Restauratie oude “Smit Enterprise”

Het lijkt wel, en ik vermoed dat het dat is, een soort van manifold voor brandslangen.
Dus ik denk dat het goed is dat je het rood gemaakt hebt.

Die gasflessen zijn uit de kunst gelukt.
Je kunt het je nu bijna niet meer voorstellen, maar in de kombuis stond (niet eens zo heel) vroeger gewoon een gasfornuis.

Dan nu een "Ja, duh" vraag: ga je de sleeptros nog wat 'lelijker' maken?
(Of hebben ze net een nieuwe gestoken?
Dat kan natuurlijk.)
Dat manifold begreep ik wel, maar.het gaat mij om het zwarte ding dat links op de foto staat. Bij de lier. Lijkt net iets hoger te zijn dan de flessen,
De tros is hier zeker nog brandnieuw, maar voorlopig is die mij zo goed…
 
  • Like
Reactions: k-k
Dat achter de trap?
Onder de reddingsboei?

Volgens mij is dat een tankontluchting.
Dat zou goed kunnen, en dan kan ik het gewoon zo houden met alleen de basisvorm.

Nu ben ik nog op zoek naar informatie / liefst foto’s over de twee blauwe zuilen. Die aan SB zal zijn voor de bediening van de kraan en die aan BB (direct naast de trap) mogelijk voor lier/dek-apparatuur.
 
Laatst bewerkt:
Blauwe zuilen...
Help even, want die hoge met dat zwarte randje zijn schoorstenen.
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je dát wel wist.:D

Nee, niet de schoorstenen…..het gaat mij om deze twee zuiltjes. Misschien is het beter om ze voortaan lessenaars te noemen….
Onder de grotere BB lessenaar (links onder vooraan op de foto) zie je, neem ik aan, een aantal hydrauliek leidingen uitkomen. En gezien het aantal daarvan neem ik gemakshalve maar aan dat deze lessenaar voor meerdere apparaten gebruikt moet zijn.
De SB lessenaar is smaller maar is volgens mij zeker groot genoeg voor bijv. de kraanbediening, en misschien ook de hydraulische kaapstander eronder.
Ik kan er natuurlijken paar handels opzetten, maar de vragen die ik heb zijn.:

1. Hoe zien de bovenkant eruit met de knoppen/ handels, en hoe waren die eventueel geclusterd per functiegroep
2. Zaten deze bediening-knoppen/handels wellicht gemonteerd op een wegneembaar bovenblad (bijv. ivm. onderhoud)
3. Zat er ook een afdekking (zeildoek) op tijdens de reizen, wanneer er toch geen gebruik van werd gemaakt.

Ik heb geen enkele foto van het echte schip waarop de bovenkant van een van de twee lessenaars is te zien…

IMG_7168.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Puur een vermoeden:

De BB kast lijkt me inderdaad een bedienkast voor de kranen met de bedieningshendels aan de voorkant.
Dat was vrij gangbaar vroeger.

De SB kast zou een brandslangkastje kunnen zijn, maar dan zou je verwachten dat hij rood was.
Bediening van het kaapstandertje eronder wellicht?
 
Voorzichtig begonnen met de verwering onder de waterlijn. Omdat er vragen over zijn hoe ik de verwering opzet post ik de voortgang..
De waterlijn op deze manier is voor mij ook weer nieuw, maar om te bereiken wat ik voor ogen heb moet ik dat in een paar stappen doen.
Alleen ben ik niet zeker van de logische volgorde van die stappen. Maar er is voor mij daarom maar een manier om dat uit te vinden…. gewoon maar doen…
Eerste fase…. het opzetten van een enigszins roestige waterlijn.
Met Vallejo verf zet ik onregelmatige korte vertikale streepjes…...alles met een klein penseeltje… in drie gangen….eerst met wit, daarna licht roest bruin en donker roestbruin..
IMG_7478.jpeg


Rondom op een schip van 180 cm is uren werk….en ik kan het ook alleen goed beoordelen met daglicht….
 
Laatst bewerkt:
Dit geeft weer een nieuwe dimensie aan de term monnikenwerk.
Super detailisme ten top.
Blijf zo doorgaan je doet er veel personen een groot plezier mee.

Grt John
 
In mijn beleving zit ik naar een echt schip te kijken. Mocht je nog inspiratie nodig hebben, dan hierbij een plaatje uit de vorige eeuw. Wel geen sleepboot, maar met wat gebruikssporen boven en onder de waterlijn. Gr. Klaas.

1993 Alandia Surf.JPG
 
Laatst bewerkt:
In mijn beleving zit ik naar een echt schip te kijken. Mocht je nog inspiratie nodig hebben, dan hierbij een plaatje uit de vorige eeuw. Wel geen sleepboot, maar met wat gebruikssporen boven en onder de waterlijn. Gr. Klaas.
Klaas, zulke foto’s heb ik inderdaad ook al veelvuldig bekeken. De volgende fase wordt dan ook om met een mix van bijv. grijs/wit en zandkleurig die wittige waas/vlekken op de huid te zetten. Als ik zover ben dan post ik dat weer. Ik moet eerst nog even de techniek goed oefenen met de airbrush.
 
