Restauratie van een Sand Scorcher

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 27 aug 2012.

  1. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik volg je topic goed mee en vind het zeer tof om te volgen ook.Ikzelf heb normaal het geduld niet voor zoiets dus mijn bewondering voor iemand die dat wel heeft is des te groter.Na zulke topics als dit te zien begint het bij mij wel soms te kriebelen om toch maar eens aan die monsterbeetle te beginnen maar de tijd ontbreekt mij gewoon om het deftig te doen zoals jij en dan doe ik het liever nog niet.
    Het voordeel bij mij is wel dat ik een volledige,rijdende heb (vies en vettig) en 1 die bijna volledig is op 3 onderdelen na,dus genoeg spareparts om er 1 volledig mooi af te werken.Dus ooit komt het er wel van maar overdag werken en na de uren een huis verbouwen is iets teveel van het goeie om dan nog te combineren met de hobby.
    Succes verder en vooral veel foto's plaatsen ;)
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Bleken kan het plastic bros maken en stroever. Bij verkleurde Lego wordt het ook wel eens gedaan, maar soms klemmen de blokjes daarna zo strak dat ze bijna niet meer van elkaar te krijgen zijn.
     
  3. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ja,.. zodra ik het door kreeg ben ik gaan zoeken op "Molded DPS" (geloof ik).

    Dan kom je er al snel achter dat het krimpen zelfs tijdens fabricage al een probleem is. De mallen zijn zelfs groter dan de werkstukken moeten worden vanwege de krimpfactor.

    Ach,.. al doende leert men. Als je het dan ook nog openbaar maakt dan kan iedereen wat leren.;)
     
  4. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Body werk

    Afgelopen paar weken was even druk. Niet veel kunnen doen door gebrek aan vrije tijd en onderdelen.

    Dan maar weer verder met de body.

    Na de bewerking met de remolie van een paar posten hierboven lag de kap al een tijdje in de kast, te wachten op een laagje verf. Voordat ik ben begonnen met spuiten heb ik de kap zoals aangekondigd gereinigd met remreiniger. Het ontvette zo goed dat het normaal vrij gladde plastic stroef werd in je handen zonder dat het aantasting veroorzaakte aan het plastic.

    Een perfecte ondergrond dus voor een laagje primer.

    [​IMG]
    Tijdens het verwijderen van de verf had ik me al verwonderd over de subtiele details van deze body. Kleine dunne lijntjes die deuren, benzineklep en roostertjes vormen. Geweldig vind ik ze.

    Om die details zoveel mogelijk te behouden heb ik voor het spuiten van de primer laag alle lijntjes met een satéprikker goed schoon gekrabd zodat ze zo diep mogelijk zouden blijven. Vooral het rooster dat onder de achterruit zit koste met gemak een uur om helemaal schoon te krabben. De eerste laag primer heb ik maar net dekkend gespoten om te kunnen zien waar evt. beschadigingen in de kap moesten worden bijgewerkt. 1 van die plekken was de rechter dakrand.

    [​IMG]
    Met een piepklein beetje ordinaire plamuur en een plamuurmes heb ik de diepere krasjes dicht gesmeerd en vervolgens geschuurd met wat waterproof schuurpapier. Daarna heb ik de tweede dunne laag gespoten.

    Hierna was de kap volledig egaal en glad.

    Het enige dat nu nog moest gebeuren was de laklaag.

    [​IMG]
    De laklaag is in twee lagen opgezet met een week tussentijd. Tussen de eerste en de tweede laag heb ik de hele kap met waterproof 600 schuurpapier lichtjes opgeschuurd.

    Omdat ik geen hele goede spuiter ben ben ik erg tevreden met het resultaat. Geen zakkers, geen bobbelig huidje. Gewoon mooi hoogglans geworden. :D

    Nu de tweede kleur.

    Daar ben ik eerlijk gezegd een beetje bang voor. Gezien mijn ervaring met het aftapen van de dragsterbody,.... ben ik toch bang het te verkloten.:(

    Daarom eerst maar wat klungelen met het nummerbordje.

    Ondanks dat deze in de "box art" blauw is geverfd heb ik eens opgezocht wat eigenlijk de echte kleuren zijn van nummerplaten in California. Dat zijn witte platen met blauwe letters en een rode tekst "California" er boven.

    Na enig advies van Wilan die zich vooral bezig houdt met klein detailwerk ben ik aan de slag gegaan.

    [​IMG]
    De nummerplaat heb ik dezelfde behandeling als de body gegeven. Dan is het begin in ieder geval goed. Een witte basis.

