Restauratie project Kinderdijk

Het einde naderd zo'n beetje van de lier,

de kappen heb ik gemaakt en diverse details er moeten er nog een aantal maar dat kan pas als hij definitief inelkaar staat.

483048e64df2d5064.jpg
483048e64df391168.jpg

483048e64df3cf6d5.jpg

De kap is een heel klein beetje scheef getrokken maar als hij straks definitief kan worden vast gesoldeerd is dit kleinigheidje weer gecorrigeerd.

Gr Martin :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan alleen maar heel diep m'n hoofd buigen....wat een vakmanschap!!!!
Natuurlijk heb je "betere" en "mindere" modelbouwers, maar jij bent een klasse apart Martin.
Ongelofelijk mooi.

Greetings,
Luit
[stroopslik-mode: Off] ;-)

Laatst bewerkt:
hij was vandaag het schip zie foto.Maar de kinderdijk word egt steeds mooier hij is mometeel mooier dan de krimpen zelf de 1:1 model :rolleyes:.Heej Martin egt mijn petje af hij is egt schitterd;)oja dit was die foto ;)

uhm martin mij lukt het ff niet op de foto op het forum tezetten.:confused:Maar mis zou jij dat dan willen doen;).ik zal hem wel sturen naar je mail ok ;)

@ Cheeta,

euhmmm nee geen van dat allen gewoon vonkentrekker :D

in het kader 1 : 20 letterlijk ;)
483048e7d1b6d4064.jpg

483048e7d30c4a18c.jpg

Marco, zo iets ;)

Helaas is van het ander plan niets gekomen om de Kinderdijk in het water naast de Krimpen te leggen en ze op sleep te nemen. Dank zij de het racen van de Roeiers en met hartelijke dank aan de Korps Mariniers :cool:;). Maar dat komt nog wel een keer. :D

@ Cheeta,

euhmmm nee geen van dat allen gewoon vonkentrekker :D

in het kader 1 : 20 letterlijk ;)
483048e7d1b6d4064.jpg

483048e7d30c4a18c.jpg

Marco, zo iets ;)

Helaas is van het ander plan niets gekomen om de Kinderdijk in het water naast de Krimpen te leggen en ze op sleep te nemen. Dank zij de het racen van de Roeiers en met hartelijke dank aan de Korps Mariniers :cool:;). Maar dat komt nog wel een keer. :D

Heej martin die eerste foto ziet er wel leuk uit ;).En bedankt dat je die foto van mij er op heb gezet ;).Haha de moriniers he martin :lol:.Oja ik ga vandaag verder met mijn multicat ;).Hoopenlijk heb je het leuk gehad aan boord en wij vonden het ook super gezelig en hopenlijk dat volgend jaar nog leuker wordt :Den mooier weer:sad:.

gt marco :pim:

4 Blads schroef

Zo als ik al eens heb vermeld had ik ingedachte om een look a like te maken van de 2 bladsschroef. Maar gezien de prestaties met sleep van afgelopen weekend ben ik op hele ander gedachten gekomen. Het wordt een 4 blads ;)

Hoe aan te vangen :

ik heb eerst de naaf gedraaid en volgens de binnen zijde uitgedraaid en voorzien van schroefdraad in dit geval M5.

thum_483048f3ab099914b.jpg
thum_483048f3ab0a3826e.jpg
thum_483048f3ab0a7816a.jpg

Nu de naaf nagenoeg compleet is ( mist nog 2 gaten t.b.v borging )
heb ik de naaf opgespannen in een verdeelapparaat en om de 90 gr een sleufje gefreest onder een hoek van 45 graden.

thum_483048f3ab54a5d8a.jpg

Vervolgens zaag je 4 plaatjes messing en zet ze vast zodat je straks na het zagen en vijlen 4 gelijke bladen krijgt.

thum_483048f3ab54ebea9.jpg

De bladen heb ik vervolgens in de naaf gesoldeerd in dit geval met 50/50 soldeer het mooiste is hard solderen maar daar heb ik helaas de spullen niet voor vandaar deze oplossing.

Nadat de bladen zijn gesoldeerd is de naaf met bladen in de bankschroef gezet en met behulp van een tang is de spoed in de bladen gedraaid ( wel uiterst beheerst en rustig anders scheurt het soldeer los :rolleyes: ( ervarings deskundige zullen we maar zeggen ).

