Restauratie Magic Schlüter

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Greyman, 19 jul 2009.

  1. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb de restauratie met veel plezier gevolgd, i heb zelf nog twee champions hier staan, lijkt er erg op , nog iets ouder.
     
  2. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    volgende testvlucht(en)

    Hallo,
    afgelopen week enkele mooie dagen gehad en dus moest het er maar een keer van komen.Een 2 de testvlucht na de valse start (zie eerdere posts terug).Ik denk dat ik het staartstukje wel 10 keer heb gecontroleerd.Voor alle veiligheid had ik ook men kruis eronder gezet.

    De heli gestart -wat ondertussen al goed gaat- op zijn plaats gezet op het veld en zachtjes aan beginnen optoeren.De motor gaf een mooie rookpluim
    en draaide zeer stabiel.Optoeren tot juist voor lift-off,een tikje gas erop
    en de Magic was airborn!!!

    Ik schrok er zelf een beetje van want uiteindelijk ben je er enkele maanden mee bezig geweest en je hoopt wel dat hij vliegt maar soms kom je dingen tegen waarvan je echt begint te twijfelen zoals bv:

    * de wel héél eenvoudige staartrotorconstructie (1 lagertje en 1 spacertje
    per bladhouder)
    * de redelijk twijfelachtige manier van uitlaatbevestiging
    * de houten rotorbladen (goed gecontroleerd maar toch...)


    Blijkbaar was het helemaal niet nodig om me daar ongerust over te maken
    want het ging allemaal goed.:p
    Ik kon de heli redelijk goed "beheersen".:D

    de foto's: (met dank aan Dirk,onze clubfotograaf;))

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze foto's zijn genomen gedurende 3 tankjes.
    dit zijn men bevindingen:

    *er is nog steeds bladspoor aanwezig:enkele mm. maar toch...ik heb er al flink mee bezig geweest maar krijg het (voorlopig) nog niet perfect.

    *zou het kunnen dat de slijtage in de rotorkop hiervoor verantwoordelijk is?

    *ik heb nog een paar glasvezel blades liggen (half-symmetrisch) die ik ook zeker eens ga testen

    *ook weet ik het ideale toerental voor houten blades niet (voor carbon weet ik ook niet juist):confused:

    *met een collega piloot (Maurice :cool:) gaan we dit nog nameten en verfijnen
    enkel op gevoel heb ik de indruk dat het toerental lager geregeld mag worden
    houten blades hebben ook hun beperkingen

    *de heli produceert zeker op 3/4 gas beduidend meer dB dan zijn modernere tegenhangers (was min of meer te verwachten)


    *de reacties op de rudder input waren eerder aan de lome kant,daar moet ook nog wat verbetering in komen (het is natuurlijk geen 3D bak:rolleyes:)

    *de ronde flesvormige tank heeft nog een extra bevestiging nodig omdat ze door de vibraties stilletjes rond draait om haar eigen lengte-as in de houder

    *één stukje staartstabilo was los getrild tijdens de testen (is al gerepareerd)


    Dit zijn natuurlijk punten die nog vatbaar zijn voor verbetering,anderzijds waren er zaken die me aangenaam verraste:

    *de betrouwbare motorloop over de hele range

    *het relatief startgemak (door de M8 inbus)

    *de bevestiging van de uitlaat houdt het tot nu toe prima

    *de staartrotor heeft zich ook goed gehouden (je mag alleen niet aan die constructie denken ;))

    *met een kap die ik nog moet bestellen bij heli-oldie zal het toestel ook wel aan charme winnen (hoewel een concours d'elegance zal hij (zij?) wel nooit winnen.:D)

    *bij de laatste test voelde de heli zo goed aan dat ik het kruis heb verwijderd :D

    De komende weken zal ik gebruiken om het toestel nog fijn te tunen om zo nog een groter vlieggemak te verkrijgen

    Ik hou jullie op de hoogte,grt Dimitri.
     
  3. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Proficiat Dimitri!

    En? heb je de adrenaline door je lijf voelen schreeuwen? :0)

    Heel veel leuke vlieguurtjes met deze pracht heli toegewenst.
    Het zal vast veel voldoening geven denk ik zo.
    Ik heb veel gevlogen met de Robbe Junior in het verleden, met een houten voorbouw, en dat was een heerlijke heli.
    Ik begon toen ook met de originele houten bladen, die heb ik toen vervangen voor SAB kunstofbladen en dat was een hele verbetering. Voelde een stuk vertrouwder/stabieler aan.