    Het idee was om een oude viltstift te nemen en deze te dopen in de juiste kleur om zodoende zonder al te veel lekken klein priegelwerk te kunnen schilderen.

    [​IMG]
    De blauwe kleur had ik nog liggen van de dragster en heb ik in de dop gespoten.

    [​IMG]
    Ik moet zeggen dat het een handige manier is om verf op zulke kleine schaal aan te brengen. Ondanks dat het op bovenstaande foto wel een Helloween Baja Bug lijkt te zijn geworden, is het in werkelijkheid best aardig geworden. De afmeting van de hele kentekenplaat is ongeveer 3x1,5 cm.

    De letters "California" is slechts 1mm hoog en heb ik met een rode stift gedaan.

    Schiet er maar op,.. ik heb mijn best gedaan;) Kortom ik doe het niet opnieuw.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Inmiddels heb ik een heleboel zaken gevonden die ik nog miste. Van een Amerikaan die aan het opruimen was heb ik een tafel vol met Vintage Sand Scorcher delen kunnen kopen. (thanks Tony). Het zijn zoveel onderdelen dat ik waarschijnlijk een tweede chassis kan bouwen. De zaken waar het mij om ging heb ik van de lijst af gestreept.

    • stuurstangetjes (ik heb er maar 1) met kunststof uiteinden#gevonden
    • de lange stang tussen servo en stuurinrichting. Hiervan heb ik alleen de rubber.#gevonden
    • de hoofd weerstand#gevonden
    • banden#nieuwe besteld
    • sluitmechanisme van de elektronicabak met veertjes (rubbertjes heb ik)#gevonden
    • bumper (grijs is origineel)#gevonden:p
    • neusje van de body
    • dakplaatje (dakglas heb ik)
    • driver figuur
    • uitlaat
    • koplampen / achterlampen
    • spiegels (liefst de originele met dunne bevestiging, nieuwe passen niet tenzij ik de bodygaten opboor:nooo:)
    • antenne#gevonden
    • nieuwe vintage wielen:oops:#gevonden
    Nog maar een paar kleine deeltjes dus en hij is helemaal origineel en compleet.:celebrate::celebrate:
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2012
  6. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    De stoute schoenen aan

    Vandaag moest het maar gebeuren. De stoute schoenen aan en de angst overwonnen. We gaan de 2e kleur spuiten.

    Begonnen met aftapen. Na een tip van de mensen van 4rc heb ik bij de bouwmarkt isolatietape gehaald. Van dat spul dat je normaal gebruikt om een draadje even tijdelijk te isoleren of om een bos draden in te tapen.

    Dat spul plakt lang niet zo hard als andere tape, is heel flexibel en makkelijk in gebruik.

    Inderdaad het afplakken ging best makkelijk. Het blijft een heel werk maar met de box art op mijn scherm kon ik precies de lijnen plakken die ik nodig had.

    [​IMG]

    Na enig bestuderen blijken de lijnen eigenlijk gewoon een aantal detailleringslijnen van de body te volgen. Dat valt dus nog enigszins mee. De daklijnen moeten qua dikte een beetje gegokt worden dus heb ik de breedte van het tape aangehouden om alles een beetje evenwijdig te krijgen.

    Daarna de binnenkant.

    [​IMG]

    Wat mij betreft moet de binnenkant gewoon wit blijven. Voorkomen dat er dus blauw binnenkomt is voldoende.

    Nu was het uur der waarheid aangebroken. Er moet gespoten worden.

    Omdat ik geen fatsoenlijke geconditioneerde ruimte heb waar ik spuiten kan gebeurt dit in een onverwarmde maar droge schuur. (redelijk stofvrij)

    De spuitbus heb ik een half uur voor het spuiten op de verwarming gelegd zodat ik geen druk verlies door de kou heb en het niet (misschien) onnodig dikke verf wordt. Daarna goed schudden en gaan met die banaan.

    [​IMG]

    Er is me altijd vertelt dat afplaktape zo snel mogelijk moet worden verwijderd na het spuiten, dus het nemen van een foto direct na het spuiten, heb ik achterwege gelaten. Wel kan ik zeggen dat ik in mijn enthousiasme een dikke beginnersfout heb gemaakt.

    Het eerste dat je professionele spuiters ziet doen als ze gaan beginnen is de spuit testen door 1 of 2 keer in de lucht te spuiten. In mijn geval kwam er in de eerste beweging een groen goedje mee dat direct spikkeltjes veroorzaakte. De tweede beweging was direct prima. Met in mijn hoofd dat het nu toch al te laat was heb ik de kap verder afgemaakt. De rest ging meer dan prima.

