Vervolg renovatie.
Vandaag met aanvulling van de gisteren opgedane wijsheden weer vrolijk verder gegaan met de overpeinzingen die bij het maken van nieuwe zeiltjes komen kijken.
Eerder had ik - om het zeilontwerpprogramma "Sailcut" een beetje te leren kennen - hier en daar wat natte vinger maten ingevoerd.
Nu wilde ik het eens wat serieuzer gaan doen en heb ik - omdat de maatvoering van romp en mast ook vrij goed kloppen met de werkelijkheid - er de klassen reglementen bij gepakt.
Dat was soms nog even wat puzzelen en heen en weer zoeken, maar vrijwel alles wat ik nodig had kon ik vinden en invoeren, op EEN of TWEE dingen na en dat zijn (in de reglementen) de lengte van de loef en onderlijkzijde van het grootzeil.
Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat in een internationaal reglement als deze met zijn uitgebreide beschrijvingen, dit vergeten is of zelfs niet ter zaken zou kunnen doen.
Misschien een drukfout of een verloren gegane pagina? Ook dat kan ik me niet voorstellen.
Na nog enige tijd via Google gezocht te hebben gooi ik de handdoek maar in de ring.
Eén van de mogelijkheden; Ik heb te lang achter mijn scherm gezeten en kijk er domweg keer op keer overheen, maar ook na even een break, zie ik het nog steeds niet.
Is er dan misschien een andere reden? Ik weet het niet en kan deze zo nog niet bedenken.
Of gaat het misschien om de oppervlakte van 16m2 en mag je zelf zien hoe je daar aan komt?
Is het belangrijk? Ja en nee, maar als je iets zoals dit en met een speciaal ontwerpprogramma maakt, wil je het ook wel zo correct mogelijk doen en waarschijnlijk blijft er straks toch nog wel iets over waar ik mee zal moeten dealen en wat water bij de wijn zal moet doen.
Ik hoop dat Hay of iemand anders mij op mijn over het hoofd geziene fout(en) kan wijzen.
Hieronder enkele schermafdrukjes over o.a. de huidige stand van zaken.
De "Luff length" van 900 heb ik voorlopig maar even met een natte vinger ingevuld, maar geen idee dus of hij correct is.
Dat geldt overigens ook voor de "Foot length", die ik eveneens niet in het regelement kan vinden.
Wat ik wel kan vinden is bijv. de gieklengte maar dat hoeft volgens mij niet dezelfde maat te zijn.
Ook elders in de reglementen tekst heb ik nog niets kunnen vinden wat naar mijn vraag of antwoord leidt.
Voor de fok en genua zijn, zoals hieronder te zien is, weer wel alle benodigde maten te vinden.
Groet, Bert