    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2009
  4. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Dag Eric,

    bedankt voor de complimenten.
    Zenuwen vielen nog mee,alleen wat last van winderigheid in de broek:D:D:D:D:D.

    Wat de blades betreft denk ik ook dat dit een pak stabieler zal zijn,dat gaan we nog testen,hopelijk nu woensdag met wat menselijk weer,:rolleyes:
    Mvg Dimitri.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Dimitri,

    Ik heb redelijk wat ervaring met houten bladen en kan je het volgende erover zeggen:
    * Het maximale toerental ligt lager dan die van kunststoffen , maar 1800 kunnen ze meestal wel hebben.
    * ze zijn een stuk lichter dan kunststoffen. ook als ze een loodinleg hebben. ca 160gr
    * Als ze geen lood inleg hebben zijn ze niet lekker. Ze hebben dan enorme voorloop. daardoor happen ze in de lucht ,blijft er telkens bladspoor en voelen ze aggressief aan.

    Ik denk dat jou bladen dat ook hebben. Je kunt nu 2 dingen doen;
    * de makkelijke: Kunststof bladen monteren
    * de moeilijke : De houtjes van lood voorzien.

    Ik heb dat meerdere keren gedaan en met succes , Vroeger met de bladen van de hirobo shuttles was dat een normale actie. dat hoorde er gewoon bij.
    Later heb ik het met de bladen voor mijn Graupner uni star 60 gedaan. En onlangs nog weer eens een keer.

    Hier even een plaatje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gewoon gleufje erin maken met frees of cirkelzaag. En dan niet uitschieten zoals ik hier gedaan had..... De gleuven lijken volledig op een ande4re plek te liggen in het ene blad tov het andere maar dat is dan toch echt wel gezichts bedrog. Aan de andere kant komt het niet zo nauw. Wel goed de loodstrippen in de epoxy begraven. en naderhand de bladen weer goed balanceren. Heel belangrijk.
    Dit setje hier op de foto vond ik fijner vliegen dan mijn TT680 bladen die ik toen ook had.
    Zonder deze hoeveelheid lood had ik na elke stall turn 3cm bladspoor.

    Veel zuccez
    Zteven
     
  6. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Zteven,

    bedankt voor de inforijke reactie:

    *het is inderdaad zo dat tijdens de controle van de houten blades er inderdaad geen loodveter aanwezig was ( de blades waren voor de rest in tip top shape)

    *in men vorige posting had ik gezegd dat ik eens kunsstof blades ging proberen (deze zijn al enkele jaren oud maar zijn ook nog in goede conditie)
    deze zijn ook gebalanceerd en ik geloof nog van Robbe (weet ik niet zeker meer):confused:

    Ik zie het ook niet zitten om in de houten blades lood aan te brengen door het
    gebrek aan kennis en de juiste materialen/werkruimte.:(

    [​IMG]

    en zoals gezegd half-symmetrisch (sorry voor de crappy foto)

    [​IMG]

    het is de bedoeling om nu het toerental nu echt te meten en eventueel de curves aan te passen.

    Wat zou het gemiddelde toerental zijn voor kunstof blades?Allicht hoger dan houten?Natuurlijk is het niet de bedoeling om van dit toestel een rag-bak te maken maar een relax te vliegen heli.

    Nu verder testen en ondervinden.....
    Grtz Dimitri.
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het uiteindelijke toerental van de rotor is eigenlijk niet zo heel interessant. Belangrijker is dat ie lekker vliegt.
    Je kunt voor lekker rustig hoveren zo tussen de 1200 en 1600 uitkomen en voor kunstvlucht 1800 tot 2000 toeren maken.

    Steven
     
  8. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Wat is de lengte van de rotorbladen die je gebruikt?


    Eric.
     
  9. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    blades

    Hallo,

    @erichevy:700 mm. op de Magic en de blades van de Millenium gelijk gemeten: ook 700 mm.(GCT blades)


    Deze namiddag nog 3 tankjes getest/gehooverd/gevlogen.

    Eerst had ik de houten blades vervangen door kunststof en dat bleek al direct een goede zet want het bladspoor zat direct toppie.Ook wat aan de Norm.gas curve gesleuteld en bij stabiel hoover en gewone rondvlucht kwamen we uit op 1530 toeren.Iets wat ik eerst aan de lage kant vond maar na een tijdje best aangenaam vond om rond te tuffen.Ik denk wel dat ik ga proberen om 1700 à 1800 te halen om nog meer stabiliteit te hebben.


