restauratie Dusseldorf - GEDAAN

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door perk, 26 jun 2005.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Wim,

    ik heb het inderdaad nu gewoon met een schakelaar in de boot - net zoals de ventilator en de rest van de verlichting

    nu is het zo dat dit motorgeluid ZO LUID is dat ik het gewoon niet durf op te laten staan aan de waterkant... kwestie van de clubleden niet teveel te storen. Ik wil de boot gewoon kunnen laten liggen aan de kade zonder te veel lawaai.

    neen hoor... die robbe printjes hebben geen volume regeling :)

    Patrick
     
  2. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ach ja, voor de duidelijkheid.

    als je geen gas geeft heb je toch nog "stationair draaien" van de geluidsprint - dus er is altijd geluid.

    Patrick
     
  3. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Patrick, moet je aan een volt regelaar voor het speakertje :lol:, beginnen de ramen al te trillen als je vol gas geeft :wink: haha

    Mooie observatie dek trouwens en de reling is ook mooi..


    Groeten Justin
     
  4. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Ziet er best netjes uit, ik doe het in ieder geval niet na ;)
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Dikkie,

    dit is de eerste maal dat ik messing soldeer (nota, weeral op de eetplaatstafel :lol: )
    dus gewoon aan beginnen en als het niet lukt ... opnieuw beginnen en het lukt wel hoor.

    Ondertussen zijn de reddingsboeien (hangen aan haakjes erop) ook af geraakt en alles geschilderd. Het enige probeem is alles recht te hangen want een fraktie van een milimeter verkeerd boren en je ziet het. Alles is uit de losse hand (wel met sjablonen) maar daar er geen referenties op de al kromme bovenbouw staan .. is het lastig. Sommige sporten staat dan ook een klein beetje scheef :oops:

    [​IMG]

    ik ben nu bezig aan een frame voor de 2 reddingsvlotten.

    Het begint er echt al veel beter uit te zien !!!

    Patrick
     
  6. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Sinds juni 2005 is er veel ten goede veranderd aan dit bootje. Knap werk.
     
  7. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @Zinnia, bedankt voor de complimenten. Ik ben ondertussen mijn vrouw aan het motiveren om terug aan haar boot te werken. Dan kunnen we samen komen naar battelsuis.


    ...en we gaan door !

    Er zijn twee reddingsvlotten gemaakt (Robbe) met eigenbouw houders. Ook vier verstralers -twee vooraan en twee achteraan- voor het dek te verlichten met twee kleine lampjes aan de zijkant van de opbouw.

    Inderdaad, de verstralers achteraan staan scheef, die gaan rechtsachter het diarama verlichten.

    [​IMG]

    De relings achteraan en vooraan worden in elkaar gesoldeerd met messingdraad.

    Achteraan kies ik voor kettingen want op het achterdek gaan een klein diarama komen met een sonar/ROV die overboord gezet kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    de bemanning ziet een beetje witjes...

    Vooraan is er ook een schakelaar bijgezet (16A waterdicht) waar ik alles mee uitzet. Tot nu toe was het makkelijk de bovenbouw eraf te halen en de accu los te maken, maar met al die relings, lampen en toestanden is dit riskant geworden.

    deze schakelaar zal worden verborgen door de ankerwinch.

    ik hoop dat al dit spul de boot niet te zwaar maakt, hij lag juist mooi op de materlijn. Ik denk dat die 2-300 gr messing en lampjes niet veel uitmaken.

    zodra ik eindelijk mijn nieuwe zender ga hebben dan soldeer ik 2 conrad printjes in elkaar en gaan de lampjes aangesloten worden.

    groeten,

    Patrick
     
  8. DIMATRIX

    DIMATRIX Guest

    Hey perk,

    goed bezig :wink: ik volg graag zulke opknap en verbouwingen !
    Zelf heb ik ook ong zo een boot / de helgoland bussum >> heb deze geruild voor een oude pc,
    En ben die ook aan het opknappen maar ben eerst nog aan mijn andere boot bezig / de macaret >> zie alg scheepsbouw / boegschroef zit vast !
    -
    Voor de bussum wil ik wel een topic starten maar wacht op beter weer,

    hier de helgoland
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en de macaret
    [​IMG]

    Veel succes verder met de afwerking !
    Groeten uit Antwerpen,
     
  9. ik heb een dusseldorf en wil graag de navy motoren
    vervangen (veel lawaai)
    maar nu is het toerental mij niet bekend van deze motoren
    daarom mijn vraag of deze vervanging geslaagd is


    heeft de dusseldorf met de 720's al gevaren
    is de snelheid beter dan de oude navy motoren
     
