Restauratie project Kinderdijk

Hallo "Dortsebank"

Of ik over de Kwintebank ga vertellen dat weet ik nog niet ik ben inmiddels weer gestart met de Voith's en heb al iets gevonden om de tafel te knieken omdat dat met hard alumium wat meer kracht kost en ben bezig om materiaal te krijgen voor de romp. Die ik van plan ben om net als de Stingray van Ron op die manier op te bouwen zodat ik een kunststof romp krijg met houten spanten.
Maar of ik daarvan hier een bouw verslag van ga bij houden ligt aan de belangstelling. Men is hier meer van de 1:50 scheepjes en alles wat groter is telt al niet meer mee of toont men weinig intersse in ( op een aantal uit gezonderd ) en om dan verder de technieken prijs te geven ??? of mij hier uit te sloven dan kan ik die tijd beter steken in het bouwen ;)

Kortom of hier een verhaaltje komt over de kwintebank dat laat voorlopig nog even op zich wachten.

Gr Martin :D

Hoi Martin,

Jaja, ons eerst een beetje lekker maken met de voith`s die je aan het maken bent en nu afhaken. Dat noemen ze een vuurtje aanwakkeren en dan weglopen, toch?

Maar ff zonder gekheid. Ik begrijp je standpunt maar er zijn wel degelijk een hoop mensen hier op het forum die jou projecten met veel interesse volgen, waarvan ikzelf.
Ik zou het jammer vinden als daar geen topic van zou komen.
De schaal die jij wilt gaan bouwen vind ik juist wel mooi en jammer genoeg vind je daar niet veel van op het forum. Een ahts type is schitterend op 1:50 maar een havelsleepboot ala Kwintebank is mooi op 1:25 aldus mijn bescheiden mening.
Maar goed, denk er nog eens over en we gaan het zien.
Succes met bouwen.

Grt,
Ferry.

Hallo Martin ,

Het is zoals Ferry het al zei , gewoon doorgaan met bouwen .
Mijn boten zijn gedeeltelijk door toeval schaal 1:35 .
Mijn rijnsleper is zelfbouw , mijn zeesleper kreeg ik gratis van een vroegere buurman en mijn politie bootje kwam bij het huisvuil vandaan .
En toen bemerkte ik dat ze alledrie dezelfde schaal hebben .

Mvg Hans

Het is hier al weer even geleden, maar zo nu en dan als ik de tijd er voor vindt ben ik ook nog steeds bezig aan de Kinderdijk.

Inmiddels ben ik begonen om de opbouwen onder handen te nemen en is als eerste de achter opbouw aan de beurt. De strangen geleiders zijn inmiddels vervangen door een tweetal messing exemplaren zijn er 2 luiken vervangen en de scharnieren geplaatst.

achteropbouw3%20%28Small%29.jpg

De toegangsdeuren en schuifluik er boven gemaakt van fosfor brons. Nu is hert een kwestie van schuren en op nieuw in de verf.

Als extra detail van een stukje afval messing een puts gedraaid nu nog even verweren en wat deuken er in voor de levendigheid :-D

puts2.jpg

Voor een werkende sleephaak ga ik mij eens verdiepen en zien of dat realiseerbaar is.

Voor zover maar weer

Ziet er weer netjes uit Martin !
Zet die matroos maar bij de kachel, die lijkt helemaal bevroren :rolling:

groeten, Brandaris

@ Piet,

Captain Iglo bedoel je :mrgreen: Hij is er grijs van geworden.

Koen zo klein is dit niet hoor het is schaal 1:20 dus 19 mm rond en 17,5 mm hoog bijna de grote van een vingerhoedje ;)

hey martin,

ziet er nog steeds goed uit. Door de komst van de Drado zo tussen door ligt de Eerland 17 (Voorne) nu stil. Maar de Drado gaat als een speer dus wie weet komend bouw seizoen dat ik weer verder ga aan de Voorne.

groet Maurice

Maurice,

Dank, och ik ben ook met meerdere projecten bezig hoor 2 schepen en nu ook wat in treintjes ( als tussen doortje ). Maar goed het mooie weer komt er weer aan dus moet deze eerst weer water dicht he ;). Heb overigens nog tussen mij eigen foto's gezocht en heb daar wel een tweetal foto's gevonden van de Balau. Maar als ik ze scan blijft er voor detail werk niet zo veel meer van over.

ja ik heb iemand gevonden die redelijk wat foto's had. het is niet super voor het aanpassen en maken van de Fi Fi leidingen, maar ik kom er een heel eind mee.
daarnaast kan ik wat afkijken bij mijn Smit Frankrijk en Ollivierssen hoe het daar gedaan is. heb nu al met al 9 foto's van de Drado en ja hou je vast 4 van de Balau.

Maar ontdek zoveel schoonheids foutjes. maar dan kan ik beter de complete boot opnieuw gaan bouwen als ik het moet aanpassen.

Maar je brengt me wel volop op ideeen met de Kinderdijk.
Nu met het achteronder met deurtjes en schuifluik.
en mocht ik omhoog zitten voor hoe of wat kan ik dat weer op de oude Katendrecht bekijken :P
handig je eigen pa op de eerland 23 hahaha.

Maar hoe buig jij de messing/ koperen buisjes voor je sleep overlopen of zoals ze het hier noemen strangen geleider. want ik ben begonnen met het Fi fi systeem en krijg het zonder schade neit voor elkaar.

