Restauratie van een Sand Scorcher

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 27 aug 2012.

  1. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Mijn eigen projectje is door tijdgebrek lichtelijk gestrand, maar volg, als toeschouwer, hier op MBF nog wel een aantal topics. Waaronder deze!!

    Complimenten voor de manier hoe je zo'n oudje aanpakt. Bergen werk en veel geduld. Ik heb nog een origineel dakplaatje liggen van een MB...(wit kunststof) Zag deze op jouw foto's niet bij de onderdelen. Neuscone is er ook nog. Twee lagen verf erop....Pb maar even als ik je er een plezier mee kan doen:p
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2012
  2. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Spurgear, motor, aandrijfassen

    Klein stukje verder met de restauratie.

    De motor is geplaatst, de spur en pinion zitten mooi op hun plek en hebben dezelfde behandeling gehad als de versnellingsbak tandwielen.

    [​IMG]
    De tandwielen vertonen geen slijtage alleen een beetje zwart op de spurgear.

    De motor op deze foto is niet de originele die ik net van nieuwe bedrading heb voorzien. Die is wel geplaatst.

    [​IMG]
    Helaas kom ik tot de conclusie dat 1 boutje te lang lijkt te zijn. Ondanks dat ik zeker weet dat ik het juiste boutje heb gebruikt. Misschien toch nog wat vuil in het schroefdraad of gewoon een gietfoutje. Lossen we nog op.

    Tijdens het plaatsen van de aandrijfassen heb ik natuurlijk kogellagertjes geplaatst. Wat me echter opviel was dat aan de binnenzijde van de draagarmen ook een kogellagertje past. Op die manier zou de boel dubbel gelagerd zijn. Het extra lagertje wordt dan echter niet op zijn plaats gehouden. Als ik een alu buisje met een ringetje zou plaatsen over de aandrijfas zou die wel geborgd zijn. Heeft iemand dit ooit eerder bedacht? Het scheelt enorm veel speling / bewegingsruimte voor de aandrijfassen en lijkt me een goede upgrade. Op onderstaande foto is de ruimte rondom de aandrijfas goed te zien.

    [​IMG]
    Ook aan de andere kant kwam ik een origineel imbusboutje te kort. Daar heb ik vooralsnog een een Team Asso boutje ingedraaid. Rara waar zit hij. De beschermkapjes aan weerszijde van de motor zaten bij de accubak die ik op MP gekocht heb en zijn ook vintage maar in perfecte staat.

    De volgende stap is het plaatsen van de grote weerstand. Die heb ik echter nog niet. Niet dat ik hem nodig heb maar hij moet er uiteraard wel op zitten. Tegelijk wordt de kooi die de motor en versnellingsbak beschermt in elkaar gezet. Ook deze is schoongemaakt voor zover mogelijk iets gepolijst. Let even op die glimmende koperen moertjes (moeilijk te zien). Wat me overigens verbaast heeft is dat het zwarte deel van kunststof is.

    Voor reiniging:

    [​IMG]
    Na reinigen en poetsen:

    [​IMG]
    Resultaat:

    [​IMG]


    De dan volgende stap is het plaatsen van de schokbrekers.

    Hier zie je de schokbrekers die er vanaf zijn gekomen.

    [​IMG]
    Lekker veel koper aan de buitenzijde om te polijsten;)

    Maar waarom zijn we rood? Eerlijk gezegd heb ik nog nergens rode gezien. Zouden het upgrades zijn geweest? van een ander model?

    Ik weet het niet. Wel heb ik doordat ik een zakje met boutjes en een zakje met rubbertjes heb gekocht een bijna complete revisieset.

    [​IMG]
    Jammer genoeg zijn de busjes niet van een koperlegering. Als het niet hoeft, gebruik ik ze niet. De rubbertjes gebruik ik natuurlijk wel.

    Vanavond eens uit elkaar halen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Zoals aangekondigd zijn de dempers uit elkaar gehaald.

    [​IMG]
    Het ging niet helemaal zonder enige tegenwerking. De boel zat behoorlijk vast. 1 van de zuigers zit helemaal vast in de cilinder (Zie vermiste zuiger op foto). Ik heb werkelijk alles geprobeerd om de zuiger er uit te krijgen. Voorzichtig duwen, grondig reinigen, zachtjes tikken met een dreveltje, persen tussen de bankschroef. Geen beweging in te krijgen. Jammer nu moet ik ergens een vintage cilindertje zien te vinden voor een voordemper. De lange dus. Verder zat er in twee dempers helemaal geen olie en in twee smeervet in plaats van olie.

