Restauratie [onbekend] zwevertje

om maar aan te geven dat vliegen geen exacte wetenschap is....

Het vliegen (besturen) is geen exacte wetenschap maar een gevoel, mogelijk gebaseerd op wetenschap, maar dat hoeft niet. Is zelfs zeker geen garantie.
Het vlieg gevoel is wel een onderdeel van de wetenschap, maar minder hard dan van het vliegtuig zelf.
Het vliegtuig is wel exact wetenschappelijk te benaderen, niet dat we daar alles al van weten, vooral niet van modelvliegtuigen. :rolleyes:


Binnen redelijke marges:
Met een voorlijker zwaartepunt zal een vliegtuig snelheids-stabieler vliegen, maw het vliegtuig bepaald de snelheid en je moet wat meer sturen om daar verandering in aan te brengen.

Met een achterlijker zwaartepunt zal de snelheids-stabiliteit minder zijn, het blijft doorgaan ook al is de snelheid op dat moment niet wat de vlieger wil. Maar het vliegtuig zal wel beter reageren op stuurinput en je moet er als vlieger ook constant mee bezig blijven.

Bij het rustig thermieken wordt vaak de eerste situatie gewenst, bij kunstvlucht bv de tweede.

Rick
 
Bij het rustig thermieken wordt vaak de eerste situatie gewenst, bij kunstvlucht bv de tweede. Rick

Maar dat lijkt me dus weer bij grotere zweverts toch ? Want met bijvoorbeeld de ammehoela "am hang" wil je echt elke "blob" opstijgende lucht meepakken...en die zijn soms maar een paar meter in doorsnede.... en dan wil je toch op de vierkante meter ff snel een rondje draaien terug de bel / blob in....

naja...voor elk kistje en situatie een instelling lijkt me ?
 
Helaas niet gevlogen al was het perfect weer idd. Druk met solliciteren en zolder geweest...en mn nieuwe ammehoela...ik ben wel toe aan een eigen zwiepding. Ben wel even op het veld geweest...'t was weer druk met "gastvliegende midden nederlanders" :D Gezellig was het.

Rob had een zwevert meegenomen voor de "ruil" een simprop (met van die kantelkleppen aan de achterlijst....2,7 m oid) Zag er leuk uit, en is lkkr vintage. Ik begrijp van Slijm dat ie inmiddels in zijn auto ligt ? Naja ik hoor het wel, hebben we weer wat op te knappen !

En, veel ervaren vanmiddag?

Veel thermischer kun je het niet treffen.

Hooguit was de wind uit zuidhoek lastig, omdat je dan in de luwte van de houtwal + populieren stond. Daarin tegen, al die populieren pluizen van vandaag zijn de IDEALE thermiek aanwijzers...

Ik wilde dat ik makkelijk kon snipperen :(
 
Laatst bewerkt:
Rob had een zwevert meegenomen voor de "ruil" een simprop (met van die kantelkleppen aan de achterlijst....2,7 m oid) Zag er leuk uit, en is lkkr vintage. Ik begrijp van Slijm dat ie inmiddels in zijn auto ligt ? Naja ik hoor het wel, hebben we weer wat op te knappen !

Een Hurricane?
 
hey arjan, onze belgische kampioen F3J zei me ooit...

Dat iemand Belgisch Kampioen is zegt mij niet zo heel veel. Gelijk het eerder gegeven voorbeeld van de Formule 1 auto van Lewis Hamilton. Je kunt zijn afstellingen wel over nemen maar tenzij je net zo goed kunt vliegen als de Belgisch kampioen loop je kans dat het je meer ellende dan winst oplevert.

jij beweert net het tegenovergestelde...
Nee, dat doe ik niet. Lees het stukje van Drela. De voor- en nadelen blijven bestaan. Het is maar net waar jouw grootste belang ligt. Ik beschik niet over de vaardigheden van uw Kampioen dus ik ga voor het voorlijker zwaartepunt in turbulent weer :-)
 
Lijkt hij hier op?

