Goed te lezen! Jouw verslag in dit draadje inspireert.
Ik zit te kijken naar een mogelijke aanschaf van een bouwdoos van dit bootje.
Mabo,
Leuk te lezen dat mijn Draak jouw inspiratie voor je mogelijk volgende scheepje is

.
Zoals aan het begin van mijn verslag te lezen is, is dit scheepje niet vanaf de kiel door mij gebouwd, maar komt die eer aan een vorige eigenaar / de oorspronkelijke bouwer van haar toe en heb ik haar slechts met veel plezier gerenoveerd en weer opnieuw terug op het water gebracht.
Je overweegt de mogelijke aanschaf van een Draak bouwdoos en daarbij denk ik dat je die van Billing Boats bedoelt?
(andere pakketten zijn mij onbekend
).
Mijn Draak is vrijwel zeker geen bouwpakket van BB, maar, en dat kan bijna niet anders, een eigenbouw vanaf tekeningen.
Daarbij is het belangrijkste verschil dat de BB Draak schaal 1:12 (L. 75 cm) en mijn Draak 1:10 (L. 95 cm) gebouwd is.
Het verschil in schaal lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo heel groot, maar moet toch wel een beetje rekening mee gehouden worden.
Daar zijn hier op het MBF in het verleden al verschillende theorie / praktijk gedachtenwisselingen en soms zelfs ook voorbeeld berekeningen over geplaats.
Om daar een beetje inzicht in te krijgen moet of kan je hier op het MBF gewoon (met de zoekopdracht rechts boven in het scherm) even zoeken naar de in het verleden gestarte BB Draak topics.
Ook op andere fora en Youtube zijn de nodige (BB) Draak (bouw)verslagen en leuke filmpjes te vinden.
Vraagje, ik zie de aan/uit schakelaar zit in het bootje, kun je de kap/kajuit er makkelijk afhalen?
Ik vraag me af hoe de waterdichte sluiting is!
Ja, zoals mijn boot gebouwd is en het dus de keuze van de bouwer destijds geweest is, kan ik mijn dek met opbouw - afgedicht met een stukje tochtstrip en enkele schroefjes - er vrij gemakkelijk afhalen.
Echt 100 % waterdicht is dat niet, maar dat is mijn boot met zijn open kuip toch al niet en moet ik gewoon op zijn tijd tussendoor even naar de kant om het (buis)water eruit te halen.
Voor de rest is het - net als eigenlijk met elke boot - gewoon aanpassen naar de weersomstandigheden

.
Groet en hoop je weer wat verder geholpen te hebben,
Bert