    De rubbers waren helemaal uitgedroogd en vergaan. Geen probleem ik heb nieuwe.

    [​IMG]
    Daarna reinigen controleren en poetsen. Vullen met demper olie, ontluchten en afsluiten. Zie hier het resultaat. De onderste is de kapotte demper.

    [​IMG]
    De achterdempers zijn weer helemaal oke en direct geplaatst. De koperkleurige bussen konden nog prima gebruikt worden wel heb ik nieuwe zelf borgende boutjes gebruikt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Volgende stap is beginnen met het chassis.

    Alle onderdelen zijn er en zijn gelukkig niet beschadigd of gebarsten. Het buisje dat gebruikt wordt om de vering strak te zetten is volgens mij niet origineel. Er hoort een messing buisje dat iets geknikt is tussen de veren. Dat kan ik zelf wel maken denk ik. Voor dit moment het buisje geplaatst dat er op zat. Het rubbertje met schroefdraad waar later de accubak op komt is goed genoeg om nog te gebruiken.

    [​IMG]
    Dan weer lekker aan de slag met reiniging en uiteraard polijsten.

    [​IMG]
    Daarna is het een kwestie van in elkaar schroeven.

    Let even op de reflectie van de camera.

    [​IMG]
    Ik ben niet te ver gegaan met polijsten omdat ik vind dat je wel moet kunnen zien dat het oud is en niet geheel nieuw.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Respect voor het geduld en het behouden van al het originele!
    Echt heel mooi!

    Wat betreft de zuiger in de demper, ik weet niet hoe de binnen kant van de demper er uit ziet, als deze glad is, zou u kunnen proberen op de demper in een boorkolom kunnen te zetten en met een boortje van de grote van de zuiger, de zuiger weg te boren.
    Want als ik het zo lees is hij toch niet meer te redden, dus kan u het altijd proberen, en misschien past een andere zuiger uit een recentere auto er dan wel in.

    Het is maar een idee hoor!


    Nogmaals heel mooi!

    Ruud
     
  5. A3Baak

    A3Baak

    Lid geworden:
    31 aug 2012
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi hoor, top werk :thumbsup:
     
  6. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Bedankt ! Jongens. Ik merk dat de Sand Scorcher nog erg leeft onder modelbouwers. Er "Pb`en" veel mensen en de hoeveelheid "hit`s" die dit topic krijgt is ook enorm.

    Hij is inderdaad gewoon glad. De zuiger is over het randje geschoten dat je aan de buitenkant ook kunt zien zitten. Er doorheen tikken is geen optie omdat je dan tegen de binnenschroefdraad aankomt. Langdurig vastzitten en gewoon doorrijden + een paar decennia hebben er voor gezorgd dat hij geen kant meer op gaat.

    Dat kan ik inderdaad wel proberen. Baat het niet dan schaad het niet. Uiteindelijk denk ik dat ik toch aan een nieuwe (vintage) moet zien te komen. Die moet ik dan maar rood spuiten. Heb al iemand gemaild die er 1 heeft maar of die er vanaf wil?

    We gaan stiekem door.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2012
  7. philippe

    philippe

    Lid geworden:
    29 jun 2012
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oostende
    Mogelijks eens proberen met opwarmen en dan plots afkoelen. Vele zaken komen dan gemakelijker los
     
  8. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Heb ik geprobeerd hoor,... alleen niet genoemd in de opsomming van post 23.

    Nog dezelfde avond heb ik in Engeland iemand gevonden die er twee had liggen. Ze stonden op een foto met een hele berg dempers. Na een vriendelijk verzoek of die twee kleine alu dempers ook los verkocht konden worden was het binnen 5 minuten geregeld. Er zijn er dus, als het goed gaat, 2 onderweg van hetzelfde type MET koperkleurige bevestiging. 1 ervan zal ik uit elkaar halen en daarvan de cilinder en zuiger gebruiken. De rest schroef ik gewoon over. Natuurlijk moet die ook even rood gespoten worden maar dat lukt wel denk ik.

