Restauratie Magic Schlüter

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Greyman, 19 jul 2009.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is vrij normaal hoor, de grootste verbetering naar de scout serie zat in de rotorkop en de aansturing daarvan. Waren ze eindelijk van die ellendige pitchstang door de hoofdas verlost !
     
  2. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    evolutie

    Hallo Rhelie,
    waarschijnlijk is dat ontwikkeling en evolutie in de techniek :p
    Vandaag ook eens voor de eerste keer de motor gestart.
    Eerst de motor goed gespoeld met fuel zonder de gloeiplug,naald 2 toeren open gezet,gloeiplug gloeien,starter op de conus gezet en plotseling kwam de motor tot leven.
    De demper deed het meer dan behoorlijk,best een aangenaam geluid,natuurlijk was dit in stationair dus zonder vol gas te gaan;Daar er nog geen rotor op staat is het niet verstandig om de motor op vol gas te gaan (geen weerstand).

    Het enige waar ik nog moeite mee heb is het startsysteem,die rubberen top op de conus zetten en ervoor zorgen dat de startas mooi in de koelfan zakt is toch even wennen.
    Er was redelijk veel compressie dus heb ik de gloeiplug ook iets losser gezet in de cylinder en eens de motor draaide terug vastgezet.

    Aangezien de motor er zo ongebruikt uitzag tijdens de demontage ben ik van plan om toch eerst de inloopprocedure te volgen.Lekker vet inlopen :D

    Later meer,grtz Dimitri.
     
  3. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo Dimitri,
    Gaaf joh, dat het je gelukt is.
    Ik heb toendertijd mn Junior van een M8 imbus bout voorzien. Ik had zelf draad getapt voor die M8 en vervolgens kon ik gewoon de startas met vrijloop gebruiken om te starten.
    Beetje loctite op het boutje, starten gaat toch rechtsom, en dat imbus boutje gaf nooit problemen.

    grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
  4. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    M6

    Hallo Eric,
    dus als ik het goed begrijp,heb je die startcone eraf gehaald en vervolgens in de startas M6 draad getapt en er een inbus M6 in gedraaid?Ik vind dat eigenlijk een fantastisch idee.

    Ik heb ondervonden tijdens het starten met die conus dat:
    -de rubberen top van men starter geweldig uitslijt (natuurlijk moet ik ook wel druk zetten om te voorkomen dat hij slipt op de conus)
    -die conus echt warm wordt (ik ga ervan uit dat dat normaal is)
    -ik denk wel naarmate de motor gerodeerd raakt dat het starten soepeler zal gaan

    Later meer ervaringen,grtz Dimitri.
     
  5. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo Dimitri,

    Het is even geleden dat ik dat klusje gedaan heb...
    Als je de motor gestart had dan kon je alleen een licht "wiebelen" van die imbus kop waarnemen..... tenzij je excact in het midden kunt draad tappen natuurljk :0)
    Ik deed het toen uit het handje.

    Grt,
    Eric.
     
  6. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    antwoord van Heli-oldie

    hello,

    I do not have a shop nor am I dealer for spare parts. This is the reason why I created these pages. This website shall be a platform for the acquisition of older model helicopters and their spare parts, which have to be organized
    - worldwide.

    spare parts see here:
    Reproduktionen von Ersatzteilen fr Helioldies

    only canopys see here:
    Trainerhauben

    spare parst from Helioldie-Börse:
    ADBC-Pro Version 10.0

    best regards
    Eberhard
    helioldie.de

    Eigenlijk is het geen antwoord op mijn "technisch" vraagje maar eerder een advertentie van Heli-oldie en waar ze voor staan.Ik laat het mailtje maar even zien kwestie dat iemand anders er iets aan heeft...

    Mijn hoop ligt nu op een antwoordt van Dieter Schlueter.
    I keep you posted,grtz Dimitri
     
  7. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Laatst bewerkt: 13 aug 2009
  8. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Ebay

    Hoi Eric,
    gelijk bij men favorieten gezet;)
    thx Dimitri.
     
