Republic F84F Thunderstreak 1/6

Afgelopen maanden weinig tot niets gedaan aan mn Streak. Drukte op werk, andere prioriteiten en flink bezig geweest met turbine bouw. De twee GR180 turbines voor mijn twee F16's zijn zo'n beetje aan vervanging toe na inmiddels al weer meer dan 10 jaar veel vliegen. Deze motoren waren licht gebouwd en eigenlijk aan de kleine kant voor het doel waardoor ze jaren uitgeperst zijn. Ik wil ze weer zelf maken en iets vergelijkbaar in gewicht maar meer power valt niet mee, ben er al een poos mee bezig, compressor na compressor kost me erg veel tijd. Dan stopt mijn scoop voor balanceren er ook nog eens mee, een tweede ging ook al snel in rook op. (Die oude Philips Oscilloscopen zijn ook al weer meer dan halve eeuw oud...) Uiteindelijk besloten om digitaal te gaan balanceren maar dat kost ook weer tijd voor je de goede set-up hebt. Inmiddels bijna bij een doorbraak, ik wil graag minimaal 25kg halen.

Hier kleine indruk van afgelopen maanden werk...:
2ccc7efc-90e0-4bf4-842a-170db0ca0319.jpg


2ccc7efc-90e0-4bf4-842a-170db0ca0319.jpg


0e175a3e-2c80-43e0-abde-9bacfa73b2fb.jpg


36447edf-34c9-42cb-b2a4-7673703233b3.jpg


b5088c34-452b-42d2-a6e0-6fc227f29a1e.jpg





e70b71fe-749a-4bed-8439-5c1ce69bee8c.jpg


Hele hoop onderdelen de revu gepasseerd.....
734e3bd4-13f5-4bd0-a7ff-ab8b3971f0bf.jpg



Maar goed, we zitten hier voor schaalmodelbouw dus daar wat aandacht voor! :)

Deze week maar eens besloten ook wat tijd aan de F84F te besteden, vliegen komt het er nu toch niet echt meer van, hou het in de winter bij wat electro en kleine turbine Rafale.

Tijdens vliegen viel me op dat de snelheid, met name tijdens nadering er lastig uit wil. Dan moet ik de turbine op bijna stationair laten draaien. Opzicht niet zo'n probleem, maar ik zit tóch te lonken naar kleinere gras banen en dan is het risico van een doorstart toch wat groter. Een turbine van stationair naar half gas kost wat seconden. Oplossing; de speedbrakes bouwen want dan kan ik met veel meer gas er op binnenkomen. Moet ik dan een doorstart maken is het een kwestie van die remkleppen inklappen en dat is al bijna voldoende om door te gaan. Ook in de hogere toeren reageert mijn motor bijna direct, groot voordeel!

Zó moet het ongeveer worden;

cf877e1e-8531-444c-b36a-81958c19ee68.jpg


8548b4b4-e123-45e8-b9d6-f20cb9ca93d8.jpg


Alle maten ooit opgenomen op de Streak die in Gilze-Rijen en Soesterberg staat, alles eerst goed in AutoCad getekend. Eerst de maten goed uit tekenen;

5e4318a3-d31f-47b8-a64f-65e2642af20c.jpg



a077e88d-d3fc-487a-ab26-31330d21a3b3.jpg


De binnenkant van de klep heeft eeok een plaat, deze eerst gemaakt op de romp. PVA lossingsmiddel en 2 x 160 gram glasdoek;
0d322b33-8646-4581-bbbc-406066d339de.jpg


Uit slijpen....geen weg meer terug!
f7eacc7a-3230-4491-a7a5-069e8ee428c3.jpg


Marijn had een keer de romp achter stukken extra gesmeerd met koolstof, hier haal ik de rem kleppen uit;
cc4e73ce-e36d-4ad7-8ccc-5bd591a73df2.jpg


Binnen en buiten kant;
5276e6b9-fb8d-42f3-a3c8-46a31cab7590.jpg


Ook pneumatiek paneel op de schop. Ik had er al 2 extra luchtklepjes en servootjes in geplaatst maar die waren nog niet aangesloten. (De 2de klep later voor de rem parachute).
34f30b01-b96f-4796-9e8a-2fa7dc750719.jpg


Kleiner lucht tankje zelf gemaakt van deodorant flesje;
04e5e816-efc5-4c7c-88fe-0ec73731b4f9.jpg


Scharnier geometrie getekend maar trial&error kijken of het strak past alvorens ze uit gfk plaat te slijpen. De ophang puntjes had ik in het begin van de bouw al ingebouwd....nu maar hopen dat het klopt!
a520003f-acf5-422d-829b-eb1f6c0ae3a2.jpg


Ziet er niet slecht uit. :)
125f7120-943a-4794-bbc7-b9b9b3ffe13e.jpg


En zo komen we weer een stukje verder. Komende week verder aan scharnieren en interieur van de klep.
e4cca454-6045-43dd-971d-c5d6e77c46d6.jpg
 
Ongelooflijk wat jij allemaal klaar speelt..........

Doe je trouwens ook weer mee met de JWM 2023?
 
Tnx!