    Daarnaast ben ik maandagmorgen direct even voor het werktijd naar Fabory gereden. Ik zag op de website dat ze ook de zwarte imbusboutjes verkopen waar ik er een paar van mis. De aller kortste hadden ze alleen in blank metaal dus die zal ik aan de voorzijde gebruiken waar ze onzichtbaar verdwijnen in de voorwielophanging.

    De voorwiel ophanging heb ik inmiddels ook compleet en ik ben al begonnen met schoonmaken en polijsten. Ben inmiddels door mijn polijstschijfjes heen maar morgen krijg ik weer een vrachtwagenlading vol :yes:daarna kan ik weer verder. Hopelijk zijn de schokdempertjes er dit weekeinde.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2012
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  10. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Ruud,..

    Dank voor de tip,..

    Het duurde even voordat ik het zag,... maar deze is re re.


    1. aan de body gegoten deurklinken
    2. verkeerde stickers (geen baja500)
    3. erg bleek glas
    4. het staat zelfs heel klein op de manual
    Tot nu toe heb ik op een paar schroefjes na, die nog voorbij moeten komen in het restauratieverslag, alles vintage kunnen houden (corrigeer me als het niet zo is).

    Dat wil ik zo lang mogelijk vol houden. Ik heb voor de voorwielophanging moeten schipperen met de assen (dat zul je in de volgende post zien) maar wil dat zoveel mogelijk voorkomen.

    Dit weekeinde weer verder
     
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Misschien weet hij het zelf wel niet? "Uit de oude doos" Amehoela:rolling:
     
  12. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    De voorkant

    Zoals ik al had gemeld ben ik afgelopen week boutjes wezen halen en was ik in afwachting van de bezorging van twee schokdempertjes die ik in een Engelse advertentie tussen een berg onderdelen zag liggen.

    [​IMG]
    en met dank aan Ian via Ebay

    [​IMG]
    Alles was er dus weer om verder te bouwen en te repareren.

    De voorzijde baarde me enige zorgen omdat die geheel verkeerd in elkaar zat (zie foto`s openingspost). Er zat een draadeind dwars door de ophanging die alles bij elkaar hield en de vering werkte eigenlijk niet.

    Het zakje met boutjes en moertjes waarmee ik o.a. de schokbrekers heb gereviseerd had ik mede hiervoor besteld. Ik verwachte bijvoorbeeld de piepkleine imbusjes nodig te hebben.

    Dus aan de slag maar weer:

    Eerst alles maar eens bij elkaar gezocht.

    [​IMG]
    De assen waarop ik eerder al was gewezen heb ik er alvast tussen liggen en het zou in mijn beleving weer een kwestie van schoonmaken, polijsten en in elkaar zetten worden.

    Niet dus,...

    Dit keer moet er echt gereviseerd worden. Nadat ik alles schoon had en alvast eens los in elkaar zette ondervond ik al snel problemen. De buisjes tussen de twee ophangingen waren te kort waardoor bij aandraaien van de boutjes de assen tegen elkaar gedrukt werden en er in vast kwamen te zitten. De vering zou hiermee geheel geblokkeerd zijn.
    Ook bleken de schroefdraden in twee van de vier draagarmen dol te zijn.

    [​IMG]
    Het m3 draad heb ik daarom opgeboord met 3.3mm en vervolgens m4 draad getapt. Omdat het netter is alles symmetrisch te hebben heb ik het bij alle vier de draagarmen maar direct gedaan.

    [​IMG]
    Misschien gaat dit ook langer mee doordat de draad nu wat sterker is.

    De alu buisjes (bovenste en onderste in de foto hier onder) zijn volgens mij niet origineel of op zijn minst op enig moment ingekort. Het moeten dikwandige buisjes zijn omdat de assen van 6mm er in moeten passen zonder al te veel speling. Gelukkig verkopen ze dikwandige 8 mm buis gewoon bij de bouwmarkt. Ik heb twee nieuwe buisjes op maat gemaakt. Het middelste en dunste is een massief stuk rond aluminium. Het is volgens mij ook iets ingekort maar dat maakt niet zoveel uit omdat de maatvoering nu door de dikkere 8mm buisjes wordt bepaalt.

    [​IMG]
    Hieronder een detailfoto waarop de nieuwe m4 imbusboutjes goed zichtbaar zijn.

