Je eerdere opmerking:
Weer scheef...... Ik merk ook dat halverwege het gat boren bij terughalen de boor niet meer zuiver in het midden staat tov het gat. Wie o wie kan me helpen
Vervolgens:
De kop staat zuiver haaks. Uitgeklokt. Het is inderdaad een ronde kolom. Het vast spannen gaat, denk ik, goed. Geen merkbare beweging.
Gelet op je eerste opmerking, ontstaat deze verschuiving, in lijn met de kolom en de boorspindel of haaks?
Ik vraag dit, daar je een ronde kolom hebt en de boor/freeskophouder zeer vast moet klemmen.
Verder, in elke geleiding van hoogte verstelling van de boorkop/freeskophouder zit speling.
Indien deze zodanig is, dat onbelast de boor op de juiste afgetekende plaats staat, dan zal bij boren/geven van druk, de boor, veroorzaakt door de verplaatsing van de speling in de hoogte/diepte geleiding, een ""eigen weg" zoeken. Bij terughalen van de boor, nu daar er geen kracht wordt uitgeoefend, is de speling terug naar nul.
Dit is te zien, daar bij weer aanzetten van de boor, deze enigszins naar voren beweegt.
Het zijn nieuwe boortjes van een HBM set. Zal betere kwaliteit setje kopen.
Er zijn vele criteria, waaraan een boor qua materiaal en slijpbeeld moet voldoen.
Indien je boren gebruikt van HHS, High Speed Steel, van een gerenommeerde leverancier, dan hoef je geen probleem te verwachten.
Zouden het hergeslepen boren zijn kan het gebeuren dat de center van de boor niet exact in het midden van de boor ligt dan loopt de boor weg.
Een boor met een center uit het midden geeft alleen een grotere boring.
De boor gaat slingeren en maakt een gat met een geheel andere diameter.
Overigens, er is geen reden, dat deze scheef zal gaan, daar de fout slijping van het center, door het draaien werkt de fout naar alle kanten.
(wel gelet op mijn eerdere opmerking over speling in de geleiders)
Ga ik zeker toepassen. Is het een idee om een vier gangen 4 mm freesje te gebruiken
Een vierlippen frees is voor het nafrezen/afwerken van een oppervlakte. Daar een vierlippen frees geen snijkanten in het center heeft, is deze niet geschikt voor boren,
Een spiebaanfrees, tweelippen frees is wel geschikt voor boren, daar deze gelijk een boor, snijkanten in het center heeft, ofwel spaanafvoering.
Je kan eventueel een vierlippen frees gebruiken voor het "in lijn" brengen van de boring tussen verschillende machine delen.
In het verleden werd hier een "rozen boor" voor gebruikt.
Mijn oplossing voor jouw probleem:
Indien je de genoemde spelingen hebt kunnen terugbrengen:
Zoals Willum schreef : eerst voorboren met centerboor en maken van een "voorboring.
Daarna met een iets kleinere boor< 0,5mm boren en opruimen naar de juiste diameter.
Ik schrijf kleinere boor met een diameter van 0,5 mm, daar er in de reguliere handel geen tussen maten zijn te leveren.
In elk geval, ik heb ze niet kunnen vinden