord gaat worden
    zal niet weglopen uit de center en de voorgegeven richting volgen.
    De vormgeving van de centerboor lijkt op die van een plaatboor.
    Een goed voor geboorde center zal ook met het boren recht door het materiaal gaan
    en aan de andere kant ook in de center naar buiten komen.

    Tegencenterboren,
    De naam zegt het al een gecentreerd boorgat waarin de (meedraaiende) tegencenter gevangen word.
    De hoek van de tegencenterboor is de zelfde als die van de tegencenter.

    upload_2020-6-28_18-8-16.png
    foto: w.p.6-2020

    Boven op de foto, tegencenterboor. Boor is met 5%cobalt.
    Onderste boor is de centerboor. Ook met 5% cobalt.
    5% cobalt, dan is scherp ook echt scherp.
    Gebruik ik een grote boorkop gaat een groot deel van de schacht in de drieklauw.
    Het spiraalboor deel is dan vrij kort en daarmee zeer stabiel.
    Gebruik ik een kleine boorkop steekt de boorspiraal ver uit.
    Soms maakt ik dan ook centerboren korter.


    Centerboren op een frees of kolomboor.
    Men kan, zeker bij een stabiele frees of kolomboor kiezen naar gelang gewenste boorgat,
    voorboren, direct boren of eerst een center slaan of persen.
    De hoek van de centerpunt kan gelijk zijn aan de hoek van de boor.
    Meestal 118 graden, of anders.
    De centerpunt op de foto is een eigen gemaakte van super hard koolstofstaal.
    De punt is er op de draaibank aan gemaakt.
    Slijpen kan ook. Het risico is dat de puntvorm uitcenter of zelfs onrond is.
    Je kunt ze ook gewoon kopen.
    Sla je de centerpunt met een hamer is het goed om de centerpunt echt rechtop te houden.
    Is het geslagen centerpuntje niet gelijkvormig
    (stond de centerpunt scheef is de geslagen center onrond)
    gaat je boor zoeken.

    upload_2020-6-28_18-14-28.png
    foto: w.p.6-2020

    Op de foto centerboor en centerpunt.
    Moet ik boorgaten echt netjes op een rijtje maken.
    Sla ik de centers er niet in,
    maar pers deze onder een klein persje langs een liniaal.
    Op deze manier zijn ze netjes in lijn.
    upload_2020-6-28_18-31-21.png
    foto: w.p.6-2020

    Een heel verhaal om een boorgat te kunnen maken.

    Wie deze info kan gebruiken, gebruik 't.
    Wie een eigen/andere manier heeft, ik ben benieuwd.
    Het belang van goed gereedschap.
    Hoe ik er mee omga.
    Samen kennis delen.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2020
    Zeiler en Johannes59 vinden dit leuk.
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Weer bedankt Willum. Een van de meest handige tooltjes die ik heb in een automatische centre punch. Ik zat altijd te klooien met een traditionele centre punch en een hamertje. Met zo’n automatische centre punch, gaat het zoveel gemakkelijker. je moet natuurlijk nog steeds nauwkeurig uitmeten en aftekenen waar je de centre punt wilt hebben. Maar dan is het kwestie van de auto punch goed erop zetten, (ik heb een kleine louple), even drukken en klaar.

    Jeroen
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Center

    "JeroenDorr,
    Weer bedankt Willum.
    Een van de meest handige tooltjes die ik heb in een automatische centre punch.

    Goed bezig Jeroen.
    Heb je misschien een foto.

    Willum
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Inderdaad. Vandaag weer toegepast bij het maken van de centers op een onderdeel, dat ik niet goed kon ondersteunen om met de hamer een center te slaan.
     
  12. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    [QUOTE="willum, post: 4062883, member: 61161"
    Een van de meest handige tooltjes die ik heb in een automatische centre punch.

    Heb je misschien een foto.
    [/QUOTE]

    Zij bijgaand. Ik heb deze gekocht bij Hornbach voor een paar euro. Als het echt precies moet, gebruik in een loupe om het puntje op de juiste plek te zetten. Daarna mooi rechtop houden en even op drukken; voila, perfecte center!

