Recht boren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door teun winkel, 11 aug 2019.

  1. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als het een stang van een hydrauliek cilinder is, is het materiaal minimaal CK 45.
    Dit is.v.m. met de stijfheid tegen knikken.
    Het genoemde materiaal is door de aanwezigheid van koolstof zeer goed oppervlak te harden en te voorzien van een laag nikkel en hierop een laag hardchroom.
    Laatste is de sloper van je beitels.
     
    willum vindt dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    "Stoompomp,

    Dit is.v.m. met de stijfheid tegen knikken.
    Laatste is de sloper van je beitels.

    Kromme hydrauliekstangen heb ik vaak gezien, dik en dun.
    Gebroken zelden.
    Dus dat met die pen zit wel goed.

    Sloper van mijn beitels?
    Daar ben ik niet bang voor, ik draai wel hardere metalen.
    Bijvoorbeeld kogelagerstaal, dat is een oranje gloed van brandend staalwol.
    Dat is ook waarom ik dwarssupport moeren zelf maak.
    Je moet veel drukkracht uitoefenen om afname te krijgen en te houden.
    Goede en scherpe widia beitels gebruiken.

    Alles komt goed...
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Pen als as
    upload_2020-7-16_12-30-6.png
    Hier is de pen doorgestoken. Links borging, recht borgmoer

    upload_2020-7-16_12-30-17.png
    Links borging, plat-ovaal, rechts moer

    upload_2020-7-16_12-30-29.png
    Borgen kan ook anders, dit is ook een manier.

    foto's w.p. 7-2020

    Willum
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Binnen draaibeitel

    upload_2020-7-29_18-18-27.png
    Totaal ca. 30 cm lang twee snijkanten links 6 mm en rechts 4 mm.

    upload_2020-7-29_18-18-34.png
    Foto w.p. 7-2020

    De inzet is gemaakt van HSS co5. De inzet is schuif en draaibaar.
    Voor de inzet kun je een HSSco5 boortje gebruiken of tool-bit.
    Voor de foto maar even schoongemaakt en geborsteld.

    Voor blinde gaten heb ik beiteltjes met een opgesoldeerd widia tipje voor op de boorstang.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Binnen draaibeitel

    Toch maar even een foto gemaakt van de actie.
    upload_2020-8-3_17-16-17.png
    upload_2020-8-3_17-16-3.png
    upload_2020-8-3_17-16-33.png
    Foto's w.p. 8-2020

    Spiegelglad resultaat.
    Exact aan de maat,
    voor in,
    achter in,
    de zelfde maat.

    Zou ik de toolbit insert minder ruw
    maar gladder slijpen
    zal de spiegel van het draaiwerk nog mooier worden.
    Dat scheelt dan weer hoonwerk.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren

    Vandaag ergens op bezoek geweest.
    Er moesten een paar 2mm gaatjes op de draaibank geboord worden.
    Mooi center geboord,
    2mm boortje uit het kastje gepakt,
    en boren maar.
    upload_2020-8-3_17-23-43.png Foto's w.p. 8-2020

    Links, de eerste boor (HSSco5) liep weg. Tophoogte ongelijk hoog.
    Tweede boortje wou weg en boog helemaal.
    Wat een bagger.
    Dan maar thuis maken.

    Ongelijke tophoogte zie ik eigenlijk alleen bij boortjes onder 6mm.
    Andere variant is,
    top is verkeerd geslepen.
    Vrijloop staat in de plus inplaats van min.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    JeroenDorr, verfbrander en Potter vinden dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren,

    Recht boren, aan de maat boren, steeds belangrijk.
    Vandaag pers setje gemaakt voor koperen klinknagels.
    Door de kleine maat van de nagels zijn kleine maatverschillen gelijk te zien.
    upload_2020-8-7_19-24-27.png upload_2020-8-7_19-24-38.png upload_2020-8-7_19-24-53.png upload_2020-8-7_19-25-0.png
    foto w.p. 8-2020

    1/10 mm links, 1/10 mm rechts en het bolletje zit niet in het midden.

    Straks nieuw setje maken exact aan de maat.
    Dan zit het bolletje in het midden.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitel en groefbeitel

    upload_2020-8-7_19-32-42.png
    Tevens stevige beitelhouder gemaakt.
    upload_2020-8-7_19-32-57.png
    foto's w.p. 8-2020

    Messen uit een 2mm HSS DMO5 zaagblad gesneden.
    Door de vorm van het zaagblad te volgen is er genoeg vrijloop in de diepte van de steek.
    Bij de twee goudkleurige messen is de vrijloop goed te zien.
    Het zaagblad is holgeslepen.
    Mesdikte is bij deze reeks 2mm. Ik kan ze op de supportslijper smaller slijpen.
    Tevens kan ik er een vrijloop in hoogte van het mes aanslijpen als dit nodig is.
    Messen worden ingezet als:
    afsteek, groef, profiel, schroefdraden beitel.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren,

    Chris,
    Dit zijn de maten:
    upload_2020-8-7_21-27-52.png

    De klinknagel zit opgesloten tussen boven en onderstempel.
    De bovenstempel geeft de nieuwe vorm aan het kopje van de nagel.

