Restauratie KA 6E 4,Xm

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 13 mrt 2013.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    idd dacht ik ook...dit is een top 10 dagje van dit jaar. Ik lijk inmiddels wel een neger :D
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  4. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Hoe gaat het met de afbouw?
    De Musger en ASK18 van "Edese Willem" hebben dit jaar een langere winterslaap gehouden, helaas....
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    je bedoeld de k6 ? dies weer klaar... even wachten op mooi weer, een goeie bui (in mn hoofd) en een slepert! De komende vluchten is het belangrijk de kist goed te trimmen. De zwever voelt tot nu toe zwaar aan met sturen en wil met bochten draaien steeds sneller de bocht in. Het zwaartepunt ligt denk ik nog behoorlijk te ver naar voren....dus de loodjes liggen klaar , duikproefjes en testen !
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2014
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een slepert valt te regelen.;)

    Mooi weer wordt lastiger.:(
     
  7. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Ik heb niet alle berichten meer gevolgd over de K6, maar neem aan dat je met het richtingsroer meestuurt in de bochten?
    Heeft het toestel verder geen last van haakeffect?
    Zo'n grote kist (en oldtimer) kan anders vliegen dan een "modern kistje".
    Zo had ik met de Weihe50 van Graupner eens wat vliegproblemen en na de theorie van het vliegen en de oldtimers weer eens bestudeerd te hebben bleek dat ik teveel richtingsroer had gemixt, waardoor de binnenste vleugel overtrok bij het te langzaam invliegen van een bocht.
    Deze binnenste vleugel werd als het ware naar achteren verplaatst (gieren om het zwp) door de te grote uitslag van het grote richtingsroer, waardoor de kritieke snelheid nog verder afnam met als gevolg een wingdip met een beginnende spin....niet grappig!
    Ben benieuwd naar de volgende vluchten :thumbsup:
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ha Jan,

    Klopt, ik stuur een ietsie richting mee in bochten, al is het niet veel in mijn beleving. ik heb 80% expo op richtingroer staan. Wat ik ook heb gedaan is nu wat differentieel op de rolroeren geprogrammeerd. niet veel, ongeveer 20% , kijken hoe dat zich houd.

    Ik heb iig van een ervaren K6 modelpiloot met vergelijkbaar merk / model / schaal al wel al begrepen dat je met deze kist toch wel de gang erin moet houden.

    Belangrijkste nu is eerst de duikproef doen en kijken in hoeverre het zwaartepunt "off" is, dan finetunen. Ik heb gelukkig met het hele DLG gebeuren en vooral het trimmen en gedrag van vliegtuigen behoorlijk wat meer inzicht gekregen in het effect van zakens al zwaartepunt etc etc. Ik heb er dus wel vertrouwen in ! :D
     
  9. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Mooi, in ieder geval is een zwaartepunt net op of voor de bolling van de vleugel meestal voldoende voor een stabiel gedrag.
    Zelf heb ik bijna 1000 starts gehad op 1:1 zwevers en ik herinner mij dat de "oude" bakken (AKS13, K7) vaak met de voeten de bocht "ingetrapt"
    moesten worden.
    Als je bv alleen rol gaf viel het toestel wel zijdelings weg, maar kwam ook de neus iets omhoog (haakeffect) met up en voeten (richtingsroer) moest je de kist dan door de bocht wurmen.
    Een LS4 of Grob bijvoorbeeld hadden alleen wat rol en hoogteroer nodig en richtingsroer tegen het slippen, maar veel minder.
    Je rolroeren naar beneden een veel kleinere uitslag laten geven dan naar boven zal ook een fijner vliegen (beeld) geven.

    Lees anders dit eens na, tis toch slecht weer:
    Theorie van het Vliegen
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat zal een tikfoutje zijn....? 15 of 20% okay, maar 80%? Dan gebeurt er rondom de middenstand vrijwel niks en als je meer richtingsroer geeft gaat het ineens met immense stappen.


    50% differentiëel is op dit soort toestellen volkomen normaal. Ofwel; de uitslag naar beneden ongeveer de helft van wat je omhoog hebt. Op een Minimoa nog veel meer, daar gaat het richting de 65% (naar beneden 1/3e van omhoog)

    Waar zit dat in dan? Mijn ervaring is juist andersom. Je moet het niet overdrijven natuurlijk maar ze vliegen juist relatief langzaam door het grote vleugeloppervlak. Juist die zwevers met lange, slanke vleugels moeten wat sneller gevlogen worden.
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    80% , daar vlieg ik al 100 jaar mee, op alle assen, en dat gaat prima

    Wat betreft de vaart erin...ik heb het ook maar gehoord, kheb geen idee. Misschien was die piloot wel gek :hammer: (je weet het niet altijd denk ik dan maar) ;-)

    We gaan het vanzelf zien!
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daar ging het me eigenlijk niet om....
    Vergeleken bij moderne ontwerpen hebben deze vliegtuigen normaal gesproken een relatief lage vleugelbelasting en op snelheid enorm veel weerstand. Hou je de vaart er in dan storten de prestaties behoorlijk in. Was benieuwd naar de motivatie of wat er gebeurt als je níet de vaart er in houdt (wellicht specifiek voor dit model?).
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Met een beetje geluk gaan we het meemaken in Enkhuizen :D Lijkt me leuk!
     
  14. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
  15. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    En???...:cool:
    Ik mag niks zeggen, want de andere kisten van "opa" liggen nog op zolder, onaangeroerd :(
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Neej niet gelukt...wel balen...want de zwever is er klaar voor, en ik volgens mij ook. Maarja...ik heb wel een slepert nodig...en die is niet altijd beschikbaar. Ook heb ik voor nu maar even gekozen om niet meer van ons postzegelveld te vliegen..dus 't is even wachten totdat het MN veld weer open is.
     
  17. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Ligt eraan hoe groot de postzegels tegenwoordig zijn ;)
    En zo'n bak land je in ieder gemaaid weiland, doe ik zelfs met mijn leskistjes a la Charter.
    We wachten het af, over 5 maanden begint het voorjaar weer en over twee maanden de dagen weer langer :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina