restauratie Dusseldorf - GEDAAN

de lijdingsweg gaat voort :-(

alles was geschuurd, dus ik dacht te ontvetten met thinner (keukenrol lichtjes bevochtigd ermee)

ik dacht dat het beter zou zijn dan enig zeep product, omdat het toch verdampt zonder residu.

Nu, dit was geen goed idee :

156-5603_IMG.JPG

er blijken reeds 2-3 lagen verf (ofzo) op de romp te zitten, alles was lekker glad dus dacht ik dit gewoon zo te laten.

achteraan was iets dat leek op spuitplamuur, die heeft nu nogal hevig gereageerd op de thinner (blaasjes en 'krakkellen').

gelukkig na een 10tal minuten bleef het blazen beperkt op enkele plaatsen... het lijkt op een samenspel van de spuitplamuur met de andere verf en de thinner.

denk je even in wat er zou gebeurd zijn indien ik die romp met MOTIP spuitbussen zou te lijf gegaan zijn :cry:

het plan is nu te verven met roller en kwast - Levis verf op basis van white spirit. eerst de levis PVC primer

alle waarschuwingen zijn welkom !!

Patrick

@F van gent

ik heb zoveel in huis, maar nooit wat ik nodig heb. Ik had gewoon thinner staan en geen wasbenzine.

Het dek heeft de eerste laag primer gekregen, ik heb de primer wat aangelengd met white-spirit.

156-5605_IMG.JPG

het trekt er niet op, eigenlijk is het afschuwelijk van dichtbij. Dit is de eerste keer dat ik met de kwast een boot schilder.

ik zal het dek opnieuw een kleine schuurbeurt moeten geven en zeker een 2de laag primer zetten. Alhoewel ik niet echt weet of dit echt nodig is.

observaties :

- strepen in de verf (maarja, witte primer op donkerblauw)
- kleine spikkels, lijkt net stof. Dit snap ik niet echt waar het vandaag kan komen.
- vlekken, het lijkt op een soort vettige vlekken, wellicht lijm, verf of ander spul dat er ooit op zat. (goede reden voor toch de primer te zetten)

de enige manier om geen strepen te krijgen lijkt me
-oftewel de verf niet verdunnen en er een goed pak opleggen
- oftewel de verf zeer hard verdunnen

beide lijken niet echt goede opties :-(

Patrick

perk zei:
- strepen in de verf (maarja, witte primer op donkerblauw)
Er bestaan ook grijze primers, hoogst waarschijnlijk had je hier het blauw er beter mee onder kunnen krijgen.

perk zei:
- kleine spikkels, lijkt net stof. Dit snap ik niet echt waar het vandaag kan komen.
Zelf heb ik hier meestal last van als ik "gebruikte" kwasten gebruikt heb.
Er blijven dan altijd stofdeeltjes en andere troepjes in de haren van de kwast zitten.
Ook een "ouwe" pot verf is hier meest debet aan.

perk zei:
- vlekken, het lijkt op een soort vettige vlekken.
Misschien is het dek wel eens schoongemaakt met een "soppie". Hier in bevinden zich siliconen, welke bij verven een soort ronde stippen achterlaten waar de verf niet op houd.

beste ,
nooit te dik schilderen het is veel beter verschilende lagen verf op u model te zetten.
uiteraard word er tussen elke laag opnieuw geschuurd dit om een betere aangechting te bekomen.
ik weet het vraagt veel werk maar het resutaat is er dan ook naar
n tot slot,modelbouw is nu een maal iets dat niet in een ,twee,drie gedaan is.
veel sukses,groetjes ronny

Oke,

bedankt voor de tips.

de verfbostel was nieuw, maar lag al een tijdje in de garage - misschien heeft ie daar stof opgenomen.

Ik zit niet zo in met het feit dat het niet helemaal dekt, uiteindelijk gaat er toch enkele lagen grijs over.

de zaak moet wel egaal worden...

dus schuren maar !

Patrick

waarom niet het volgende : spuitbus grondverf van een bepaald merk ,schuren met zeer fijn watervast papier en afwerken met spuitbus satijnglas of hooglans van hetzelfde merk (zo ben je zeker dat de "oude" onderlaag niet wordt aangetast)

gaf in het verleden nooit problemen en geeft het beste resultaat vind ik persoonlijk

ja met aceton los je echt alles op hoor ,dat is om problemen vragen !

update,

ik heb een nieuwe -en duurdere- borstel gebruikt, tegelijk ook iets meer de verf verdund en ook opgewarmd (bain marie)

het resultaat is veel beter en minder stofdeeltjes, het was waarschijnlijk toch een slechte borstel.

de romp is met een rolletje gedaan, de eerste laag primer :

156-5656_IMG.JPG

vandaag het dek de eerste maal met grijs gedaan (na 2 lagen primer)

159-5989_IMG.JPG

het ziet er veel beter uit. de vertraging in de bouw was door het slechte weer... ne mens kan niet meer gewoon buiten werken met al die regen.

