Reddingboot Alida KNRM

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 7 dec 2020.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zeker, wellicht is het niet nodig.
     
  2. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo lezers

    Ondertussen wel weer verder gebouwd aan de Alida. Ik heb een steun gemaakt voor de drie servo motoren die de buckets en de nozzel (roer) gaan bedienen. Tevens doet deze steun nog iets als een spant wanneer deze er ingelijst zit.
    IMG_20210621_174028.jpeg
    IMG_20210621_174036.jpeg IMG_20210621_181943.jpeg IMG_20210621_181947.jpeg IMG_20210621_182026.jpeg IMG_20210621_182033.jpeg
     
    k-k en Peter58 vinden dit leuk.
  3. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Weer een kleine update:

    De buckets zijn van de 3d printer gekomen en bijna klaar om te plaatsen (ik moet nog beugels etc maken).
    IMG_20210702_191655.jpeg
    IMG_20210702_191706.jpeg
    IMG_20210702_191715.jpeg

    Ook heb ik nog een paar bussen gemaakt die op de impeller as komen. Om toch enige speling wat op te kunnen vangen.

    Het busje loopt bijna vlak op de binnen ring van het lager. Eventueel kan er nog een ring tussen zodat hij zeker de binnenring van het lager pakt. Of zou dit teveel speling kunnen geven? Als iemand wat advies heeft hoor ik het graag.

    IMG_20210702_192503.jpeg
    IMG_20210702_192518.jpeg
    IMG_20210702_114739.jpeg IMG_20210702_114657.jpeg IMG_20210702_114727.jpeg
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Lager in stator zoals al eerder had verteld, of een lager op de plek waar normaal de motor zou komen.

    Wellicht in kunststof of triplex alsnog motorschotten maken, zodat de motoren direct op de aandrijving kunnen komen? Zie de aluminium versies te koop bij Kehrer zelf op de website. Met 3D printen ook te maken.
    Mijn 2,0kW motor zit ook met 2x M4 boutjes vast aan een 3D geprinte motorsteun van PETG (polyester basis), en houdt prima.

    Mooie buckets! Lastig printen zonder support. Ben benieuwd of ze werken. Wel mooi Hamilton look-a-likes!
     
  5. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ja buckets zijn mooi gelukt. Binnenkort meer hierover.

    Het lager in de stator is optie 2. Eerst wou ik zo kijken of hij goed loopt. Kan dat altijd nog proberen. Net als de motor steun direct op de jet zetten.

    De huidige motoren zijn aardig aan het gewicht en ik weet niet of die het leuk vindt om ze daar aan te hangen. Dan moet er alsnog een steun aan het eind van de motor om het doorhangen tegen te gaan.

    Dat zijn zorgen voor later. Ik ga eerst bezig om de besturing allemaal aan te sluiten zodat ik een proefvaart kan houden.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Origineel is de kehrer 28 ontworpen voor speed 700 BB race motoren. Ik vermoed dat die veel zwaarder waren dan je brushless exemplaren die je nu hebt. Wat vermogen betreft adviseert KMB dat er gerust 800W per jet op kan, mits het toerental maximaal 20krpm blijft.

    Mijn motor is ruim 400 gram, en houdt prima.

    Het is echt de makkelijkste oplossing, en de meest mooi lopende optie voor je jets, direct de motoren eraan. En de 3D printer zal zo klaar zijn met zulke plaatjes ;)
    Maak ze niet te dun, 4 of 5 mm is prima vermoed ik. Mijn motorsteun is ook 5mm PTEG 3D geprint, plat op het bed.
     
    Arjen vindt dit leuk.
  7. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Denk dat het weer eens tijd wordt voor een update. We gaan langzaam verder met de bouw.

