Restauratie Kyosho Optima Mid 4WD Buggy (SWB oftewel de versie met korte wielbasis)

Een aantal avonden kwam er niets van bouwen, maar nu toch maar eens een beginnetje gemaakt met het aanbrengen van de ontvangen onderdelen. Nu de voorveren er waren, en de schroeven en moeren om de bovenste stangen van de voorophanging vast te zetten, kon ik de voorophanging compleet maken:

a6211887-181-Optima20.jpg

a6211888-21-Optima21.jpg

Volgende stap, de bovenste belt covers monteren, en dan maar eens verder met het inbouwen van de RC spullen.

Laatst bewerkt:
Bovenste belt cover zit er nu op, en ook het kleine stukje wat aan de voorkant aan de onderkant van het top deck de belt afsluit. Voor vastzetten was erg weinig speling, omdat de besturing daar een mm of 2 onder zit. Daarna was het tijd om de wielen er maar eens onder te zetten, en voilà, we hebben een roller:

a6214133-77-Optima22.jpg

a6214134-45-Optima23.jpg

Met de wielen erop viel op dat er veel speling op de besturing zat. Met veel moeite heb ik er nog een shimmetje tussen gekregen, en de e-clip weer op zijn plek. Mocht ik nog een keer een Mid bouwen, dan zal ik opletten dat ik extra goed naar de speling kijk voordat het topdeck erop gaat. Normaal kun je dan ook nog 2 "pilaren" loshalen, waar de servo saver op scharniert, etc, maar die zijn door de vorige eigenaar zo goed van loctite voorzien, dat ik al snel de pogingen die los te halen, heb opgegeven. En heet stoken is, met een volledig alu chassis, ook niet zo eenvoudig. Enfin, het shimmetje zit er nu ook tussen, zowel links als rechts, en de besturing is nu vrijwel spelingsvrij, terwijl ik de servo niet hoor "protesteren" bij het sturen.

De onderdelen voor de vleugelsteun zijn inmiddels in bestelling, het is uiteindelijk een metalen geworden, de originele is veel duurder, en de enige keer dat ik er eentje in gebruikte staat los kon kopen, was het een eBay verkoper die speciale eisen heeft ingesteld, zodat niet iedereen het object kan kopen, en je zelfs niet eens contact kan opnemen met de verkoper daarover, zelfs al heb je 100% positieve feedback.

Ik heb ook al een idee hoe de regelaar en ontvanger te plaatsen, en als motor ga ik het eerst eens proberen met de "Endoplasma", aangezien ik niet meer verder ben gegaan met het regelen van de missende onderdelen van de Orion motor. En dan hopelijk binnenkort een proefrit, als het dan tegen die tijd wel weer droog is buiten.

Laatst bewerkt:
Meet de inwendige maat van borstelhouders van de Orion ff op... Heb nog veertjes en nieuwe borsteltjes gevonden ;-)

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Ik ga vanavond eens meten. Zal wel een beetje inschatten worden, ik heb geen schuifmaat, wordt wel tijd dat ik daar verandering in breng.

Verder vandaag even een testje gedaan met het oplappen van de oude kap. Weliswaar is een nieuwe in bestelling, en kan die waarschijnlijk netjes gespoten worden door een mede-MBF'er, de oude kap kan misschien nog mooi dienst doen voor het rijden in minder schone omstandigheden, zodat de nieuwe kap langer mooi blijft. Grootste probleem met de oude kap, behalve haarscheurtjes hier en daar, is dat hij blijkbaar een keer in de buurt van iets dat werd gespoten, heeft gestaan, omdat er allemaal blauwe spikkels op zitten. Ik wilde die eerst weghalen met motorcleaner, maar ik vroeg me af hoe de stickers daarop gaan reageren. Dus nu voorzichtig met de punt van een scherp mesje erover gegaan, en dan blijft de verf nauwelijks te hechten op de ondergrond. Doordat ik het mesje erg vlak houdt, krast het tot nu toe niet op het lexan, en zelfs niet op de stickers. Het is wel een precies karweitje, maar het resultaat is het wel waard. Ik zal later wel een paar foto's van voor en na de behandeling plaatsen.

Ik wilde die eerst weghalen met motorcleaner, maar ik vroeg me af hoe de stickers daarop gaan reageren. Dus nu voorzichtig met de punt van een scherp mesje erover gegaan, en dan blijft de verf nauwelijks te hechten op de ondergrond. Doordat ik het mesje erg vlak houdt, krast het tot nu toe niet op het lexan, en zelfs niet op de stickers. Het is wel een precies karweitje, maar het resultaat is het wel waard. Ik zal later wel een paar foto's van voor en na de behandeling plaatsen.

Als de hechting van die blauwe spikkels inderdaad zo slecht is, probeer dan eens gewoon voorzichtig een simpel schuursponsje met wat water (en eventueel een heel klein beetje Jif).
Heb ik met onbedoelde spuitnevels redelijk succes mee gehad.

Groet, Bert

Meet de inwendige maat van borstelhouders van de Orion ff op... Heb nog veertjes en nieuwe borsteltjes gevonden ;-)

Ik kom op 4 mm, borstels zijn op zich rond, maar hebben een klein stukje plat aan de zijkant, waardoor ze niet kunnen draaien in de borstelhouders.

@brutus: goede tip, ik zat zelf te denken aan poetsen met Displex, dat wil ook nog wel eens helpen.

Voorlopig is dit het resultaat. Voor:

a6215248-34-Optima31.jpg

En de andere kant, na een deel te hebben behandeld met displex:

a6215249-195-Optima32.jpg

Laatst bewerkt:
Een polish zou ook kunnen, ik heb ook wel eens slijpwas gebruikt om een body weer te laten glimmen, of om een oppervlakkige kras in de lak van een boot weg te werken.

