Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rare is dat we (ik) hier in Duitsland totaal geen last van hebben.
Waarschijnlijk omdat daar wel een goede lobbyclub zit (DMFV) en niet een clubje (KNVvL met verstrengelde belangen).

GJ

Ik probeer het even in 1 zin te persen;
"Men" is totaal niet geïnteresseerd in het belang, van het relatief kleine groepje (snel vergrijzende) grote jongens, dat met vliegtuigjes speelt.
Dat wil ik niet zeggen als jullie steeds meer aan banden gelegen worden.
Als ze niet in jullie geïnteresseerd zouden zijn zouden er geen regels komen.
Doordat er zoveel drones gekomen zijn is men jullie gaan zien.
Daarom zou een totaal verbod op drones veel beter zijn.
Maar ja dan heb je zoals Gert Jan zegt lobbyisten nodig.

Zo kan ik ook wel dingen verzinnen, die beter zouden zijn om verboden te worden, omdat dat mij goed uitkomt...
Het is niet zo dat een lobbyist zomaar alles voor elkaar krijgt. We blijven immers een rechtstaat, en dat is maar goed ook.

Zo kan ik ook wel dingen verzinnen, die beter zouden zijn om verboden te worden, omdat dat mij goed uitkomt...
Het is niet zo dat een lobbyist zomaar alles voor elkaar krijgt. We blijven immers een rechtstaat, en dat is maar goed ook.
Mij maakt het geen fluit uit, ik vlieg al jaren niet meer.
Alleen doet het me wel pijn voor de echte modelbouwer.

Nou, ik ervaar Nederland toch wel degelijk als een "Lobbycratie".
Economische macht wint het altijd.
Ook andere machtsmiddelen (landbouwtrekkers, etc.) leveren onevenredig resultaat op.

Met lobbyen houd je de ontwikkelingen op drone-gebied niet tegen.

Je hebt immers te maken met EU-wetgeving t.a.v. ‘unmanned flight’.

Via de inspanningen van de gezamenlijke koepels en de input van modelvliegers op de internetconsultatie, ligt er nu een NLse-regeling voor modelvliegclubs die weinig afwijkt van wat we eerst konden in onze hobby.

Natuurlijk is het jammer dat dit moest, maar gelukkig kunnen we zo wel onze hobby blijven beoefenen zonder bijkomende restricties.

Als clubs mogen we (nog steeds) op 300 meter vliegen. Modelvliegers die niet via een club vliegen, mogen dit niet.

De eenmalige kosten voor een vergunning die onbeperkt geldig is, zijn dat zeker waard.

Zeker omdat er in de toekomst ongetwijfeld nieuwe elementen aan de wetgeving voor vliegers buiten de clubs worden toegevoegd. Als clubs houden we met een vergunning dus een positieve uitzonderingspositie.

De 300 meter regel is ook een regeling waarvan iedereen weet, dat niemand daar zich aan houd.
Eigenlijk veranderd er dus inderdaad niets en is het een hoop gedoe voor niets zeg maar..
Bij 300 meter ging ik me bijna al voorbereiden op de landing.

De 300 meter regel is ook een regeling waarvan iedereen weet, dat niemand daar zich aan houd.
Eigenlijk veranderd er dus inderdaad niets en is het een hoop gedoe voor niets zeg maar..
Bij 300 meter ging ik me bijna al voorbereiden op de landing.

Dat ligt er dus maar aan waarmee je vliegt. Alleen als je grote zwevers vliegt, kan ik me dat voorstellen.

En ‘hoop gedoe’ valt dus nogal mee. De individuele vlieger bij een club hoeft helemaal niks te doen.

En als je al jaren niet meer vliegt, hoef je ook niks te doen. :cool:

Met lobbyen houd je de ontwikkelingen op drone-gebied niet tegen.

Je hebt immers te maken met EU-wetgeving t.a.v. ‘unmanned flight’.

Via de inspanningen van de gezamenlijke koepels en de input van modelvliegers op de internetconsultatie, ligt er nu een NLse-regeling voor modelvliegclubs die weinig afwijkt van wat we eerst konden in onze hobby.

Natuurlijk is het jammer dat dit moest, maar gelukkig kunnen we zo wel onze hobby blijven beoefenen zonder bijkomende restricties.

Als clubs mogen we (nog steeds) op 300 meter vliegen. Modelvliegers die niet via een club vliegen, mogen dit niet.

De eenmalige kosten voor een vergunning die onbeperkt geldig is, zijn dat zeker waard.

Zeker omdat er in de toekomst ongetwijfeld nieuwe elementen aan de wetgeving voor vliegers buiten de clubs worden toegevoegd. Als clubs houden we met een vergunning dus een positieve uitzonderingspositie.

Dit bericht klinkt mij toch wat als muziek in de oren! Voordat ik heel erg blij wordt: Zijn de kosten voor een vergunning al bekend?

Dank je wel Leon. Als ik ooit iets terug kan doen voor je, hoor ik het graag :bier:.
Oh ja ik moet dat veldje daar in de polder ook nog een keer uit proberen.:)

In mijn vorige berichtje was ik wel wat kort van stof.

Om bij de tarieven te komen via de site van ILenT, dat kan in 4 muisklikken en met enkele toetsen op het toetsenbord in duwen.
Dit zijn trouwens de tarieven:
upload_2024-6-18_22-1-52.png

Om hier te komen, heeft mijn computertje wat handmatige ingevoerde informatie mogen verwerken.
Met de internet browser surfen naar https://www.ilent.nl

Vervolgens staat daar een optie "Direct naar" ik heb geklikt op "Aanvraagformulieren".
Dat stuurt mij vervolgens naar: https://www.ilent.nl/aanvraagformulieren :eek:

In het blauwe hokje "Aanvraagformulieren Inspectie Leefomgeving en Transport"
Onder de optie "Luchtvaart" opzoek gegaan naar de procedure / formulier "Aanvraag vergunning modelvliegclub"
Via de zoek methode en weten welk trefwoord je moet gebruiken kan het sneller gaan (trefwoord "modelvlieg").

In de optie die dan in beeld komt, klikken op "Aanvraag vergunning modelvliegclub".
Die stuurde mijn browser vervolgens naar: https://e-loket.ilent.nl/formulier/nl-NL/Portaal/ALu_042.aspx/CB_Authenticatie/CB_Inleiding

In het stuk tekst op die site 'inleiding' bij alinea "Welke kosten zijn aan deze aanvraag verbonden?".
Ff klikken op het linkje "Regeling tarieven transportsectoren".
Om de browser te laten surfen naar: https://wetten.overheid.nl/BWBR0047719/2024-06-13

Linker kolom, inhoudsopgave.
Hoofdstuk 2 (Sector luchtvaart), ff op klikken en beginnen met lezen tot er iets herkenbaars in beeld komt.

Het plaatje in dit berichtje komt uit artikel 2.17
bron: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c...ng=2.4&artikel=2.17&z=2024-06-13&g=2024-06-13

Inhoudelijke vraag, in het aanmeldingsformulier staat een vraag over "operationeel plan voor incidenteel ergens anders vliegen".
Geen idee wat daar verwacht word aan antwoord. Iemand al ervaring mee ?

Mvg, Rob.

Wij zijn niet van plan dat aan te leveren aangezien dat in de praktijk niet voorkomt. Daarmee val je terug op wild vliegen / cat A1/A3.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back