    Ik vond ook dat de input op de swash iets getemperd moest worden en heb daarom ook 40% expo gegeven op roll en nick.


    Nog iets dat ik ondervonden heb is dat hij geweldig gulzig is met de fuel,volgens mij voor een stuk te wijten aan de nog "vette" afstelling die nog voor verbetering vatbaar is!

    even tussendoor een plaatje van de blades op de Magic:

    [​IMG]


    Wat de lome werking van het roer betreft:is te wijten-denk ik- aan het redelijk zwaar aanlopen van de link tussen servo en hevel op staartrotoras.Origineel is deze aanstuurlink aan de vrij forse kant met een diameter van 2,5 mm.Ik overweeg om daar een dunnere voor te gebruiken (2mm.)

    Ik hoop op de volgende testen nog meer cijfermateriaal te bekomen en een nog beter set-up te verkrijgen.

    Binnenkort meer nu :sleeping:,grtz Dimitri.
     
  10. Chanq

    Chanq

    Lid geworden:
    24 nov 2008
    Berichten:
    202
    Ik vind het zeer leuk om ook eens dit soort oude heli's te zien vliegen :D Ik ben van de jonge generatie en vlieg alleen maar met T-rexen en vergelijkbaar maar dit is toch mooi om te zien; alles plastic en eenvoudig uitgevoerd en het vliegt ook nog hartstikke goed. Echt een genot om naar te kijken.
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Erg mooi Greyman, top werk!

    Met het rotortoerental zou ik toch wat oppassen omdat we "back in the old days" nooit boven de 1700rpm uitkwamen ivm de kunststoffen bladgrips. Ik heb zelfs van mijn Heim nog een papiertje waarop staat dat men hoger niet aanraad. Je zou voor de stabiliteit zwaardere paddels kunnen proberen?

    :thumbsup:
     
  12. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    hallo,

    @bruteforce:volledig mee eens wat je zegt;momenteel is het natuurlijk ook zo dat ik nog iets aan toeren ga winnen wanneer de motor optimaal is afgeregeld.
    Ik overweeg om dan het toerental niet nog extra te verhogen omdat hij nu zo al lekker vliegt,en het ook niet de bedoeling is om tot het uiterste te gaan.

    Uiteindelijk moet ik ook een beetje "zuinig" zijn op deze vogel;)

    Bedankt voor de technische tips,mvg Dimitri.
     
  13. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Schlüter Magic

    Hey Dimitri,

    Heb net je relaas gelezen van de Magic, vind't leuk om zien dat er nog liefhebbers zijn van deze oldies.....Ik heb ondertussen een kleine verzameling schlüters: Heli-Star van 84 (met Superior-kop), Scout van 88, vliegklare Magic (nieuw gekocht), twee gemonteerde magics waarvan één nieuw ongevlogen, een Champion 90% compleet, en nog een massa onderdelen om ze allemaal in de lucht te houden....er zijn zelfs nog twee magics en een boel Scout onderdelen op weg uit de VS......
    Als je nood hebt aan de originele bouwtekeningen, of bouwbeschrijving van de Magic, let me know......
    Wat die van jou betreft: de houten voorbouw is in ieder geval niet origineel, de Magic werd altijd geleverd met de kunstof voorbouw. ook de staartrotor klopt niet: de bladhouders zijn niet de juiste, de Magic werd eerst geleverd met tweedelige bladhouders met een lager en druklager, en later ééndelige bladhouders. Je had dan ook nog de mogelijkheid om de tandwielen in de drive te vervangen door 20 tands, waardoor die 1:1 draait.
    Wat leuk is aan de Schlüters, is dat vele onderdelen uitwisselbaar zijn. zo kan je de volledige rotorkop van een Futura Nova/Milennium zonder meer monteren op een Magic (kleine aanpassing aan de lengte van de rotoras nodig). Tuimelschijf en pitchcompensator zijn tevens uitwisselbaar. eigenlijk is de kop van de futura een in de details verbeterde kop van de scout/Magic, het basisprincipe is in al die jaren niet gewijzigd.

    Bottom line: Keep'm flying!

    ps, als er iemand schlüters van de hand wil doen, drop me a line!

