Body werk
Afgelopen paar weken was even druk. Niet veel kunnen doen door gebrek aan vrije tijd en onderdelen.
Dan maar weer verder met de body.
Na de bewerking met de remolie van een paar posten hierboven lag de kap al een tijdje in de kast, te wachten op een laagje verf. Voordat ik ben begonnen met spuiten heb ik de kap zoals aangekondigd gereinigd met remreiniger. Het ontvette zo goed dat het normaal vrij gladde plastic stroef werd in je handen zonder dat het aantasting veroorzaakte aan het plastic.
Een perfecte ondergrond dus voor een laagje primer.
Tijdens het verwijderen van de verf had ik me al verwonderd over de subtiele details van deze body. Kleine dunne lijntjes die deuren, benzineklep en roostertjes vormen. Geweldig vind ik ze.
Om die details zoveel mogelijk te behouden heb ik voor het spuiten van de primer laag alle lijntjes met een satéprikker goed schoon gekrabd zodat ze zo diep mogelijk zouden blijven. Vooral het rooster dat onder de achterruit zit koste met gemak een uur om helemaal schoon te krabben. De eerste laag primer heb ik maar net dekkend gespoten om te kunnen zien waar evt. beschadigingen in de kap moesten worden bijgewerkt. 1 van die plekken was de rechter dakrand.
Met een piepklein beetje ordinaire plamuur en een plamuurmes heb ik de diepere krasjes dicht gesmeerd en vervolgens geschuurd met wat waterproof schuurpapier. Daarna heb ik de tweede dunne laag gespoten.
Hierna was de kap volledig egaal en glad.
Het enige dat nu nog moest gebeuren was de laklaag.
De laklaag is in twee lagen opgezet met een week tussentijd. Tussen de eerste en de tweede laag heb ik de hele kap met waterproof 600 schuurpapier lichtjes opgeschuurd.
Omdat ik geen hele goede spuiter ben ben ik erg tevreden met het resultaat. Geen zakkers, geen bobbelig huidje. Gewoon mooi hoogglans geworden.
Nu de tweede kleur.
Daar ben ik eerlijk gezegd een beetje bang voor. Gezien mijn ervaring met het aftapen van de dragsterbody,.... ben ik toch bang het te verkloten.
Daarom eerst maar wat klungelen met het nummerbordje.
Ondanks dat deze in de "box art" blauw is geverfd heb ik eens opgezocht wat eigenlijk de echte kleuren zijn van nummerplaten in California. Dat zijn witte platen met blauwe letters en een rode tekst "California" er boven.
Na enig advies van
Wilan die zich vooral bezig houdt met klein detailwerk ben ik aan de slag gegaan.
De nummerplaat heb ik dezelfde behandeling als de body gegeven. Dan is het begin in ieder geval goed. Een witte basis.
Het idee was om een oude viltstift te nemen en deze te dopen in de juiste kleur om zodoende zonder al te veel lekken klein priegelwerk te kunnen schilderen.
De blauwe kleur had ik nog liggen van de dragster en heb ik in de dop gespoten.
Ik moet zeggen dat het een handige manier is om verf op zulke kleine schaal aan te brengen. Ondanks dat het op bovenstaande foto wel een Helloween Baja Bug lijkt te zijn geworden, is het in werkelijkheid best aardig geworden. De afmeting van de hele kentekenplaat is ongeveer 3x1,5 cm.
De letters "California" is slechts 1mm hoog en heb ik met een rode stift gedaan.
Schiet er maar op,.. ik heb mijn best gedaan

Kortom ik doe het niet opnieuw.