Restauratie Magic Schlüter

Quartel in Pijnacker verkocht die helies in die tijd, en hebben nog best veel onderdelen in hun magazijn, ik zou eens bellen ;)

Ps. vragen naar Rob.

Evt zelf (na)maken?

@ Niek:dat is natuurlijk ook een optie,ik heb alleen geen uitgebreide werkplaats met de juiste materialen (misschien iemand laten namaken tegen betaling?):rolleyes:

@ Rhelie:misschien is dat een optie (ik zal zeker de moeite doen om eens te bellen) bedankt voor de tips.
Binnenkort meer,grtz Dimitri.:cool:

zonde...

Hallo,
bij Quartel hebben ze helaas niets meer in stock van onderdelen...:(
We zoeken rustig verder;)
grtz Dimitri

De tuimelschijf..

Zoals vorige keer gezegd ga ik nu verder met de tuimelschijf:
zo ziet hij (zij?);) eruit:

imgp4520.jpg

eerste zaken die me opvallen:
geweldig vuil en veel stof (logisch na 20 jaar op de kast liggen :p)
nergens een kogellager te zien (overal kunststof spacers en hulsjes)
heel de tuimelschijf is in kunststof (gelukkig geen speling tussen de 2 draaiende delen)
veel gebruik van koperen kogeltjes
bepaalde links ontbreken naar de mixer flybar (zelf maken)

imgp4517.jpg

nieuwe draad "trekken"

imgp4518n.jpg

boven origineel,daaronder twee nieuwe zelf gemaakt..

na een deftige schrobbeurt en een nieuw oliebad ziet de tuimelschijf er als volgt uit:

imgp4522f.jpg

imgp4523s.jpg

op deze foto ondersteboven zie je goed de 2 kunststofdelen van de swash..
ook zie je dat de centrale koperen kogel nog in goede staat verkeert
hier en daar moeten zwarte linkjes vervangen worden (vervormd),
imgp4524.jpg

het geheel terug op de main mast,
even een paar conclusies:
Het terug in orde brengen van de tuimelschijf ging vrij vlot;het enige dat ik heb moeten vervangen waren dus de 2 links en voor de rest enkele zwarte
linkjes naar de ball(s) die echt té soepel zaten.
Voor de rest valt het me vooral in de laatste foto op hoe veel krassen en kleine beschadigingetjes er op de 2 chasisplaten staan :(
Pas op ,ik wordt er niet depressief van:onweer:,maar het scheelt niks:D:D..
Volgende keer pak ik de originele uitlaat aan,grtz Dimitri.

uitlaat...

Hallo,
vandaag slecht weer voorspeld dus weer tijd om aan de Magic te werken..
De uitlaat is van een type dat ik nog niet kende namelijk de uitlaat wordt niet geschroefd tegen de motor maar met een soort spanband geklemd tegen de cylinder :confused:

imgp4546.jpg

zoals je kan zien zit er een soort van koppelstukje tussen.
Voor de juiste spanband moet ik nog wat zoekwerk verrichten,ondertussen kan ik de uitlaat zelf terug opmaken voor gebruik.
De gemakkelijkste weg is volgens mij de uitlaat in een plastic zak steken en bespuiten met ovenreiniger:
imgp4548i.jpg

imgp4551.jpg

imgp4552.jpg

imgp4554h.jpg

enkele uurtjes laten inwerken en voila:

imgp4567.jpg

imgp4569c.jpg

binnenkort meer...
grtz Dimitri.

Hey pietje presies,dat ziet er al goed uit he,alleen zonde van dat roemelkofferke he lol :D

groeten Maurice

Deze uitlaat hoort een roestvast stalen slangenklem omheen, diameter 80mm. (wordt gemeten in grootste opening)

Laatst bewerkt door een moderator:
diameter...

Hallo Jahre Viking,

dat is een goede tip die ik zeker ter harte zal nemen,wat ik me afvraag is zo'n enkele klem wel voldoende,of zou ik er een tweede op zetten?:confused:
Om te vermijden dat er teveel spelling op de uitlaat komt???.....
Ik zal het proefondervindelijk te weten komen..... :p
grtz Dimitri.

Hey Greyman,

Die slangeklem werd vroeger best wel veel gebruikt, en op zich is een klemband voldoende.
Niet vaster zetten dan nodig is, want de reden dat men er vanaf gestapt is, is dat te vast aandraaien de cylinder vervormt en zo ten koste gaat van de levensduur van bus en zuiger. Met een zuigerveer motor gaat het wel, met een ABC is zo'n klem niet aan te raden.

Groet, Bert

slangeklem of spanband....