    Wim
     
  14. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Schlüter Magic

    Hey Dimitri,

    Wat't draaien van de tank betreft: die zit normaal bevestigd aan een L-vormig plaatje, aan de rechterkant, vooraan de tank, bevestig onder een bout van't zijframe. Er zit in dat plaatje een rubberen 'grommet', waar een M3 bout doorzit, die tevens door de tank gaat. Op een vergelijkbare manier is de uitlaat trouwens gesteund achteraan: als je kijkt aan de onderkant van de tankspant, zie je aan de linkerkant een gaatje zitten. daar zit normaal gezien ook een hoekprofieltje, waar dan de spanband omheen gaat. Ik heb hier ook wel nog een stukje triplex tussen gestoken, om de uitlaag correct uit te lijnen.
    Om alles uit te lijnen zit er bij de kit een alu U profiel van 16mm. Dit wordt onder de tuimelschijg gestopt, en dan moet alles normaal neutraal staan: Servo's recht in de "wip", hevels neutraal en recht, pitchcompensator neutraal, mixhendels neutraal, en bladhouders op +2,5°. Pitchbereik ligt dan op ongeveer +10/-5°. de kogels op de servoarmen staan standaard op 27mm voor Robbe RS700
    hopelijk kan je hiermee iets verder.
    Wim
     
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    O ja, Ik zal ook nog eens foto trachten te posten van de originele staartrotoras. Is normaal een as met een vorkje, waar dan de doorgaande bladhouderas tussen zit.
    Wim
     
  16. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    bedankt voor de extra info

    Hallo Wim,
    eerst en vooral bedankt voor de fantastische feedback,dit is concrete info waar ik wat aan heb.Tijdens de rebuild was ik verschillende keren op het verkeerde spoor gezet betreft de staartrotor.Ik ben wel benieuwd naar die afbeelding van die staartrotoras.In ieder geval weer wat bijgeleerd ;).
    Ik had eerlijk gezegd wel gehoopt van echt een beetje een oldie te hebben blijkt dat er bepaalde dingen (voorbouw,en staartrotor) toch niet echt origineel zijn.:(
    Maar geen nood,daar kan altijd aan gewerkt worden :rolleyes:.
    Afgelopen maanden heeft de heli stil gestaan omdat ik me wat heb toegelegd op de electrobroertjes.In het voorjaar "der alte" terug eens vastnemen en kijken waar er verbeteringen kunnen worden gedaan.
    Het is ook de eerste keer dat ik me gewaagd heb aan het terug vliegklaar krijgen van een ouder toestel.Het is leerrijk en uitdagend geweest en zeker voor herhaling vatbaar.
    Als ik een vraagje heb laat ik zeker iets weten ok Wim?
    Mvg Dimitri.
     
  17. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Dimitri,

    foto's zijn gemaakt, maar om één of andere duistere reden kan ik ze nie uploaden........
    wordt aan gewerkt!
    Wim
     
  18. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Foto's.....

    Dimitri,

    Hierbij de foto's:


    Dit is mijn vliegklare Magic:

    [​IMG]


    Zonder kap:

    [​IMG]


    Detail van de mechanische mixer:

    [​IMG]


    Detail van de staartrotor:

    [​IMG]

    Dit zijn 3 verschillende Schlüter staartrotoren naast elkaar: vlnr Heli-Star, Scout, Magic.

    [​IMG]

    De bladhouders die jij hebt, zijn eigenlijk dus die van de Heli-Star (en tijdsgenoten). één lager dus. De eerste jaren werd de Magic geleverd met de middelste bladhouders, wel met de aansturing zoals op de rechtse unit. Er bestond een 'upgrade'kit, waarbij enkel de bladhouders vervangen werden door de ééndelige.

    Detail van de tankbevestiging:

    [​IMG]

    dit is de originele voorbouw:

    [​IMG]

    Conversiekit meedraaiende staartrotor bij autorotatie:

    [​IMG]

    Detail van de mixer zoals geleverd in de kit:

    [​IMG]

    Hopelijk kan je hiermee al wat verder??

    Grtz,

    Wim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo Wim,
    Misschien dat ik je helpen kan. Stuur de foto's anders naar me, dan kan ik ze wellicht voor je plaatsen.

    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2010
  20. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    :D:rolleyes:ik wil foto's,ik wil foto's,ik wil foto's......;)
    grtz Dimitri.
     

Deel Deze Pagina