restauratie Dusseldorf - GEDAAN

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door perk, 26 jun 2005.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    na gisterens malese, is de beting toch in orde geraakt.

    [​IMG]

    omdat ik niet tot op de bodem van de boot kan, heb ik de rand van dit deksel verstevigd en de beting zelf goed vastgezet op het deksel.

    [​IMG]

    de winch is niet funtioneel (nu manueel oprollen) en heeft nog veel aandacht nodig om er wat deftig uit te zien. Er zit nog teveel speling op, er moeten nog een fake electromotor en bedieningspaneel bij.

    Da's voor in de winter, er moeten natuurlijk nog relings, verlichting en een hoop andere prutsen bij komen die de zaak echter maken. Nu is het echt nog kaal en wat onnatuurlijk.

    de schroeven waar dit allemaal mee vast staat gaan natuurlijk nog geschilderd worden ... zodra ik de eerste testvaart heb gemaakt (de afstelling van de 4 roeren zit hieronder)

    alles ziet er niet echt super strak uit, dat is omdat ik met hout werk en geen leuk spul zoals electrische figuurzagen (en plaats) etc heb.

    @ Zinnia/Gilbert

    ik heb via onze club een uitnodiging gekregen voor het soepvaren. Nog even de ramen in de boot, spuit terug in orde en we zijn er klaar voor !!!

    Patrick
     
  2. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Vandaag de boot gaan testen op de vijver :

    statig op het water.

    [​IMG]

    Alles loopt zeer soepel en zonder veel geluid of propeller geraas. De boot ploegt statig door het water, niet echt te snel en niet te traag.

    De boeg werpt bij momenten wel veel water op, de boot is duidelijk te zwaar op de boeg hoog te tillen. De draaicircel is op volle snelheid niet erg klein - hiet moet je voor opletten.

    Je merkt dat de motoren en schroeven zonder probleem hun werk doen en de boot met autoriteit door het water sturen.

    [​IMG]

    Ik heb de snelheid gemeten met een GPS - op de kop 7km/h.

    [​IMG]

    Door elke motor zijn eigen regelaar te geven kan de boot ter plekke ronddraaien - zonder het roer te gebruiken.

    De brandspuit geeft ongeveer een 3-4 meter krachtige waterstraal, met toch nog genoeg debiet.

    een filmpje : http://verretdeprest.be/MODELBOUW/FILM/vollenbak.AVI

    Wel een wat water in de boot, ik denk door spleten in de deksels op het dek met al dit speedbootgedrag. Met wat vet of silicone dicht ik die wel.

    Nu op mijn gemakje aan de verlichting en verdere detailering werken.

    Patrick
     
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    2 weken geleden zondag nog eens getest en het noodlot sloeg toe...

    een gloednieuwe regelaar (rocraft 120) kapot, natuurlijk in het midden van de plas(5-10 minuten roeien) EN natuurlijk een flikse onweersbui terwijl ik aan het terugpeddelen was.

    de regelaar ging in kortsluiting bij gas geven (raar he) en de zekering van de boot heeft al de rest gered. (tip : zekeringen zijn goed !!!)
    niet leuk zo uitgeregend te worden in het midden van een grote vijver terwijl de wind je verder wegblaast ipv terug te kunnen roeien. :-(

    dus ondertussen :

    - regelaar terug naar de winkel
    - silikonen kit gebruikt voor de openingen in het dek af te kitten
    (kliederwerk, reageert met de verf .... NIET meer aan te raden)
    - watermelder op basis van Ernst schema gemaakt
    - verschansing hoger gemaakt

    [​IMG]

    ook begonnen aan de mast :

    [​IMG]

    - ook een Robbe geluidsmodule ingebouwd (snelle dieselgeluid alleen) met behulp van robbe luidspreker en pringels chips klankkast.

    Zeg.... die geluidsmodule kan je niet in volume regelen :roll: :roll: wat een lawaai. Zelfs met de kap erop krijg je hoofdpijn als je erbij staat. Je kan gewoon de lucht voelen vibreren (zoals bij een subwoover) boven de luidspreker.

    Patrick
     
  4. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    even de stand van zaken bijwerken.