    [​IMG]


    [​IMG]
    De nieuwe cilinder heb ik nog even blank gelaten. Spuiten zal ik later nog doen. Leuk genoeg kon ik van dichtbij in het naadje zien dat hij ooit zijn leven rood is begonnen. De gehele ophanging werkt nu weer perfect en de demping functioneert ook weer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Vandaag toch nog wat kunnen doen al was het niet veel. De voorkant wordt afgemaakt met de servo saver.

    Dit was maar een klein karweitje ondanks dat hij helemaal vast zat.

    [​IMG]
    Goed soppen en ontvetten was voor de kunststof delen voldoende. Vooral het gat waar de as doorheen moet was erg vies.

    Om toch wat te doen te hebben ben ik maar even aan de slag gegaan met het asje. Een beetje waterproof schuurpapier en uiteraard de polijstschijf geeft in ieder geval nog een beetje bling.

    [​IMG]
    En als je dat toch bezig bent kun je ook de koperen ball joint`s en moertjes wel even oppoetsen.

    [​IMG]

    De reden dat ik niet zo veel kon doen vandaag is eigenlijk dat ik een beetje door mijn onderdelen heen ben om verder te kunnen werken ik de volgorde van de manual.

    De zaken die ik nog mis zijn:


    • stuurstangetjes (ik heb er maar 1) met kunststof uiteinden
    • de lange stang tussen servo en stuurinrichting. Hiervan heb ik alleen de rubber.
    • de hoofd weerstand
    • banden
    • sluitmechanisme van de elektronicabak met veertjes (rubbertjes heb ik)
    • bumper (grijs is origineel)
    • neusje van de body
    • dakplaatje (dakglas heb ik)
    • driver figuur
    • uitlaat
    • koplampen / achterlampen
    • spiegels (liefst de originele met dunne bevestiging, nieuwe passen niet tenzij ik de bodygaten opboor:nooo:)
    Tot op heden heb ik mijn slag kunnen slaan door verschillende dingen tegelijk te kopen omdat ze toevallig in 1 advertentie of door dezelfde verkoper werden aangeboden. Op deze manier is het allemaal enigszins binnen de perken gebleven.



    Laat dit direct een oproep zijn aan iedereen die nog Sand Scorcher, Rough rider onderdelen heeft liggen en er niets mee doet.


    Binnenkort weer verder
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Hoop dat ikzelf nog eens op zo'n "geduld level" kom als de jouwe:D

    Prachtig project om te blijven volgen.. Met veel plezier.

    De hoofd weerstand? Heb ik misschien even gemist, maar is dat een wit blok?

    Mijn donatie komt er i.i.g. aan.:cool:
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2012
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    leuk bouwverslag
    op marktplaats staat iemand uit uithoorn met veel sand scorcher spul
    bodie ontdoe je van verf met mr musscle ovenreiniger in zak stoppen en nachtje in laten werken dan nog maals herhalen als er verf op zit en dan af schrobben met afwasborstel of nagelborstel en warm water met sopje,
    aluminium spuit je de vet resten af met remmenreiniger spuitbus en vervolgens leg je het in bak met schoonmaakazijn en laat dat ook een dag of wat inwerken het maakt schoon op plekken waar je met bostel niet kon komen en het er dan uithalen en afspoelen met warm water en ook met afwasborstel schoonborstelen,
    wil je het polijsten dan even naar motorzaak om polijstpasta te halen blauw/wit potje kan niet op naam komen berga meen ik dat t heet maar werkt als een bezetene
     
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Dank voor de tip maar ik had hem al gezien.

    Heb even overwogen maar om nou een tweede chassis er bij te kopen gaat me net te ver. Dan kan ik volgende maand opnieuw beginnen met de volgende restauratie.

    De losse deeltjes die ik nog zoek kom ik wel tegen of worden vast een keer aangeboden voor een redelijke prijs.
     
  17. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ja die bedoel ik. Dat witte blokje in een alu houdertje.

    Ook hier al iemand gemaild die er 1 heeft. Let`s hope:)

    Scaler,... alvast bedankt
     
  18. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Honey,..I shrunk the wheels! Pffffff,. damn

    Omdat ik niet echt heel veel kan doen in afwachting van en op zoek naar onderdelen dacht ik weet je wat? Ik begin alvast eens aan de wielen.

    Voor de wielen heb ik een nieuw setje banden besteld van de juiste originele soort. Immers bij een restauratie moet je mijns inziens zo dicht mogelijk bij het origineel blijven en proberen zo veel mogelijk originele onderdelen te behouden.