    [​IMG]

    Op zich geen slecht resultaat voor "Mijn eerste keer". Natuurlijk heb ik wel vaker wat gespoten maar nooit in twee kleuren waar het helemaal moet kloppen.

    Tijdens het verwijderen van de tape kom ik er achter dat ik nog een foutje heb gemaakt. Vermoedelijk heb ik de verkeerde primer gebruikt.

    Bij een klein stuk op de motorkap en op de voorkant liet de witte laag los.

    [​IMG]

    Dikke baal natuurlijk,.. maar niet iets dat ik niet kan herstellen als de blauwe verf droog is. De rechterzijde doe ik in geheel nog een keer om de spikkeltjes te herstellen. Dat is niet zoveel werk omdat daar maar 1 lijn zit die alle blauw van wit scheidt. De neus kan ik herstellen door alleen de blauwe vlakken af te plakken.

    Inmiddels heb ik ook de motor en mechanische regelaar van nieuwe stekkers voorzien dus dat is ook klaar voor inbouw.

    Nu alleen nog wachten op de gekochte onderdelen om hem af te bouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. wilan

    wilan

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Zelhem (Gelderland)
    misschien heb je er iets aan.

    Ziet er goed uit re entry, achteraf heb je wel eens kleinigheidjes die anders hadden gekund natuurlijk.
    Al doende komt men er achter.

    Er zijn om te maskeren/af te plakken verschillende middelen.

    Micro Mask is maskeertape in een flesje.
    Breng het aan met de kwast, laat het drogen en snij het in iedere gewenste vorm met een scherp mes.
    Pel het gedeelte los waar je wilt gaan verven of spuiten.
    Gebruik geen verf op waterbasis omdat Micro Mask water oplosbaar is.
    In tegenstelling tot maskeer tape, waar wel eens verf onder kan vloeien, is het lakwerk bij gebruik van Micro Mask zo scherp als je kunt snijden!
    Als de lak droog genoeg is kan je Micro Mask verwijderen door met een vinger te wrijven en het losgekomen stuk weg te trekken.
    Op moeilijk bereikbare plaatsen kan je met water en een borsteltje/wattenstaafje het resterende materiaal oplossen.
    [​IMG]


    [​IMG]
    Deze maskeer tape is ook zeer geschikt, laat geen lijm resten na en is goed te vormen, dat komt doordat hij smal en rekbaar is.


    De primer die voor kunstof zeer geschikt is deze [​IMG]
    Eigenlijk voor de airbrusch, maar ook te verwerken met de penseel.
    Een goede kunstofprimer te koop bij een bouwmarkt is ook goed, maar dat zou je moeten testen. Er zitten erg slechte tussen hoor ik wel eens.
    Belangrijk is de ondergrond, die moet vetvrij zijn, de stukjes verf die loslaten zijn meestal het gevolg van vuil/vet (van vingers).

    Misschien is bovenstaande iets om mee te nemen voor een volgend project, succes met het vervolg van de Sand Scorcher.

    Wilan.
     
  8. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Hey bedankt Wilan. Dat vloeibare spulletje kon nog wel eens handig zijn voor het herstel van de neus.
     
  9. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Deze week zijn er letterlijk 5kg aan Sand Scorcher onderdelen binnengekomen uit de USA.:new-bday: Precies op mijn verjaardag.

    Ik was het ook een beetje zat om elke keer 1 los onderdeeltje te vinden en weer de hoofdprijs te betalen. Deze keer was het gewoonweg feest.

    [​IMG]
    En op de grond staat nog een doos vol met vintage wielen en banden van verschillende modellen.

    Waar het me om ging waren deze deeltjes:

    [​IMG]
    Daarnaast zaten er 3 versnellingsbakken, een hele voor ophanging een berg dempers en nog veel meer. En allemaal originele MK1 vintage onderdelen.

    Eindelijk kon ik een beetje doorwerken en een hoop dingen afmaken.

    [​IMG]
    Let even niet op de wielmoeren! Ik kwam 1 originele tekort en heb zolang 4 alu moertjes gebruikt.

    Hoera we hebben een roller.

    Antenne, wielen, stuurstang, weerstand, deksel klemmen, aan uit schakelaar geplaatst en de zelf gemaakte asjes uit post 18 vervangen door origineel.

