Restauratie van een Sand Scorcher

Ik volg je topic goed mee en vind het zeer tof om te volgen ook.Ikzelf heb normaal het geduld niet voor zoiets dus mijn bewondering voor iemand die dat wel heeft is des te groter.Na zulke topics als dit te zien begint het bij mij wel soms te kriebelen om toch maar eens aan die monsterbeetle te beginnen maar de tijd ontbreekt mij gewoon om het deftig te doen zoals jij en dan doe ik het liever nog niet.
Het voordeel bij mij is wel dat ik een volledige,rijdende heb (vies en vettig) en 1 die bijna volledig is op 3 onderdelen na,dus genoeg spareparts om er 1 volledig mooi af te werken.Dus ooit komt het er wel van maar overdag werken en na de uren een huis verbouwen is iets teveel van het goeie om dan nog te combineren met de hobby.
Succes verder en vooral veel foto's plaatsen ;)
 
Bleken kan het plastic bros maken en stroever. Bij verkleurde Lego wordt het ook wel eens gedaan, maar soms klemmen de blokjes daarna zo strak dat ze bijna niet meer van elkaar te krijgen zijn.
 
Ja,.. zodra ik het door kreeg ben ik gaan zoeken op "Molded DPS" (geloof ik).

Dan kom je er al snel achter dat het krimpen zelfs tijdens fabricage al een probleem is. De mallen zijn zelfs groter dan de werkstukken moeten worden vanwege de krimpfactor.

Ach,.. al doende leert men. Als je het dan ook nog openbaar maakt dan kan iedereen wat leren.;)
 
Body werk

Afgelopen paar weken was even druk. Niet veel kunnen doen door gebrek aan vrije tijd en onderdelen.

Dan maar weer verder met de body.

Na de bewerking met de remolie van een paar posten hierboven lag de kap al een tijdje in de kast, te wachten op een laagje verf. Voordat ik ben begonnen met spuiten heb ik de kap zoals aangekondigd gereinigd met remreiniger. Het ontvette zo goed dat het normaal vrij gladde plastic stroef werd in je handen zonder dat het aantasting veroorzaakte aan het plastic.

Een perfecte ondergrond dus voor een laagje primer.

full

Tijdens het verwijderen van de verf had ik me al verwonderd over de subtiele details van deze body. Kleine dunne lijntjes die deuren, benzineklep en roostertjes vormen. Geweldig vind ik ze.

Om die details zoveel mogelijk te behouden heb ik voor het spuiten van de primer laag alle lijntjes met een satéprikker goed schoon gekrabd zodat ze zo diep mogelijk zouden blijven. Vooral het rooster dat onder de achterruit zit koste met gemak een uur om helemaal schoon te krabben. De eerste laag primer heb ik maar net dekkend gespoten om te kunnen zien waar evt. beschadigingen in de kap moesten worden bijgewerkt. 1 van die plekken was de rechter dakrand.

full

Met een piepklein beetje ordinaire plamuur en een plamuurmes heb ik de diepere krasjes dicht gesmeerd en vervolgens geschuurd met wat waterproof schuurpapier. Daarna heb ik de tweede dunne laag gespoten.

Hierna was de kap volledig egaal en glad.

Het enige dat nu nog moest gebeuren was de laklaag.

full

De laklaag is in twee lagen opgezet met een week tussentijd. Tussen de eerste en de tweede laag heb ik de hele kap met waterproof 600 schuurpapier lichtjes opgeschuurd.

Omdat ik geen hele goede spuiter ben ben ik erg tevreden met het resultaat. Geen zakkers, geen bobbelig huidje. Gewoon mooi hoogglans geworden. :D

Nu de tweede kleur.

Daar ben ik eerlijk gezegd een beetje bang voor. Gezien mijn ervaring met het aftapen van de dragsterbody,.... ben ik toch bang het te verkloten.:(

Daarom eerst maar wat klungelen met het nummerbordje.

Ondanks dat deze in de "box art" blauw is geverfd heb ik eens opgezocht wat eigenlijk de echte kleuren zijn van nummerplaten in California. Dat zijn witte platen met blauwe letters en een rode tekst "California" er boven.

Na enig advies van Wilan die zich vooral bezig houdt met klein detailwerk ben ik aan de slag gegaan.

full

De nummerplaat heb ik dezelfde behandeling als de body gegeven. Dan is het begin in ieder geval goed. Een witte basis.

Het idee was om een oude viltstift te nemen en deze te dopen in de juiste kleur om zodoende zonder al te veel lekken klein priegelwerk te kunnen schilderen.

full

De blauwe kleur had ik nog liggen van de dragster en heb ik in de dop gespoten.

full

Ik moet zeggen dat het een handige manier is om verf op zulke kleine schaal aan te brengen. Ondanks dat het op bovenstaande foto wel een Helloween Baja Bug lijkt te zijn geworden, is het in werkelijkheid best aardig geworden. De afmeting van de hele kentekenplaat is ongeveer 3x1,5 cm.

