Reddingboot Alida KNRM

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 7 dec 2020.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Proberen zeker waard, alhoewel ik niet direct dat uitvallen na 5 seconden kan begrijpen.
    Je had deze set-up toch al eerder prima varend, of vergis ik me?
    Meen al eerder een filmpje van je gezien te hebben.
     
  2. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Groningen
    Een eelco om "op" en "na" gloeien te simuleren? Goed idee, wat voor elco heb je hiervoor gebruikt en of hoe bepalen in mijn geval bij 6V?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, De capaciteit van de elco is afhankelijk stroomconsumptie van de led. Gewoon even iets proberen. Heb hier een vrachtje sloop-elco's liggen en daar zoek ik eentje uit met het beste effect. Begin eens met 100 microfarad. Let wel op de polariteit van led en elco. Succes ermee! Wordt wel wat! Gr. Klaas.
     
    HansN vindt dit leuk.
  4. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ja klopt in het begint werkte alles prima. Het enige wat er nu verander is/zijn dat de zender/ontvanger gewisseld zijn.

    Ook is veel nog een keer los geweest tijdens de bouw. Alles zit gewoon weer aangesloten zoals het zat. Ik heb nog wat gewisseld met de 3 draden die naar de motor lopen (de volgorde) dacht eerst misschien zit het daar in maar de kracht is er wel.
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zender wisselen betekent opnieuw kalibreren. Ik weet bijna zeker dat dit het probleem oplost ;)

    Hoe heb je dat eerst gedaan?
    En had je toen niet het probleem dat je niet zachtjes kon varen?

    Ook dat laatste kan gekoppeld zijn aan dit verhaal.
     
  6. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Opnieuw de gas gekalibreerd maar zonder gewenst resultaat......

    1e keer was met de oude zender/ontvanger. Deze combi heb ik 1x gevaren daarna is de andere zender gekomen. Klopt toen was het lastig te regelen maar dat kwam door de laniarschuiven die lastig te regelen waren. Ik geloof dat dit niet met elkaar te vergelijken is.

    Het rare vindt ik dat als je de motor in zijn achteruit zet (wat totaal geen nut heeft) hij wel hoger in toeren gaat en gewoon blijft draaien.
     
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Beide Esc separaat ingeregeld?
    Moet voor allebei apart, anders werkt het niet.

    Zitten de Esc's met bullets vast aan de motoren, of direct erop gesoldeerd?
    Als je bullets hebt kun je controleren of die wel voldoende contact maken.

    Ook kun je proberen de motordraden allemaal even los te halen, en anders aansluiten (let wel op de juiste rotatierichting). Dat wil ook nog weleens helpen.

    Achteruit wel goed draaien is vreemd. Motortiming kan een issue zijn, maar is voor beide draairichtingen meestal hetzelfde.

    Kan je Esc. softwarematig de rotatierichting veranderen? Anders dat eens proberen, en vervolgens de draden aan de motor weer zo verwisselen dat die weer in de gewenste richting draait.

    Dan rest nog de motor op de andere Esc aansluiten, om te kijken of dan hetzelfde probleem optreedt. Had je al gedaan, dubbel checken kan nooit kwaad!

    Indien niet, dan zou het ook aan de bewuste Esc kunnen liggen (ik heb hier al een stapeltje defecte Esc's liggen helaas)

    Andere vraag, zitten beide draden naar de accu's van de Esc aan elkaar? Je voedt beide dus uit 1 bron?
    Of hebben ze ieder een eigen circuit?
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Probeer eens om de motordraden op de esc om te draaien en de stick op je zender om te polen zodat vooruit en achteruit gewisseld worden.
     
  9. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ik ben helaas de komende dagen eerst weer aan werk. Dus kan niet meteen alles aan het testen. Zodra ik weer kan ga ik het een en ander nog testen, zoals:

    - de Sb esc werkt goed. Hier heb ik dus niks mee gedaan.
    - draden doormeten.
    - rotatie draairichting veranderen


    Even terugkomend op de vragen.

    De esc's kan ik loskoppelen van de motoren de draden zitten niet vast gesoldeerd. Dus ik kan die eventueel verwisslenen, maar Sb motor draaid nu goed (die setup van de bedrading heb ik over genomen naar Bb). Dus lijkt me niet nodig. Ook draaid de motor in zijn achteruit goed.

    Heb nog geprobeerd om ze door te meten maar dit is lukte niet ivm een soort coating die over de solderingen zit (aan de zeide van de ontvanger). Maar ik kan hier nog eens naar kijken. Kan denk ik geen kwaad om die coating te verwijderen of wel?

    Er zit dacht ik een rotatierichting verandering kan doen. Dit valt nog te proberen.

    Als je de bb esc op de andere motor aansluit doet hij precies het zelfde. Dus het zit hem echt in de regelaar.