    IMG-2916.JPG
     
    willum vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jouw automatische center is van een recentere datum dan die van mij.
    Ik had ook een probleem met het op de juiste plaats zetten van het center.
    Bij de originele punt zit de punt in een hoek van ca. 90°.
    Dit vond ik heel hinderlijk, vandaar dat ik de gehele punt naar een scherpe punt heb afgeslepen.
    Het idee was als een passerpunt, hoe minder materiaal, dikte, hoe beter je kan zien, dat de punt op de juiste plaats staat.
    Zie onder mijn automatische centerpons, misschien wel 20 of 30 jaar geleden gekocht, met de aangescherpte punt.
    Misschien een keer weer naslijpen, in de loop der jaren toch schade opgelopen.
    SAM_3079 verkleind.jpg

    Van een andere hoek,
    SAM_3080 verkleind.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Johannes59 vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Advies:
    Slijp alleen het voorste puntje 45 Graden.
    Sterkere punt.
    Slijp je van hand?
    Span de stift in de accuboormachine en dan ondersteund door de leunspaan tegen de slijpsteen slijpen.

    Kies zelf hoe.

    Willum
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren, Recht ruimen.

    Ik had gisteren even tijd.
    Stukje messing
    Center boren.
    Gat boren 9,7mm.
    Ruimer in de machine en draaien.
    Machine door laten draaien tot de ruimer klaar was
    en er met draaiende machine uitgetrokken kon worden.
    Klaar.
    Het werkstuk moet in de klauw blijven tot alle stappen gedaan zijn.
    En dan de flex erin en twee delen.

    upload_2020-6-30_19-19-51.png upload_2020-6-30_19-20-2.png

    Foto w.p. 6-2020

    Zou nog gehoond en gepolijst kunnen worden voor spiegelglans.
    Een goede centrering is een goed begin.

    Daarnaast had ik ook een andere ervaring.
    Boorgat niet exact in het midden gaf een ruwe schroefdraad.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Kijk en dat heb ik nu juist niet gedaan.
    Bij een automatische centerpunt wordt de slagkracht bepaald door het indrukken van de inwendige veer.
    Op een bepaald punt wordt deze veerkracht losgelaten. Deze is altijd minder dan een klap van een hamer op een centerpunt.
    Daar de vrijkomende slagkracht van de veer dermate klein is, kan je een hele scherpe punt toepassen.
    Voordeel van de scherpe punt bij de relatief klein vrijkomende slagkracht van de veer is, dat de scherpe punt een goede markering geeft.
    Ik heb de hoek niet gemeten, maar ik denk, gezien de diameter van de stift ø4mm en de afgeslepen lengte ca. 8mm, de punthoek kleiner moet zijn dan 30°
    Hoe scherper de punt hoe beter je de plaats van de punt kan zien en hoe duidelijker de markering.
    Indien nodig, dan kan je altijd nog een centerpunt in de markering zetten en met een harde hamerslag het center dieper slaan.
    Soms is het nodig om gereedschap aan te passen aan de toepassing.
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Gereedschapsmaker

    Of aanpassen,
    Of maken.
    Hamertjes, beiteltjes, drijver, tribuletten, draaibeiteltjes etc, etc

    Goed bezig.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.726
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit komt mij een beetje onwaarschijnlijk over.
    Een center geboord met een centerboor op de draaibank, dat niet in het center zit.
    Ik ga ervan uit, dat de fout niet zit in de uitlijning van je draaibank.
    Blijft over:
    - je hebt geen voorboring gemaakt om de ziel van de boor uit te boren.
    Gevolg: Boren zijn altijd asymmetrisch(misschien maar enkele µm), hierdoor verspaant het ene snijvlak meer dan het andere.
    Ook moet de ziel van de boor het materiaal verdringen, niet verspanen, daarom zal deze, mede door de verschillende snijkrachten op de snijvlakken, zich een weg zoeken en gaan slingeren.
    Indien je een boor, zelfs van b.v. ø10mm in een scheef geboorde voorboring plaats, dan zal deze gaan vibreren/slingeren.
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    noord-limburg
    Draad tappen

    De proef die ik (vrij nonchalant) maakte.
    Een stukje 30mm x 35mm massief rond staal.
    Het was een demo machinaal draad tappen.
    Geen center voor geboord, gelijk 6,8mm doorboord.
    Met een tap 8mm schroefdraad getapt met 70 omw. per min.
    upload_2020-6-30_20-55-11.png
    Dit bewijst voor mij dat netjes centeren hoofdzaak is.
    De draad was niet alleen uit het midden maar ook grof.

    Maar verder was de demonstratie geslaagd.

    Veel modelbouwplezier.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.482
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan heb je een slechte tap gebruikt. Er is veel troep in omloop.
     

Deel Deze Pagina