De letters "California" is slechts 1mm hoog en heb ik met een rode stift gedaan.

Schiet er maar op,.. ik heb mijn best gedaan;) Kortom ik doe het niet opnieuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels heb ik een heleboel zaken gevonden die ik nog miste. Van een Amerikaan die aan het opruimen was heb ik een tafel vol met Vintage Sand Scorcher delen kunnen kopen. (thanks Tony). Het zijn zoveel onderdelen dat ik waarschijnlijk een tweede chassis kan bouwen. De zaken waar het mij om ging heb ik van de lijst af gestreept.

  • stuurstangetjes (ik heb er maar 1) met kunststof uiteinden#gevonden
  • de lange stang tussen servo en stuurinrichting. Hiervan heb ik alleen de rubber.#gevonden
  • de hoofd weerstand#gevonden
  • banden#nieuwe besteld
  • sluitmechanisme van de elektronicabak met veertjes (rubbertjes heb ik)#gevonden
  • bumper (grijs is origineel)#gevonden:p
  • neusje van de body
  • dakplaatje (dakglas heb ik)
  • driver figuur
  • uitlaat
  • koplampen / achterlampen
  • spiegels (liefst de originele met dunne bevestiging, nieuwe passen niet tenzij ik de bodygaten opboor:nooo:)
  • antenne#gevonden
  • nieuwe vintage wielen:oops:#gevonden
Nog maar een paar kleine deeltjes dus en hij is helemaal origineel en compleet.:celebrate::celebrate:
 
Laatst bewerkt:
De stoute schoenen aan

Vandaag moest het maar gebeuren. De stoute schoenen aan en de angst overwonnen. We gaan de 2e kleur spuiten.

Begonnen met aftapen. Na een tip van de mensen van 4rc heb ik bij de bouwmarkt isolatietape gehaald. Van dat spul dat je normaal gebruikt om een draadje even tijdelijk te isoleren of om een bos draden in te tapen.

Dat spul plakt lang niet zo hard als andere tape, is heel flexibel en makkelijk in gebruik.

Inderdaad het afplakken ging best makkelijk. Het blijft een heel werk maar met de box art op mijn scherm kon ik precies de lijnen plakken die ik nodig had.

full


Na enig bestuderen blijken de lijnen eigenlijk gewoon een aantal detailleringslijnen van de body te volgen. Dat valt dus nog enigszins mee. De daklijnen moeten qua dikte een beetje gegokt worden dus heb ik de breedte van het tape aangehouden om alles een beetje evenwijdig te krijgen.

Daarna de binnenkant.

full


Wat mij betreft moet de binnenkant gewoon wit blijven. Voorkomen dat er dus blauw binnenkomt is voldoende.

Nu was het uur der waarheid aangebroken. Er moet gespoten worden.

Omdat ik geen fatsoenlijke geconditioneerde ruimte heb waar ik spuiten kan gebeurt dit in een onverwarmde maar droge schuur. (redelijk stofvrij)

De spuitbus heb ik een half uur voor het spuiten op de verwarming gelegd zodat ik geen druk verlies door de kou heb en het niet (misschien) onnodig dikke verf wordt. Daarna goed schudden en gaan met die banaan.

full


Er is me altijd vertelt dat afplaktape zo snel mogelijk moet worden verwijderd na het spuiten, dus het nemen van een foto direct na het spuiten, heb ik achterwege gelaten. Wel kan ik zeggen dat ik in mijn enthousiasme een dikke beginnersfout heb gemaakt.

Het eerste dat je professionele spuiters ziet doen als ze gaan beginnen is de spuit testen door 1 of 2 keer in de lucht te spuiten. In mijn geval kwam er in de eerste beweging een groen goedje mee dat direct spikkeltjes veroorzaakte. De tweede beweging was direct prima. Met in mijn hoofd dat het nu toch al te laat was heb ik de kap verder afgemaakt. De rest ging meer dan prima.

full


Op zich geen slecht resultaat voor "Mijn eerste keer". Natuurlijk heb ik wel vaker wat gespoten maar nooit in twee kleuren waar het helemaal moet kloppen.

Tijdens het verwijderen van de tape kom ik er achter dat ik nog een foutje heb gemaakt. Vermoedelijk heb ik de verkeerde primer gebruikt.

Bij een klein stuk op de motorkap en op de voorkant liet de witte laag los.

full


Dikke baal natuurlijk,.. maar niet iets dat ik niet kan herstellen als de blauwe verf droog is. De rechterzijde doe ik in geheel nog een keer om de spikkeltjes te herstellen. Dat is niet zoveel werk omdat daar maar 1 lijn zit die alle blauw van wit scheidt. De neus kan ik herstellen door alleen de blauwe vlakken af te plakken.

