Restauratie Sopwith Pup

Ziet er netjes uit Jan!

Nog wel het motortje een beetje wheateren.
Hoe is het afgelopen met de frisk-film? Ervaringen?

Vwb. de Frisk film: ik ben er wel achter dat het absoluut de moeite loont om het te beplakken oppervlak heeeeeeeeeeeeel grondig schoon te maken, oa. met alcohol. :teacher:

Als je op balsastof plakt: dat hecht niet erg . . . :oops:

Die andere, nieuwe film plakt inderdaad ietsje beter, maar hoeveel beter precies . . .

Het devies blijft: heel veel heeeeeeele dunne laagjes spuiten. :teacher:

Spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen,
spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, spuiten, laten drogen, enz.enz.

(Met dank aan de copy and paste functie. :wink: )

De eerste roundel bovenop de vleugel: delen ervan zijn gestoken scherp! :P

(Andere delen, zeker bij al die ribbetjes bij de neus: daar moet nog veel gebeuren . . . :evil: )

jan.

Er schoot me nog iets door het hoofd. :idea:

In die oude modelbouw-boekjes zie je dat ze de randen van roundels tekenen met inkt, in zo'n opzetstukje op een passer, waar je twee bekken naar elkaar toe draait, voor brede of smalle lijnen. 8)

Zo'n ding heb ik ook nog wel liggen, met een hele beste passer! :P

Zou dat willen, met Createx op Litespan? :?

jan.

Eerste experimenten zijn redelijk gelukt. :)

De vraag is een beetje hoe dik de verf moet zijn, en hoe dik de lijn mag zijn die je trekt.

Maar, los van de gevolgen van het feit dat
- Litespan nogal veert,
- je over allerlei hobbels (ribben) moet, en
- het oppervlak nogal bol is (bovenkant van het profiel):
het valt me niks tegen. :nooo:

Mooie scherpe randjes! :P

Learning all the time . . . :wink:

jan.

jan brilman zei:
Is dat doenlijk, of moet je dan eerst x jaar ervaring hebben in metaalbewerking? :?

(Ik dacht altijd dat als je op metaal slaat, dat het dan dunner wordt, en dus zeg maar 'uit elkaar' gaat.

Hier slaan ze het naar mekaar toe . . . 8O )

jan.

Het is zeker niet makkelijk.
Even heel kort door de bocht (een autoplaatwerker kan je veel meer hierover vertellen)

Met kloppen kun je metaal uitdrijven. Dan klop je met een metalen hamer en gebruik je een metalen taats. Dan drijf je het metaal tussen hamer en taats uit elkaar.
Met een houten ondergrond en een houten hamer kun je het metaal "in elkaar" drijven. Door de "zachte" structuur van hamer en ondergrond kan het metaal (kristalrooster) in elkaar schuiven
Wel er om denken dat het metaal daardoor verhard en regelmatig uitgegeloeid moet worden.

Groeten Huib

. . . het metaal daardoor verhard en regelmatig uitgegeloeid moet worden.
Heet dat zo? :P

Maar klopt, ben ik tegengekomen in de boekjes.

Aluminium met zeep insmeren, boven de gasvlam zover verhitten dat de zeep bruin/zwart wordt, en dan onderdompelen in koud water. 8O

Engelsen noemen het 'to normalise'.

jan.

Met de roundels gaat het helemaal goedkomen! :)

Methode met de passer-met-inktpen is perfect. 8)

Ik overweeg om er een tutorial van te maken (dan doe je het in een keer perfect, en niet zoals ik met vallen en opstaan). :wink:

(Overigens schenkt dat wel meer voldoening, denk ik. :D )

jan.

Gisteravond Frisk-film op maat gesneden, over het blauw (buitenste baan van de roundel) heengeplakt.

Spuiten . . . :)

8O

@#$%^&*!! :evil:

Het plakt gewoon niet op verf . . . :nooo:

Komt ook door de wind, die de film optilt . . . :?

Kortom, uithuilen en opnieuw beginnen, met die andere film . . . :cry:

Kijken of dat beter gaat.

Begint ondertussen wel lang te duren . . . :|

jan.

