RES-Dart

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 14 mrt 2017.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, het kan wel gevolgen hebben voor de aërodynamica. ...
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Als het gevolgen kan hebben voor de aerodynamica (daarover zijn we het eens)... dan zijn er dus aerodynamische overwegingen om het zo te maken. En dat zei ik toch?
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Vrij omslachtige en weinig effectieve manier van verwoorden. Wel een mooi project. Je handen moeten inmiddels verlangen naar de sticks.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zeker, maar toch gaan er nog even andere dingen voor.
    Overigens zitten er wel wat dingetjes in deze bouwkit die ik bedenkelijk vind. Zo ontdekte ik vanmiddag, toen ik 'm voor het eerst voor de foto in mekaar stak, dat de bovenkant van de vleugel een milimeter of 5 boven de romp uit steekt. Dat is jammer en onnodig. Als ik het eerder had ontdekt had ik de romp op die plek mogelijk wat verhoogd met balsa.
    Een ander ding is, in de tippen zitten dunwandige carbon buisjes van plm. 12mm diameter ingelijmd. Ze geven wat meer sterkte aan de constructie (anders zou er weinig materiaal zijn tussen vleugel en winglet), maar ze hebben (volgens de uitleg van de ontwerper) ook een functie in de kanalisering van de luchtstroming bij de tip, en helpen de stallsnelheid laag te houden. Volgens de manual hadden die pijpjes zo ver naar achteren ingelijmd moeten worden dat ze een milimeter of 6 achter de winglet uitstaken. Dat leek me niet mooi en ik kon me niet voorstellen dat dat zinnig effect had; na lang aarzelen heb ik de pijpjes zo ingelijmd dat ze niet achter de winglets uitsteken.
    Ook bleek er een kier van 2 mm tussen de winglet en dat pijpje te ontstaan. Dit leek me ook niet fraai voor de luchtstroming dus die heb ik met een vliesje hotglue dichtgemaakt (eerst tape er onder geplakt, dun hotglue er overheen, na droging tape wegtrekken).
    Alles bij mekaar vind ik dat ze misschien iets te weinig prototypes gemaakt hebben voor een uitgerijpte bouwkit. Maar ze schrijven zelf al dat dit een kit voor ervaren bouwers is...
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nadat ik de vleugels bespannen had, heb ik nog langdurig heb zitten klooien met het sluiten van de remkleppen. Het systeem dat de ontwerper voorstelt kreeg ik helemaal niet goed (hierbij worden de kleppen dichtgetrokken door triplex boogjes die over de servohevel zitten) en uiteindelijk heb ik iets gemaakt waarbij ze door elastiekjes dichtgetrokken worden. Vergt iets meer stelkracht van de servo's. Kreeg ik ook niet 100% mooi maar wel beter, en uiteindelijk besloot ik om hiermee eerst maar eens te gaan vliegen.
    Het is jammer dat de kleppen niet over een lege ruimte sluiten maar over een verdieping die precies zo diep is als de dikte van de klep... hierdoor kan je minder improviseren. En dan heb ik de bodem van die verdieping al voor een goed deel weggesneden om ruimte voor mijn elastiekjes te maken.
    Heb bij al dat gedoe van de weeromstuit weer eens vergeten om af en toe een fotootje te maken; nou hier zijn er dan een paar, voordeel is dat je bij een foto van het geheel de detailfoutjes niet ziet...
    [​IMG]
    Onverwachte meevaller: het CG blijkt vrijwel goed. Alles zit er nu in behalve de klepjes in de romp (die met tape op hun plek worden geplakt), en er is plaats om nog wat te schuiven met de accu etc. dus er zal geen lood bij hoeven. Het toestel is aangenaam licht.
    [​IMG]
    Ik krijg erge zin om ermee te vliegen, maar vandaag eerst nog wat ander spul uitlaten... van de week de zender programmeren en dan zien we wel weer verder.

    Ik ontdek zojuist wel iets anders...: deze prop is te lang, als hij dichtklapt komt hij voorbij de voorlijst van de vleugel. Die gaat dus vastlopen als je de motor start.
    Kleinere prop... misschien betekent dat wel dat de hele set-up aangepast moet worden... gauw eens advies vragen want daar ben ik zelf bepaald geen ster in.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2017
    Ariel vindt dit leuk.
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zou eerst 'ns wat handstarts doen. Het resultaat mag er zijn. Vermoedelijk heb je met een worp al een leuke uitgangshoogte te pakken. Of je gooit 'm eerst 's van een glooiing af om een indruk te krijgen van het vlieggedrag.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2017
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zou, al dan niet tijdelijk, wigjes/verbreding/fairings links en rechts naast de romp kunnen aanbrengen.
    Motor verder naar voren brengen?
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuke uitgangshoogte met handstart? Tja maar waarom denk je dat ik voor de gemotoriseerde versie heb gekozen?
    Ron, hoe denk je dat ik de motor naar voren zou moeten brengen (zonder de romp te verbouwen)?
    Ik ga óf de huidige prop een stukje inkorten, óf de eerstvolgende kleinere maat gebruiken. Zien of er vermogen genoeg overblijft.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien een heel onnozele gedachte... maar in plaats van de motor naar voren te brengen, kun je toch ook de prop een stukje naar voren schuiven over de motor as? Zul je wellicht de spinner moeten aanpassen, of een vulring tussen romp en spinner plaatsen.