Inmiddels heb ik ook de motor en mechanische regelaar van nieuwe stekkers voorzien dus dat is ook klaar voor inbouw.

Nu alleen nog wachten op de gekochte onderdelen om hem af te bouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien heb je er iets aan.

Ziet er goed uit re entry, achteraf heb je wel eens kleinigheidjes die anders hadden gekund natuurlijk.
Al doende komt men er achter.

Er zijn om te maskeren/af te plakken verschillende middelen.

Micro Mask is maskeertape in een flesje.
Breng het aan met de kwast, laat het drogen en snij het in iedere gewenste vorm met een scherp mes.
Pel het gedeelte los waar je wilt gaan verven of spuiten.
Gebruik geen verf op waterbasis omdat Micro Mask water oplosbaar is.
In tegenstelling tot maskeer tape, waar wel eens verf onder kan vloeien, is het lakwerk bij gebruik van Micro Mask zo scherp als je kunt snijden!
Als de lak droog genoeg is kan je Micro Mask verwijderen door met een vinger te wrijven en het losgekomen stuk weg te trekken.
Op moeilijk bereikbare plaatsen kan je met water en een borsteltje/wattenstaafje het resterende materiaal oplossen.




Deze maskeer tape is ook zeer geschikt, laat geen lijm resten na en is goed te vormen, dat komt doordat hij smal en rekbaar is.

http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalog/images/rv39001.jpg
De primer die voor kunstof zeer geschikt is deze
Eigenlijk voor de airbrusch, maar ook te verwerken met de penseel.
Een goede kunstofprimer te koop bij een bouwmarkt is ook goed, maar dat zou je moeten testen. Er zitten erg slechte tussen hoor ik wel eens.
Belangrijk is de ondergrond, die moet vetvrij zijn, de stukjes verf die loslaten zijn meestal het gevolg van vuil/vet (van vingers).

Misschien is bovenstaande iets om mee te nemen voor een volgend project, succes met het vervolg van de Sand Scorcher.

Wilan.
 
Deze week zijn er letterlijk 5kg aan Sand Scorcher onderdelen binnengekomen uit de USA.:new-bday: Precies op mijn verjaardag.

Ik was het ook een beetje zat om elke keer 1 los onderdeeltje te vinden en weer de hoofdprijs te betalen. Deze keer was het gewoonweg feest.

full

En op de grond staat nog een doos vol met vintage wielen en banden van verschillende modellen.

Waar het me om ging waren deze deeltjes:

full

Daarnaast zaten er 3 versnellingsbakken, een hele voor ophanging een berg dempers en nog veel meer. En allemaal originele MK1 vintage onderdelen.

Eindelijk kon ik een beetje doorwerken en een hoop dingen afmaken.

full

Let even niet op de wielmoeren! Ik kwam 1 originele tekort en heb zolang 4 alu moertjes gebruikt.

Hoera we hebben een roller.

Antenne, wielen, stuurstang, weerstand, deksel klemmen, aan uit schakelaar geplaatst en de zelf gemaakte asjes uit post 18 vervangen door origineel.

Er zaten ook een zwik oude servo`s (op de achtergrond is 1 setje zichtbaar), ontvangers en snelheidsregelaars bij. Tot mijn verbazing heb ik helemaal het verkeerde model snelheidsregelaar gereviseerd. Daar moet ik dan nog maar een keer mee bezig. Kan het zijn dat de allereerste Sand Scorcher eigenlijk alleen maar vooruit en achteruit had, met nauwelijks snelheidsregeling? Als iemand het weet hoor ik het graag. Ik ga even nadenken over het wel of niet gebruiken van de snelheidsregelaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben vandaag begonnen met het opknappen van een oude sandscorcher.
Het voordeel voor mij is dat deze van nieuwts af aan al in mijn bezit is.
Alles is dan ook nog orgineel, zij het met de nodige ouderdoms verschijnselen.
De orginele vaartregelaar was/is een zeer simpel ding, het schakelt de volgende standen.
Half gas vooruit, vol gas vooruit en half gas achteruit.
Deze zit met dubbelzijdige tape op de servo bevestigd in de electronicabak.
Moet je er behoefte aan hebben, kan ik een foto plaatsen van de orginele vaartregelaar.
Voor verdere info over mijn project de volgende topic,
tamiya-sandscorcher
Wie weet kunnen we elkaar nog van dienst zijn.
grt Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oww zie net dat het al een redelijk oud bericht is waar ik op reageer.... Goeie morgen !