    Er zaten ook een zwik oude servo`s (op de achtergrond is 1 setje zichtbaar), ontvangers en snelheidsregelaars bij. Tot mijn verbazing heb ik helemaal het verkeerde model snelheidsregelaar gereviseerd. Daar moet ik dan nog maar een keer mee bezig. Kan het zijn dat de allereerste Sand Scorcher eigenlijk alleen maar vooruit en achteruit had, met nauwelijks snelheidsregeling? Als iemand het weet hoor ik het graag. Ik ga even nadenken over het wel of niet gebruiken van de snelheidsregelaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. bobbeldorp

    bobbeldorp Guest

    gefeliciteerd met je verjaardag!!! :new-bday:
     
  11. rustigerudy

    rustigerudy

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    75
    Locatie:
    belgie wvl

    vele proficiat ! mooi project om te volgen!
     
  12. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Ik ben vandaag begonnen met het opknappen van een oude sandscorcher.
    Het voordeel voor mij is dat deze van nieuwts af aan al in mijn bezit is.
    Alles is dan ook nog orgineel, zij het met de nodige ouderdoms verschijnselen.
    De orginele vaartregelaar was/is een zeer simpel ding, het schakelt de volgende standen.
    Half gas vooruit, vol gas vooruit en half gas achteruit.
    Deze zit met dubbelzijdige tape op de servo bevestigd in de electronicabak.
    Moet je er behoefte aan hebben, kan ik een foto plaatsen van de orginele vaartregelaar.
    Voor verdere info over mijn project de volgende topic,
    tamiya-sandscorcher
    Wie weet kunnen we elkaar nog van dienst zijn.
    grt Rob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    710
    Locatie:
    Doesburg
    Oww zie net dat het al een redelijk oud bericht is waar ik op reageer.... Goeie morgen !

     
  14. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Haha :D maar mijn abonnement je loopt nog dus ik krijg nog steeds direct een mailtje.

    Inmiddels heb ik 2 originele (naar nu blijkt) het zijn van die ondingen die met wat dubbelzijdig tape op een servo moesten worden geplakt. Ik heb met geen van beide iets gedaan moet ik zeggen. Na de ontdekking ben ik eerst met de kap verder gegaan.

    Toen de 2e kleur mislukte heb ik het even aan de kant / in de kast gelegd.

    Als de temperatuur buiten beter is ga ik pas weer spuiten. (Geen verwarming in het schurtje buiten)
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    710
    Locatie:
    Doesburg
    Dat moet de regelaar zijn die ik bedoelde, zat idd met tape op een servo geplakt. Ik was van plan om de mijne te vervangen door een TEU302. Dat is dan niet origineel maar werkt wel veel beter lijkt me en scheelt ook een servo. Ik heb de regelaar al gekocht via ebay maar ben nooit verder gegaan met het idee om de auto weer rijdbaar te maken.
     
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    En of dat beter werkt. Een stuk efficiënter ook denk ik. Hou je wat meer ruimte voor een fatsoenlijke accu.;)

    Maar,... die originele moet er wel bij blijven.
     
  17. Flekzer

    Flekzer

    Lid geworden:
    8 jul 2013
    Berichten:
    7
    Sand Scorcher restoreren

    Hallo ik heb uw verslag van uw restoratie gelezen ik ben ook bezig met het kompleet krijgen van mijn sand scorcher is het mogelijk dat ik onderdelen van u kan overnemen Mvg Remon flekzer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Sandscorcher-mk1

    Sandscorcher-mk1

    Lid geworden:
    8 sep 2013
    Berichten:
    45
    Locatie:
    helmond
    Het restauratieverhaal is echt geweldig. Een hoop bruikbare tips voor mijn project. Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal is afgelopen. Of is hij nog niet klaar.
     
  19. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Tja ach,..

    De Scorcher staat in de kast. Te veel projecten tegelijk. Na de domper van de tweede kleur even gestopt en door gegaan met het maken van een V70 dragster mal voor om vacuüm te trekken met Lexaan.

    Tussendoor onderdelen geruild voor een Super Champ. Die is aan onderdelen voor 80% compleet echter geen body.

    Dan gaan de wederhelft zeuren dat er ook zo af en toe iets in huis moet gebeuren en doe je het ff wat rustiger aan met de hobby. Maar stiekem wel doorgaan met sprokkelen van onderdelen ;)

    Pm me maar als je iets nodig hebt. Misschien heb ik het over en wil ik het kwijt.
     
  20. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Ik zoek spiegels en ruitenwissers voor een sand scorcer, wie kan mij helpen
     

Deel Deze Pagina