Restauratie oude “Smit Enterprise”

Nu we het dan toch over houten dek hebben…..

Het houten dek heb ik destijds gemaakt grote triplex platen waarop ik met zwarte lijnen de planken heb getekend.
Voordeel is de snelle manier van “beplanken”, maar het grote nadeel is dat het niet leeft. Alles heeft tenslotte dezelfde kleur.
Zoals hieronder goed te zien is.
IMG_3560.jpeg

Dat is met een beetje fantasie wel te verbeteren.
Door met verschillende houtkleuren individuele planken optisch van elkaar te laten afwijken, wordt het al snel beter.
Bij de aansluitingen en overgangen een beetje extra contrast met roestkleuren en het wordt met minimale inspanningen al snel een stuk beter..
Dit wil ik nog wel verder uitwerken als alles verder klaar is ( o.a. reparatie van een scheur in de verschansing) maar de methode zal niet anders zijn..
IMG_4030.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt:
Je gaat je steeds meer afvragen Is dit de echte of het model. Gelukkig zet Jan er een schilderij naast opdat je kunt zien dat het om een model gaat. Schitterend! Gr. Klaas.

Je gaat je steeds meer afvragen Is dit de echte of het model. Gelukkig zet Jan er een schilderij naast opdat je kunt zien dat het om een model gaat. Schitterend! Gr. Klaas.

Oh is dat een schilderij? Ik dacht gewoon een muurschildering. Ik zat mij juist af te vragen in welke haven ze zulke grote wal aansluitingen hebben...

Ola, hier is op enkele dagen grote bedrijvigheid geweest, zowel op de werf al in de kantine zal ik maar denken.
Ik ga me van opmerkingen onthouden en gewoon stilletjes genieten van de werkzaamheden.
Succes met deze rest

Ola, hier is op enkele dagen grote bedrijvigheid geweest, zowel op de werf al in de kantine zal ik maar denken.
Ik ga me van opmerkingen onthouden en gewoon stilletjes genieten van de werkzaamheden.
Succes met deze rest

Marc, dank je, Het werk is niet van de laatste dagen , het meeste in kleine stapjes tussen de andere projecten door gedaan over een periode van een paar jaar.
Toen mijn trawler met de helling uit de werkplaats ging is dit schip er vrijwel direct ingekomen. En stilzitten is niet mijn ding…
Ja, en dan met zoveel materiaal achter de hand kun je een draadje snel vullen. Alleen ben ik nu zelf ook wel verrast dat ik eigenlijk al best veel gedaan heb…
Gr. Jan

Deze week toch ook wel geknutseld.
De slechte reling aan BB, die mij mateloos begon te irriteren, aangepakt.
Alleen….omdat de staanders op bijna alle plaatsen op het dekniveau waren weggerot was ook het hout van het dek beschadigd. Daar kon ik zo geen nieuwe staanders in zetten en daar heb ik eerst een oplossing voor gevonden.

Ik heb de oude gaten in het dek opgeboord tot 2,8 mm en daarin een stukje 3 mm messing bus gedrukt.
De nieuwe staanders (heb ik iets breder gehouden) onderin strak passend gemaakt en in de busjes gestoken. .
Daarna kon ik ze allemaal met een klein vlammetje solderen. Zit zo vast alleen huis.
IMG_7063.jpeg

Het resultaat. Weer helemaal strak.
IMG_7073.jpeg

Maar voordat de bovenste stang erop kon, heb ik eerst de constructie van het trapje verbeterd. Deze stond altijd los op het dek en werd op zijn plaats gehouden door de railing die daar overgaat in trapleuning.
De trap staat nu op onderplaatjes die met pennetjes stevig in het dek zijn gezekerd.
De trap staat nu ook iets schuiner en daarvoor moest de houten vloer een klein beetje worden aangepast.
Maar toen kon de bovenste stang uit een stuk worden gevormd en vastgezet.

.
IMG_7071.jpeg

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Maar niet alleen herstelwerk gedaan. Ook een extra detail gemaakt.
Op de zwart-wit foto’s staat in de nis achter de trap een verticaal manifold met, volgens mij, 6 aansluitingen voor brandslangen.
Deze vult de ruimte mooi op en als die straks rood geschilderd is, zal dat best leuk staan.

Wel best een lastig soldeerklusje, zelfs in deze eenvoudige uitvoering… goed nadenken over de volgorde van solderen…...maar ook dat is weer geklaard.
Hier voor de details, klaar op de werkbank.
IMG_7085.jpeg

En zo staat het in de nis.
Op de oude foto’s zie ik daar nog een paar gasflessen staan. Die komen misschien later nog…
IMG_7087.jpeg

Overzicht BB met de nieuwe railing en het manifold achter de trap.
IMG_7089.jpeg

Zag er erg tegenop om deze restauratie te doen, maar ik begin er zowaar plezier in te krijgen….
Dat zal wel weer inzakken als ik de electra ga doen…..
Gr. Jan

De grote lier heeft ook een poosje terug al een beurtje gehad.
Deze lier is ook geheel volgens de NVM tekening gebouwd. En zo verscholen tussen de schoorstenen is verdere detaillering niet eens meer zo belangrijk. Maar heel misschien zet ik alsnog losse remvoeringen op de trommels.
Wel heb ik op basis van foto’s, een aantal hydraulica leidingen toegevoegd (rechts tegen de wand.).
Daaronder in het hoekje tegen de wand van de trekhaak, staan op foto’s gas en/of zuurstofflessen. Een idee voor latere aankleding.

