Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 25 feb 2009.

  1. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Kees!

    Je detailwerk ziet er goed uit. Aardig idee van die spijkertjes. Het model valt en staat vaak met hoe het railingwerk eruit ziet vind ik. Mooi ook dat je de tijd neemt om alles netjes te monteren en detailleren alvorens te verven/plaatsen op het schip. Mij ontbreekt dit geduld vaak omdat ik zo graag wil zien hoe het staat:D

    Voor roosters pak ik vaak een plaatje kunstof (of bankkaarten) en met een mesje snij ik hier ondiepe horizontale groeven in. Dit is een secuur werkje en je moet er de tijd voor nemen maar als het geverfd is ziet er super uit! Misschien een idee?

    Ik weet niet op wat voor voltage je boot vaart maar bij een 12V systeem zijn Buhlers ook erg geschikt:

    Hobby-Lobby Modellbau - Bhler Star Max II , 12 Volt

    Laag toerental, genoeg koppel dus geen lawaaierige tandwielkast en ze zijn zuinig. Met mijn fregat met 4 cm 5bl. schroeven vaar ik op een 3,5 Ah accu zo'n 3 uur rond.:cool:

    Laat de foto´s maar komen!

    Gr.
    Pim
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hai Pim,

    Bedankt! Geduld is ook niet altijd mn sterkste kant, maar ik maak die losse modules omdat het zo makkelijk werkt aan het buro, zonder dat je van alles beschadigd wat je al gemaakt hebt. Je kan overal eenvoudig bij en af en toe wissel ik gewoon wat af. Daarbij, door de modules op de juiste plek te zetten kan je zien hoe het er uit gaat zien tussendoor.

    Het boordvoltage, ik heb de voorkeur voor 6V, en dan zonder aparte ontvanger akku, deze werkt ook prima op 6V. Maar alles is wdb nog open. Ik denk dat ik die igarashi motoren eens ga proberen.

    Die roosters, ik ga het eens uitproberen, wellicht dat dat ook mooier staat.

    Kees
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 17-09

    Nou hier de beloofde plaatjes, we draaien gewoon om de hete brij heen..

    Van voor naar achter De HrMs De Ruyter 1:100 status anno nu:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou dat wast wel een beetje, kan ikt spul weer uit elkaar halen en weer de trap op sjouwen...;) Het blijft eng maar oke.. ben wel overtuigd dat een transportkist geen overbodige luxe is.

    Kees
     
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ziet er erg mooi uit kees! mijn complimenten.
    idd een transportkist is geen overbodige luxe. ik heb er een voor de opbouw van mijn London gemaakt en heb er nog geen seconde spijt van gehad

    gr
    Koos
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    @Koos,

    Dankje voort compliment, en die kist, ben alleen bang dat dat ook zon onhandig gevaarte gaat worden, en hoe zet je je schip dan vast?

    @allen,

    Vandaag ook nog wat anders nuttigs gedaan, De Harpoons of Harpoonhouders gemaakt. Deze had ik al, maar niet helemaal naar wens, iets anders geprobeerd en dit ziet er toch iets beter uit. Heb ze even in de primer gezet, na drogen een beetje bijschuren en aflakken.

    [​IMG]

    Kees
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Mijn complimenten, wordt een strak schip.

    Groeten Paul
     
  7. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    @hermor,
    Ik heb aan de onderkant van de opbouw de uitsparing geplakt die ik uit het dek heb gezaagt zodat deze altijd goed staat en niet verschuift.
    aangezien dat niet zomakkelijk is om dat in de bodem van de kist te maken heb ik er een dubbele bodem op ongeveer 3cm gemaakt en heb ik hier zo'n zelfde uitsparing gemaakt.
    dan staat hij gewoon stevig in de kist, oke je moet er niet mee gaan gooien en smijten maar dat is ook niet de bedoeling denk ik

    gr
    Koos
     
  8. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Wauw, mooi strak! Ziet er erg mooi uit!

    Alleen een (om met de woorden van mijn vriendin te spreken) "tipje en topje": Zou je de punten van de harpoons niet glad kunnen schuren, of bijvoorbeeld buisjes van polystyreen pakken en dan de uiteindes met plamuur opvullen en schuren? Nu zie nog de nerven of heeft dat eigenlijk alleen te maken met de macro functie van de camera?

    Groeten,

    Ruben
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Ruben,

    Je hebt gelijk, het was ook niet de bedoeling om ze zo af te spuiten, het is na het in de primer zetten wel beter zichtbaar, ik dacht dat ze al gladder waren... Ik zal de puntjes nog even wat in de plamuur zetten zodat ze mooi glad zijn. Juist dat zijn de kleine puntjes op de i , bedankt!

    Groeten Kees
     
  10. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    staat de achterbouw er los op?? Kan me herinneren dat aan SB kant er geen rand zat naast het vuilhok. (onder goalkeeper en dan naar voren)
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Nodri

    Deze is nog los, maar ik weet dat er meerdere versies zijn geweest, de laatste met de zijkant volledig dicht. (als je dat bedoeld) zoals nu bij die van mij.

    Zie afbeelding:
    [​IMG]


    Heb je toevallig afbeeldingen van het gedeelte met de RIB en de kraan?

    @Allen
    Is er iemand die afbeeldingen heeft van de laatste versie van de HrMs De Ruyter van het gedeelte waar de RIB ligt, (sb zijde) bvbd.

    Groetjes Kees
     
  12. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Kzal de boeken eens induiken en de oude reisboeken erop naslaan. Wat wil je precies weten?? Ruyter en Tromp waren nagenoeg gelijk.
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Nodri,

    Zou me wel helpen als je wat had, ik heb eigenlijk geen enkele afbeelding waar de kraan van de RIB en de RIB zelf op staan. Wel wat vage afbeeldingen van een afstand maar te klein om echt wat te zien. Of het dan de Tromp of De Ruyter is maakt dan denk ik niet zo veel uit.

    groeten Kees
     
  14. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hermor, ik ben nog aan het zoeken naar goede foto's maar ik heb wel een paar gevonden van de schoorstenen en dekken.
    Jou schoorstenen dienen nog een randje te hebben aan de bovenkant, ik zal ff kijken hoe de foto hierop te krijgen. Ik ben aan het zoeken maar ze komen eraan.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Nodri,

    Ik weet dat er bovenaan nog een randje mist, ik wacht even geduldig af tot de plaatjes er op staan.

    gr. Kees
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 27-09

    Nou na een poosje niks weer een kleine update, Bezig geweest met de brug en de romp, aan de rom wat plamuur en schuurwerk aan het afmeerdek. Dit heb ik niet op een plaatje.

    De Brug: hier de railing en hand railing gemonteerd en wat ladders en trapjes. OOk de railing op het topdek zit er op. De radarbol wat bijgewerkt want hier zie je elk putje en deukje.

    Hier wat plaatwerk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten Kees
     
  17. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Dag Kees;

    Mag ik hieruit opmaken dat het uiteindelijke model fraaier gaat worden dan het oorspronkelijke, met daarin meegenomen dat je in de loop der jaren meer ervaring hebt opgedaan?

    Groeten Sjaak
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Sjaak

    Nou dat is wel een van de redenen van het renoveren, er was het een en't ander stuk maar ook de afwerking vond ik niet meer voldoende.

    Ik doe mn best er iets toonbaars van te maken.

    groeten Kees
     
  19. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Dag Kees

    Zo te zien lukt dat aardig, petje af.

    Groeten Sjaak
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dankje,
    groeten Kees
     

Deel Deze Pagina