Regelaar brandstofpomp

Hallo,

Ik heb laatst een brandstofpomp gekocht met de volgende specificaties:

TECHNISCHE DATEN:
EINGANGSSPANNUNG: MAX. 12 V
GEWICHT: 235G
STROMVERBRAUCH BEI 12V
IM LEERLAUF: 1,2A
UNTER LAST: 2,5A
FÖRDERVOLUMEN: BIS ZU 1,8LITER/MIN

En nou wil ik hier een regelaar voor hebben die de volgende dingen kan:
dmb draaiknopje de snelheid van de pomp regelen
3 standen schakelaar met vooruit/uit/achteruit

Ik ben bij ons in de buurt al naar een electronica zaak geweest, en heb hiervoor een schema gekregen met componentjes, en deze samen gesoldeerd, alleen dit printje krijgt een klein motortje aan het lopen en na 30 seconden valt hij al stil. en mijn grote pomp krijgt ie niet eens rond.

Ik heb ook zitten denken aan een servo tester en een borstel regelaar, alleen dan moet ik 2 schakelaars maken, omdat als ik de schakelaar vooruit/uit/achteruit voor de borstel regelaar zet, dit niet goed komt verwacht ik...

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen ?

Alvast bedankt!

je idee is prima.
parallel aan de potmeter kan je een schakelaar zetten en je zal zien dat die zich hetzelfde gedraagt.

Kan je het schema met de bijbehorende componenten posten?

Ik denk dat daar best wel wat mee te doen is om het goed te krijgen.

Hallo,
Een simpele vooruit en achteruit regelaar doet wonderen en kan je alles mee doen.
Voor dat vermogen heb je zelfs genoeg aan een 10 amp regelaar.
Schema heb ik wel voor je en kan ook de printtekening leveren.
Misschien heb ik er zelfs nog een liggen maar daar moete ik even naar zoeken.

Henk
Waar electronica ophoudt met roken begint het piekeren

Een simpele borstelmotor regelaar met voor en achteruit is een prima idee maar je moet er dan nog wel een servotester bij hebben om te kunnen regelen. Met een simpel stukje elektronica kan het ook heel goed en dan heb je minder elektronica nodig. Plaats eerst dat schema maar eens dan kunnen we kijken waarom het niet goed werkt bij jouw. Op zich is het namelijk helemaal niet zo moeilijk.

Zoals beloofd, hierbij de foto van het schema wat ik heb gekregen van de elektronica zaak:

IMG-20141018-WA0016%255B1%255D.jpeg

Die schakeling zal niet kunnen werken omdat de LM317 maar maximaal 1A kan leveren. Uit de gegevens die je hebt opgegeven maak ik op dat de motor 2,5A kan trekken!
De schakeling op zich is wel goed maar dan moet je wel een spanningsregelaar gebruiken die minimaal die 2,5A kan leveren.
Maar er zijn andere mogelijkheden die minder verliezen opleveren en vaak ook een betere regeling. Dat is een zogenaamde pwm regeling. Je kan daar bijvoorbeeld DEZE regelaar voor kunnen gebruiken. Je hebt nog wel een omkeerschakelaar nodig om de motor beide kanten op te laten draaien. Zoals je al opgeeft pompen/uit/zuigen.

Dat is ook een mogelijkheid maar dan wel die tweede schakeling. De eerste kan ook nog niet voldoende stroom leveren. Maar dat is dus een spanningsregelaar die minimaal 2,5A kan leveren. ;)

Bedankt voor alle info!!! Erg nuttig.

Ik zit te kijken naar de regelaar die Ernst aan geeft. Maar heb ik nog wat vragen over:

De schakelaar die ik wil, moet ik die dan tussen de regelaar en de motor plaatsen ?

Zo ja.. moet trekt de regelaar de accu dan niet alsnog leeg als ik hem uit heb staan ? Dan zou ik alsnog een schakelaar voor de regelaar moeten plaatsen, en dat wil ik juist niet haha.

Roelof. Die schakeling zal in dit geval ook werken maar de regeling is niet erg stabiel. Dat komt doordat de basis/emitter overgang van de transistor "in serie" staat met de regelaar. Als je deze schakeling alleen voor een motorregeling gebruikt geeft dat niet maar als een regelbare voeding zou ik dat zo niet doen!

Michael. Ja als de regelaar constant met de accu is verbonden zal hij een beetje stroom uit de accu blijven trekken. Hoeveel dat is durf ik niet te zeggen want dat wordt niet opgegeven. Op de lange duur zal je accu dus leeg raken. Hoelang dat duurt is afhankelijk de stroom die de regelaar nog gebruikt en van de accu capaciteit. Een voldoende "zware" aan en uit schakelaar is dus wel gewenst.

Moet de pomp traploos regelaar zijn?
Ik kan me voorstellen dat je bijv om te tanken eerst 'volgas' de tank zo snel mogelijk wilt vullen, en dan de pomp nog even rustig wilt laten draaien voor het laatste beetje.

In dat geval zou je met een 3-standen schakelaar voor vooruit/achteruit kunnen werken, en een 2e schakelaar/drukknop om de pomp nog even rustig te laten lopen.
Hoef je ook geen schakeling te bouwen, scheelt weer...

Ik zat nog even te denken, maar zijn er niet van die regelaars zoals Ernst aangaf maar waarbij ik de plus en de min kan wisselen oid ? Dat zou namelij inhouden dat ik de 3 standen schakelaar die ik heb voor de regelaar zou kunnen zetten, en dan hoef ik er niet een extra schakelaar bij te maken.

Alvast bedankt!

Dat zal lastig gaan. elektronica houd niet van ompolen.

Maar achter de regelaar kan je een 2polige tuimelschakelaar met middenstand zetten.

012_01.gif

Als je een schakelaar met 3 of 4 polen pakt kan je daarmee de voeding aan de ingang wel aan en uitschakelen.

Zo'n DPDT schakelaar heb ik al, en ook al zo aangesloten als in de foto staat.
Wat bedoel je dan precies met 3 of 4 polen ? heb je een voorbeeldje ?

Je zou het als volgt kunnen aansluiten.

full

De schakelaar heeft een extra contact waarmee je de +12V doorschakelt naar de regelaar. Alles met één schakelaar en natuurlijk de regelpotmeter die op de regelaar is aangesloten. De draaiknop waarmee je bepaald hoe hard de motor draait.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back