    Ondertussen heb ik steunen gemaakt waar de buckets aan vast hangen.
    IMG_20210806_161658.jpeg IMG_20210806_155835.jpeg
    Verder moest ik de buckets nog een stukje vermaken want ze kwamen aan de binnenkant tegen elkaar aan.
    IMG_20210806_172911.jpeg
    IMG_20210807_143436.jpeg

    Nu ben ik bezig om de beweging te laten maken van de bucket. Dit wil ik doen met een rvs remkabel van de plaatselijke fietsenzaak. IMG_20210814_114025.jpeg IMG_20210814_114032.jpeg IMG_20210814_114038.jpeg IMG_20210814_114043.jpeg IMG_20210814_114614.jpeg

    Tot zover eerst maar weer. Vragen/opmerkingen altijd welkom
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er niet slecht uit, maar even testen wat de kabel doet als je hem met de hand terug duwt als de klep naar beneden is.
    ik vermoed namelijk dat je de kabel net zoals bij een fiets in een buisje gaat moeten steken daar hij anders dubbel gaat plooien.
    Kracht van de waterstraal die moet omgebogen worden is best krachtig.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik volg je vanaf het begin.
    Wel heb ik een vraag:
    De gebruikte omkeer schuiven, buckets, hebben aan weerszijden een straalsturing, opening, laat ik dit schelp noemen.
    Bij een straalbuis kan ik dit begrijpen, de uitkomende waterstraal wordt gesplitst en geeft aan weerszijden een "achter uit" kracht.
    Je gebruikt 2 straalbuizen met 2 buckets, die ieder de straal delen.
    Voor mij, werken de binnenste schelpen elkaar tegen.
    De beide binnen schelpen sturen de waterstraal tegen de plecht van het schip, geeft eigenlijk geen positief effect op de achteruit sturing.
    Slechts de helft van de omgekeerde straal wordt gebruikt, de andere helft botst tegen de plecht.
    Voor zover mijn bedenking.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2021
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bij deze KMB 28mm drives tot maximaal 3,5KG stuwkracht (per stuk)!
    Dat gaan deze wellicht niet helemaal halen (800W per motor nodig bij 20.000rpm), en achteruit varen doe je wellicht niet met volgas.
    Echter naast achteruit varen is het ook de manier om vanuit volle snelheid binnen een romplengte tot stilstand te komen...
    Dat kan de echte ook heb ik al vaker mogen aanschouwen in de werkelijkheid.

    Ik denk dat u gelijkt heeft.
    Normaliter moeten de aandrijvingen zover uit elkaar gezet worden dat beide buckets natuurlijk passen.
    Echter de aanzuigkanalen zaten al in de romp alvorens deze omkeerkleppen werden ontworpen en geprint.

    Helaas zijn ze niet commercieel verkrijgbaar voor deze Kehrer 28mm waterstraalaandrijvingen.

    Overigens denk ik dat het wel voldoende zal werken, mits de kleppen voldoende naar beneden blijven (zie bovenste citaat).
    Dat zal een kwestie van afstellen zijn.
    die dingen zijn al een compromis in werkelijkheid.
    Maar ik verwacht wel dat achteruit varen en manoeuvreren mogelijk zal zijn, ondanks deze gedeeltelijke "amputatie" ;)
    Maar verwacht geen wonderen.

    Wellicht iets om later nog aan te passen voor het oog, door de buckets iets smaller te maken.
    De 3D modellen bestaan nu, dus dat moet niet een al te grote aanpassing zijn.
     
    Arjen vindt dit leuk.
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal korte update.

    Marc ja klopt deze zitter er nu ook omheen. Moet alleen nog het begin vast zetten want die duwt hij nu weg. Werkt nog niet helemaal flekkeloos.

    Henk ik denk dat we met testen wel gaan zien hoe ze het gaan doen. Heb er zelf wel vertrouwen in. De andere straal (aan de buitenkant) komt wel buiten de romp die zou voor het meeste remkracht/achteruit kracht moeten geven.

    Ik heb nu alles aangesloten op de servos. De bedieningskabels voor de buckets heb ik voorzien van een buitenmantel met smeernippel zodat er wat vet bij de kabel kan komen. Ook hoop ik dat het vet het water bij het achteruit varen wat buiten de boot houdt.

