Reddingboot Alida KNRM

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 7 dec 2020.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Henk, dit kabeltje is om de Esc's van signaal te voorzien, net als jou servo's dat krijgen. De motorstromen gaan via aparte, veel dikkere kabels.

    Vroeger was een Esc een printplaat op een servo, waarbij de arm vervangen werd door een koperen brug. Die fikten op den duur altijd uit herinner ik mij nog, wat een drama! ;)
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Betere oplossing, ik heb het ooit via de I-bus trachten op te lossen.
    Maar goed, toen moest ik ook één van de twee ESC ontkoppelen, rode draad.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo alle

    Hierbij weer even een update.

    Ik heb een nieuwe (2e hands) computergestuurde zender gekocht. Deze heb ik nu ingeregeld.
    IMG_20220123_222343.jpeg

    Deze werkt momenteel naar behoorden. Dus snel even een korte proefvaart gemaakt en die was inderdaad heel erg kort......... Door een klein foutje van mij drukte ik tijdens vol gas vooruit bb bucket naar beneden. Hierdoor dook ze met haar neus het water in. Met resultaat 3/4 cm water in de boot.

    Dit resulteerde in 1 kant waarvan de motor uitviel en een hoop getik. Dus heel rustig op 1 motor terug gevaren naar de kant en gelijk de boel uitgezet.

    Later bleek 1 van de massa schakelaars door gebrand te zijn (door binnen gedrongen water), hierdoor deed bb's motor niks meer. Het getik kwam van de sb cardan, de borginbusjes waren los gegaan. Hierdoor kwam het tikkend geluid.

    Na een nieuwe schakelaar gehaald te hebben en alles vast gezet te hebben draaide alles naar behoren.

    Even vergeten te melden de koelwater circulatie pomp heb ik aangesloten op de motor accu. Deze draad prima.

    Na het waterballet ben ik toch maar een snel dek aan het maken (welke ik later eventueel nog kan gebruiken als hoofd dek) om toch te kunnen varen zonder water binnen te krijgen.
    IMG_20220125_171203.jpeg

    Tot zover deze update
     
    Marc w, kaapstander en Unusual RC vinden dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Je remkleppen werken dus naar behoren ;)
    Mooie zender. Sinds de introductie van de computerzender is werkelijk zoveel mogelijk!
     
    Arjen vindt dit leuk.
  5. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Nou en of. Die doen het prima. Ben ondertussen ook bezig om een vaste sleepbolder achterop te maken. Hiervoor moet ik nog wat bedenken hoe ik dit op het dek vast zet en het ook wat kracht kan hebben.

    Wordt vervolgd
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wat wil je slepen dan?

    Zelf heb ik onlangs een oog aan mijn testboot gemaakt om de statische trekkracht te kunnen meten. Uiteraard geen schaalmodel, puur functioneel!

    2x KMB 28 moeten 6 tot 7kg maximaal kunnen trekken.
     
  7. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Wat ik wil slepen weet ik nog niet. Dat komt vanzelf.

    De Alida is uitgerust met sleepbeting achterop (zit niet op een ideale plek maar voor kleine klusje is het prima).
    IMG_20210118_165159.jpeg

    Ik heb al een begin gemaakt. In de beting komt de trommel waar de sleeptros opgeborgen zit.
    IMG_20220204_171738.jpeg IMG_20220204_171754.jpeg IMG_20220204_171758.jpeg

    Ik wil dat de beting wel wat kracht kan hebben dus er moet een gedegen fundatie onderkomen om de 7 kg bollard pull te kunnen halen zonder dat het dek daar schade van krijgt.

    Tot zover weer
     
    Unusual RC en Herby63 vinden dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Volgens Kehrer zelf doet een enkele 28mm pomp 3 tot maximaal 3.5 liter water per seconde. Met ideale motorisering!

    Kortom, serieuze trekkracht ;)

    Wat leuk dat je al het detail aanbrengt!
    Blijven prachtige schepen van de KNRM! Vaak als ik op zee was dichtbij voorbij zien varen!
     
    Arjen vindt dit leuk.
  9. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal,

    Weer even een korte update over de bouw van de Alida.

    In de vorige berichten gaf ik aan dat ik bezig was met de sleepbeting. Ondertussen heb ik een bolder laten maken (nouja laten perfectioneren) zodat ik hem kan vast lassen. Echter kwam ik er achter dat de maten niet overeenkomen met het orgineel. De betting zoals hij nu is is telaag. Dus die gaat weg en ga een nieuwe maken.