Tot mijn verbazing heb ik helemaal het verkeerde model snelheidsregelaar gereviseerd. Daar moet ik dan nog maar een keer mee bezig. Kan het zijn dat de allereerste Sand Scorcher eigenlijk alleen maar vooruit en achteruit had zei:
Als ik mij goed herinner zat er een mechanische regelaar op met 3 snelheden vooruit en 1 snelheid achteruit, althans dat was zo op mijn oude Super Champ. Ik kan wel eens kijken of ik die regelaar nog heb, ik heb nl ook mijn eerste RC auto nog op zolder staan. Ook ik had het idee om hem wat op te knappen en mijn zoon er mee te laten rijden maar dat blijft nog even bij een plan...
 
Haha :D maar mijn abonnement je loopt nog dus ik krijg nog steeds direct een mailtje.

Inmiddels heb ik 2 originele (naar nu blijkt) het zijn van die ondingen die met wat dubbelzijdig tape op een servo moesten worden geplakt. Ik heb met geen van beide iets gedaan moet ik zeggen. Na de ontdekking ben ik eerst met de kap verder gegaan.

Toen de 2e kleur mislukte heb ik het even aan de kant / in de kast gelegd.

Als de temperatuur buiten beter is ga ik pas weer spuiten. (Geen verwarming in het schurtje buiten)
 
Dat moet de regelaar zijn die ik bedoelde, zat idd met tape op een servo geplakt. Ik was van plan om de mijne te vervangen door een TEU302. Dat is dan niet origineel maar werkt wel veel beter lijkt me en scheelt ook een servo. Ik heb de regelaar al gekocht via ebay maar ben nooit verder gegaan met het idee om de auto weer rijdbaar te maken.
 
Sand Scorcher restoreren

Hallo ik heb uw verslag van uw restoratie gelezen ik ben ook bezig met het kompleet krijgen van mijn sand scorcher is het mogelijk dat ik onderdelen van u kan overnemen Mvg Remon flekzer
Zoals belooft en aangekondigd in het topic "tamiya-sports-tuned-brusched-motor-reviseren" volgen hier mijn beslommeringen en avonturen tijdens de restauratie van een originele Tamiya Sand Scorcher.

Omdat mijn fotoboek inmiddels vol zit, is het tevens tijd om maar eens "Vriend van het forum" te worden. Daarna is er plek voor de ongelooflijke hoeveelheid van 750 foto`s in het fotoboek. In het tempo waarin het nu gaat heb ik die in de komende paar jaar ook wel nodig.

Goed,.. van start!

Wat hebben we ontvangen van een nieuw forumlid?

full


Een redelijk complete en originele Sand Scorcher. Er missen wat onderdeeltjes, er zijn wat dingen op minder fraaie wijze gerepareerd en er zijn wat dingen kapot.

De kap verkeert ondanks het minder fraaie uiterlijk in redelijke staat. Geen scheuren, wel vermiste spiegels. De neus heeft zijn langste tijd gehad. Het glas is compleet en heel.

Even wat foto`s:

full


Chassis gelukkig zonder breuken of scheuren. De vering is veel te stug.

full


De voorwielophanging: verkeerd gerepareerd en wat missende onderdelen.

full


Achterzijde,. verwaarloost en een vermiste uitlaat, antennepost niet origineel.

Wat is het plan?

De manual heb inmiddels bemachtigt en het plan is tot nu toe om hem helemaal uit elkaar te halen en vervolgens schoongemaakt en gepolijst weer in elkaar te zetten.

Het zal een langdurig project worden omdat de dragster ook gewoon doorgaat en er ideeën zijn voor een 2e zelfbouw dragracer.

De kap wordt als laatste gedaan waarbij deze geheel ontdaan wordt van de verflagen. Daarna spuiten en stickeren.

Op voorhand wil ik vragen of mensen die onderdelen hebben liggen waarvan ze hier zien dat ik ze nodig ga hebben, zich te melden zodat het wellicht minder vaak zoeken op het net wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het restauratieverhaal is echt geweldig. Een hoop bruikbare tips voor mijn project. Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal is afgelopen. Of is hij nog niet klaar.
 
Tja ach,..

De Scorcher staat in de kast. Te veel projecten tegelijk. Na de domper van de tweede kleur even gestopt en door gegaan met het maken van een V70 dragster mal voor om vacuüm te trekken met Lexaan.

Tussendoor onderdelen geruild voor een Super Champ. Die is aan onderdelen voor 80% compleet echter geen body.

Dan gaan de wederhelft zeuren dat er ook zo af en toe iets in huis moet gebeuren en doe je het ff wat rustiger aan met de hobby. Maar stiekem wel doorgaan met sprokkelen van onderdelen ;)

Pm me maar als je iets nodig hebt. Misschien heb ik het over en wil ik het kwijt.
 
Back
Top