Hurricane1.jpg



Simprop Hurricane
 
Het voordeel van een voorlijker zwaartepunt is dat je mooi langzaam rondjes kunt draaien zonder bij de kleinste stuurfout 10 meter naar beneden te mieteren. Zeker in winderig/turbulent weer. Op een doodstille zomeravond kan het zwaartepunt een eindje naar achter, en dat levert lange vliegtijden op - maar niet doordat de zwever ineens zoveel beter presteert maar doordat je in die condities veel netter kunt vliegen.


Helemaal mee eens.

jouw woorden wel arjan... dat is net het tegenovergestelde...
maar zoals ik zei, ieder heeft er zo zijn mening over.

maar weer OT: @franck, heeft mees al eens geknuppeld met het CG waar het nu ligt?
hij zal ook aangenaam verrast zijn!
 
Je leest erg slecht of je probeert mijn ongelijk te bewijzen, dus bij deze mijn laatste reactie over dit punt, nu met de accenten net wat anders zodat je hopelijk begrijpt dat ik helemaal niet het tegenovergestelde zeg:

Het voordeel van een voorlijker zwaartepunt is dat je mooi langzaam rondjes kunt draaien zonder bij de kleinste stuurfout 10 meter naar beneden te mieteren.

Jouw kampioen maakt geen stuurfoutjes dus hij heeft dit voordeel niet nodig
(let op: dit is geen cynisme, dit is echt gemeend! Daarmee is hij immers kampioen geworden).
En dus kiest hij voor de voordelen van een achterlijker zwaartepunt. Als je iets minder begaafd bent gaat het nadeel van een CG verder naar achter zwaarder wegen: Glider will not hold pitch trim, but will tend to stall or dive at the slightest disturbance. Lots of work is needed to constantly twiddle with the elevator. In turbulent thermals you have to fly faster than ideal to avoid occasional stalls.

Mijn stelling was en is dat het overnemen van de extreme instellingen van een kampioen voor 95% van de vliegers GEEN betere prestaties oplevert omdat juist die "occaisional stalls" je zoveel hoogte kosten.

Je mag zeggen wat je wilt, ik ga er verder niet op reageren.
 
zucht... dit bedoelde ik laatst franck!

vergeet wat ik zei ;) gewoon lekker vliegen met roodkapje en zoeken naar de afstelling die je ligt... of dat nu op 10% is van de LE of op 95%... tenslotte is loopings trekken ook leuk!

dan lopen we tenminste niet te mopperen! ;)

nog even iets anders franck, heb je de haak mee verplaatst nu het CG verschoven is? of staat ie nog op dezelfde plek? zo ja, dan ga je een heel stuk minder hoog raken omdat hij te ver naar voor staat.
 
Fijne constructieve manier van communiceren.
Gegroet.

ik was het met je eens, en geef gewoon een voorbeeld van hoe het kan schelen van piloot tot piloot.... kom je gewoon weer mierenneuken...
dus ik ga er niet meer verder op in... iets wat jij ook niet ging doen, of heb ik je woorden nogmaals "verkeerd" gelezen?

laten we de boel verder ontopic houden? beste vrienden gaan we zeker niet worden.
 
Even een reminder mijnerzijds;


Planck_Franck:

"Belangrijkste is dat we veel lol heben. En dat lukt behoorlijk.:D"



Huey:

"En zo ist helemaal !"


Nu iedereen weer :ontopic: !!!
 
Amai ! Nu ben ik verdikkie weer de naam van de vintage simprop zwevert kwijt !! En hij lag net naast me..mgoed, Slijm gaat 'em opknappen dus die is van m'n bord. Wel nu even de electro uhu wat voorrang geven , want die is onderdeel van de ruil.

Ik merk hierboven dat sommige zaken net als een zwaartepunt gevoelig liggen ?
 
Laatst bewerkt:
Amai ! Nu ben ik verdikkie weer de naam van de vintage simprop zwevert kwijt !! En hij lag net naast me..mgoed, Slijm gaat 'em opknappen dus die is van m'n bord. Wel nu even de electro uhu wat voorrang geven , want die is onderdeel van de ruil.

weet jij nog waar te beginnen maat? een asw, een ammehoela of 17, een dynamite (mss 3?), een uhu :cool::offtopic:
 
Cest ca!!!! dat is hem idd...

Weer een stoffig vintage zwevertje van de zolder gehaald en hop de lucht in !!! Zweven !!!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top