Restauratie project Kinderdijk

Peter dank voor het compliment, maar ik maak haar alleen maar af hoor ;)

Overigens is de bouw van de voith's gestart van onder andere mijn volgende grote project de Kwintebank. Momenteel stokt het een beetje op het voorradige materiaal maar het gaat voorspoedig mag ik wel zeggen. Maar dat is een ander onderwerp.

Zoals eerder gezegt zou ik iets doen aan het toerental, het eerste idee was de power 1000 van een riem overbrenging te voorzien maar dat is inmiddels achterhaalt omdat de motor in dit geval te ver uit het midden zou komen te zitten. De oplossing is gekomen middels een andere motor en wel een 24 V bosch motor met een toerental van 4800 omw/min. De as koppeling heb ik ook veranderd middels een een stalen kardan koppeling met schuifstuk. De fundatie staat gerubberd opgesteld om eventueel het contact geluid een beetje te verminderen.
De draadeindjes zitten nu gelijmd maar giet ik straks vast met epoxy of polyester en dan zit de boel als een huis en zit er wat meer power in de boot.

4830494401dddae19.jpg

4830494401dd19117.jpg

Gr Martin :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Martin...

Hoe zit het nou met de hunter dan? Wat eerst zoooo`n mooi project is/was ?!
staat nu vast en zeker in een hoekje?

Armando,

de Smit Hunter heb ik van de hand gedaan en raak langzaam verslaaft aan grotere schalen dat is realistiser dan 1:50 :D:rolleyes: Nee hoor de Hunter staat op het ogenblik op een zeer laag pitje maar dat neemt niet weg dat ze ooit zal afkomen. Nu is er wat afwisseling tussen verschilende projecten en hoop ik dat de sleur er niet zo gauw in komt. Want op een gegeven moment verzeil je een beetje in een dip als je maar 1 project hebt en je bent te precies :D.

in een woord geweldig...

Martin..
Dit is echt een stukje vakmanschap..
Ben er jaloers op..
Ik geloof dat ik ook maar eens een draaibankje ga aanschaffen...:-)
Dat zal ik wel nodig hebben om me Synthese2 tanker mooi te krijgen..
Daar begin ik aan als ik me gehavende Smit Rotterdam weer klaar heb..

Ga zo door....ik blijf het graag volgen..

Groet Frans..

Inmiddels heb ik een begin gemaakt om het dek te voorzien van traanplaat.

4830494e62da6e2bd.jpg

Ik moet alleen nog wat zien te vinden op de kieren tussen de platen om als het ware lasnaden te immiteren. ( Overigens schuren na een behandeling is geen optie omdat je dan de tranen van de beplating af schuurd ). Misschien iets van putty wat je direct weg haald en zo de rest niet vol stopt :confused:

Als "budget"-oplossing (zonder naden!) heb ik ook wel eens gezien dat iemand horregaas op het dek had gelijmd en daarna geverfd, wat best een realistische traanplaat-look geeft.

Hoi Martin , voor de lasnaden zou ik houtlijm gebruiken als ik jou was krijg je ook een mooi naadje mee !

groeten, Brandaris

kan je niet gewoon lijm die transparant opdroogt met ijzervijlsel erin gebruiken ofzo?

ik heb een keer bij iemand gevraagd hoe hij het dek heeft gemaakt en dat had hij gemaakt van wegwerp bordjes en de naden van transparante lijm alleen je moet ene hele harde niet te dun of te stroperige lijm hebben ik weet alleen niet meer welk lijmsoort het was

MVG

gerwin

Ha ha ha, wat een idee....wegwerpbordjes.
Er zit inderdaad wel een soort van traanplaat motief in.
Deze ga ik zeker onthouden, komt vast nog wel eens van pas.

Greetings,
Luit

Euhm bordjes,horregaas :rolleyes: dat is misschien leuk als het een beetje moet lijken maar het is natuurllijk geen traanplaat laten we eerlijk zijn, het lijkt er in mijn ogen niet eens op, in de schaal 1:20 moet je wel met iets beters op de proppen komen wil je er iets van maken daar detaileering een grotere rol gaat spelen dan kleine schalen :D. Maar dat was niet het probleem, ik heb onverdunde houtlijm geprobeerd maar dat had niet het door mij beoogde resultaat. Ik experimenteer wel wat aan van af morgen, misschien bedenk ik nog wel iets ;) wat lijkt op een lasnaad.Het zal wel iets worden van een ruggetje lijm of iets van dienaard

een redelijke oplossing voor de las naden heb ik toch gevonden in putty ( een kuststofplamuur wat met enige regelmaat wordt gebruikt in plasticmodelbouw ) Het is een kwestie van de naden aftapen, plamuren tape verwijderen laten uitharden en op hoogte brengen. Ik zal later er wel een foto van schieten. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken :rolleyes: :D

Zo tussen de bedrijven door ( het afkoelen van aluminium tijdens het draaien ) ben ik bezig geweest met de dekplaten. Eerst van stevig papier mallen gemaakt zodat hierna de contouren konden worden overgenomen op het styreen traanplaat. Het dek ligt er inmiddels voor 4/6 mee bedekt.
Tevens heb ik om de staanders van de beeting een ring
gedraaid zodat deze de gaten door het dek een beetje afdekt.

4830496101b0ebba4.jpg

De lasnaden zijn zoals eerder vermeld gemaakt van putty en als de boel straks in de verf staat is het volgens mij wel een aardig gezicht.

wordt vervolgt..

Zo het project weer even een beetje afgestoft ;). En zo nu en dan tussen door weer iets aangedaan. Maar nu is mijn vraag weet er iemand afmetingen of tekening van een klip anker en dan gaat het ongeveer om het model van de foto.

483049c4dc521a34a.jpg

Het is de bedoeling dat ik een exemplaar uit messing ga trachten te maken. En anders zit er niet anders op om van af het water de maten te gaan nemen van het exemplaar van de foto, maar dat zie ik toch als het even kan te vermijden :D. gezien de ligging van het orgineel.

@ Bol,

Dank voor de link, met de gevens die ik heb en een hal anker zal er wel iets van te maken zijn :D

Maar eerst even de lier afgemaakt ( wacht alleen nog op het spuitwerk ).

Een exploded view :o

483049c6a9d644c70.jpg

Een kijkje onder de kap

483049c6a9afd14ae.jpg

En de Bediening ( euhmm ja ik zou er ook wel een beetje huiverig voor zijn :D

483049c6aa1d1af76.jpg

Dank je wel Peter, daar je eigen bouw stijl er ook mag zijn ;) gezien de foto's van de Smit Frankrijk.

Wat het anker betreft heb ik er 1 besteld die ik maar ga vermaken zodat hij een beetje op orgineel lijkt. Dit is nu een goedkopere oplossing dan 1 helemaal zelf maken gezien ik er momenteel het materiaal niet voor heb liggen.

Daar in tegen gaat een functionele sleep haak wel een uitdaging worden om deze op het orgineel te laten lijken.

Ondertussen weer het een en ander gemaakt. zoals het anker aangepast zodat het een beetje lijkt :rolleyes:. En een constructie voor de Leguaan zodat ze niet omhoog kan kruipen en op der plaats blijft.

483049d25e56e2d72.jpg

Weet iemand een leverancier die een opmnaat gemaakte leguaan kan leveren? Daar dit natuurlijk weer en afwijkende maat is.

In de verschansing komen aan weerzijde nog 2 gaten waarachter de een tweetal draad einde komen die de leguaan op spanning houden. maar dat voor later.

Back