    Straks nieuw setje maken maar dan exact aan de maat.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Centeren,
    Boormal

    Er moet iemand geholpen worden:
    Een schroefdraadgat M20 moet overgezet worden op een volgende stalen plaat.
    De stalen plaat krijgt dan ook precies in lijn een schroefdraad M20.

    Hiervoor is een hulpstuk gemaakt met een bout M20.
    De bout is precies in de center langsrichting doorboort met een boorgat ter grote van een centerpunt.
    De centerpunt schuift vrij in het boorgat.
    De centerpunt van de centerpunt is opnieuw 90 graden afgedraaid zodat alles centreert.
    Hulpstuk is klaar.
    upload_2020-8-8_18-25-52.png upload_2020-8-8_18-26-0.png
    foto w.p. 8-2020
    De bout kan nu in het schroefdraadgat gedraaid worden en geborgd met een moer.
    Moer om de bout echt recht in de plaat te krijgen.
    Klap met de hamer op de centerpunt, klaar, hulpstuk kan weg.
    Niet meer nodig.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
    R Groen en Potter vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Willum,
    Met respect.
    Jouw oplossing kan een op een toegepast worden voor kleine schroefdraden.
    Bij voorbeeld M3, kerndiameter 2,5 mm, doorboren met b.v 1,5 mm en dan met een center gemaakt van 1,5 mm tampon staal het center slaan.
    Dit stukje tampon staal kan ook gebruikt worden bij grotere schroefdraden.
    In het verleden heb ik van het harde tampon staal ook krasnaalden gemaakt.
    Henk
     
    willum vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Dank je Henk,

    Het idee is natuurlijk niet maat gebonden.
    Kan groter, kan kleiner.
    Hier gaat het om schroefdraad, maar het kan ook iets anders zijn.
    Ik heb er nog wel een op de plank liggen voor tzt.

    Tamponstaal ken ik voornamelijk van klokken en horlogemakers.
    Daar zijn de echt kleine maten rondstaf gebruikelijk.

    Harde stalen, daar heb ik wel iets mee.
    Ik heb er al veel ponsen en stempels van gemaakt.
    Er ligt altijd wel iets op voorraad.

    Kraspennen
    Enkele maanden geleden was ik op een landbouwtechnische school.
    Op die school krijgen ze ook kennis en ervaring van lassen en solderen.
    Op het moment dat ik er was waren ze met schredderstukjes widia
    en een staafje zeskant kraspennen aan het maken.
    Staal en widia werden met messingdraad hardgesoldeerd.
    Daarna mooi puntje slijpen.
    Trouwens de flux was die van HILCO.
    Leuk om te zien.
    Interessant dat het nog geleerd wordt.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    R Groen vindt dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren
    Boormal

    Ik had een werkstuk,
    en er komen er nog twee,
    met de zelfde boorgaten.

    De boorgaten moeten steeds exact op de zelfde maat van de kant af komen.
    In de kolomboor gaat niet, magneet boor is te lomp.
    Nu heb ik een boormal gemaakt om bij alle drie de werkstukken te gebruiken.

    Een zeskanten stomp is precies aan de boormaat doorboord.
    De stomp is gevlakt en op hoekprofiel geschroefd.
    Na het schroeven is via het boorgat in de stomp het hoekprofiel doorboord.
    De boormal is klaar voor gebruik.

    Boormal vastklemmen op het werkstuk
    en gelijk aan de goede maat
    het werkstuk met een echt scherpe boor doorboren.
    upload_2020-8-9_15-53-12.png
    foto w.p. 8-2020

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Recht boren
    Boormal

    Proefstukje.
    Messing draad 4mm doorboort met 3,2mm.
    Beide RVS stiften er met tin/lood in vast gesoldeerd.
    Linkse stift is afgewerkt, rechtse niet
    upload_2020-8-10_18-29-1.png
    foto w.p. 8-2020
    Proef geslaagd.
    Boormal bewaren voor het uiteindelijke werkstuk later.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitel, groefbeitel draadbeitel.