Patrick

updeed

het dek heeft enkele lagen donkerder grijs gekregen. Ik ben nog steeds geen fan van het schilderen met de borstel.

Ongeacht de nieuwe betere borstel, het opwarmen van de verf en het verdunnen ervan ... zie je nog steeds strepen op het dek.

Ik troost me ermee dat in het echt het ook niet perfect is en het model toch de nodige rommel op het dek gaat krijgen.

de waterlijn is nu klaar....

159-5995_IMG.JPG

hopelijk als het nu eens EINDELIJK ophoudt met regenen kan ik de romp schilderen in rood.

P.

Hoi Patrick,

Als je echt van die verfstrepen af wilt zijn zou je eens aan een airbrush setje kunnen gaan denken. Ook dat vergt wel even wat oefening, maar als je het eenmaal doorhebt ben je wel gelijk van al die strepen af :D . Nadeel is wel dat je ontiegelijk veel af moet plakken :( .

Groetjes Danny.

Danny,

ik heb een airbrush set, maar wou eens proberen hoe het ging op de 'oude' manier.

normaal spuit ik alles gewoon.... in dit geval wou ik een wat dikkere laag verf omdat deze boot gaat gebruikt worden bij vaarproeven, zeer slecht weer, door mijn zoon/vrouw,....

Ik heb ook nog de 'Hellen' staan wiens romp 5 kleuren heeft en waar afplakken nogal moeilijk is... dus wou ik eens proberen op een boot die niet echt een showmodel gaan worden.

mijn ervaring met spuiten is dat je toch zo snel door de laklaag zit bij een ongelukje.

Patrick

4 lagen verf (telkens een droogtijd van 24h) later is de romp onderaan rood - met de roller gedaan.

er 'schijnt' nog een beetje door (of althans dat denk ik) van een vlek vooraan maar elke laag die ik bijzet is meer risico op pluisjes, stofjes en vliegen dus we laten met maar zo.

160-6008_IMG.JPG

dit is een foto van 10 minuten geleden, de maskeertape is weg en de verf is nog aan het opdrogen. Het geheel is satijnglans - eigenlijk meer meniemat. Best wel geslaagd.

nu ga ik een weekje wachten tot de verf uitgehard is en dan met blauw het overige deel van de romp doen.

Patrick

na een enkele weeken 'snotvalling' en zakenreis zijn we er terug aan begonnen.

eerste de bovenbouw ge-airbrusht. Ik wou het toch eens proberen.

160-6084_IMG.JPG

eigenlijk niet slecht - op enkele druipers na die toch weggeschuurd worden. De verf heeft wel een zeer doffe en ruwe oppervlak gekregen - vergeleken met schilderen met de rol of borstel

wegens die reden toch met de rol verdergegaan op de romp

160-6086_IMG.JPG

het ziet er nog niet uit... maar dat komt wel goed.

Patrick

Waar is dat mee afgeplakt: ziet er zo raar uit aan de onderkant steven.
En oefening baart kunst he.
Spuiten is toch mooier vindt ik.
Groete fam van Gent te Veghel :lol: :)

is volgens mij gwn afplaktape met folie deraan gebruiken ze vooral veel bij muuren om af te plakken ;)

voor te afplakken gebruik ik een soort groene tape van bij Voschemie (Lier).

het is de vergelijken met isolatietape, maar speciaal gemaakt voor verf af te plakken (profesioneel spul maar toch redelijk goedkoop), zeer elastisch en geeft een 'scherpe' verfsnede.

op die tape komt papiertap waarmee ik de doorzichtige folie vastkleef.

Die folie is gewoon huishoudfolie, beschermt de verflaag en zorg dat de boot lekker vers blijft :-)

Patrick

we maken vooruitgang,

161-6128_IMG.JPG

de naam is gekozen, romp geverft en de striping gezet.

ik doe voort...

dit zijn ongeveer 18 verflagen (verschillende lagen op verschillende stukken) - zonder airbrushwerk erbij.

P.

Back