    De mast staat er ondertussen op en de navigatieverlichting werkt. Alle verlichting staat gewoon op 4 schakelaars in de kajuit. Het toplicht knippert, ik was wel even vergeten dat ik eigenlijk 12V aan het zetten was op een 6v lampje (lichte dat even op zeg).

    omdat het lampje moeilijk te vervangen is heb ik de spanning van 12 naar 6 gebracht door gewoon een extra rood knipperlicht (speelgoedauto) op het dak te zetten en mee te laten knipperen.

    de schakeling voor het knipperlicht is trouwens gewoon zelf gebouwd op basis van een 555 timer (online ciruit gevonden). frequentie is regelbaar.

    [​IMG]

    de radar wou ik laten draaien maar dat is slecht afgelopen, de oude servo die ik hiervoor wou gebruiken trok veel stroom (via een spanningsregelaar) en de regelaar werd heet. Dit is even opzij gezet tot ik een beter 12V motortje kan vinden hiervoor.

    De radar zelf is gewoon balsa scrap in vorm geschuurd, de ribbels om de voorzijde zijn niet meer dan een stukje tie-wrap. Staat net echt :)

    de seinvlaggen geven M C M (naam van de club)

    ik heb het bijbootje uit elkaar getrokken en opnieuw geschilderd (nu blauw), nieuw interieur ... wat jachtlak en hiet hebben we het :

    [​IMG]

    er moet nog een koord rondom (zoals bij een weersloep) en een plaatje voor de motor, wat spulletjes erin etc...

    Hier zie je het interieur

    [​IMG]

    de speaker voor het dieselgeluid achterin, enorme batterij vooraan.

    vorige keer varen vond ik toch dat de motoren nogal warm stonden, waterkoeling zou wellicht het beste zijn maar ik heb niet zo direct een goede oplossing om het rond te pompen. (zou dan een motorregeling hiervoor moeten maken, extra gaten in de romp etc...) trouwens ik ben niet echt overtuigd dat die VDO pompjes de hele tijd kunnen pompen. (moet ook onder de waterlijn en daar heb ik geen plaats meer)

    DUS heb ik een fan bij de electronica winkel gehaald, ik wou iets met matig stroomverbruik. Deze trekt 170mA continue en geeft veel wind.

    De warmte kan wel niet UIT de boot - daar de kajuit dicht is- maar ik wil gewoon de motoren wat koelen ... dat de rest opwarmt kan hopelijk niet zo kwaad. uiteindelijk hoop ik ook dat de romp (in contact met water) de luchtstroom in de romp van de fan wel wat zal koelen.

    voila ... zover staan we ermee.

    ach ja... echt slepen lukt niet echt, maar toch heb ik onze reddingsboot met mij erin kunnen rondslepen. Als je meer gas geeft heb je gewoon schuim in het water en ga je toch niet harder. Ik denk dat de schroeven hier wat klein voor zijn... wou trouwens ook niets stuk trekken op de boot.

    Patrick
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ perk
    Waarom knippert :het toplicht nooit van gehoord als dat dat moet knipperen. :idea:
    En met 2 weerstandjes meer en een transistor kan je 6 volt ook op 12 volt laten werken hoor :D :D
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Perk: je 'Zeehond' is geen model van een 'bestaand' schip.
    Dat geeft je wat meer vrijheid om zaken te modificeren: als je nu een in het verticale deel van je opbouw achterop een roostertje maakt van houten of kunststof latjes (een soort van luxaflex) sla je twee vliegen in een klap:
    A) Je kan verse lucht naar binnen halen
    B) Je geluid van je Diesel kan wat meer naar buiten treden (Hoewel ik begreep dat je dat niet zo nodig vond; maar op het water is zo'n geluid al snel nauwelijks meer te horen :cry: )
    Als je dan op je romp nog twee ventilatiekanalen zet (met de opening naar achteren) kan je een mooie luchtstroom creeren om je motoren te koelen.
     
  7. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @ F van Gent

    ik noem het verkeerdelijk toplicht, maar eigenlijk is het een blauw zwaailicht. Waarschijnlijk moet het ook een beetje lager staan.

    het is dus niet het echte witte toplicht zoals je bij een zeilboot ofzo zou vinden en geen echt deel van de navigatie verlichting

    @ Roel

    ik heb er ook over nagedacht maar ik ben er nog niet uit. Het hangt er vanaf waar ik de bijboot ga zetten. Ik dacht die eerst bovenop de bovenbouw - juist onder het dak van de kabine - te zetten.