    IMG_20210821_141420.jpeg

    Verder ben ik nu bezig met de electronica aan het proberen aan te sluiten.

    Ik heb nu 2 accus en wil eigelijk elke motor op 1 accu laten draaien. Dus dat ben ik nu allemaal even aan het uitzoeken. Later hier meer over.
     
    Gerrit-Jan, Unusual RC en Stoompomp vinden dit leuk.
  12. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allen

    Nu ik bezig was met het Electronica loop ik tegen een probleem aan.

    Ik heb eerst 1 motor regelaar aangesloten aan de accu en de ontvanger om alles even te testen (ik weet dat voor de 2e motor regelaar als die er bij komt dat dan de plus uit de stekker gehaald moet worden).

    De motor draait en alle servos proberen hun best te doen. Alleen doet de Sb bucket servo niet wat ik wil. Hij moet eigelijk andersom draaien.

    Filmpje van de test:



    Nu was ik al even aan het Googlen geslagen om te kijken hoe je dit kan verhelpen. Nu hoor ik 2 opties voorbij komem:

    Optie 1:
    De servo ompolen. Dan zou ik draden die in de servo zitten moeten lossolderen en daarna andersom vast solderen.

    Optie 2:
    Ergens een draad in de zender wisselen. Ik heb geen idee welk draad ik dan zou moeten doen. Ik heb namelijk in de zender bij de stick 3 draden weg lopen.

    Wat foto van binnen de stick waarop de servo aangesloten zit en waar de stekker uiteindelijk heen loopt
    IMG_20210823_141447.jpeg
    IMG_20210823_141452.jpeg
    En mijn zender zelf:
    IMG-20201218-WA0022.jpeg

    En nog wat foto's van de servo:
    IMG_20210823_165606.jpeg IMG_20210823_165619.jpeg

    Graag zou ik wat advies hierover hebben of moet ik dit in een andere topic doen.
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Jaren geleden dat ik nog analoge zenders had (toevallig ook die, maar dan in vlieguitvoering en 35mhz)
    Nu is het digitaal gewoon kanaal omdraaien.
    Volgens mij moet gewoon in de handleiding staan hoe je kanalen "reversed".
    Pagina 41 bovenaan:

    https://www.libble.eu/robbe-futaba-f-14/online-manual-757655/
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Laat die servo maar mooi dicht, daar heb ik ook geen kaas van gegeten :)

    Op welk kanaal zit de sb bucket motor? Dat zie ja aan de buitenzijde bij de stick staan. De fiche die met dat nummer overeenkomt moet je omdraaien.(aangeduid van 1 tot 6)
    Zo simpel is het bij een F14, Zelfs ik kan het :)
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Arjen,
    Genoemde opties zijn allemaal veel te lastig en onnodig ingewikkeld.
    Gewoon zoals Herby zegt; In de zender, van het bewuste kanaal, het stekkertje omdraaien.
    Dit werk uitsluitend als je dat daadwerkelijk in de zender doet en niet op je ontvanger.
    Mocht je je zender ook nog voor andere modellen willen gebruiken en geen zin hebben om telkens de zender open te maken en het stekkertje te verdraaien, kan je ook een revers-kabeltje zoals bijv. deze aanschaffen. Daar zijn verschillende uitvoeringen (en prijzen?) van en zal je - i.v.m. levertijd e.d. - even op moeten wachten, maar het werkt perfect. (praat bij beide voorstellen uit eigen ervaring ;)).

    Groet, Bert
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Mannen bedankt voor de snelle info. Dit scheeld me een hoop gepieker en onnodig werk.

    Ik heb inderdaad de stekker op de zender omgedraaid en het werkt nu zoals ik het bedacht heb.

    Ik heb vanmiddag een proefvaart met de Alida gedaan. Dit ging aardig een paar kleine problemen maar dit kon ik weer repareren. Ze vaart mooi en snel (echt niet normaal hoe hard) de buckets werken ook maar doordat ik de motoren niet rustig kon laten lopen kon ik niet helemaal goed proberen.

