Republic F84F Thunderstreak 1/6

Prachtig gedaan.

Hoe bepaal je nu vooraf de positie van scharnier- en aangrijppunten, de lengte van de stangen, armpjes of hefbomen?

Begin je gewoon ergens (liefst vanaf het idee hoe het in het echt zit) te tekenen en maak je steeds verder uitslagen net zo lang tot het klopt?
Een beetje als in de tabellen/grafieken van hydraulische machines.

Of is er een echte werkmethode voor om zoiets uit te werken?
Ik heb geen werktuigbouw opleiding. :oops:
Veel trial and error, hoef je geen werktuigbouwkundige voor te zijn hoor. Ik begin met het plaatsen van de scharnier punten zoveel mogelijk op de schaal positie. Dan is het een beetje uit tekenen met geodriehoek en passer en dan van wat scrap hout en staafjes en z-tang wat proberen. De eerste keer paste het voor geen meter, de deur liep al meteen vast bij half ingetrokken poot. Dan ga je kijken waar het knelt en dan zie welke hevel te vlot gaat en minder uitslag nodig heeft....maar je moet misschien ook een beetje idioot zijn om dit werk leuk te vinden :hammer:
 
Ik denk dat je wel wat meer idioot bent dan ik, maar daar ben ik ook wel wat jaloers op. :)
(zacht uitgedrukt)

Mijn aanpak zou ook zo zijn; uitproberen, net zo lang tot het lukt.
Zou het in het echie ook zo werken om uit te werken?
 
Laatst bewerkt:
Prachtig Gerald, tis altijd weer een genot om je updates te lezen, je werk, foto's, uitleg tot in de puntjes verzorgt.
Alleen de manier waarop je het uit uitlegt lijkt het zo simpel, maar dat is het zeker niet.
Je maakt ook alles met wat standaard gereedschap, wat zelfgemaakte tooltjes e.d., echt jaloers hoe je daarmee zoiets moois kan maken.
Ga zo door, ik kijk alweer uit naar de volgende update. grt Edwin.
 
je kan dat wel uittekenen en rekenen, maar zeker als de stangen niet in 1 vlak bewegen is dat best lastig. een 3D pakket helpt, maar nog steeds lastig
 
Ik denk dat je wel wat meer idioot bent dan ik, maar daar ben ik ook wel wat jaloers op. :)
(zacht uitgedrukt)

Mijn aanpak zou ook zo zijn; uitproberen, net zo lang tot het lukt.
Zou het in het echie ook zo werken om uit te werken?
We zijn allemaal een stelletje idioten hier denk ik....:weetnie::)

Je zou misschien verbazen hoe dat in het echt gedaan is. Ze hadden in de jaren 50/60 nog geen computers dus alles via reken en teken modellen. Soms maakten ze dan ook een houten mock-up van iets zodat ze konden kijken hoeveel ruimte ze hadden om iets op te lossen. Zo heb ik zelfs van de Concorde nog hele houten mock-ups gezien van motor inlaat en onderstel ruimtes, erg interessant!
 
je kan dat wel uittekenen en rekenen, maar zeker als de stangen niet in 1 vlak bewegen is dat best lastig. een 3D pakket helpt, maar nog steeds lastig
3D packet helpt het zéker, kan je het een stuk eenvoudiger mee bepalen. Helaas heb ik dat nog niet en moet er me nog in verdiepen. Iedere keer dat ik daar aan denk dan denk ik gelijk, "dat is ook weer knutseltijd!:rolleyes:" Ik heb onlangs geprobeerd Fusion360 op mn laptop te krijgen maar die is er te oud voor, moet ook daar dan een nieuwe voor aanschaffen. Zó werkt het echter uiteindelijk ook.
 
  • Like
Reactions: Cnn
3D soms wel soms niet. Solidworks kwam er niet uit bij het tekenen van de Vampire. Toen ik de echte ging bekijken in Zwitserland kwam ik er achter dat men een plaatdeel blijkbaar gewoon vastzette aan een zijde en dan boog en dan andere zijde vast zette. De plaat was gekromd waar het 3D pakket dus niet uit kwam.

Mooi werk Gerald.
 
Afgelopen week bezig geweest om het test stukje om te zetten in het echte werk zoals het er uit hoort te zien. In Duitsland bij een modelshop voor trein bouw wat turnbuckles gevonden (Hoe heet dat ook al weer in Nederlands...?:rolleyes:) Daar kan ik de linkjes mooi mee afstellen zonder los te maken, druppie locktite er in als het eenmaal goed is.
540.jpg


De heveltjes gemaakt van 1mm printplaat;
540.jpg


En zo ziet het er dan voorlopig uit;
540.jpg


540.jpg
 
Binnenkort ook eens een beginnetje maken met de brandstof tanks. Gewone vierkante tanks gaan niet passen vanwege de aard van de rompvorm en turbine plaatsing. Dat gaan dus weer gevormde tanks worden zoals ik bij mijn meeste modellen heb. De vleugelbuis zit bijna op het zwaartepunt dus ik kom helaas niet weg met maar één tank. Er zal er één voor en één achter de vleugelbuis spant komen. Ik mik op ongeveer 3,5 liter totaal, dan zit ik met een 13kg turbine veilig voor een 10min vlucht en nog wat reserve. Ik wil dan 2x 1500cl hoofdtanks maken en een verzameltank van 500cl.