    Maar vandaag ben ik aan het passen geweest en ik kan het ook kwijt op het laagste stuk van de bovenbouw.

    Dat geeft me dat de mogenlijkheid om een schoorsteen te zetten - waarlangs ik frisse lucht binnen kan trekken.

    Ik ben er alleen nog niet uit of het wel zo'n goed idee is een vertikaal gat/pijp in de schoorsteen te hebben. Kwestie van als het regent ... dan regent het recht binnen.

    ik zou ook een raampje achterin de kabine er kunnen uithalen.

    hoe groot zouden die ventilatiekanalen die je voorsteld moeten zijn als uitgang?

    Patrick
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Patrick, je hoeft geen gat in de bovenzijde van de schoorsteen te hebben; Je kan je schoorsteen bouwen met een 'dummy'gat bovenop en luchtroosters aan de achterzijde, die je lucht aanzuigen.
    Zoals deze van Cap Maquettes:
    [​IMG]

    En als je ergens achterop je schip twee ontluchters zet zoals deze:
    [​IMG] (volgens mij zitten die ook op de originele Dusseldorf) kan de (warme) lucht ook je model weer uit...
    Aan de bovenzijde dicht, de lucht komt aan de onderzijde van het 'hoedje' er uit. Doorsnede van het 'hoedje' kan zo'n 3 cm zijn.
    Je kan ze ook rechthoekig maken als je dat mooier vindt.
    Je zal wel moeten zorgen dat de hoofdstroom van de lucht inderdaad via je regelaars en je motoren stroomt. Met plastic plaat of desnoods karton zijn in je model vrij simpel luchtkanalen te maken.
     
  9. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Luchtkanalen zijn bijna kant-en-klaar, in de vorm van de kartonnen kokers binnenin een rol aluminiumfolie. Eventueel sealen met G4. Hebt ge al gedacht aan de kleine ventilators op de processor in een PC? Die zijn ook 12V=, ik heb er een hele serie, kosten een habbekrats.
     
  10. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    oke,

    dat geeft genoeg ideeen. ik zal de bovenbouw in 2 delen met wat overschot depron/karton en zo een IN en OUT kanaal creeren voor de lucht.

    IN via roosters in de schoorsteen en het middenste raampje (word dan vervangen door ook een rooster)

    OUT via enkele kokers op de achterkant.

    dat zal wel even moeten wachten want morgen is het SOEPVAREN in Battel en ze geven 23C en zonneschijn !!

    Patrick
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ perk
    En was desoep lekker gisteren :D :D :D :D
     
  12. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    het varen was uitmuntend, soep eet ik nooit :) (kindertrauma ofzo)

    het was de warmste dertigste oktober sinds het begin van de metingen in
    Ukkel in 1833. Het was dan ook de moeite, enkele foto's als sfeerbeeld :

    [​IMG]

    [​IMG]

    meer op http://verretdeprest.be/MODELBOUW/foto-soepvaren2005/index.htm

    de boot heeft zich prima gehouden. het was een wandeling van ongeveer 3 km langs de Mechelse vaart. Ik ben ook nog teruggevaren - wind op kop :) nogmaals 3km.

    geen drupje water in de boot, de ventilator heeft de motoren prachtig koel gehouden, zelfs zonder openingen in de kabine (da's voor later).

    wel wat last gehad van bladeren rond de roeren (dat zijn er 4 he) en schroef... maar enkele keren vooruit en achteruit loste dat snel op.

    Patrick
     
  13. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Het is een plaatje nu.
    Het enige wat ik nu nog misopde Zeehond en dat is niet
    alleen bij de Zeehond maar wat ik mis bij de meeste
    Feuerloss boten ook hier in England.
    En dat is het Blauw bord of flag cq blauwlight ( wat is eigenlijk wit knipperend ).'s avonds als het donker is.
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ Redcheesehead

    Het wit knipperend licht in het blauwe bord is voor als het donker is en dan betekend verkeerde wal varen oftewel groen op groen
    als men dit niet begrijp dan hoor ik het wel :) :) :idea:
     
  15. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Morge.
    Ja dat weet ik.
    Maar ik heb het nog niet op de Zeehond gezien.
    En ik zie het maar zelden op de blusboten terwijl het er wel ophoort.
     