    Ik wil dus wel gaan kijken of ik (zoals sommige omschreven het fossiel) kan vervangen door een modernere. Alleen heb ik wel een paar eisen daarvoor:

    De buckets afzonderlijk van elkaar kunnen bedienen.
    De motoren afzonderlijk van elkaar kunnen bedienen. Met bediening dat je los laat en hij het toerental naar nul brengt en dat je het toerental vast kan zetten (voor het manoeuvreren).
    Roer bediening.

    Ik heb hier niet zoveel ervaaring mee dus mocht iemand mij kunnen voorzien van advies altijd welkom.

    Filmpjes ga ik mee aan de slag om te gaan posten.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Die F14 zender is toch prima voor jou doeleinden?
    Heb hem ruim 20 jaar gehad, en kon hem volledig werkend als bijna nieuw doorverkopen.
    De kwaliteit van toen was super.

    Omdat je inrunners gebruikt is het initiƫle toerental relatief hoog idd.
    Je moet zoeken naar de stand waar de buckets deels voor de nozzles komen. Dan kun je neutraal blijven (d.w.z. met draaiende motoren toch stil liggen).
    Door dan 1 bucket helemaal te laten zakken kun je om een denkbeeldige as rond de stern draaien.

    Meestal monteert men outrunners op de KMB28 jet-aandrijvingen. Dit omdat deze een lager initieel toerental hebben.

    Ben echt benieuwd naar de "maiden", vooral hoe de motoren klinken en het doen!
    Proficiat alvast met de geslaagde proefvaart!
     
  18. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ja opzich is hij ook prima hoor alleen is het gasgeven/rustig laten draaien een probleem. Of dit moet erg wennen om zo gas te geven. Dus vandaar dat ik daarvoor anders een andere zender zou willen. Ik kom er nu ook 1 tekort want deze hoorde eigelijk op mijn Smit Frankrijk.

    Het prenciepe van met de buckets stil leggen is mee zeker bekend maar omdat de stuwing zoveel is met al een beetje gas is hij haast niet te houden. Misschien meer en vaker oefenen anders.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Misschien de voltage verminderen?
    Grt peter
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat was ook voor mij reden om over te stappen naar een computerzender, en dan gelijk ook maar naar het veiligere 2.4Ghz systeem.
    Zodra je een kanaal moet omdraaien zoals jij nu ook ervaart, zul je dat op al je modellen moeten doen, niet handig (of in het model aanpassen, meestal nog veel meer gedoe of niet mogelijk).

    Je hebt natuurlijk ervaring met het echte werk ;)
    Idee achter buckets is naast achteruit varen en remmen ook enorme controle van het schip met draaiende motoren.

    Een idee zou zijn bij de F14 om gas van beide motoren op 1 stick te zetten (rechts), en de beide sticks links op ieder een bucket.
    Ik weet niet hoe je het nu gedaan hebt?

    Ik ken geen computerzenders met twee sticks naast elkaar. Echter je kunt mixen en programmeren meestal wat je wilt.

    Je kunt kijken of je Esc's kunt programmeren voor een zo'n langzaam mogelijke "aanloop".
    Echter mijn ervaring met inrunners versus outrunners is dat de eerste nu eenmaal harder lopen op de minimaalste instelling van het "gas".

    Van mijn 4092 inrunner is het toerental minimaal 3500 toeren.
    Soms moet je de motoren in beweging krijgen, en kun je nog iets terugtrimmen. Maar vallen ze stil, dan moet je het proces herhalen.

    Toch zou het minimale toerental er niet voor moeten zorgen dat de boot al snel vaart.
    Een jet is bij lage toeren helemaal niet efficiƫnt, en zeker niet als de boot niet planeert.

    Wellicht zaak om je Esc. opnieuw te callibreren met de zender, of het minimale toerental wel klopt.
     

Deel Deze Pagina