Restauratie project Falcon.

Complimenten voor je werk op dit modelletje!
Dankjewel.
'The proof of the pudding' is natuurlijk hoe mijn modificatie van de linkervleugel het vlieggedrag, of beter het stallgedrag, zal beïnvloeden.
Ik ben de zender al aan het programmeren met drie rates voor de roeruitslagen en heb een stabilisatie schakeling (Byme-D) onder een schakelaar paraat, mocht het niet gaan zoals ik het wil...

Waarbij ik wel benieuwd ben of de Byme-D de spiraalduik, waar dit model patent op schijnt te hebben, zal kunnen corrigeren.
Bij mijn kleinere 84 cm vleugeltje helpt de stabilisatie enorm, als ik, zonder gyro, zelf stuur en in de problemen dreig te komen.

Eerst de elektronica maar eens bombensicher inbouwen en de onderzijde van een laagje lak voorzien.

Groeten, Jan.

Vandaag de elektronica gemonteerd; eigenlijk een klusje van niks, omdat ik het programmeren van de zender en de Byme-D al eerder buiten het model gedaan had.
Het was eerder een kwestie van de stekkers op de goede plaats zetten, binnen de beperking van de snoerlengte, want de vervangen servo heeft een krappe kabel, waardoor de Byme-D onder de carbon spar geklemd zit in een uitsparing in het schuim.
De oorspronkelijke ontvanger vervangen door eentje met S-Bus (Jumper R1), vanwege de Byme-D, allemaal klein spul, dat verzuipt in de enorme ruimte onder de kap van de Falcon.

De vorige 'vluchten' waren met een 3S 2200mAh Lipo, maar er is ruimte voor een 4000mAh, die ik ook gebruik in mijn tricopter en daarmee vliegtijden van ruim 40 minuten haal.

De Falcon is groter en zwaarder, maar gebruikt een kleinere prop dan de tricopter. Dit opent perspectieven voor een lange vliegtijd als ik de grotere capaciteit gebruik.
Hoeveel langer dan de tricopter zal de praktijk moeten uitwijzen, ik zit mezelf al lekker te maken met een vliegtijd die minstens twee keer zo lang zou kunnen zijn als de tri, want ik verbruik minder stroom.

Stoel mee naar het veld, dus.
Opties voor FPV, niet vreselijk ver, want zover zal mijn video setje niet reiken, denk ik, hoewel die nu op het kleinste vermogen staat ingesteld...

Het enige waar ik nog niet heel blij mee ben, is de uitslag van de elevons; alleen in de stand 40% lijkt het op de plus en min 15° van de gebruiksaanwijzing, de 65% en 100% uitslagen zijn belachelijk groot (hele snelle rol).
Door het dikker maken van het profiel is de servo aan die kant dieper in het schuim verdwenen en is eigenlijk alleen het buitenste gat van de servoarm bruikbaar.
Wil ik gebruik maken van een kleinere hefboom, dan moet ik de boel aanpassen door b.v. kwiklinks aan de servozijde in te zetten.

Eerst maar eens vliegen en zien hoe het gaat.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Als je een knikje buigt in de servo stootstang kan je misschien een ander gat gebruiken op de servoarm?

Als je een knikje buigt in de servo stootstang kan je misschien een ander gat gebruiken op de servoarm?
Een knikje zal wel lukken, maar dan moet ik een 'cunning plan' bedenken om dat gat op te ruimen naar de Ø2 mm van de stuurstang.
Het enige dat me te binnen schiet, is een stuk 2 mm draad haaks omzetten en de punt warm stoken om het gat op te ruimen, niet geheel zonder risico om de hele arm te verpesten...

Dan zal het nog lastig genoeg zijn, om de Z-bocht in dat gat te krijgen.

Eerst maar eens een nachtje erover slapen, het waait de komende dagen sowieso te hard om iets te kunnen testen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Stangen drie gaatjes naar binnen verplaatst: 50% minder uitslag aan servozijde, ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.
Ik heb inderdaad een puntig stuk 2 mm draad onder een hoek gezet, verwarmd met de heater en het bewuste gaatje passend gemaakt. Dat viel nog niet mee, omdat je het niet goed kunt zien, want je zit jezelf in de weg met een hete draad...
Hopelijk blijft het heel en spelingsvrij.

Nu nog wat minder wind voor de re-maiden.

Groeten, Jan.

Vanmiddag twee startpogingen gedaan, twee keer een oncontroleerbare duik naar links en een fikse tuimeling.
Elevon scharnieren uit de vleugel getrokken (slecht gelijmd blijkbaar) en scheuren in de bekleding (glasweefsel losgescheurd van het schuim), het waren dan ook serieuze smakken.

Geen idee waarom dit gebeurde, alles werkte en de stabilisatie was correct afgesteld en geïnitialiseerd (toestel horizontaal met de neus licht omhoog).

De Falcon mag voorlopig even in opslag, ik vlieg wel met m'n andere modellen.
Ik zet wél een starthaak aan de Falcon, zodat ik aan het elastiek kan starten en dan pas de motor inschakel, want het is een onhandig groot en glad model geworden dat ik alleen met een discus launch de lucht in krijg.

Na dit debacle een accu leeggevlogen met de 840 mm vleugel, geen probleem, maar motormodel vliegen verveelt (mij) momenteel snel, dus vervolgens de startlijn uitgerold en de rest van de middag geoefend met de Nurflidl.
Misschien zijn daar straks beelden van want er kwam een drone piloot kijken en vragen of 'ie een achtervolging mocht proberen.
De eerste poging was niet geweldig; tegen de tijd dat de drone achter de zwever hing, was ik al weer aan de landing toe. De tweede keer meer vliegtijd met de drone in m'n kielzog.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ai dat is zonde van al je werk en het mooie vliegtuig.
Wegvallen over een vleugel wordt bij vliegende vleugels vaak veroorzaakt door een achterlijk zwaartepunt in combinatie met (te)langzaam willen vliegen. Als daarbij ook de verdraaiing over de spanwijdte van de vleugels verschilt, is er zelfs voor de beste stabilisatie geen houden meer aan.
Op hoeveel mm had je het zwaartepunt liggen en heb je de verdraaiing van de vleugel gecheckt?