  10. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @DIMATRIX

    leuke boten dat je daar hebt. start gerust eens een topic als je eraan begint. Waar vaar je trouwens? (Ik ben morgen op linkeroever op bezoek)

    @hobbykostveeltijd

    ik heb nooit de boot in het echt zien varen met de robbe motoren maar heb onlangs een filmpje gezien ervan. De herrie was duidelijk te horen.

    bekijk maar eens op mijn website de filmpjes daar, met deze setup haalt de boot -zonder enige herrie- 7km/h. Dat is zeker vergelijkbaar met de robbe setup die ik in dat andere filmpje gezien had.

    momenteel vind ik wel dat er een beetje teveel stroom door de motoren gaan, maar wellicht is daar met een betere keuze van as smeermiddel en een betere uitlijning wel iets aan te doen. 'k zit zo rond de 5-6A vol vermogen in de badkuip / per motor.

    persoonlijk heb ik een echte hekel aan het geluid van tandwielen... dus mijn keuze was snel gemaakt.

    ach ja, ik ga proberen ermee op werkschepen dag te komen. Hier
    http://www.modelbouw.org/reviews/dusseldorf.html
    vind je trouwens een zeer gedetaileerde review en men gaat ook dieper in op de motoren.


    Patrick
     
  11. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Problemen :( :(

    ik heb mijn nieuwe ontvanger ingebouwd - 40Mhz heeft dus een kortere antenne dan 35. Komt erop neer dat ik de antenne op de originele plaats maar 5 cm uit de romp kan krijgen. (ontvanger helemaal achter, antenne vooraan)

    komt er dan ook op neer dat ik storingen als gek heb.... weeral wat veranderen. Met 3 regelaars, grote speaker voor sound in het midden van de boot, 7 active kanalen - 2 servo's en 4 printjes in de boot kan het niet anders dan EMC uitstralen op de ongeveer 5 meter servosnoer in de boot en de antenne die ernaast loopt. Probleem is dat ik alles achteraf aan het toevoegen ben ipv netjes van de start te bouwen - dan had ik direct mijn ontvanger ergens anders gezet, nu staat ie dichts bij de originele 2 regelaars en roer (ipv die 3 snoeren langs de motoren te laten lopen) maar heb ik nu reeds 5 kanalen aan de andere kant van de boot toegevoegd, ik had niet verwacht zoveel toe te voegen.

    de storingen zijn er niet altijd en vielen pas op zodra het geluid op staat en het volume ervan omhoog gaat (motoren op volle kracht)

    rare is ook dat ik een motor regelaar heb moeten aanpassen in sub-trim omdat het nulpunt niet correct stond met de nieuwe zender ??? voor een automatisch centrerende regelaar toch echt raar.... vroeger ook last mee gehad maar dat zag je niet zo snel met de ruwere mechanische trims.

    'K heb ondertussen ook 2 conrad printjes erin gezet voor de verlichting en motorsound af te zetten, nog wel niet aangesloten want ik moet een 5 pin stekker van een oude PC halen ervoor.

    als eerste poging ga ik de antenne ipv vooraan, langs achter uit de boot leiden. Ik vind dit alleen niet zo mooi en het staat ietwat in de weg.

    hopelijk is het dat.... en geen ander probleem.

    voor de motoren heb ik nu mixers gebruikt op de volgende manier

    mixer 1 - roer en linker motor 100%
    mixer 2 - roer en rechter motor 100%
    mixer 3 - master slave relatie tussen beide motoren, te schakelen met een mixer switch 100%

    hoe klinken die % voor jullie? mixen jullie het roer en de motoren ook zo hard ? Het is nu wel een beetje verwarrend om 1 stick te bewegen naar links en 3 kanalen plots aan te sturen (verwarrend voor na te kijken)

    ik kreeg het niet voor elkaar met de cross mixer (Vtail). Dan werden beide motoren met gemixt door de roer en linker motor kanalen... maar ik greeg het 3rde kanaal (eigenlijke roer servo) er niet meer bij.

    ik had ook graag het 8ste kanaal (schuif potentiometer) gemengt met de gas zodat ik een soort cruisecontrol heb... dat lukt nu niet meer daar ik alle mixers (buiten de Xmixer) gebruikt heb en met de Xmixer lukt het wel in 1 richting maar niet meer achteruit (dan gaat de motor in de verkeerde richting)

    'k had graag de cruisecontrol gehad omdat de fx18 digitale trims heeft en daar blijf ik liever effe af tijdens het varen

    de FX18 is een fijne zender om dit te programeren, in het basic menu staan alle mixers kompleet vrij en kan je elk kanaal met elk ander mengen, er zijn ook een aantal andere leuke dingen zoals het digitaal koppelen van de trims tussen de kanalen etc...