Na veel vijl en schuurwerk en het aftoppen van de bladen ( zie topic van Danny Bimmel ) is dit het voorlopige resultaat.

thum_483048f3ab554b2da.jpg

En gemonteerd :

483048f3abe133a8f.jpg

Er is nog wel wat vijl en schuur- en polijstwerk maar zo iets moet het gaan worden. De borging maak ik morgen en zal daar ook de foto's van bij doen. Het scheelt een ontsierende contramoer en zit als een huis.

Voor zo ver.

hallo martin

dat heb je heel mooi gemaakt,dat ik daar niet aan gedacht hebt.
wat heb ik zitten tobben zeg.

m vr gr jan

Mooi Martin!
Toch heb ik iets te piepen.....
Lijkt het nu alsof, of het roer of de schroef, iets uit het lood staat?
Mischien moet ik even bij Pearle langs hoor....:p

Greetings,
Luit

Jan ik heb een goede leermeester ;).

Luit weet je de straalbuis stond tijdens het maken van de foto niet in het midden had ik even niet opgelet ( De deze is draaibaar en geen vaste opstelling ) Maar verder weet ik niet of je nog alles mag zien van de dokter anders toch nog even langs pearl ;)

Gr Martin

Zo als belooft de borging van de schroef.

Door aan weerszijde van de naaf een gaatje te boren en op te tappen met M3 waar in je inbusjes draaid tot op de as kan de schroef geen kant meer op en zal je hem niet zo gauw verliezen.

thum_483048f4e46398e93.jpg

Gr Martin ( die nog hoopt op een beetje vaarweer om z'n creatie uit te proberen :D )

Hoi martin,

Je varen zal wel over een paar dagen moeten ;)
Dan word het hopelijk droog en mooier weer.
Wel met wind....

Je 4 blads schroef is erg interressant gemaakt.
Ik zie het voor eerst dat iemand het zelf maakt.....
Er mooi gedaan!

Ik volg het al een tijd in stilte maar ik wilde zeggen dat ik het toch allemaal erg knap vindt!

@ martin

Ziet er goed uit, heb ik nog even een vraag over de borging van de schroef waarom niet gewoon een beetje loctite of stiftje?

gr. Gert

@ Koentjuh, er zijn er meer hoor die zelf schroeven maken en die kunnen dat mooier dan dat gepruts van mij :D.

en zo steek je weer 30 euries in je zak ;) met het zelf maken.

@ Buchertje, Op deze wijze zit de schroef goed geborgt en is in no time ook weer los. Met loctite gaat dit allemaal wat zwaarder en lastiger. En met een stiftje bedoel je een borg stift door en door ? Is ook een optie maar vond deze ook wel een aardige. Maar er zijn meer wegen naar Rome ;).

@ Luit,

Ik reageer maar even in mijn eigen topic op het filmpje blijft er daar meer ruimte over voor de mooie plaatjes :D;).

Het is inderdaad een beetje achtergrond muziek :D niet te vergelijken met zware en andere edele metalen die de muziek wereld rijk is ;) Doch je daar wel wakker van blijft :D

Maar des al niet te min heeft het veranderen van schroef nog niet helemaal het gewenste resultaat om geleverd en ga ik sleutelen in de machine kamer. Daar de power 1000 een langzaamloper is ga ik toch het toerental wat opkrikken middels een riem overbrenging. Zodat er straks toch wat meer vaart zit in het geheel.

Leuke scheepjes he Armando geen 1 gelijke :D

Door tijdgebrek niet zoheel veel gedaan maar toch nog tijd gevonden voor het zelf gieten van een sleeplicht.

Messing orgineel --> siliconenrubbermal --> in dit geval met epoxy gegoten en direct een ledje er in en bijna klaar :D ( alleen nog een kleurtje geven )

48304910930926394.jpg

Ook gelijk de beting vervangen en de goede kant op gezet althans als hij straks gespoten is :D

thum_48304910928135eac.jpg
thum_4830491092817e6d0.jpg

4830491092a59d012.jpg

De niewe beting is gemaakt van messing buis. de kopse kanten daarvoor heb ik kapjes gedraaid en in de buis gesoldeerd.
Voor de 2 geleiders op de horizontale buis eerst 2 draad eindjes gesneden en in de buis getapt waar overheen de geleiderbusjes zijn gesoldeerd.

Hoi Martin,

Ik wilde je even complimenteren over mooie werk wat je heb geleverd met de Kijkduin, ziet er waanzinnig goed uit. Als ik klaar ben met mijn Smit Franrijk zit ik er over na te denken om de Apollo te gaan bouwen. Het scheelt trouwens wel als je een draaibankje heb als ik zo maar je werk kijk.

Groeten,
Peter

Back