Hey Greyman,

Die slangeklem werd vroeger best wel veel gebruikt, en op zich is een klemband voldoende.
Niet vaster zetten dan nodig is, want de reden dat men er vanaf gestapt is, is dat te vast aandraaien de cylinder vervormt en zo ten koste gaat van de levensduur van bus en zuiger. Met een zuigerveer motor gaat het wel, met een ABC is zo'n klem niet aan te raden.

Groet, Bert

Hallo Bert,
bedankt voor de nuttige info,ik ben vandaag de slangeklem gaan halen van 80 mm.Toen ik die zag was ik een beetje bang dat deze niet zou passen en daarom heb ik gelijk een klem gekocht van 70-90 mm.Zodoende heb ik wat extra speling.Ik heb ze bij ons in de Auto 5 gekocht (autoshop) voor enkele euro's.Morgen ga ik direct eens proberen te passen...:confused:

imgp4574.jpg

de binnenste ring is 80mm de rest is 70-90 mm...

Voor de rest de koeltunnelstukken gecontroleerd en aangepast;;)

imgp4414.jpg

komende dagen meer,grtz Dimitri.

Mooi verslag Dimitri.
1 van mijn eerste heli's was een Robbe Junior. Daar zat een .46 OS motortje in.
Dat is volgens mij een "broertje" en uit dezelfde tijd van jou helikopter?
Daarom is het extra leuk om jou verslag te volgen.
De Magic heeft die een 10cc?

Grt,
Eric.

Hey Greyman,

Die klem die je daar heb, zou het moeten kunnen doen. Je moet even puzzelen, zodat de schroefbus een beetje op een gemakkelijke plek uitkomt.

Klembanden van roestvrij staal zijn het mooist, die blijven wat langer gangbaar.

Waar je even om moet denken, is dat je de gaatje waarmee je de band aan de uitlaat vastzet, een beetje netjes afwerkt. Als er hier door het boren vervormingen of bramen ontstaan, hebben de gaten de neiging uit te scheuren. Het mooiste gaat het als je de band tussen twee stukjes hardhout STEVIG inklemt, en er dan een klein gaatje in boort, en in kleine stapjes steeds groter uitboort tot de juiste diameter. Het is even wat expirimenteren, maar dan heb je ook een mooi resultaat wat heelblijft.

Succee, Bert

PS: het is inderdaad een heel leuk stukje restauratie wat je daar doet! Ook succes met vinden van de onderdelen.

De soortgelijke uitlaat, maar dan ouder, die op mijn Sea Ranger zit (scout 60 mechaniek) heeft 2 klemmen. 1 om de cilinder en de ander zit achter op de demper en om een steun die aan mechaniek zit.

Hij heeft achter idd een steuntje nodig, anders zal hij lostrillen.

Nog even een puntje": ik zie dat je borgmiddel op je ballinks gebruikt, doe dat niet want het borgmiddel tast kunstof aan.

nagellak

Hij heeft achter idd een steuntje nodig, anders zal hij lostrillen.

Nog even een puntje": ik zie dat je borgmiddel op je ballinks gebruikt, doe dat niet want het borgmiddel tast kunstof aan.

Hallo Rhelie,bedankt voor de tip:maar dat purpere kleurtje is nagellak;)
daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad:p.
Lock Tite o.i.d. zou ik nooit gebruiken op kunststof.
Grtz Dimitri.

Mooi verslag Dimitri.
1 van mijn eerste heli's was een Robbe Junior. Daar zat een .46 OS motortje in.
Dat is volgens mij een "broertje" en uit dezelfde tijd van jou helikopter?
Daarom is het extra leuk om jou verslag te volgen.
De Magic heeft die een 10cc?

Grt,
Eric.

Hallo Eric,
inderdaad de Magic heeft een 10 cc OS SF.
De compressie voelt goed aan en zoals eerder beschreven in dit verslag
is de motor inwendig in goede staat,tests zulen het uitwijzen.;)
grtz Dimitri.

Hallo Dimitri, thanks voor je reactie.

Ik heb het op een oude fiets geleerd, .. de junior 50 van Robbe dus..
Hij deed het prima, begon eerst met de originele houten bladen en heb later deze verwisseld voor bladen van Sab.
Daar werd ie merkbaar stabieler door.
De servo-tray was toen nog gemaakt van hout welke in een later type was ge-upgrade door Robbe in een kunststof servo tray.
Is jou servo opbouw van kunststof of van hout?
...
De junior had zo'n 15jaar aan een spijker gehangen bij iemand in de schuur in Aalsmeer.
Had ook niet het idee dat er ooit mee gevlogen was.
Deze heli kwam uit de jaren 80 volgens mij, en heeft me de lol gegunt om hem "luchtwaardig" te maken :0)
..
Heeft jouw heli al eens eerder gevlogen denk je?