Doe je trouwens ook weer mee met de JWM 2023?
Kans is erg klein. Heb maar weer eens een nieuwe baan, Januari beginnen met nieuwe kist. Eerst 2 maanden type training en daarna maandje line training....weinig tijd om te bouwen en geen idee hoe dat met verlof aanvragen gaat met aankomend drukke zomer schema. Wél erg leuk maar hobby zal wederom weer een beetje moeten wijken vrees ik....
 
Dank voor reacties, motiveerd! :)


Scharniertjes oke bevonden en uitgeslepen uit 2mm epoxyplaat.
2942b330-414c-4c00-9171-24741031b34c.jpg


De scharnier asjes kan ik nu nog makkelijk bij maar eenmaal ingebouwd enkel toegang wanneer motor, ducting, tanks etc. uitgebouwd zijn. Dat kan toch anderrrs! Ik heb M3 imbus boutjes kops aan de 2mm staaldraad hard gesoldeerd en kan ik van onderen de romp er in schuiven en schroeven. Om het onzichtbaar te maken doe ik er een minimaal beetje plamuur in wat ik dan weg haal mocht het ooit los moeten. In grond verf vliegen enkel een plakkertje er op....of misschien helemaal niets.
f57218cd-7aba-4f80-b4d6-85b39984c3e9.jpg


Monnikenwerk, gaatjes boren. Eerst uitgeprobeerd op een stuk scrap gfk en dat ging eigenlijk prima uit het handje;
6f6b7d7d-bfb2-4657-9ac0-eeabc34c7d32.jpg


Dus de kleppen aan de beurt. Alles ooit al een keer in AutoCad getekend, uitgeprint en er op geplakt als boormal:
77ead547-8af4-4fc0-9656-10fdbf2b4cd1.jpg



Ziet er al niet slecht uit, nu de andere kant nog;
8336fedd-f50b-4f8a-8b21-11b4e657b261.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi, prachtige toevoeging, zeker ook bij de landing straks, met die kleppen uit! Wat ik me afvroeg, zit er nog een bepaalde gedachte achter het ogenschijnlijk random gatenpatroon bij het origineel, of volgt het gewoon het frame dat de deur binnenin stevigheid geeft? De buitenste smalle rijtjes gaatjes lijken in ieder geval aan te sluiten op een luchtopening vanuit de romp naar voren, dus dat zal ook dienen als afvoer van lucht wanneer de klep dicht is. Maar de rest is neem ik aan enkel voor het zo sterk mogelijk verstoren van de luchtstroom rondom de romp?
 
Monnikenwerk, gaatjes boren.

Mijn eerste gedachte was: remt zo'n klep nog wel, met zo veel gaatjes?

Grapje. ;)

Maar de rest is neem ik aan enkel voor het zo sterk mogelijk verstoren van de luchtstroom rondom de romp?

Het werkt dus heel anders?

De airbrakes van bv. de Fokker F100: daar zit geen gat in.

Of is dat omdat die helemaal achteraan de romp zitten?


jan.
 
Wat ik me afvroeg, zit er nog een bepaalde gedachte achter het ogenschijnlijk random gatenpatroon bij het origineel, of volgt het gewoon het frame dat de deur binnenin stevigheid geeft? De buitenste smalle rijtjes gaatjes lijken in ieder geval aan te sluiten op een luchtopening vanuit de romp naar voren, dus dat zal ook dienen als afvoer van lucht wanneer de klep dicht is. Maar de rest is neem ik aan enkel voor het zo sterk mogelijk verstoren van de luchtstroom rondom de romp?

Hoi, ze proberen het zo random en ze veel mogelijk te doen maar dat wordt met massaproductie beetje lastig. Hieronder een close up, daar kan je zien wat je zegt dat de gaten inderdaad rondom het structuur zitten. Er kunnen ook weer niet té veel gaten zijn want dat verzwakt het zaakje ook weer.

Het werkt dus heel anders?
De airbrakes van bv. de Fokker F100: daar zit geen gat in.
Of is dat omdat die helemaal achteraan de romp zitten?
jan.

Die gaten geven sowieso een enorme turbulente verstoring van de luchtstroming, veel meer dan enkel een gladde plaat. Het is natuurlijk een beetje designer filosofie en er zijn meer wegen naar Rome maar in gesloten ingeklapte toestand zullen de gaten ongetwijfeld ook een klein beetje weerstand hebben. Bij militair gebruik geen enkel probleem maar in de civiele wereld draait alles om zo zuinig mogelijk te vliegen, elk promille minder weerstand en dus minder brandstofgebruik telt over honderdduizenden kilometers.

Niet alle militaire kisten hebben dit, de F16 bijvoorbeeld ook weer niet. Misschien dat alles dichthouden weer beter tegen corrosie bestrijding help...er zullen wellicht nog meer redenen zijn. Buiten geparkeerd regent het daar ook lekker naar binnen natuurlijk. Nieuwere kisten deze tijd staan weer vaker in een hangaartje, vroeger stond het bijna altijd buiten in weer en wind.

e11beb63-b6ef-44d0-afcc-69d9d6bd3507.jpg



Zó stonden ze buiten meestal te wachten op de volgende vlucht. De F16's en F35's staan allemaal binnen in een droge shelter.
3aab979c-b128-415b-bda3-92132e1cd2ce.jpg
 
Back
Top