En we gaan van roller naar runner...

a6214135-14-Optima24.jpg

a6214136-241-Optima25.jpg

a6214137-210-Optima26.jpg

a6214138-177-Optima27.jpg

Regelaar is van hetzelfde merk als die in de Ultima zit, alleen is dit de "320A" versie, dus iets zwaarder dan de "240A" versie van de Ultima. Stroomsterktes wel met een korrel zou te nemen, die gelden voor de transistoren, maar de totale ESC kan die stroom echt niet aan. Accu is een NiMh 3000 mAh van Conrad, die had ik nog liggen. De ontvanger is de 3 kanaals van Hobby King.

a6214139-82-Optima28.jpg

a6214140-233-Optima29.jpg

a6214141-27-Optima30.jpg

Ik heb vandaag ook even gereden, maar dat ging niet zo best. De auto rolt lekker, acceleratie was vrij goed, topsnelheid viel wat tegen, maar wat veel vervelender was, het bereik was na een meter of 30 helemaal weg. De eerste keer dat dit gebeurde rolde de auto zo lekker door, meteen een stoepje op... Geeft wel aan dat de auto echt lekker losjes rolt, want het was een rechte stoeprand, waar de auto moeiteloos op rolde alsof het een opritje was.

Gelukkig geen schade, bij een andere Optima had eerder een aanvaring met een stoepje, me een gestripte draad in een stuurblok opgeleverd, ik was bang dat de geschiedenis zich zou herhalen. Maar dat was niet het geval.

Ik dacht eerst dat het ontvangstprobleem met de locatie te maken had, vlak bij een stadion, misschien sterke WiFi zenders in de buurt of zo. Maar elders weer precies hetzelfde. Dus ik denk dat er of een draadbreukje in de ontvangerantenne zit, of bij de zender. Dat de draad niet recht omhoog wijst, is niet het probleem, ik heb het bij bijna al mijn auto's zo, en nooit problemen met bereik, ook niet op 100 meter of meer. Morgen maar eens testen met een andere ontvanger, en eventueel zender, als dit geen verbetering geeft.

Laatst bewerkt:
Misschien een domme gedachte hoor, maar word het bereik niet minder doordat de antenne zo dicht langs de motor loopt, en die statische elektriciteit afgeeft, wat storing kan veroorzaken?

Misschien een domme gedachte hoor, maar word het bereik niet minder doordat de antenne zo dicht langs de motor loopt, en die statische elektriciteit afgeeft, wat storing kan veroorzaken?

Goede gedachte, maar niet de oorzaak. Ik heb het bij de Lazer ZX Sport net zo zitten, zonder problemen, en ook in de Optima Mid Custom Special. Bovendien is het probleem ook bij stilstaande auto. Loop ik dan weg van de auto, dan is het na een meter of 25 bekeken en reageert de stuurservo niet meer. Kom ik dichterbij, dan komt de servo weer in beweging...

Edit: Net even getest met andere ontvanger, bereik is nu prima, 50 meter, 100 meter, alles blijft netjes onder controle. Snelheid leek tegen te vallen de eerste testrit, maar nu ik wel volledige controle over de auto had, deze meteen even geklokt met de GPS. Dat leverde 39,6 en 38,9 km/u op, op 6 cel NiMh, die niet vers van de lader kwam, en timing van de motor op 0 graden, zo ingesteld voor lagere temps en minimale slijtage. Dat valt me niet tegen, met een lipootje zou dan wel eens de 45 km/u haalbaar kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Dank je. Ik ben er tot nu toe ook uiterst tevreden over, het blijft een prachtig chassis, al is het allemaal nets iets zwaarder dan een hedendaagse competitie-auto. Hij ligt wel strak op de weg, maar reageert goed op het stuur, ondanks dat de banden niet zo geschikt zijn voor harde, gladdere achtergronden. Wachten is nu o.a. op de wing-steun.

P.S. Je kent dit verslag van Jan ook al?: renovatie-kyosho-optima-mid

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er sexy uit! Mooi werk, en leuk om te horen (lezen) dat hij nu ook daadwerkelijk rijdt.

Dank je. Ja, dat metaal heeft wel wat. Met CF chassis en steunen zal de auto lichter zijn, en sneller optrekken, met mogelijk ook een hogere topsnelheid, maar de combi van blank alu, goud geanodiseerd alu van de dempers, en zwarte kunststof vind ik wel iets fraaier.

Ik kom op 4 mm, borstels zijn op zich rond, maar hebben een klein stukje plat aan de zijkant, waardoor ze niet kunnen draaien in de borstelhouders.

:confused: plat stukje :?: Volgens mij zijn ze gewoon helemaal rond en houd de reeds ingeslepen vorm voor de collector ze op hun plek....

Ik heb de nieuwe die ik nog heb opgemeten en kwam op 4,15mm volgens de digitale schuifmaat.
Heb ook de borstels van een complete 12x2 Marc Reinhard editie opgemeten en die waren hetzelfde , gok dat die van jou dus ook 4,15mm zullen zijn.

Heb dus een setje borstels en nog een setje volgens mij harde veren liggen..
Eventueel nog een 12x2 Marc Reinhard en nog een 8x1 V2 motor...

Ik zal een foto maken, er zit echt een stukje vlak aan de zijkant, en dat is niet ingesleten.

Edit: de beloofde foto, rechte vlakje zit aan beide kanten.

p1030381.jpg

Laatst bewerkt:
Back