IMG_3543.jpeg

Zo zag de lier er uit. Alsof alles nieuw is…
IMG_3544.jpeg

IMG_3546.jpeg

Na een behandeling is het voorlopig dit geworden,
“Voorlopig”, omdat er later nog draad op komt.
IMG_3712.jpeg

IMG_3708.jpeg

Met een beetje vettigheid (van dikke hoogglans blanke acryllak).
IMG_3709.jpeg

Vraagje:
De geleiderollen die de draad over de spoelen verdelen bij het opdraaien, volgen in het groot bedrijf groeven in de “draadstangen”. Een soort van grove schroefdraad ( linksom en rechtsom) die de geleiderollen naar links en rechts forceert.
Deze grove draad kan ik niet zelf draaien en daarvoor hé/ ik nog geen redelijk getrouwe oplossing . Daarom en heb ik nu nog gewoon messing staafjes.
Wie kent hiervoor een oplossing om deze geleiders wel zelf te kunnen maken?

Volgende aanpassing die kan is het aandrijven van de bovenste kabelspoel. Behoorlijk nutteloos voor mij denk ik, maar toch is de mogelijkheid voorbereid….
De spoel zit al vast op de as en de aandrijving kan vanaf onder worden opgebouwd met een overbrenging in de afneembare omkasting. In de bodemplaat van de lier zit al een ruime opening voor een ketting of een riem.
Deze geheel komplete hele unit, incl. de bodemplaat met de aandrijfmotor eronder, is uitneembaar.
Dat is niet alleen praktisch nuttig, maar noodzakelijk omdat, om te varen, ballast/accu’s eronder in de buik van het schip moeten komen.
Elektrisch aansluiten met een stekkertje of misschien met verende vaste sleepcontacten…en met voldoende lengte op de spoel denk ik te kunnen volstaan zonder beveiliging..

IMG_3549.jpeg

De omkasting van de aandrijving blijft wel afneembaar.
IMG_3550.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt:
Hoe dik is die geleider Jan? Schat zo'n 4 à 5 mm? Hier eentje uit een oude DVD-speler. 3 mm dik en 6 cm lang. Zit maar een enkele spiraal in i.p.v. ee dubbele. Gr. Klaas.

20240108_164407.jpg

Ja, op jet ene eind Peter en ook te dun. En met die enkele spiraal komt hij bij Jan niet door de ballotage. Gr. Klaas.

Klaas,
Dank voor het meedenken.
Inderdaad zoals jij al vermoedde en Peter al aangaf, heeft de ideale maat voor mij een diameter van 6 mm en een lengte van 105 mm.
Dit zijn van die aparte onderdelen die je gewoon ineens toevallig ergens moet zien……

Voor de duidelijkheid hieronder de toepassing op een foto overgenomen uit Smit technical brochure van dit schip.
Er zijn twee spoelen en ieder heeft zijn eigen systeem. Het gaat mij om de onderste stang van elke draadgeleider. Die met de spiraalgroef. Daarvan dus twee stuks…
IMG_7092.jpeg

Vanuit ongeveer dezelfde positie op mijn model…, en verschillen zijn er genoeg…, maar ook zie je dat het ontbreken van de spiraal op het model niet echt een groot thema is.

IMG_7095.jpeg

Het zicht van achter
IMG_7094.jpeg

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Ondanks dat niet veel kijkers dat waarschijnlijk zou zijn opvallen heb ik een domme fout gemaakt bij de uitvoering van het manifold. Dat stoorde mij wel en daarom heb ik nieuwe gemaakt. Nieuwe buis en nieuwe koppelingen/kranen.
Ik had nl. de afsluiters gemaakt op de dikke aanvoerbuis . Bij de nieuwe heb ik de afsluiters op de kraan zelf gezet... Ziet er veel beter uit..
De nieuwe ook maar in de verf gezet en dat contrasteert mooi met het zwart en grijs.
IMG_7096.jpeg

Ook maar op het schip gezet.
IMG_7100.jpeg

IMG_7099.jpeg

Ook de sleephaak heb ik even aangepast.
Deze was ook volgens NVM tekening. Maar ik heb de rand van de “bek” van de haak een beetje opgedikt, zodat de scherpe snijdende randen weg zijn. Is maar een kleinigheid, maar ik ben nu toch bezig.
De haak is overigens wel functioneel.
De haak kan naar onder wegklappen en zou daarvoor met een servo kunnen worden bediend. In de lierruimte zit ook al een buisje weggewerkt waardoor, als een bowdenkabel, een staaldraad naar de bediening van de haak kan worden gestoken.
IMG_7103.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Jan,
Had het niet gezien de afsluiters van je oude manifold, maar idd dat kan niet functioneren, al je tussenliggende afsluiters zou elke daarboven ook afsluiten, er kan natuurlijk soms een hoofdafsluiter tussen zitten, om alles erachter in 1x af te kunnen sluiten, dus je vernieuwde manifold is iig realistischer.

Maar dan je sleephaak... dat "inzet" plaatje ziet er nog steeds scherp uit en eerlijk gezegd, zo ken ik ze niet, meestal zijn het qua vorm eerder slagtanden.
Ook het oog op zich, lijkt mij in verhouding klein.
Ter voorbeeld een foto toegevoegd.
Google maar eens op sleephaak sleepboot, genoeg inspiratie daarvoor.
Nou weet ik niet op welke schaal dit is, maar <1:50 wordt als je zo'n sleephaak af gaat ronden als een slagtand niet sterker op natuurlijk en zeker niet bij messing/koper en bij functionaliteit, zou je dan een consessie moeten doen denk ik.

Bijlagen

• images (5).jpg
    images (5).jpg
    8,9 KB · Weergaven: 94
Back