    Het gaat zo te zien maar om een héél klein stukje....
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Het gaat om ongeveer 15 mm. of iets minder. Dat is nauwelijks de lengte die de motoras uitsteekt, dus dat gaat niet lukken.
    Het schijnt dat ik ongeveer 25% vermogen inlever als ik een één inch kleinere prop kies, en dan heb ik nog de optie om een iets grotere spoed te kiezen.
    Dus heb ik net een dik uur op internet zitten zoeken naar een klapprop van 9x7, hetzij alleen bladen met een shoulder van 6 mm, of een complete prop met spinner 36 mm doorsnede en asgat 3 mm.
    Dat lukt dus ook niet...

    Ik heb ook zitten denken de huidige spinner dusdanig aan te passen dat de bladen een beetje in een V blijven staan. Dat blijft nog een optie.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kleine (afgeronde) nokjes aan weerszijden van de romp die voorkomen dat de bladen de vleugel raken.

    Er is maar één kritisch punt, en dat is wanneer de bladen in de draairichting gezien nét voor de vleugelrand tot stilstand komen, zodat bij aanlopen het blad de vleugel raakt. Alle overige punten, is het blad sneller gespreid dan dat het bij de vleugelrand is.
    Dus twee kleine nokjes die op het juiste punt de bladen een beetje spreiden, en het probleem is opgelost. Maar dat kost een beetje luchtweerstand, ben ik bang....
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Krijgt de wortel/pivot van een blad dan geen gigantische dreun?
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Dat idee van de prop naar voren is een leuk idee.
    Niet door deze spinner verder op de as te zetten, maar mischien met een andere spinner en meenemer combinatie.
    De oude meenemer met spinner van aeronaut waren wat apart, want de achterkant van de spinner was niet de achterkant van de meenemer.
    Onhandig want dan moest het motorspant een paar mm binnen in de romp zitten.
    Hiet zou dat betekenen dat de prop voor het motorspant komt. Ruimte dan ket wat balsa opvullen.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Even met de handzaag bladen tot zo ver nodig inkorten, balanceren en gaan...

    PS op yt zijn filmpjes waarbij de RES dart bijna uit hand wegvliegt en zo ruim een minuut boven blijft.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik kreeg gisteravond nog het idee om van dun ijzerdraad een paar "hekjes" te buigen en op/in de rompneus te verlijmen, die het propblad naar buiten duwen als het met de voorlijst in aanraking dreigt te komen. Minimale luchtweerstand lijkt me. Propbladen inkorten is ook een optie, maar ik zou het wel fijn vinden als ik niet hoef in te leveren op rendement (de gedachte lipo van 1000 ma 3s is al niet heel groot).

    Eric, ik vind die handstartfilmpjes prachtig maar het is niet mijn ding (en mijn clubveld niet thermisch genoeg). Ik koos voor een electrozwever, punt.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je mooi stevig verenstaal gebruikt, en er eventueel een teflon buisje omheen schuift zodat je bladen niet na verloop van tijd een slijtplek bij de wortel gaan vertonen, lijkt mij dat een prima oplossing voor het geval ingekorte bladen teveel vermogen kosten....
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De propbladen zullen nooit met snelheid in aanraking komen met die hekjes, als er snelheid is dan spreiden ze zich en is er geen probleem. Teflon lijkt me dus niet heel noodzakelijk.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik neem aan dat je bedoelt dat dan de motor vóór het motorspant komt.
    Dat is meteen een héle grote stap, motor komt dan een cm of drie naar voren... dan moet er achter lood bij! Zonde... Ik ga nog even voor die hekjes. Tenzij ik een geschikte prop 9x7 tegenkom (maar de prop moet passen op mijn middendeel, of een komplete prop met 3 mm asgat...)
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Idee uitgevoerd. Tien minuten werk...
    [​IMG]
    [​IMG]
    Niet 100% symmetrisch maar daar kan ik mee leven (en dat is ook logisch, omdat het ene blad de voorlijst van boven nadert waar meer bolling is, en het andere blad van onderen waar de hoek scherper is).
    Na het maken van de foto's nog een drupje CA op alle insteekpunten gedaan. Moet genoeg zijn, zoals ik al schreef, de krachten die hier op spelen zijn minimaal.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt mij een uitstekend werkbare oplossing....
     

Deel Deze Pagina