Republic F84F Thunderstreak 1/6

Langzamerhand begonnen aan de reparatie van de vleugel. Gaat eigenlijk best lekker en ik kan er weer een stevig geheel van maken. Beetje strategisch plaatsen van koolstof, wel probeer ik op te passen niet té veel lijm te gebruiken om het gewicht maar minimaal toe te laten nemen.

Hier de beplanking er al weer op, later op die plaatsen weer 25gram glasdoek ter afwerking;
540.jpg


De achterlijst was ook door de midden. Hier volstaat wat lijm en glasdoek er over niet. Hier heb ik een paar staafjes van 4mm massief koolstof geplaatst. eronder zit nog de oude 160 gram glasdoek mat onder die ik precies pas met de staafjes heb gemaakt. De staafjes wegen bijna niets en zo wordt het een heel sterk geheel;
540.jpg


De vleugel voelt nu alweer erg stijf aan. Komende avonden afwerken en glassen. Dit was relatief snel gedaan, scheelt weer veel tijd om compleet nieuwe complexe vleugels te bouwen!

Ook al begonnen met reparatie van beschadigde onderdelen van het onderstel, hier neuspoot schuivend veer gedeelte gedraaid, weer als nieuw!
540.jpg
 
Bovenkant ook aan de beurt, zaten een paar scheuren in de balsa bekleding. Hier en daar gepatched en deze allemaal behandeld met 24hr epoxy en een stripje glasdoek erover;
540.jpg


Met een laagje grondverf er over lijkt het alweer wat, vannavond zoveel mogelijk weg en vlak schuren, daarna nog een laagje;
540.jpg



Van het weekend het onderstel en wieldeuren inbouwen en pas maken en dan zijn de vleugels al weer klaar, op naar de romp!
Ik moet wel zeggen dat ik deze reparatie alleen had gedaan omdat het schuimkernen met balsa bekleding zijn. Waren het vol composiet vleugels dan had ik het niet zo gedaan, dan had ik wél nieuwe vleugels gemaakt. Maar nu kunnen we relatief snel weer verder.
 
Door de verhuizing even niet meer op het modelbouw forum geweest. Wat jammer dat het model is gecrasht, ik hoop dat je het weer luchtwaardig gaat maken.
De fly-by's zagen er geweldig uit.

Mvg,

Bart
 
Vandaag laatste hand gelegd aan het repareren van de vleugel. Retracts inbouwen, deuren afstellen, spagetti van leidingen weer terug puzzelen en alles vast zetten. Lucht op het systeem en het werkt weer allemaal! :banana:

Ook nog even de twee vleugels ieder op de weegschaal gelegd, ik hield mn hart vast....maar dat viel uiteindelijk heel erg mee. De gerepareerde vleugel weegt maar 32 gram zwaarder! Dat had ik zelfs helemaal niet verwacht, ik zat eerder aan 100 gram of nog veel meer te denken. Dit meer gewicht is over de vleugel verdeeld dus voor het langs balanceren van de kist heb ik denk ik nog niet eens 15-20 gram aan de tip nodig, da's bijna niets.

Nu mn hobby ruimte schoonmaken van een dikke laag schuur stof.

540.jpg


540.jpg
 
En de woensdagen zijn weer volop in bedrijf op Deelen dus als de romp weer klaar is...... ;)
 
Romp F84F V2 :)


540.jpg


Deze ga ik her-gebruiken;
540.jpg


De staart sectie heeft helemaal geen schade en was best wel wat gepriel om alle spanten, pendelroer scharnier en aansluiting, rudder scharnieren en aansturing er netjes in te krijgen. Avondje werk en deze zit tegen de nieuwe romp, scheelt weer een boel werk! Bijkomstig voordeel, er moest nog wat spant werk achter in de romp voor de speedbrakes waar ik lastig bij kon, nu kan ik daar héél goed bij dus die maar gelijk installeren. Speedbrake zelf nog niet maar dan is aansluiting, scharnieren alvast klaar, hoef ik later alleen nog de gaten uit de romp te halen en mechaniek er in plaatsen;

540.jpg
 
Ik begin toch ook wel interesse te krijgen in een spoedcursus "Rap schaalbouwen" . . . . . . wat een tempo, wat een kwaliteit en wat een drive en dedication . . . C H A P P E A U !
 
Nou nou, dat snelbouwen valt wel mee hoor, er zitten hier op het forum nog veel snellere bouwers hoor....voor mij gaat het eigenlijk nooit snel genoeg maar er zijn dan ook nog andere prioriteiten thuis.....;)

Grt,
Gerald
 
Back
Top