Ik heb in ieder geval nog 2 koolborstels met veer nodig. Welk type endbell is dan beter? Die dichte V2 lijkt me extra goed te koelen, als ik kijk hoeveel moeite ik had om het overtollige soldeer te verwijderen. Maar borstels wisselen lijkt me bij de SV2, vanwege de oogjes ipv solderen, weer makkelijker.
Edit: de endbell van de SV motor ziet er weer aardig uit. 1 van de borstelhouders was aan de binnenzijde een fractie minder rond, waardoor de ene borstel die ik heb, niet vrij kon bewegen. Daarom kreeg ik die er eerder niet uit via die kant. Voorzichtig het ronde deel van een schroevendraaier erin gestoken, en een stukje omhoog geduwd, net genoeg om het afgeplatte gedeelte van de koker weer iets bolling te geven. Daarna ging de borstel er makkelijk in en uit, zonder weer extreem veel speling te hebben. Het lijkt er dus op dat de endbell, op een 2e schroef, en een setje koolborstels na, (en washers, want er zit vrij veel speling op het anker) weer gebruiksklaar is om ingelopen te kunnen worden.
Afdraaien van de collector laat ik maar even voor wat het is, heen en weer sturen kost waarschijnlijk 2 keer 6,75, en daarvoor heb je al bijna een nieuwe motor. Losse onderdelen, ook niet SV(2) maar gewone endbells bijv., zijn wel zeer welkom. Ik probeer daar al een tijdje aan te komen, soms zie je een leuk setje in zo'n sorteerbakje op eBay staan, met veel borstels, endbells, etc, maar dan is het meestal in de VS, en verstuurt de verkoper het niet naar de EU, of de verzendkosten zijn torenhoog.