Laatst bewerkt:
Door vele andere vrijwillige klusjes nog weinig aan mijn sleper kunnen doen, maar het ligt natuurlijk niet stil.
En ook de uitstaande vraag over de uitvoering van de twee bedieningszuiltjes/lessenaars is niet beantwoord. Misschien komt dit nog een keer, maar vooralsnog daarom toch zelf wat verzonnen.
Dit is het geworden. Aluminium dekplaatje waar ik sleufjes in heb geslepen. Met zwarte spelden als hydraulische bedieningen en een paar knoppen erbij.
Voor de beoordeling van verhoudingen er even een schaalfiguur bij gezet.
IMG_7532.jpeg

IMG_7534.jpeg


IMG_7535.jpeg
 
Laatst bewerkt:
In vervolg op een oude discussie over het wel -of juist niet- aanwezig zijn van een voetplaat onder de beting…
In de verdere fase van afwerking van het voordek heb ik de basisvorm van de verzonken voetplaat met “immitatie” lasnaden op het dek geschilderd. Daardoor wordt dit toch een beetje geaccentueerd. En op het dek zijn met een eerste lichte aanzet ook al “meerdere “lasnaden” gezet. Misschien moet ik deze plaatselijk nog iets meer accent geven…

IMG_3074.jpeg

IMG_3071.jpeg
[
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje…
Op het dek staat deze craddle voor de werkboot.
IMG_7543.jpeg


Daarop ligt de werkboot netjes in de voorgevormde staanders.
Op foto’s zie ik deze sleper varen waarbij de werkboot zowel met als ook zonder hoes te zien is.
De werkboot is op de een of andere manier gezekerd is aan de craddle of aan het dek,
En op een onduidelijke foto lijkt het dat er twee “sjorlijnen” aan de buitenkant ter hoogte van de craddle staanders omhoog over de werkboot lopen.
Dat lijkt me ook zeker wel aannemelijk, maar wie heeft er een voorbeeld/ foto/ idee over hoe deze “ sjorlijnen” worden vastgezet aan het dek of aan de craddle. Was dat bijv. gewoon met een draadspanner?
.
 
Laatst bewerkt:
Dat hing, hangt, er een beetje vanaf.
Tegenwoordig wordt meestal een spanband gebruikt.

Vroeger varieerde dat nogal.
Van een simpel touw die met een slipsteek aan een oog aan het dek werd vastgezet tot een op lengte gemaakte staaldraad, omhuld met tuinslang op de randen van de boot, en aan een oog aan dek vastgemaakt met een pelikaanhaak.

Als het maar stevig vast zit maar snel los kan.
 
Dat hing, hangt, er een beetje vanaf.
Tegenwoordig wordt meestal een spanband gebruikt.

Vroeger varieerde dat nogal.
Van een simpel touw die met een slipsteek aan een oog aan het dek werd vastgezet tot een op lengte gemaakte staaldraad, omhuld met tuinslang op de randen van de boot, en aan een oog aan dek vastgemaakt met een pelikaanhaak.

Als het maar stevig vast zit maar snel los kan.

Eerlijk gezegd is dit antwoord niet helemaal onverwacht, maar mijn vraag komt uit de noodzaak om eea. losneembaar te maken voor het kunnen uitzetten van de werkboot met de kraan.
Dat moet dan vanwege “mijn” bereikbaarheid aan de buitenboord kant worden voorzien maar mag niet opvallen.
En daar moet ik iets gaan verzinnen waarmee ik de twee spandraden vanaf de buitenboord kant kan losmaken en die aan de binnenkant “op spanning” kan houden.
 
Laatst bewerkt:
Jan, Is het een optie om aan de buitenkant de spandraden vast te haken in een oogje op het dek en die aan de binnenkant door het dek te voeren en onderdeks een veertje om de spandraad? Een andere optie is een spanband van een strookje fiets(binnen)band. Jou kennende moet het natuurlijk wel echt lijken. Denk dat je wel iets verzint. Gr. Klaas.
 
Jan, Is het een optie om aan de buitenkant de spandraden vast te haken in een oogje op het dek en die aan de binnenkant door het dek te voeren en onderdeks een veertje om de spandraad? Een andere optie is een spanband van een strookje fiets(binnen)band. Jou kennende moet het natuurlijk wel echt lijken. Denk dat je wel iets verzint. Gr. Klaas.

Klaas zoiets gaat het wel worden.
Onderdeks is eigenlijk geen vrije ruimte beschikbaar door de opbouw van het valse dek, maar tussen de twee staanders van de craddle staat wel een kistje….ik denk bijv. dan ook aan haakjes aan de buitenboord kant en dan in het kistje misschien ruimte vinden voor een veertje…
Het zal niet helemaal echt lijken, dus dan ga ik maar voor zo onopvallend mogelijk….
 
Laatst bewerkt:
Back
Top