  16. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Redcheesehead of F.van.Gent

    vertel me aub eens wat meer hierover ?

    Ik heb wel een blauw knipper toplicht (dacht dat het op de mast hoorde) en een rood op het dak.

    Ik snap niet wat je bedoelt met :

    > Blauw bord of flag cq blauwlight ( wat is eigenlijk wit knipperend )

    heb je toevallig een foto of tekening hiervan ? Veranderingen zijn mogelijk op simpel verzoek :)

    Patrick
     
  17. penneman

    penneman Guest

    hallo Perk , ik zie dat jullie in de buurt van mechelen varen
    is daar een club ?varen jullie altijd op dat kanaal?

    groeten
     
  18. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    >is daar een club ?varen jullie altijd op dat kanaal?

    Het soepvaren is georganiseerd door Fender http://users.telenet.be/fender-modelbouw/

    maar ikzelf zit bij MCM op de Nekker
    http://users.pandora.be/mcmechelen/

    Ik weet niet waar Fender meestal vaart, ik denk niet dat hun vaste stek op het kanaal is - da's dacht ik voor speciale gelegenheden.

    MCM zit op de Nekkerplas

    Patick
     
  19. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo.
    Natuurlijk kan ik hier iets meer over vertellen.
    Het blauwe bord ? vlag.
    Wordt veelal op de rivier de Rijn gebruikt.
    Dit noemen we dus ook aan de verkeerde wal varen.
    Er dus ook een aantal punten op de Rijn waar dat niet mag.
    Als we bij Lobit tolkamer de grens naar Duistland over gaan.
    Dan mag je van daar tot aan Wezel dus niet aan de verkeerde wal varen.
    Wegens te grote drukte. voor het in en uit klaren.van schepen.
    ( How ever tegenwoordig wordt er dus niet zoveel meer in en uit geklaart ).
    En tussen Saint Goarhausen ( KMpaal 553 tot KMpaal 532 Rudesheim als ik het nog goed heb ).
    Dit is dus door het smalle gedeelte wat wij dus het gebergte noemen.
    Verder op de Rijn mag je dus opvarend ( tegen de stroom in van Rotterdam naar Basel ).
    Dit gebeurde dus om in sommige bochten minder stroom tegen te hebben.
    Maar je moest dus wel de schepen die stroomafwaars kwamen ( Met de stroom mee dus dus onderweg van Basel naar Rotterdam) .
    Zo als je dus tegen de stroom in ging en in een bocht zat kon je dus naar de andere kant van de rivier gaan waar minder stroom stond.
    dus goedkoper minder brandstof gebruik en geen snelheid verlies.
    Zo hoe kon je deze schepen waarschuwen. Door middel van een vlag aan de rechterkant ( stuurboord dus ) te hangen.
    Er was du=s wel een probleem met een harde windt zag je dus de vlag niet due het blow recht op.
    Zodoende kwam er dus een blauwbordt deze kon dus niet rechtop geblazen worden.zo iedereen kon hem beter zien.
    Maar nu 's avonds hier werd dus een licht ingevoerd.
    Een smal wit knipperlicht dat om de paar seconde knipperde.aan/ uit.
    Als je naar de website van de Feuerlosch boot Dusseldorf gaat kan je het zien.
    Ik hoop dat ik een duidelijk uitleg hebt gegeven.
    Als er nog vragen zijn roept u maar.

    Groetjes Nick
     
  20. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    @ Penneman, Fender vaart tweemaal per jaar op het kanaal. In het voorjaar tussen de boeien, en in het najaar gewoon afvaren. De vaste stek is in Park Sorghvliet te Hoboken, maar bijna heel de zomer gaan we op verplaatsing. Voor de agenda ga via de link die Perk al opgaf, of anders rechtstreeks naar: http://home.tiscali.be/gilbertvl/pagina2.html
    Het vaarseizoen is nu afgesloten, de resterende aktiviteiten zijn afhankelijk van het weer.
     

Deel Deze Pagina