Restauratie Sopwith Pup

Tot er bijna niets meer op zit Jan.

Afhangkelijk natuurlijk van de oneffenheden. Als het goed is blijft alleen de filler in de oneffenheden zitten en de rest schuur je eraf. Daarna spuiten met grondverf, weer schuren en dan afspuiten.

gr. Teus

Zo.

Eindelijk is het decall paper ook binnen (wordt netjes aan het bureau bezorgd :P ).

Ik hoop dat het ook mogelijk is om maar een klein stukje ervan te gebruiken. :(

Voor wat ik wil is 1 A5 al meeeeeeeer dan groot genoeg . . . :?

jan.

Zo. :evil:

Eindelijk even de gelegenheid nemen om wat plaatjes je tonen.

Zo kwamen ze onder de film uit. :(

divers%20009%20%28Medium%29.jpg

Valt natuurlijk ook niet mee, met al die ribjes . . .

divers%20032%20%28Medium%29.jpg

De zijkant van de romp.

Poetsen met een wattestaafje met wat terpentijn: daar valt nog iets mee te redden.

En omgetrokken met de passer, om de rafels onder een nieuwe rand te laten verdwijnen.

divers%20012%20%28Medium%29.jpg

En idem aan de andere kant.

divers%20013%20%28Medium%29.jpg

De passer.

Het inktpennetje hoort er officieel niet bij en dat is dramatisch: er zit een beetje speling op de verbinding . . . :evil:

divers%20074%20%28Medium%29~0.jpg

De buitenste lijn is goed gelukt. :P

divers%20006%20%28Medium%29.jpg

Bijgewerkte roundel.

De passercirkels zijn goed te zien. :?

divers%20011%20%28Medium%29.jpg

Eén foute beweging, en . . .

divers%20017%20%28Medium%29~0.jpg

Dit is dus ook fnuikend: de passer moet echt stevig gecentreerd zitten, en niet op een wiebelig stukje balsa.

(Dat litespan is als solide, vaste ondergrond natuurlijk ook al niet echt fantastiosch. :nooo:)

En dan krijg je dus dit. 8O

divers%20019%20%28Medium%29.jpg

Belangrijke tip: begin eerst met een cirkel die iets kleiner is qua diameter, dan wat het officieel moet zijn.

Gaat het niet helemaal goed, dan heb je nog marge om de passer iets wijder te zetten, en het nog een keer te proberen.

Is de buitenrand perfect: dan langzaam naar binnen werken.

Hier heb ik een paar stukjes plaband op het middelpunt geplakt.

divers%20075%20%28Medium%29~1.jpg

Neem een passer van dit type:

http://images.google.com/imgres?img...r&start=100&gbv=2&ndsp=20&svnum=10&hl=en&sa=N

Het wieltje voorkomt dat de diameter om de haverklap verandert. :mad:

De linkse kwast heb ik gebruikt: marterhaar! :D

divers%20073%20%28Medium%29.jpg

Kortom: langzaam maar zeker komt het toch nog redelijk goed.

Vragen?

Geen vragen.

(En anders hoor ik het graag)

jan.

Dit ziet er goed uit Jan, gaat heel mooi met de passer en kwast zo.

Succes verder. 8)

Gr. Teus

Ik heb dat decall paper, en nou is de vraag: hoe ga ik de teksten maken.

Ik heb een kant en klare .gif file, maar met wat voor software bewerk je dat? :oops:

(Denk overigens dat ik gewoon Word neem; de kant en klare afbeelding staat me niet helemaal aan. :nooo: )

jan.

In principe hoeft het bestand niet bewerkt te worden, als het tenminste op de goede schaal is en kun je het direct uitprinten. Doe wel eerst even een testje op een gewoon papiertje.
Anders in een of ander (gratis) beeldbewerkingsprogramma de boel naar de juiste grootte verschalen.