    Nog wat foto's van de bolder die wel blijft:
    IMG_20220227_153229.jpeg IMG_20220227_153235.jpeg IMG_20220227_153242.jpeg

    Omdat ik de beating zo wil maken dat je er ook echt wat mee kunt trekken heeft die een goede fundatie nodig. Maar daarvoor moet het dek er ook in liggen. Dus een begin gemaakt om het dek te fixeren (zodanig dat het wel weer los kan). Heel wat puzzelen ook omdat het afwater rooster wat achterin zit werken wil hebben.

    IMG_20220418_161312.jpeg IMG_20220418_161319.jpeg IMG_20220418_163332.jpeg
     
    Zeiler, Herby63, Unusual RC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Gister ben ik wezen proefvaren met de Alida. Dit ivm komende reddingbootdag.

    Buckets en nozzle besturing werken prima, zeer tevreden mee nu ik het allemaal afgeregeld heb (maximale uitslag van de servos staan er nu in zodat alles makkelijker bestuurbaar is).

    Motoren gaat er iets fout en heb geen idee wat. Of het in de regelaar zit of in de motoren. Dus graag hulp gevraagd.

    Even een klein filmpje:


    Zoals jullie kunnen zien/horen draaien beide motoren in het begin. Bb motor draait wat schokkerig (dit hoor je terug in de cardannen). Sb motor draait mooi rustig. De snelheid van Sb motor ligt ook hoger dan Bb. Hoe dat kan geen idee.

    Als je dan gas geeft gaan ze beide wat sneller maar daarna stopt bb motor met draaien..... Heel raar. Sb motor geeft daar in tegen gewoon vol vermogen.

    Elke motor heeft zijn eigen accu met regelaar.
    De aansturing vanaf de ontvanger gaat met een splits kabel. Hierbij wordt de ontvanger vanaf Bb gevoed. Van de Sb regelaar is de Bec (dacht ik/stroomdraad) uit de stekker gehaald.

    Heeft iemand of meerdere een idee wat dit kan zijn? Want ik heb geen flauw idee.

    Ik ga vanmiddag testen als ik de regelaars omwissel. Dus bb regelaar op Sb motor. Om uit te sluiten dat het de regelaar is.
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zie in het filmpje maar 1 aandrijving voortstuwing geven, dus die andere draait niet.

    Ik zou controleren of beide regelaars goed staan ingesteld:

    - throttle reach, oftewel gasstandbereik. Iedere esc. moet eenmalig worden afgesteld aan je zender, zodat die je hele knuppelbereik kent om toerental te kunnen regelen.
    - timing, vaak op "AUTO". Werkt meestal goed, laatst had ik toch dat ik die moest veranderen.
    - soms hoe snel de "gasresponse" moet zijn. Vooral bij krachtige aandrijvingen om het koppel bij de start te beperken

    Ik denk dat je wellicht de bovenste handeling niet per Esc losgekoppeld hebt ingesteld?
    Alle instellingen moeten voor beide Esc gelijk zijn, als je via een Y-kabel gaat regelen.

    Die dagen zijn leuk!
    Op Scheveningen naast de stuurman op de bok mogen zitten. 29 knopen over zee blijft indrukwekkend om mee te maken. En sowieso altijd bijzonder om de jets te zien werken. Zeker als hij daarmee andere redders op de kade ff de volle laag gaf ;)
     
  12. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hoe kun je dat verder instellen op de regelaar. Ik zie er verder namelijk geen restknopje of iets op zitten.

    Ook als ik hem alleen Bb regelaar met motor aan stuur rechtstreeks zegmaar doet hij precies het zelfde (langzaam draaien) . Als ik de motor in zijn achteruit zet draait hij soepeler en kan hij sneller draaien.
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Gebruiksaanwijzing erbij halen! ;)
    Als je geen programmeerkaart erbij hebt gekocht, dan kan het programmeren alleen vanaf de zender.
    Bij iedere ingebruikname van een nieuwe Esc, of als je een gebruikte met een andere zender wilt gebruiken moet je eenmalig het "gas"bereik opgeven.
    Je krijgt dan terugkoppeling door piepjes die de Esc. door de motor laat genereren.

    Als de andere motor met dezelfde Esc identiek gedrag vertoont, dan denk ik toch dat het bereik van het "gas" niet goed is ingesteld op de andere Esc.

    Door simpelweg steeds 1 Esc uit de Y-kabel te halen moet je dat per Esc kunnen instellen.