    Elke motor+regelaar heeft zijn eigen lipo accu. Dus die staan compleet los van elkaar.

    Mochten er nog andere mensen ideeën, vragen of suggesties hebben schroom niet.

    Groeten Arjen
     
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Duidelijk!

    Jou situatie is 2x identieke Esc, 2x identieke accu en 2x identieke motor eraan. En beide krijgen via de Y-kabel exact dezelfde informatie van de ontvanger.

    Motorkabels doormeten is lastig idd, gaat je ook niet veel informatie geven.

    Je hebt het probleem dus al "geisoleerd", het moet wel die ene Esc. zijn.

    Ervan uitgaande dat ze beiden gelijk zijn ingesteld (reset, en op throttle kalibratie na niets anders ingesteld waar de Esc mee uit de fabriek komt.

    Kortom, als esc 1 goed werkt, moet nr. 2 dat ook doen.

    De keren dat ik heb gehoord van stotteren van de motor, terwijl hij het wel goed gedaan heeft in het begin, is toch echt willekeurig wat motordraden omwisselen.

    En let wel, een beetje borstelloze motor gebruikt zonder last volgas maximaal 2A, met je jet eraan gekoppeld in de "open lucht" niet meer dan 5A. Kortom, je Esc hoeft amper werk te verzetten.

    Pas in het water gaat hij aan het werk, en worden de stromen hoger. Dan gaan slechte verbindingen echt merkbaar worden.

    Vooralsnog zou ik de bullets even verwisselen. Werkt dat niet, dan reset Esc en opnieuw van die Esc. Throttle kalibratie uitvoeren!
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Vandaag weer een paar dagen vrij dus we gaan verder met de regelaar.

    Ik heb de draden met connectors die naar de motoren gaan nog een keer doorgemeten. Deze geven allemaal een goede connectie. Ook nog met de motor aangekoppeld gemeten en deze heeft ook goede connectie met de regelaar.

    Hiermee is dus uitgesloten dat er een draadbreuk/slechte connectie tussen de motor en regelaar zit.

    Voor de zekerheid nog even geprobeerd met de oude zender. Het probleem blijft. Zit dus niet in de zender.

    Nog terugkomend op jouw voorstel om de volgorde van de draden om te wisselen van de motor. Dit geprobeerd geen verandering (op de draairichting na).
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2022
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dan moet je er nog één verwisselen om hem weer vooruit te laten lopen ;)

    Top dat je op het idee bent gekomen om het op de oude zender te proberen.

    Van een afstand klinkt het alsof je regelaar niet goed is.

    Om dat uit te sluiten zou ik hem nogmaals resetten, en solo koppelen aan je zender. En dan nogmaals proberen. Andere Esc volledig loskoppelen van de Esc.

    Indien hij dan ook raar doet is het ben ik bang een maandagmorgen exemplaar.

    Bij mij is ooit van een gerenommeerd merk zo een Esc. bij aanvang 2e sessie ook gaan stotteren. Geen hoge stromen of andere gekke dingen mee gedaan. Uit het niets kapot (eindige in rook!). Dat terwijl de eerste sessie probleemloos leek :(
     
    Arjen vindt dit leuk.
  13. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Helaas na nog een keer proberen en opnieuwe inregelen blijft de motor het zelfde doen.

    Aangezien ik ook graag verder wil is het denk ik beter om een nieuwe set te bestellen. Ik wil ze allebei gelijk vervangen zodat de motoren ook gelijk draaien en geen verschil in zit.

    Nu wil ik ze wel "snel" hebben zodat ik hiermee verder kan. Ik wil gewoon weer regelaar bestellen voor 100A die liggen er nu ook in. Ook wil ik weer een water gekoelde set.

    Zijn er nog tips waar ik moet opletten bij het bestellen? Ik meende dat er ook iets over een programmer kaart was dat dat handig was om 1 daar bij te hebben of had ik dit mis.

    Misschien dat jullie nog goede sites hebben om te bestellen mag uiteraard ook privé gedeeld worden.
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Blijft lastig advies geven zo van een afstand :(
    Het lijkt er nl. op dat je extra kosten moet gaan maken.

    En dan zitten we midden in een oorlog en een lockdown in China waardoor de toevoer van elektronica flink stagneert.
    Sinds aanvang van de pandemie is RC elektronica lastiger verkrijgbaar.
    De prijzen zijn hierdoor ook toegenomen, zeker sinds het einde van vorig jaar.

    Er zijn genoeg goede NL webshops waarmee je je bestelling snel in huis hebt.
    Maar in de regel zit er een flink verschil in prijs tussen China en de lokale of regionale shops.
    Voordeel is wel dat je iets langer "iets van garantie" hebt mocht de Esc het niet goed doen.