    Patrick
     
  12. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    hallo,

    we zijn weeral een beetje verder, dit weekend was het doenbaar weer om te testen dus ik stond aan de waterkant met de boot.

    ervaring :
    mixer 1 - roer en linker motor 100%
    mixer 2 - roer en rechter motor 100%

    is te veel, dit geeft dat als je zeer langzaam vaart en je pakt een scherpe bocht... dat plots de ene motor volle kracht gaat en de boot vooruitschiet.

    maw, je kan niet meer precisie varen

    mixer 1 - roer en linker motor 40%
    mixer 2 - roer en rechter motor 40%

    is beter en geeft een mooie draaicircel en een goed gedrag.

    De radar

    [​IMG]

    is nu ook werkend - dank zij een kleine motor met overbrenging gekocht op Dortmund beurs. Er is wel een kleine zelfbouw spanningsregelaar nodig op het 12V motortje een wat af te remmen naar 60 rpm.

    [​IMG]

    de boot is nu een 8.2 kg zwaar en dat zie je, ze ligt juist op (bijna over) de waterlijn en op volle kracht ploegt de boot als het ware door de golven.

    Ook is het minder leuk om rond de 10 kg (staander) rond te zeulen en de trap op en af te dragen.

    Dus ik ga experimenteren met een kleinere batterij, met een 7Ah 12V komt de boot op een 6.8 kg. Je voelt echt het verschil - wat het doet aan de waterlijn weet ik nog niet. (de plaats van de batterij is niet veranderd) maar ik denk dat de boot toch wat makkelijker vooruit zal gaan en wat hoger vooraan zal komen.

    Dit betekent wel dat ik voor het opkomende battelsluis varen best een 2de batterij mee neem... je weet nooit (3km en meer dan 2 h varen met opdrachten)

    suggesies zijn welkom,

    groeten

    Patrick
     
  13. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    na een lange pauze op het bouwfront, heb ik terug de draad opgepakt. Ondertussen heb ik een echt vaarbewijs gehaald en hebben we een 1:1 boot gekocht.. maar dat is een ander verhaal.

    de boot ziet er ondertussen zo uit :
    [​IMG]

    alles werkt redelijk goed. Het dieselgeluid is eruit en vervangen door een Robbe misthoorn (veiliger bij ons op de plas :) )
    de motoren zijn niet meer gemixt met het roer, dat bleek niet zo goed voor lage snelheid bochten maken.
    de motoren zijn wel gemixt met kanaal8 - een schuifkanaal op de zender. Dit geeft een 'cruisecontrol', prima voor wandelen met de boot of constant gas geven.
    de accu is nu een 7.2Ah, de hele boot is veel lichter hierdoor.
    alle verlichting werkt prima - via Conrad schakel modules

    Het vaargedrag is nog steeds in orde, niet echt snel en niet traag. Door de beide motoren 'stoomt' de boot elegant door het water.

    Ik ben nu bezig aan een diarama op het achterdek met een ROV, de bemanning komt er aan:
    [​IMG]

    en ik heb de ankers bijna klaar:
    [​IMG]

    binnenkort meer... ik ga ook stickers aanbrengen met transparant, inktjet zelfklevers (afgelakt met matte vernis)

    groeten,

    Patrick
     
  14. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    na een 2tal jaar knutselen en prullen is de boot eindelijk af - toch voor het moment. Er zijn nog enkele dingen die ik misschien in de toekomst wil toevoegen, maar nu is het genoeg en tijd voor een volgend project

    VOOR

    [​IMG]

    NA - met een gloednieuwe staander

    [​IMG]
    [​IMG]

    enkele details, dankzij een Tamiya pitcrew en zelfklevend inkjet papier.

    [​IMG]
    [​IMG]

    meer op mijn website. Nu gaan we _eindelijk_ voort met mijn vrouw haar vissersboot.

    Groeten,

    Patrick
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ziet er erg goed uit hoor.. vooral het verschil tussen voor en na is er een van dag en nacht!
     
  16. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    hoi

    @Perk

    Dat printje om die motor te vertragen heb je daar toevallig ook een tekening van en een onderdelen lijst? :wink:

    Complimenten voor de boot erg mooi!

    Groeten Justin
     
  17. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
  18. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Perk,

    Nu denk ik pas na :wink: Ik het met Andre er ook al eens over gehad, toen had ik er een vraag over.

    Nogmaals bedankt

    Groeten Justin
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het ziet er uit als de nieuwe extreme makeover. Je hebt in ieder geval niet niks gedaan.

    Knap werk.
     

Deel Deze Pagina