    Meestal moet je de allereerste keer de zender aanzetten, knuppel op volgas (100%) zetten en dan pas de Esc. aanzetten. Vervolgens knuppel terug naar 0% (uit) en dan is het meestal al klaar. Achteruit uitschakelen bij een jet is veelal het beste, en je hebt toch keerkleppen.

    Omdat je dit mogelijk hebt overgeslagen zul je de handleiding moeten raadplegen hoe de Esc's te resetten, of hoe je dit instellen kunt herhalen.

    Best een gedoe als je het nog nooit gedaan hebt. Indien mogelijk koop ik er altijd een programmeerkaart bij, maar die zijn niet altijd verkrijgbaar.
     
    Arjen vindt dit leuk.
  14. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ik ga even zoeken. Bedankt.

    Er zat verder niet veel bij dus dat wordt Googlen. Die kaart waar je het overhead ook niet.
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Even je topic doorgebladerd, en je gebruikt Mystery Esc 100A? Wel watergekoeld?

    Even googlen brengt wel een gebruiksaanwijzing: https://www.uruktech.com/wp-content/uploads/2016/07/Mystery-ESC-Instruction-manual.pdf

    Moet vast wel te vinden zijn als dit hem niet is.

    Wat ik lees is het exact dezelfde procedure welke mijn Esc heeft.
    Je kunt alles resetten, alsook "throttle calibration" wat ik bedoel.

    Ws. is dit nieuw voor je? Apart dat ze zonder manual kwamen. Mijn Seal/ZTW Esc trouwens ook. ZTW kom ik tegen in deze tekst, dus ws. uit dezelfde fabriek of wellicht identiek.
     
    Zeiler en Arjen vinden dit leuk.
  16. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ik had inderdaad die manual ook gevonden.

    Ik kom er alleen niet mee verder. Hij blijft maar aan het piepen zegmaar misschien vanavond nog een keer proberen.

    Ik kom geloof ik wel in het sub menu maar daarna wordt ik gek van de piepjes die allemaal het zelfde lijken, niet zoals ze in de table totaal verschillende zijn.

    Zoals ik al zei: Ik ga nog even door proberen vanavond, voor morgen is het toch niet klaar. Dan maar blijft ze maar thuis .
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zoals ik al aangaf is het niet makkelijk, zeker niet de eerste keer! Een keer dit gedaan en de meerwaarde van een programmeerkaart hoef ik je niet meer uit te leggen ;)

    Ga er goed voor zitten, zoek de rust op. Geen afleiding of andere geluiden helpt enorm.
    Je moet meetellen met de piepjespatronen. Al naar gelang de fabrikant, piepen ze 3 of 4x hezelfde patroon voordat ze doorgaan naar de volgende.

    Bijvoorbeeld (. = toon, - = pauze):

    1 = . - . - .
    Hierna:
    2 = .. - .. - ..
    Enz.

    In de praktijk zijn er ook nog korte en langere tonen. Gelieerd aan Morse code als het ware.

    Met de gashendel op de zender kun je de keuzes bevestigen.
    Met het verbreken van de stroomkring (accu los) stop je het proces.

    "Luxere" Esc. hebben een extra knop, of een mogelijkheid om aan een PC te koppelen d.m.v. een USB dongle. En sommige zijn zelfs te koppelen via een app op je smartphone via Bluetooth!
     
    Zeiler en Arjen vinden dit leuk.
  18. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Vanavond nog een keer gedaan. Volgens ons staat hij nu weer terug in de fabrieks instellingen. Echter heeft dit niet gewerkt de motor blijft in zijn vooruitstand langzaam lopen. Na 5/6 sec stopt de motor.



    Dus ja ik wee het niet meer.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ok,
    Reset betekent niet dat de Esc. gelijk de throttle range goed heeft staan.

    Ik zie nu 1 motor draaien, en na een paar seconde uitvallen. Die andere Esc is losgekoppeld, buiten werking gesteld?
    Die doet het wel naar behoren?

    Heb je de throttle range nu direct na de reset opnieuw voor deze specifieke Esc. opnieuw gedefinieerd?
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  20. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Andere esc is los gekoppeld. Die deed vandaag niet mee. Die werkt naar behoren.

    Het laatste heb ik niet weer opnieuw gedaan (de throttle range). Daar zou ik dan zondag naar moeten kijken. Zien of dat werkt. Hier heb ik niet meer aan gedacht.
     

Deel Deze Pagina