Grt,
Eric.

De uitlaat monteren met de slangklemmen (spanriemen)

Hallo,
zoals eerder beschreven was het plan om de uitlaat met de band(en) vast te zetten.Ik heb eerst geprobeerd met de 80 mm. band maar dat was juist te klein.Ik had uit voorzorg ook een 70-90 mm band gekocht en dat werkte precies goed.Op die manier hoefde ik de band ook niet tot het uiterste te spannen en had ik nog speling.

imgp4589k.jpg

geplaatst maar nog niet gespannen,ook heb ik de carburateur een beetje verdraaid om nog een goede toegang te hebben tot de fuel-intake.

imgp4590c.jpg

imgp4592.jpg

imgp4593.jpg

Op de foto's kan je zien dat de uitlaat mooi aansluit met de cylinder en het koppelstukje dat ertussen zit.De laatste foto laat de uitlaat zien gemonteerd.
Direct zie je dat er zeker nog een tweede ring moet geplaatst worden.Het gewicht van de uitlaat laat deze teveel naar achter "doorhangen".
Hiervoor ga ik de band van 80 mm. gebruiken en deze bevestigen aan de motorsteun.

Er zit echter een spatie van +/- 5 mm. tussen de uitlaat en de steun.
Dit wou ik oplossen met een stukje triplex hout.Dat absorbeert ook de trillingen en dempt beter.

Even een stukje zagen :rolleyes::

imgp4597.jpg

lang geleden dat ik nog eens een figuurzaagje in men hand had:p

Daarna in het midden van dat plaatje een "voortje" geschuurd met een hulpstukje (stukje bezemsteel met schuurpapier errond):

imgp4598.jpg

Daarna een stukje schuurpapier rond een standaard uitlaat gedaan die net als de Magic uitlaat 40 mm in diam. is.Even schuren tot de juiste "uitholling" en voila...:mrgreen:

imgp4600.jpg

imgp4601.jpg

imgp4602.jpg

het stukje past mooi tussen de steun en de uitlaat:

imgp4604.jpg

gemonteerd:

imgp4606.jpg

enkele bedenkingen:
met de twee banden heeft de uitlaat een solide bevestiging,hoewel ik de tweede ring graag een beetje meer naar achter had gezien,de praktijk zal uitwijzen of de bevestiging volstaat...(misschien nog een derde steun realiseren?)

het was misschien ook nuttig geweest om hittebestendige siliconen te smeren tussen de cylinder en de uitlaat,om zeker geen "lekken" te hebben...

Het stukje hout moet ik nog fuel-proof maken..

Voor de rest vind ik de oude uitlaat wel iets hebben (net een kachelbuis;))

Ook heb ik een nieuwe skids gemonteerd,de vorige die erop stonden toen ik het toestel kocht waren van Vario (waren veel te groot en echt geen zicht)

Het volgende werkje zal de koeltunnel worden...
Tot binnenkort,grtz Dimitri;)

vliegen???

Hallo Dimitri, thanks voor je reactie.

Ik heb het op een oude fiets geleerd, .. de junior 50 van Robbe dus..
Hij deed het prima, begon eerst met de originele houten bladen en heb later deze verwisseld voor bladen van Sab.
Daar werd ie merkbaar stabieler door.
De servo-tray was toen nog gemaakt van hout welke in een later type was ge-upgrade door Robbe in een kunststof servo tray.
Is jou servo opbouw van kunststof of van hout?
...
De junior had zo'n 15jaar aan een spijker gehangen bij iemand in de schuur in Aalsmeer.
Had ook niet het idee dat er ooit mee gevlogen was.
Deze heli kwam uit de jaren 80 volgens mij, en heeft me de lol gegunt om hem "luchtwaardig" te maken :0)
..
Heeft jouw heli al eens eerder gevlogen denk je?

Grt,
Eric.

Dag Eric,

toen ik de Magic in ontvangst nam was ik aangenaam verrast door de goede staat van de heli.Dus mijn eerste reactie was "die heeft niet veel in de lucht gehangen".Later bij het demonteren en controleren bleek dat ik redelijk gelijk had.(gelukkig).Mechanisch gezien valt alles redelijk mee maar niet te vergelijken met de huidige heli's.Het grootste manco bij dit toestel is de voor- bouw,die overigens volledig in hout is.Al de onderdelen nodig om de servo's op te bouwen ontbreken en dat wordt de grootste moeilijkheid om die onderdelen te vinden/kopen/maken enz...
Voorlopig heb ik nog wat klusjes (koeltunnel,rotorkop enz..)maar daarna wordt het zoeken :rolleyes:
Groetjes Dimitri.

Back