Voordat ik dat doe moet ik natuurlijk ook redelijk precies het zwaartepunt vast stellen. Zoals ik al zei komt dat ongeveer bij de vleugelbuis. Effe ouderwets vogelen hoe dat tot stand is gekomen. Bij pijlvleugels lijkt dat wat lastiger maar er is behoorlijk wat info te vinden op internet. Hieronder een voorbeeld;

jqfFk.jpg


Het gaat er om dat je de gemiddelde MAC weet te vinden en dan daar het zwaartepunt ergens tussen 25% en 33%, vooral bij de eerste vluchten liever meer naar voren richting die 25%.

Ouderwets met liniaal en calculator;
540.jpg


Na wat prielen kwam ik er achter dat er op internet ook een hele mooie CG calculator is, heel handig tool aan te raden voor iedereen die met dat vraagstuk zit, je kan kiezen tussen allerlei vormen vleugels;

https://rcplanes.online/cg_calc.htm


540.jpg



Beide berekeningen kwamen ongeveer op dezelfde positie terecht. Ook heb ik nog contact gehad met Michiel Knol die de grotere 1/5 Streak voor PH-Blue hebben gebouwd. (Waarom het wiel zelf uitvinden als anderen je voor zijn geweest! :)) Die hadden hun zwaartepunt iets meer naar achteren ten opzichte van mijn berekeningen maar nu heb ik in ieder geval een band breedte waar mijn CG zou moeten liggen. Zodoende kan ik verder met het ontwerpen van de tanks zodat ze precies op het zwaartepunt komen. Dat scheelt natuurlijk nogal wat als je 3kg brandstof verliest tijdens de vlucht, je wilt geen CG verschuiving hebben!

De tanks ga ik van glasvezel en kevlar maken, de mal ga ik nog effe over nadenken. Misschien dat ik voor de verloren mal methode ga, kom ik op terug.
 
Laatst bewerkt:
Verder met de installatie van alle onderstel delen. Alle pneumatische leidingen een plekje geven, nu kom ik er steeds meer achter dat het toch wel een krappe wielbak is. Het past allemaal precies, één leiding iets te lang en het knelt ergens. Achteraf gezien had ik de flap servo bak iets ruimer mogen maken, daar komen namelijk alle leidingen én bedrading bij elkaar en dat is nu aardig frotten om het er in te krijgen. (Anders gezegd, puzzelen om het netjes te krijgen terwijl het luikje niet klem terug gezet hoeft te worden.)

Spaghetti:
540.jpg


Om de leidingen door de wielbak netjes te laten lopen heb ik een aantal kleine beugeltjes gefreesd. Je probeert met alles ook op het gewicht te letten dus dunwandig houden. Ik heb er 10 gemaakt die bij elkaar 3 gram wegen, da's 0,3 gram per beugel...niet slecht!
540.jpg



En zo zit het dan geïnstalleerd, best netjes al zeg ik het zelf :). Op diezelfde plek lopen bij de echte ook een aantal hydraulische en pneumatische leidingen dus nog schaal ook nog.
540.jpg


540.jpg


En hier het verstopte lucht schakelaartje voor de kleine wieldeur tegen de romp. Ook hier een klein aluminium beugeltje om de slangen op zn plaats te houden;
540.jpg


Vleugel aansluitingen naar de romp; up en down en een extra slangetje van 2mm voor de remmen waar ik gewoon een festo "push-in" gebruik.
540.jpg


Ik heb nog geen leidingen in de romp lopen, daar ga ik nu mee aan de slag, maar ik wil tóch even kijken of het nu allemaal werkt. Het heeft nog nooit zo geïnstalleerd gefunctioneerd dus effe op de bok:

Yes!!!:banana: Hij doet het! Nog wat afstellingen nodig maar het is al een goed begin, ook de sequence schakel klep doet precies wat hij moet doen. Beide vleugels zijn nu zo goed als af, het grote wieldeur tegen het wiel aan doe ik als laatste omdat deze precies met de veerstrut meegaat, dat vergt nog wat afstelling, misschien dat ik dat pas ná de maiden doen als de poten "gesetteld" zijn.

Nu verder met de romp installatie. Te beginnen met de lucht tanks. Hier gebruik ik mijn beproefde PET-fles methode. Deze zitten ook in mijn beiden F16's en gaan al meer dan 10 jaar mee. Het zijn 3 x halve liter cola flesjes. In de dop schroef ik een M3 festo nippeltje. Zo heb je hele lichte flessen met een flinke volume, kosten nog weinig ook nog!
540.jpg


Gaatjes maken en nippels met lock-tite en contra moertje vast zetten;
540.jpg


En dan de druk test tot 11 bar (Hoger gaat mijn compressor niet), allemaal goed. Ik gebruik als systeem druk niet meer dan 8 bar dus dat zit wel oke.
540.jpg
 
turbuckle heet ook wel wandspanner bij zeilboten. Het staande want of stagen zijn de staaldraden om de mast vast te zetten. Dit soort beslag vindt je ook veel voor de zeil modelbouw op Engelse site's .
Bijvoorbeeld www.cornwallmodelboats.co.uk en PJ Sails hebben veel beslag
.120E7005-47DD-4EDF-AC33-3224A6DE65B1.jpg voor staaldraad vindt je van allerlei niet rekkende prachtig dynema ,mylar , kevlar en andere soorten lijn bij de hengelsportzaken of vliegerwinkel zoals de Paddestoel in Schiedam www.depaddestoel.nl
 
Back
Top