    Als je voor een ander merk of type regelaar gaat, moet je zeker beide vervangen helaas.
    Overigens kun je de die het nog doet natuurlijk wel verkopen.

    Oorzaak: kan het zijn dat beide rode draden van de Esc nog aangesloten zaten toen je alles ging testen?
    Dubbele BEC's geeft problemen, daarmee kun je je ze slopen zelfs!

    RC point, Wetronic, Top-RC, RC Twente om er een paar te noemen. Helaas kom ik bij deze drie niet tegen wat je zoekt.
    In Duitsland heb je ook veel online winkels waaronder de TFL shop.
    Voor boot Esc. specifiek is er ook deze Engelse shop.
    Zelf nog nooit besteld, maar van horen zeggen goede spullen en betaalbaar.

    Verder nog Hobby King.
    EU warehouse (je kunt vanuit verschillende warehouses laten versturen, scheelt enorm in prijs maar bovenal levertijd!) is gewoon in Nederland.
    Binnen een paar dagen heb je je spullen in huis.

    De bekende grote winkel uit de buurt van Den Bosch noem ik bewust niet.
    Uit eigen ervaring weet ik dat hun voorraad niet altijd klopt met de website.
    En dan zijn de levertijden ook erg lang.
    Mochten ze wat hebben, dan zou ik zeker van tevoren eerst bellen.
     
  15. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Korte update

    De nieuwe regelaars zijn besteld. Verwachte levertijd is half juni, dus dat duurt nog even.

    Ondertussen ga ik langzaam verder met de bouw van de sleepbolder fundatie. Hierover later meer.
     
    Unusual RC en Marc w vinden dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Je kunt prima verder gaan met het detailleren!
    Die levertijd is meestal conservatief gekozen. Ik heb goede hoop dat je ze eerder zult ontvangen.
    Ik ben benieuwd!
     
  17. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Het kan snel gaan. De nieuwe regelaars zijn al binnen. Binnenkort meer. IMG_20220526_114117.jpeg
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zei ik toch? ;)
    Die kaart gaat het allemaal een stuk makkelijker maken!
    Succes!
     
  19. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal,

    Afgelopen week heb ik de regelaars in de Alida gebouwd. Daarna alles aangesloten. De dag erop een korte proefvaart gehouden om de boel goed te testen.

    Ze vaart weer zoals de bedoeling was. Beide motoren hebben er weer goed zin in. Het enige waar ik achter ben gekomen dat het dek nog beter waterdicht gemaakt moet worden. De hekgolf die rolt soms naar binnen en zorgt dat er wat water binnenkomt. Ook lijkt het alsof hij het bij het rooster (achterop) onder het dek het water er onder door duwd/blaast.

    De oplossing heb ik alleen nog niet gevonden. Ben er wel achter dat als je na een middag gevaren te hebben er wel klaar mee bent om 4/5 keer de 2/2,5 cm water uit de boot te halen .

    Het dek zit nu alsvolgd vast.
    IMG_20220419_133629.jpeg

    De lippen schuiven onder bij het dek achter om daar wat steun te geven. Rond de binnenkant onder bij de tube ligt een O ring die daar het dek afsluit. Dan zit er net voor het rooster nog een O ring die moet zorgen dat het water niet onder het dek door kan spoelen. Voor de rest zit het dek vast met een paar bouten die het dek aantrekken (voor en in het midden) deze vallen straks onder het stuurhuis zodat je ze niet ziet.

    IMG_20220418_161319.jpeg
    Het water kan dus hier via in/uit lopen. Als je gewoon vaart blijft het ook droog maar bij het afslacken en manoeuvreren komt hier wel eens water naar binnen. Dit lijkt opzich geen probleem zolang het water maar gewoon op het dek blijft lijkt mij.

    Teven heb ik de smeer nippels van de jet nog voorzien van een aluminium dop/plug. Hiervoor was het een stukje schilders tape dus dit is alweer een mooie kleine verbetering.
    IMG_20220610_173147.jpeg
    IMG_20220610_173246.jpeg
    IMG_20220610_173309.jpeg

    Tot zover maar weer.
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Mooi om te horen dat de nieuwe regelaars het wel doen!
    Tja, het waterdicht maken van een schaalmodel. Altijd een uitdaging, zeker voor een snel varend model met zelflozend dek zoals de Valentijnklasse.

    Je moet controleren of de o-ringen wel voldoende worden aangedrukt op alle plekken.

    Zelf heb ik ook problemen gehad met de afdichting van het dek (en doorvoer voor de servostangen en waterkoelingsslangen), uiteindelijk met een LED lamp en een GoPro in de boot in een bak/zwembadje in de tuin gekeken waar het daadwerkelijk lekte.



    Was vrij verhelderend :D
    De ProBoat rubber kapafdichting is alleen in de productfolder waterdicht ;)
     

Deel Deze Pagina