't Gaat helemaal goed komen met de roundels, maar het ziet er wel erg bewerkelijk uit.
Probeer de volgende keer eens een normaal printetiket als spuitmasker - ging bij de Sparrowhawk boven verwachting!

Het proces vordert gestaag (binnenkort plaatjes). :)

Vanavond wilde ik beginnen met het aansluiten van de roeren. :D

Zender (Futaba FC-18) aan, trims neutraal zetten: blijkt de trim van de hoogteroerservo helemaal niet te werken! 8O

8O

Heb ik er iets aan rondgerommeld? :?

Iemand die dat zo weet? :?

(Ik ben er zoooooo slecht in en heb er zoooooo'n vreselijke hekel aan, dat gepruts met die zenders . . . :| )

Dank.

Morgen eerst naar Dortmund! :P

jan.

kijk eens of je in de software de mode goed hebt ingesteld. Zeer waarschijnlijk moet je dat voor elke geheugenplaats doen.

jan brilman zei:
blijkt de trim van de hoogteroerservo helemaal niet te werken! 8O

Dan staat die knuppel dus waarschijnlijk als gas knuppel ingesteld (waarbij de trim alleen in de stationair stand werkt), dus inderdaad de verkeerde mode ingesteld?
Dit kan je checken door in de vol up of down stand de trim te bedienen, als de trim in één van die standen wel werkt ligt het aan de ingestelde mode.

Frank

Zou zo maar eens kunnen dat dat het is! :P

Heb die geheugenplaats nog nooit eerder gebruikt. :?

Zal morgen eens kijken. :)

Lang leve het forum! :thumbsup:

:offtopic:

Dortmund viel tegen. :cry:

Sinsheim is tegenwoordig the place to be! . . .

Veel lege plekken in Dortmund: standruimte niet verkocht. :nooo:

Schijnt veeeeeeeeeel te duur gemaakt te zijn. 8O

Bichler was er niet, Hollein was er niet, Lenger was er niet, etc.etc.

Nou ja. :|

Toch wel een leuke dag gehad. :D )

:ontopic:

jan.

Ik dacht eerst aan verkeerde stick-mode (jullie volgens mij ook :wink: ), maar dat was het dus niet. :)

Verkeerde model-type! :P

(zwever ipv. motormodel.

Nu werkt het allemaal zoals de bedoeling is. :D

Toch bedankt.

jan.

Dit gaat een hele mooie kist worden Jan en ik moet bekennen dat je me hebt aangestoken. Ik ben aan een flair puppeteer weten te komen en moet hier en daar het een en ander veranderen.Heb de tekeningen en de onderdelen zoals het houtwerk e.d bekeken maar dat kan veel lichter gebouwt worden.Ze hebben de romp en de vleugelribben van zoals ze zeggen lichtgewicht triplex gemaakt maar dat is naar mijn mening veels te zwaar(weegt als dieplood).Dat triplex moet dan ook nog eens wat de romp betreft gedubbeld worden.De kist zou 3,6 kg moeten gaan wegen maar zoals eerder gezegt moet dat veel lichter kunnen.Ik denk aan maximaal 2kg voor deze 1,52 mtr kwa spanwijdte betreft metende kist.Ik ga voor nog veel lichter bouwen maar dat moet ik nog even verder bekijken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.Het is de bedoeling dat ik hem zo licht van gewicht krijg dat ik hem indoor kan vliegen.

Het is de bedoeling dat ik hem zo licht van gewicht krijg dat ik hem indoor kan vliegen.
Dat is een ambitieuze doelstelling! :|

Weet niet of dat haalbaar is. :?

Anyway, de Puppeteer is een leuk model.

Maar als je echt gecharmeerd bent van de lijnen van de (echte) Sopwith Pup, dan weet ik niet of je er mee door moet gaan. :?

Ik heb wel eens een Puppeteer in het echt gezien en . . . nou ja . . . het was het eigenlijk net niet, naar mijn smaak.

En, volgens een oud Chinees spreekwoord: 'Net niet is eigenlijk helemaal niks.' :?