Laatst bewerkt:
Maurice,

De strangen geleiders heb ik met de hand gebogen om een stuk rond staf. Maar ik heb eerst het messing uitgegloeid met een brander waardoor het zacht wordt. En daarna heel voorzichtig beetje bij beetje buigen. Maar ik denk als je ook nog eens vult met vogelzand dat de kans op knieken ook nog eens afneemt.

ok :) bedankt voor de tip. nu dus brandblaren :P

maar vogelen zand...das dat witte spul toch? dat zou ik dan even moeten halen.
maar nogmaals bedankt voor de tip dan kan ik op mijn gemaak aan de Fi-Fi leidingen gaan beginnen. Het schilderwerk is zo goed als klaar, dus komt mooi uit.

Gr Maurice

Maurice,

Inderdaad dat is dat witte zand ik noem het maar volgeltjes zand ( schelpenzand) omdat men dit meestal onder in de vogel kooi strooit. Je moet het wel even zeven van te voren want er zitten ook nog schelp delen in. En voor de rest kan ik zeggen oefening baart kunst ;).

Succes er mee en we zien de resultaten wel.

kleine update.

Ben tevens bezig geweest met een nieuwe sleephaak maar fuctioneel is hij niet geworden in die zin dat hij net zo werkt als de echte en is daarom maar een look a like geworden ( het mechanisme wordt dan veel te klein ). Maar wordt wel zodanig functioneel dat er er iets mee zou kunnen slepen :D.

sleephaak2%20%28Small%29.JPG

sleephaak3%20%28Small%29.JPG

sleephaak1%20%28Small%29.JPG

Ik moet alleen nog een U scharnierpunt frezen uit een massief stukje messing waaraan het dempings mechanisme komt.

Wordt vervolgd ..

Hallo Martin,

Knap stukje vakmanschap weer. Ik heb gelijk een vraag, zijn de Kinderdijk en de Apollo dezelfde type schepen. Ik wil waarschijnlijk na de Frankrijk de Apollo gaan bouwen, de tekeningen heb ik al in mijn bezit.

Groetjes,

Peter

Dank peter voor het compliment,

De Apollo lijkt er op maar is toch iets anders hoor het motor vermogen is 100k W meer als de Kinderdijk en de opbouw van de stuurhut is ook anders . Bij de Apollo zijn er 2 opgangen in het verlengde van het stuurhuis en bij de kinderdijk is er maar 1 en die staat er dwars op. En er zit 5 jaar tussen beide dus zal er wel iets meer veranderd zijn maar de basis lijkt er veel op.

Ik zou zeggen doen ;) en dan ook 1:20 mooie maat en dan die suplier er maar na :D

Weer wat verder met de sleephaak.

sleephaak4%20%28Small%29.jpg

Exploded view.

Het mechanisme van de oude haak vervangen en vernieuwd.

sleephaak5%20%28Small%29.jpg

Oude en nieuwe sleephaak

sleephaak6%20%28Small%29.jpg

Een groot gapend gat in de achterwand :mrgreen: ( komt wel weer goed )

sleephaak7%20%28Small%29.jpg

Het samen gestelde geheel

sleephaak8%20%28Small%29.jpg

sleephaak9%20%28Small%29.jpg

Het gat wordt weer bij gewerkt met een nisje en tegen de achterwant komen nog wat zaken als een soort van gebogen regen gootje boven de haak en een tweetal bijlen. ( deze laatste om in geval van nood de tros te kunnen kappen ).

Wordt vervolgd

Hey Martin,

Erg mooi gedaan hoor!

Maar een vraagje is die sleep haak niet een soort borg van je sleeplijn? Kun je niet alleen op de bolder slepen??
Hoe gaat dat precies....

@ Koen,

er zal ongetwijfeld op de beting gesleept zijn, maar die vraag laat ik graag beantwoorden door mensen die dat echt weten, ik moet je daar het antwoord op schuldig blijven maar op de haak werd er ook gesleept hier kon je de tros op afstand los gooien door een afstand bedienning via een kabel die vast zat aan de borging van de haak ( zie oog aan het einde van de borging ) Door dit oog naar achter te trekken, trek je een mechanisme in het sluitstuk naar achteren waardoor dit los komt je om hoog trekt en de haak naar beneden valt en dus de tros los komt.

Hey Martin,

Erg mooi gedaan hoor!

Maar een vraagje is die sleep haak niet een soort borg van je sleeplijn? Kun je niet alleen op de bolder slepen??
Hoe gaat dat precies....

Koen ik kan je vertellen zoals wij het nog dagelijks doen en deden op dit soort boten.
op de Eerland 4 ( voormalige Kapelle / Smit Spanje) en nu op de eerland 23 sleepte wij op de beting als wij een eigen tros op moesten geven. dit omdat je zo de sleeptros op desgewenste lengte vast kon zetten. Dan lag de 'haak' gewoon in rust stand en werd niet gebruikt. Bij zeeboot assistentie wat wij af en toe deden of met in of uit dokken van schepen kregen we wel eens een touw van het schip zelf. omdat je die maar op een x lengte krijgt zet je die dan op de sleephaak. zo hou je controle over alles. en uiteindelijk als het fout gaat, wat veiliger want je bent sneller los met de haak (mits die niet hapert!!) als dat je met een bijl je tros moet kappen. beide gevallen wel eens meegemaakt, maar dat is weer een ander onderwerp en off topic :P

ter illustratie een niet zo super plaatje erbij waar de beting belegd is zoals dat zo mooi heet.
Eerland43-1.jpg

en hier de eerland 28 die met de sleephaak werkt. Sleept hier de Giant 3
DSCF2337.jpg

hopelijk is het zo helder?
de haak word tijdens de beting gebruik dus eigenlijk niet gebruikt kort omschreven.

Back