Problemen
ik heb mijn nieuwe ontvanger ingebouwd - 40Mhz heeft dus een kortere antenne dan 35. Komt erop neer dat ik de antenne op de originele plaats maar 5 cm uit de romp kan krijgen. (ontvanger helemaal achter, antenne vooraan)
komt er dan ook op neer dat ik storingen als gek heb.... weeral wat veranderen. Met 3 regelaars, grote speaker voor sound in het midden van de boot, 7 active kanalen - 2 servo's en 4 printjes in de boot kan het niet anders dan EMC uitstralen op de ongeveer 5 meter servosnoer in de boot en de antenne die ernaast loopt. Probleem is dat ik alles achteraf aan het toevoegen ben ipv netjes van de start te bouwen - dan had ik direct mijn ontvanger ergens anders gezet, nu staat ie dichts bij de originele 2 regelaars en roer (ipv die 3 snoeren langs de motoren te laten lopen) maar heb ik nu reeds 5 kanalen aan de andere kant van de boot toegevoegd, ik had niet verwacht zoveel toe te voegen.
de storingen zijn er niet altijd en vielen pas op zodra het geluid op staat en het volume ervan omhoog gaat (motoren op volle kracht)
rare is ook dat ik een motor regelaar heb moeten aanpassen in sub-trim omdat het nulpunt niet correct stond met de nieuwe zender ??? voor een automatisch centrerende regelaar toch echt raar.... vroeger ook last mee gehad maar dat zag je niet zo snel met de ruwere mechanische trims.
'K heb ondertussen ook 2 conrad printjes erin gezet voor de verlichting en motorsound af te zetten, nog wel niet aangesloten want ik moet een 5 pin stekker van een oude PC halen ervoor.
als eerste poging ga ik de antenne ipv vooraan, langs achter uit de boot leiden. Ik vind dit alleen niet zo mooi en het staat ietwat in de weg.
hopelijk is het dat.... en geen ander probleem.
voor de motoren heb ik nu mixers gebruikt op de volgende manier
mixer 1 - roer en linker motor 100%
mixer 2 - roer en rechter motor 100%
mixer 3 - master slave relatie tussen beide motoren, te schakelen met een mixer switch 100%
hoe klinken die % voor jullie? mixen jullie het roer en de motoren ook zo hard ? Het is nu wel een beetje verwarrend om 1 stick te bewegen naar links en 3 kanalen plots aan te sturen (verwarrend voor na te kijken)
ik kreeg het niet voor elkaar met de cross mixer (Vtail). Dan werden beide motoren met gemixt door de roer en linker motor kanalen... maar ik greeg het 3rde kanaal (eigenlijke roer servo) er niet meer bij.
ik had ook graag het 8ste kanaal (schuif potentiometer) gemengt met de gas zodat ik een soort cruisecontrol heb... dat lukt nu niet meer daar ik alle mixers (buiten de Xmixer) gebruikt heb en met de Xmixer lukt het wel in 1 richting maar niet meer achteruit (dan gaat de motor in de verkeerde richting)
'k had graag de cruisecontrol gehad omdat de fx18 digitale trims heeft en daar blijf ik liever effe af tijdens het varen
de FX18 is een fijne zender om dit te programeren, in het basic menu staan alle mixers kompleet vrij en kan je elk kanaal met elk ander mengen, er zijn ook een aantal andere leuke dingen zoals het digitaal koppelen van de trims tussen de kanalen etc...
Patrick