Maar smaken verschillen. :P

(Misschien had ik dit allemaal helemaal niet moeten schrijven . . . :hammer: )

jan.

Collegae!

Nog een paar plaatjes. :D

divers%20155%20%28Medium%29.jpg

divers%20156%20%28Medium%29.jpg

Tja . . . :?

Een beetje Motip Filler was hier wel op z'n plaats geweest! :evil:

Nou ja, vooruit maar. :D

divers%20158%20%28Medium%29.jpg

Hier ziet wel Filler op, maar is de basis niet echt perfect. :nooo:

divers%20159%20%28Medium%29.jpg

Maar voor mij, for the time being, goed genoeg! :P

Sinds gisteren (Dortmund) weet ik wat dit zijn. :)

divers%20165%20%28Medium%29.jpg

Ik zal een beetje helpen: ze zijn plm. 4 mm. lang, en de binnendiameter is 1 mm. 8)

Zeer geschikt om de wirings vast te zetten. :P

Ik kan ze hier in Groningen nog niet vinden . . . :cry:

jan.

Nieuwe grappen . . . :evil:
Futaba FC-18, menu 26, trimm memory, doet het niet! :bad-words:

Ik zou zeggen:
- model selecteren
- trims goed zetten
- menu 26 kiezen
- beide pijltjestoetsen ingedrukt houden, tot er een toontje klinkt.

Er gebeurt niks! 8O

Doe ik iets fout? :?

jan.

Iedereen kan stoppen met nadenken en puzzelen!

Ik had op de ontvanger de regelaar op de plaats van het hoogteroer en andersom . . . :oops:

Nu is alles zoals het moet zijn, denk ik.

Hoop ik. :?

jan.

jan brilman zei:
Ik kan ze hier in Groningen nog niet vinden . . . :cry:

Je bedoelt met deze busjes toch de gewone knijphulsjes Jan :?: Zo ja, dan moet je even bij de eerste de beste goed gesorteerde sportviszaak binnen stappen en ze uit het rek halen 8)

:idea: Sportvissers gebruiken ze om de stalen onderlijnen zelf te maken.

Gr. Teus

Ha Jan,

Gaat er allemaal heel erg mooi uitzien zo!
Je schreef:
Een beetje Motip Filler was hier wel op z'n plaats geweest!

Heb zelf een tijd geleden ook een pupje gemaakt 1.02 m span, OS FS26 viertakt, 2 kg(!)
Bouwdoos van David Boddington, vloog heel erg mooi en had genoeg power ondanks zijn gewicht

Je zou kunnen denken om je zijkanten met alu-folie te bekleden (in de supermarkt verkopen ze van die BBQ serveerschotels/borden voor een habbekrats)
deze zijn makkelijk met een schaar te knippen en met contactlijm vast te zetten, weegt oook haast niets

Je schreef ook eens dat een klein modelletje net zoveel werk is als een grote, bij mijn pupje klopte dit zeker ook
En als ik zie wat voor werk jij er al aan hebt geldt dit zeker ook voor jou

Hier zijn wat plaatjes van mijn reeds verkochte puppie (snif)

P1010502.JPG

Goed te zien het alu

P1010690.JPG

P1010689.JPG

P1010693.JPG

P1010694.JPG

Hopenlijk geeft je dit nog wat inspiratie,
Groeten Ralf

Zoiets verkoop je toch niet??? 8O

Mooi kistje, en dat aluminium ziet er zeker mooi uit. :D

Ik miste alleen de wirings tussen de vleugels . . . :?

Inspiratie genoeg, maar ik ben met een race tegen de klok bezig . . .

Vwb. die koperen dingetjes: misschien dat de sportvisszaak ze heeft, ik ga zeker vragen, maar volgens de kenners
zijn ze daarvoor niet ontwikkeld! :nooo:

jan.

Gewoon een koperen cq. messing cq. aluminium busje in de hobbyzaak kopen en in stukjes zagen, netjes ontbramen en voila.

Back