    Vandaag enkele 60 graden schroefdraadbeitels geslepen uit de hardmetalen strips.
    Hardmetalenstrips uit een 3mm HSS DMO5 zaagblad.
    Het onder een hoek slijpen doe ik op de beitelsupport.
    Slijpsteen in de drieklauw.
    upload_2020-8-10_19-35-9.png
    foto w.p. 8-2020

    Op de foto ziet het slijpvlak boven op de beitel een beetje vreemd.
    En toch is het spiegelglad.
    Behalve een beetje moeite heeft dit verder niets gekost.

    Trouwens van de resterende stukken zaagblad heb ik schraapstalen gemaakt.
    Ik ben een hergebruiker.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    R Groen, Potter en kaapstander vinden dit leuk.
  16. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    71
    "Het onder een hoek slijpen doe ik op de beitelsupport.
    Slijpsteen in de drieklauw."


    Willum, ben je niet bang dat het slijpsel tot overmatige slijtage lijdt?
    Iedere keer de klauwplaat uit elkaar nemen om te reinigen wordt je ook niet vrolijk van.

    René
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitel, groefbeitel draadbeitel.
    slijpen

    René
    Dank je voor je bezorgdheid.

    De slijpsteen zit op een lange as.
    Hierdoor zit deze ca. 15cm van de drieklauw vandaan.
    De drieklauw krijgt bij rotatie en daarmee luchtzuiging geen kans het slijpstof in zich op te nemen.
    Ik dek het bed af met schoon poetsdoek.
    Ik zet de stofafzuiging aan.

    Maar.
    De drieklauw is weer eens aan de beurt om gedemonteerd en schoongemaakt te worden.
    Ik zie er niet tegen op.
    Als ik het weer gedaan heb geeft het toch weer een gerust gevoel.
    Het is goed.

    Ik had een mooie werkende supportslijper.
    Moet toch eens een nieuwe maken. Alles is er.
    Maar zo als het nu is werkt het prima.

    Als ik iets ga bouwen is het een rondslijper.
    Dan ligt er nog een afkort doorslijper die weer opgebouwd wil worden.
    Hardstaal en en rvs van formaat zaag ik liever, liever doorslijpen.
    Verder is er nog een 35cm zandachtige steen die in een waterbad loopt, die wil nieuwe lagers.


    Eerst eens genieten van het mooie weer.
    Doen wat moet, doen wat leuk is.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    René

    Heb je een alternatief in gedachte René?
    Van hand slijpen is niets.

    Willum
     
  19. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    71
    Willum.
    Slijpen op een draaibank op de manier die je beschrijft, heb ik nooit gedaan. Complexe hoeken, hoe ga je dat opspannen? Balanceren as en steen ivm hoge toerentallen voor zuiver slijp resultaat. Toerental draaibank wel voldoende?
    Dat zijn zo een paar gedachten die mij te binnen schoten.

    René
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    René

    Bij gebrek aan een support slijper.
    Steek, schroefdraadbeitel en groefbeitel slijpen op de draaibank.
    De foto laat zien hoe ik deze mesbeitel in de greep houd.
    Gewoon in de houder.
    Balanceren van de lange as en de steen die er op gemonteerd zit.
    Eerst, de stenen voor dit soort slijpwerk zijn altijd van kleine diameter.
    Is de steen op de lange as gemonteerd komt deze er niet meer van af.
    Ik heb meerdere assen met verschillende soorten slijpstenen.
    De steen wordt met een ritser in de beitelhouder op de support rond en in balans geslepen.
    De steen is nu fris en open van slijpkorrel.
    Het gewicht van de steen is zeker bij de kleine stenen minimaal.
    De bank zal er niet onder leiden.
    Je kunt op de foto met de draaiende steen ook zien dat er geen onbalans is.
    Het toerental bij het slijpen is vrij laag 700-1000 t/pm.
    Het slijpen gebeurt met de voeding.
    Het bed is afgedekt met schone poetslap of brandvrij doek.
    Het slijpstof zuig ik af met een stofzuiger.
    upload_2020-8-13_20-57-51.png upload_2020-8-13_20-58-12.png
    foto w.p. 8-2020

    De vrijloop op de kop is met de bandschuurmachine gedaan.
    Het belangrijke, de snijkant dus op de draaibank.
    De hoek van de snijkant (de neus) wordt bepaalt de hoogte van de beitel ten opzichte van het hart van de steen.
    Hier is met deze manier van slijpen de neus 90 graden op de zijkant van de beitelplaat.
    En dat is wat ik wil.
    Wil ik andere hoeken Bijvoorbeeld 60 graden draadsnijbeitelplaat, dan draai ik de beitelhouder.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020

Deel Deze Pagina