Ik ben er nu maar dan ook wel niet zo ongelooflijk @#$%^&*!!-flauw van! :bad-words:

Ook dat andere film plakt voor geen meter. :nooo:

Ik druk het steeds, daar waar ik moet spuiten, met een stukje karton aan. :roll:

Het resultaat is, op z'n zachtst gezegd, niet geheel bevredigend . . . :(

(Ben ook steeds weer te lui (maar dat gaat nu ophouden! :wink: ) om de boel echt goed af te plakken :oops: , dus overal weer spuitnevel; kan je dus ook weer wegwerken . . . :evil: )

Kortom: het valt allemaal nog niet mee. :nooo:

Wie deze verschijnselen kent (slechte hechting op verf / litespan etc.), en weet wat je er aan kunt doen: ik houd me aanbevolen. :worship:

(Ik denk aan de optie om de vleugel + te laden en de film -, zodat ze als een dolle naar elkaar toe trekken. :yes:

Hoe zou je dat moeten realiseren? :? )

jan.

wat je zou kunnen proberen is liquid frisk film (weer kopen kopen kopen natuurlijk :)) dit kun je spuiten maar ook kwasten...goed snijden en dekt zeker wel af (ook relief etc) probleem is natuurlijk hoe je dat een scherpe rand krijgt. Kan dus met de kwast of met een stuk karton afschermen waar de film niet moet komen (de kleur dus wel)...ik heb dit nog niet geprobeerd. maar het is misschien de moeite waard? of is het toevallig te snijden als je het erop gespoten hebt denk je? of zit je dan snel door de ondergrond/folie heen?

:roll: met de plus en de min van je accupakket ? :wink:

Maar zonder gekheid, als je het voor elkaar zou krijgen, zit er waarschijnlik meer stof op je vleugel dan verf.

Het idee wat ik nav jouw problemen heb bedacht voor mijn Sparrowhawk is om 'gewone' stikkers te gebruiken. Van die vellen waar je ook op kunt printen e.d.
Moet nog wel een testje doen...

@Christiaan:

Liquid film heb ik al in huis (wil het voor de wielen gebruiken).

Op de vleugel opbrengen en dan met de cirkelsnijder er overheen: ik weet het niet ik weet het niet . . . :nooo:

@Wouter:

Tja, decall paper.

Krijg ik komende week in huis. Vooral voor de teksten op het kielvlak.

De randen van de cirkels laten zich prima met de passer opbrengen.

Passere telkens wat leiner zetten, en je hebt zo een rand van pak 'm beet 5 mm.

Waar de verf dan wel dik op ligt . . .

Dat laden met statische electiricteit: dat moet toch met een wollen lap oid.?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Statische_electriciteit

We knoeien rustig verder . . . :P

jan.

Nee Jan, dat bedoel ik niet (Is ook schreeuwend duur). Ik bedoel ordinaire (adres)stikkervellen die je dan als sjabloon gebruikt.
Even door de printer met de juiste diameter cirkel, uitknippen, plakken en spuiten maar.

jan brilman zei:
De randen van de cirkels laten zich prima met de passer opbrengen.

Jan,

Waarom schilder je je roundel niet gewoon uit de hand :?: Zoals je al zei, de rand gaat goed met de passer en je vult dan de binnenkant gewoon met de kwast. Dit is dan ook nog harstikke schaal :P .

Gr. Teus

Waarom schilder je je roundel niet gewoon uit de hand?
Heb ik ook al aan gedacht. :yes:

Moet dan eerst met verfdikte en soort kwast experimenteren, want anders dekt het niet zonder meer.

Wat dat betreft is airbrushen mooier . . .

jan.

Heb vanavond inderdaad maar de gewone kwast ter hand genomen, en ziet: morgenavond zijn alle roundels denk ik klaar. :D
't Is anders dan met de airbrush, maar in dit geval: een hele opluchting. :yes:

2 Juni is weer een reele optie geworden. :P

jan.

Zal inderdaad eerdaags wat plaatjes plaatsen . . . :oops:

Heb ondertussen nog wel een vraag.

Ik ben het oude (houten) kapje aan het klaarmaken om die ook te gaan spuiten. :P

Daar zit nu Motip Filler op.

Hoever moet je dat terugschuren? :?

jan.

Back