Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Veel trial and error, hoef je geen werktuigbouwkundige voor te zijn hoor. Ik begin met het plaatsen van de scharnier punten zoveel mogelijk op de schaal positie. Dan is het een beetje uit tekenen met geodriehoek en passer en dan van wat scrap hout en staafjes en z-tang wat proberen. De eerste keer paste het voor geen meter, de deur liep al meteen vast bij half ingetrokken poot. Dan ga je kijken waar het knelt en dan zie welke hevel te vlot gaat en minder uitslag nodig heeft....maar je moet misschien ook een beetje idioot zijn om dit werk leuk te vindenPrachtig gedaan.
Hoe bepaal je nu vooraf de positie van scharnier- en aangrijppunten, de lengte van de stangen, armpjes of hefbomen?
Begin je gewoon ergens (liefst vanaf het idee hoe het in het echt zit) te tekenen en maak je steeds verder uitslagen net zo lang tot het klopt?
Een beetje als in de tabellen/grafieken van hydraulische machines.
Of is er een echte werkmethode voor om zoiets uit te werken?
Ik heb geen werktuigbouw opleiding.![]()
We zijn allemaal een stelletje idioten hier denk ik....Ik denk dat je wel wat meer idioot bent dan ik, maar daar ben ik ook wel wat jaloers op.
(zacht uitgedrukt)
Mijn aanpak zou ook zo zijn; uitproberen, net zo lang tot het lukt.
Zou het in het echie ook zo werken om uit te werken?
3D packet helpt het zéker, kan je het een stuk eenvoudiger mee bepalen. Helaas heb ik dat nog niet en moet er me nog in verdiepen. Iedere keer dat ik daar aan denk dan denk ik gelijk, "dat is ook weer knutseltijd!je kan dat wel uittekenen en rekenen, maar zeker als de stangen niet in 1 vlak bewegen is dat best lastig. een 3D pakket helpt, maar nog steeds lastig