  9. Maurice s

    Maurice s Guest

    een meevaller mag ook wel eens zeker!!!

    Soms mag het ook als eens meevallen zeker maatje:-D Het moet niet altijd moeilijk gaan als ge iets wilt doen he;)
    Het is u gegunt:banana:

    Groeten Maurice
     
  10. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    inderdaad

    hey Maurice,
    dat zal wel zijn,mercikes Maurice,toffe dag gehad vandaag op de plein.
    Weeral een beetje fuel door de motor gedraaid vandaag,langzaam maar zeker komen we er wel;).
    Grtz Dimitri.
     
  11. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    antwoord Dieter Schlüter

    .Hallo,
    vandaag antwoord gekregen van Dieter Schlüter:

    Dear Mr. Van Den Heuvel,
    as far as I can see it looks o.K.
    Regards,
    Dieter Schlüter.
    (Dieter Schlueter)
    ----------------------------------------------
    ----- Original Message -----
    From: Dimitri Van Den Heuvel
    To: info@dieterschlueter.de
    Sent: Tuesday, August 11, 2009 9:14 PM
    Subject: How to fix a muffler against a OS 60 SF


    Dear Mr. Schlüter,

    At this moment i’m trying to bring a Magic II back in the air .

    I’m using an OS 60 SF together with the original muffler.

    The question is how to build the motor to the muffler?I’ve sent you a picture to show how i did it.

    Is this the correct way to do?

    Dear regards,Dimitri Van Den Heuvel.

    Zoals ik de demper nu gemonteerd heb ga ik hem laten staan (hangen);)
    en ik zal in de toekomst kijken of de bevestiging houd.:confused:

    Gisteren heel de namiddag gerodeerd en het starten begint al vlotter te verlopen,alleen dat systeem van de conus vind ik maar niks.
    De rubber dop van de startmotor verliest door de wrijving miniscule stukjes rubber die vervolgens in de fan vallen en zo opgezogen worden in de koeltunnel en waarschijnlijk in de carb.
    Daarom heb ik besloten om de conus te verwijderen en een nieuw stuk aluminium te laten draaien met een M6 bout erin getapt.Zo kan ik het model op een "moderne" manier starten:p.

    Vandaag ook gewerkt aan de hoofdrotor:

    [​IMG]

    [​IMG]

    de onderdelen die ik graag wil vervangen:

    nieuwe afstandsbussen en nieuwe "kügelbolzen"
    [​IMG]

    [​IMG]

    met paddles
    de lagers even bekijken op de spindle:

    [​IMG]

    overal vind ik het overvloedig gebruik van Lock-Tite:evil:

    [​IMG]

    Er zal wat gereinigd en gesmeerd moeten worden;):

    [​IMG]

    [​IMG]

    dat ziet er al iets beter uit;):

    [​IMG]

    Zo ziet de rotorkop er terug netjes uit voor gebruik!
    Binnenkort de mixers aanpakken.
    Grtz Dimitri. (nu :sleeping:)

    [​IMG]
     
  12. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    De mixers installeren

    Hallo ,
    vandaag een beetje gewerkt aan de mixers:

    [​IMG]

    zoals je kan zien geen lagers maar kunststof busjes.
    Ook had ik één mixer te weinig,maar ik heb er 2 nieuwe kunnen bestellen bij Baillien in Borgerhout.Hij had deze nog in de verkoop.
    Vervolgens heb ik het gat van de kunsstof busjes uitgeboord tot 8 mm en enkele lagers en bijbehorende afstandsringetjes toegevoegd om zodoende
    op de juiste afstand uit te komen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik was geweldig tevreden met het resultaat:

    [​IMG]

    volgende werkje zal de startadapter worden met de inbusbout van M8
    om het starten te vergemakkelen,naar een idee van Erichevy...:D
    (zoals je kan zien heb ik de startconus al verwijderd)
    Volgende keer meer,grtz Dimitri
     
  13. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Jaaa,
    Een M8, en niet een M6 waar ik het over had.
    M8 is 6mm inwendig, daar past een start-as wat makkelijker in :0)

    Grt,
    Eric.
     