    Dus de wielen alvast maar eens uit elkaar gehaald.

    [​IMG]
    Veel viezigheid, verkleuring en hier en daar barsten in de buitenste sluitringen maar op zich het proberen waard. Baat het niet dan schaad het niet.

    Al Googlelend ook hier weer allerlei oplossingen maar eigenlijk geen echte. Overwegend is de gedachte dat vergeeld plastic gewoon verloren is.

    Dat bood dus mogelijkheden voor wat experimenteren.

    Laten we eerst eens gewoon wassen ontvetten en kijken wat er gebeurt. Nou niet heel veel. Schuren dan met een schuursponsje en Vim? noop,... geen resultaat.

    [​IMG]
    Nog steeds gelige wielen. Weinig resultaat dus. Misschien dan toch spuiten? Ah nee,.. dat lost de barstjes niet op en wordt vast niet mooi.

    Dan denk ik aan de manier waarop je normalerwijs wielen kunt kleuren. Met textielverf en dan koken. Na enig denken lijkt het mij dat je dat ook kunt omdraaien. Bleken dus.

    Als eerste heb ik de wielen in een bak met dikke bleek en wat water gegooid en een uurtje laten staan. Verdomd dat lijkt toch een beetje te werken. Zou warm water dan niet nog beter werken?

    Geen gezeur in de pan ermee,.. koken die handel. Misschien dat de poriën zich openen en dat de bleek er in trekt?

    [​IMG]
    Krijg nou wat,.. dat ziet er helemaal niet slecht uit. Bijna alle delen zijn best weer aardig wit geworden.

    Blij met het resultaat heb ik alles alvast in de bak met te gebruiken onderdelen gelegd. In de tussentijd alvast die bandjes besteld. Afwachten tot de bandjes komen.

    Tijdens het zoeken kwam ik ook alu wieldoppen tegen. Dat zijn in feite gewoon alu uitvoeringen van de buitenste klemring. Daarmee lijkt het net of je alu wielen hebt. Best mooi eigenlijk,.. wel een beetje duur. Een paar nieuwe alu wielen kosten niet zo gek veel meer.

    Hmmm,.. eens kijken hoe dat dan in elkaar moet.

    Terwijl ik de verschillende onderdelen bij elkaar zoek begin ik me te verbazen over het feit dat ik het niet in elkaar krijg.:confused::oops:

    Ben ik nou zo dom dat ik alleen maar iets kan bouwen met de manual erbij?

    Nee,... de buitenste ringen zijn gekrompen. Ze passen niet meer over de binnenring meer.:oops::oops::oops::oops::oops:

    Ja dit is natuurlijk geen nylon.

    Honey,.. I shrunk the wheels!

    Dat worden dan waarschijnlijk alu exemplaren. Liefst oude. Wel zullen zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    tsja of gewoon toch nieuwe bestellen van de re release.
    deze zijn hezelfde en ook met de zelfde mal gemaakt (denk ik).

    en je zal je er toch overheen moeten zetten om toch een niet orginele onderdeel te moeten gaan gebruiken.

    ik weet het, het is jou sport om hem toch orgineel te houden ;).

    hoop dat je nog oude kunt vinden.

    succes verder.

    gr Sander.
     
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @xxsanderxx,..

    Gelukkig heb ik 2 hobby`s. Naast rc heb ik ook hobby aan internetmarketing (1 van de weinige hobby`s waar je aan verdient). Zodoende weet ik hoe ik de meest verre uithoeken van het net tevoorschijn moet toveren.

    Tot nu toe heb ik alles wel kunnen vinden maar stond de prijs me niet altijd aan.

    Er zijn mensen die denken dat een oude bumper €50,- waard is, dat nieuw niet van oud te onderscheiden is of gewoonweg te bang om aan buitenlanders (ik dus voor diegene) te verkopen. Vaak snappen ze niet dat voor ons een dollar maar 0,75 cent is.

    Engeland heeft de grootste voorraad Vintage Sand Scorchers en andere modellen en tegen relatief lage prijzen. Alleen lastig om te kopen. Het zijn denk ik niet allemaal modelbouwers maar gewoon mensen die nog iets uit hun jeugd hebben staan of liggen waarvan ze niet weten wat het waard is. Koopjes soms die gewoon niet het eiland af te krijgen zijn.:(

    Maar ik ga gewoon door,....
     

Deel Deze Pagina