Hallo Maarten,

Het zwaartepunt ligt volgens de gebruiksaanwijzing tussen de 310 en 320 mm vanaf de neus.
Ik had het uit voorzorg op de voorste markering gelegd, neuslastig is beter te controleren dan staartlastig.

Te langzaam werkt niet bij de Falcon, dus ik heb een grote armzwaai gemaakt met driekwart gas en de vleugel kiepte gelijk naar links weg.

Ik zal kijken of de verdraaiing van beide vleugelhelften de oorzaak van de crashes is.

Na de reparaties voeg ik eerst een starthaak toe, zodat ik vanaf de grond in een rechte lijn kan (flits)starten, als het goed is zie je dan direct of er wat mis is...

Groeten, Jan.

Soms wordt je wakker met een goed idee (soms ook minder goede): laterale balans.
Ik had er bij de restauratie en toevoegen van schuim op de linkervleugel wel op gelet, maar vóór de maiden niet echt gecontroleerd, niet slim.

Gisteren de schade aan het glasweefsel gerepareerd:
Reparatie.JPG

De Falcon hing, na de reparatie van de scheuren in het glasweefsel, inderdaad iets naar links; een stanleymesblad (3-4 gram) op driekwart van de rechtervleugel met een plakbandje was genoeg om de balans te herstellen. Nu vlieg ik liever niet met een mes op de vleugel, het zit dan wel onder een plakbandje, maar ze roesten ook nogal fanatiek en mijn veld is damp, om het eens voorzichtig uit te drukken.

Dus een balanceerloodje van 2,5 gram met tape op de vleugeltip geplakt, dat geeft ook het gewenste resultaat:
2,5 gr gewicht.JPG

Als dit goed vliegt laat ik het in de vleugel verdwijnen.

Volgende klus: sleephaak voor de flitsstart.
Hoe ver voor het zwaartepunt monteer ik die?

Groeten, Jan.

Sleephaak flitsstart ca 20 cm voor het zwaartepunt.
Dat kleine gewichtsverschil tussen de vleugels kan niet de oorzaak geweest zijn van het direct wegvallen over een vleugel. Je discus launch zal waarschijnlijk wel van invloed geweest zijn (zeker als de gyro tegen die zwaai in aan het corrigeren is)
Maar (ik zal het nog 1 keer zeggen ;-) hoogst waarschijnlijk zit het in een onjuiste verdraaiing van de vleugels/winglets, die ook nog eens links en rechts verschilt.

Maar (ik zal het nog 1 keer zeggen ;-) hoogst waarschijnlijk zit het in een onjuiste verdraaiing van de vleugels/winglets, die ook nog eens links en rechts verschilt.
Dan schiet me gelijk dit nummer te binnen:

Ik sluit een foutieve lancering ook beslist niet uit, daarom eerst een sleephaak er onder.

Hoe controleer je de verdraaiing van de vleugel(s)?
Ik heb op verschillende plaatsen een aluminium profiel haaks op de vleugels gelegd (parallel aan de vliegrichting) en dan de hoek vergeleken, daar lijkt weinig verschil in te zitten, zowel aan de onder- als aan de bovenzijde.

De linker vleugel is wel 1 mm dikker dan de rechter door het aanbrengen van het extra schuim, maar dan zou ik eerder meer lift aan die kant verwachten...

Groeten, Jan.

Visueel is redelijk nauwkeurig te checken of de verdraaiing links en rechts gelijk is
Hou het vliegtuig met gestrekte arm bij de neus vast en draai het langzaam up en down, terwijl je met je ogen snel links en rechts de vlakke onderkant van het profiel scant. Zie je verschillen tussen links en rechts, stook dan de pan weer op en verdraai de vleugel met de minste verdraaiing wat verder (zoals Bart hierboven ook adviseerde).
Wat de juiste verdraaiing voor dit vliegtuig is, da's lastiger. In iedergeval een negatieve verdraaiing van enkele graden naar de tip toe. Hou de winglets zonder verdraaiing.

Laatst bewerkt:
Ik vind het lastig om dit te beoordelen. Behalve aan het aanpassen van de A.o.A. van de linkervleugel heb ik de onderzijde verder met rust gelaten...
Verontrustende gedachte: als het aanpassen van de A.o.A. het profiel van de linkervleugel meer richting symmetrisch heeft gebracht dan de relatief vlakke (Clark-Y) rechtervleugel, dan heb ik de liftverhoudingen verstoord en zijn de aerodynamische rapen gaar natuurlijk...

Eerst de zondagsrust verstoord met het infrezen van een beuken blokje met schroefdraad M3 voor de sleephaak, de lijm staat te drogen:
Beuken blokje voor sleephaak..JPG

En de sleephaak ligt links in de achtergrond.

Als de boel uitgehard is en het weer werkt mee, volgende week eerst een paar voorzichtige starts aan het elastiek om te zien hoe de Falcon reageert.

Groeten, Jan.

Tape verwijderd, geschuurd en gespoten:
Neus met starthaak.JPG

Ik had de boel opnieuw van een glasweefsel en epoxy kunnen voorzien, maar dat sneuvelt ook bij een dikke klap, eerst maar eens wat flitsstarts proberen.

Groeten, Jan.

Back