  14. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    startadaptertje

    Hallo,
    vandaag de startconus vervangen door een aluminium busje (met dank aan Luc,Tom en Nick) met draad ingetapt en een M8 bout ingedraaid.:

    [​IMG]

    om het geheel een beetje op te smukken heb ik er een krimpkousje rond gedaan met rood doorschijnende folie net zoals de staartboom:p.
    Ook heb ik een boutje met moer door het busje en M8 inbus gestoken,dit om te vermijden dat de inbusbout wordt losgedraaid tijdens het starten:D.
    Binnenkort meer,grtz Dimitri.
     
  15. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Roderen (inlopen)

    Hallo,

    we zijn weer 2 weken verder en die heb ik vooral gebruikt om de motor verder in te lopen.Momenteel staat de sproeiernaald op 1 1/3 en de motor start vloeiend.Af en toe moet ik wel de bougie verwijderen om eens te spoelen om dat er zich een Hydro Lock voordoet.Mag misschien nog ietje magerder gezet worden maar dat zullen de proefstarts uitmaken.De komende weken heb ik uitzicht op een ontvanger (9 kan. PCM Futaba),bat, en nog wat klein spul en kunnen we beginnen met de testvluchten.Ik houd jullie op de hoogte,grtz Dimitri.;)
     
  16. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    ontvanger

    Hallo,
    vandaag de ontvanger bemachtigd:
    [​IMG]

    Komende dagen eens instaleren en afstellen:p
    Grtz Dimitri.
     
  17. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    1ste testvlucht

    Hallo,
    het was weer even een tijdje geleden,maar afgelopen zondag zou het er dan toch van komen nmlk een eerste poging om de heli van de grond te krijgen.
    Voor het week-end nog de heli ingesteld en afgeregeld en het moest er maar van komen.

    Het starten verliep redelijk vlot en met het trainingskruis onder de heli (je weet maar nooit) begon ik met het rustig optoeren van de heli.Maar....na enkele seconden was de pret over want een staartrotorblad kwam plotseling los en vloog enkele meters weg... de heli was nog niet eens aan het optoeren,throttle cut en stevig balen natuurlijk.Oorzaak de M3 bout die de bladhouder tegen de bladhouderas (blade support shaft) hield kwam los omdat de draad volledig was uitgesleten,nochtans had ik bij het inlopen en (her)montage daar helemaal geen problemen ondervonden.

    Eerst dacht ik om opnieuw draad te tappen (M4) maar dat is geen optie want dan moet ik die iele plastic bladhoudertjes gaan uitboren en ze zijn al zo kwetsbaar.Komt er ook bij dat het éne lagertje dat aanwezig is de M4 niet doorlaat.
    Het fotootje spreekt voor zich...

    Iemand van onze club stelde voor om het stuk opnieuw te maken op de draaibank,waar ik natuurlijk niet neen tegen zei.

    Een andere optie is weer natuurlijk op zoek gaan naar het stukje(internet,e-bay,enz,enz....)

    Conclusie:even een valse start,maar we laten ons niet afschrikken en hopen binnenkort een tweede poging te ondernemen:D

    [​IMG]
     
  18. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    2 de testvlucht :een nieuw onderdeel,een nieuwe poging

    Hallo,
    na 2 weken vakantie kreeg ik deze week men stukje dat opnieuw gedraaid moest worden terug in mijn bezit en het ziet er zéér goed uit.Met dank aan Alex van K.M.YC.A.

    We gaan dit mooi monteren en hopelijk komend week-end als het weer wat meezit een 2 de poging wagen.

    De foto verduidelijkt één en ander:

    [​IMG]

    links het nieuw stukje en rechts het stukje met de uigesleten draad

    [​IMG]

    I keep you posted,grtz Dimitri.;)
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Je heb een pb
     
  20. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    en pb'tje terug;)
     

Deel Deze Pagina