Honey,..I shrunk the wheels! Pffffff,. damn
Omdat ik niet echt heel veel kan doen in afwachting van en op zoek naar onderdelen dacht ik weet je wat? Ik begin alvast eens aan de wielen.
Voor de wielen heb ik een nieuw setje banden besteld van de juiste originele soort. Immers bij een restauratie moet je mijns inziens zo dicht mogelijk bij het origineel blijven en proberen zo veel mogelijk originele onderdelen te behouden.
Dus de wielen alvast maar eens uit elkaar gehaald.
Veel viezigheid, verkleuring en hier en daar barsten in de buitenste sluitringen maar op zich het proberen waard. Baat het niet dan schaad het niet.
Al Googlelend ook hier weer allerlei oplossingen maar eigenlijk geen echte. Overwegend is de gedachte dat vergeeld plastic gewoon verloren is.
Dat bood dus mogelijkheden voor wat experimenteren.
Laten we eerst eens gewoon wassen ontvetten en kijken wat er gebeurt. Nou niet heel veel. Schuren dan met een schuursponsje en Vim? noop,... geen resultaat.
Nog steeds gelige wielen. Weinig resultaat dus. Misschien dan toch spuiten? Ah nee,.. dat lost de barstjes niet op en wordt vast niet mooi.
Dan denk ik aan de manier waarop je normalerwijs wielen kunt kleuren. Met textielverf en dan koken. Na enig denken lijkt het mij dat je dat ook kunt omdraaien. Bleken dus.
Als eerste heb ik de wielen in een bak met dikke bleek en wat water gegooid en een uurtje laten staan. Verdomd dat lijkt toch een beetje te werken. Zou warm water dan niet nog beter werken?
Geen gezeur in de pan ermee,.. koken die handel. Misschien dat de poriën zich openen en dat de bleek er in trekt?
Krijg nou wat,.. dat ziet er helemaal niet slecht uit. Bijna alle delen zijn best weer aardig wit geworden.
Blij met het resultaat heb ik alles alvast in de bak met te gebruiken onderdelen gelegd. In de tussentijd alvast die bandjes besteld. Afwachten tot de bandjes komen.
Tijdens het zoeken kwam ik ook alu wieldoppen tegen. Dat zijn in feite gewoon alu uitvoeringen van de buitenste klemring. Daarmee lijkt het net of je alu wielen hebt. Best mooi eigenlijk,.. wel een beetje duur. Een paar nieuwe alu wielen kosten niet zo gek veel meer.
Hmmm,.. eens kijken hoe dat dan in elkaar moet.
Terwijl ik de verschillende onderdelen bij elkaar zoek begin ik me te verbazen over het feit dat ik het niet in elkaar krijg.

Ben ik nou zo dom dat ik alleen maar iets kan bouwen met de manual erbij?
Nee,... de buitenste ringen zijn gekrompen. Ze passen niet meer over de binnenring meer.

Ja dit is natuurlijk geen nylon.
Honey,.. I shrunk the wheels!
Dat worden dan waarschijnlijk alu exemplaren. Liefst oude. Wel zullen zien.