Restauratie vliegend kruis

Je kiest een retract dat voor het gewicht van de kist noodzakelijk is .

En daar moet je de kist op aanpassen. ;)

Als je een passend voor je model gaat zoeken vliegt hij 2013 nog niet . :rolling:

Mvg Johan

Hoi allemaal,

na heel wat perikelen met het vliegende kruis heb ik hem nu al weer een tijdje in mijn bezit en tot op heden stond hij maar te staan... Ik heb de jas vol goesting aangetrokken en ben toch verder beginnen werken aan het toestel.

De eerste stap die ik nu aan het doen ben, is het bevestigen van het intrekbare neuswiel. Daarvoor heb ik enkele plankjes moeten bevestigen achter de firewall waarop het neuswiel zal steunen.

Als dat klaar is, is de volgende stap de 2 servo's te voorzien voor het intrekken en sturen van het neuswiel... :-)

Is er iemand kandidaat om het toestel voor mij te spuiten binnenkort ?

Groetjes,

Davy

hoihoi die davy leuke kist dat vliegend kruis en vliegt perfekt:yes: maar hhhhmmmm kan je niet beter je nieuwe vl kruis bouwen en klaarmaken die is ook wat lichter als je oude denk ik of heb ik dat mis?? ben je meschien ietwat sneller klaar toch :wink:

mvgr johan snijders

Hey Johan,

de "oude" had ik eerder, dus vind dat die ook eerder af moet. De "nieuwe" is helemaal van nul te beginnen. En mijn bouwkunsten zijn niet "je dat"... Maar het komt er nog wel van, na die andere 20 projecten... :-)

Op dit moment mis ik nog 2 kleine imbus schroefjes om het neuswiel vast te zetten.

Groetjes,

Davy

Gisterenavond heb ik alles voorzien voor het neuswiel ! Daarna het intrekbaar gedeelte van het neuswiel bevestigd. Ook heb ik een servoplankje gemaakt voor de 2 servo's die nodig zijn voor het neuswiel.

Aangezien dit de allereerste keer is dat ik met een mechanisch intrekbaar landingsgestel werk, weet ik wel niet of ik goed bezig ben qua plaatsing van de servo's ! Straks zal ik eens een foto maken.

Moest er iemand een foto hebben van hoe het wordt aangeraden om die servo's te plaatsen, dan graag...

Groetjes,

Davy

Vanmiddag heel eventjes tijd gehad om verder te werken.

Eerst de servo's eens gepast om te kijken of de plaatsing goed zou zijn.

neuswiel1.jpg

neuswiel2.jpg

Draad op stang gedraaid .

neuswiel3.jpg

Het hele gedeelte eens aangesloten en getest.

neuswiel4.jpg

Tot mijn spijt krijgt mijn servo dit precies niet getrokken. Het inklappen van het wiel gaat goed, maar het uitklappen niet. Misschien doe ik toch wat verkeerd of is mijn draadstang te lang ?

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ondertussen is het me gelukt het neuswiel in te bouwen en aan te sturen. Het wiel gaat nog niet helemaal in, maar daar zal ik een oplossing voor moeten zoeken.

Op dit moment rest me nog de motor te bevestigen, voor de regelaar een plaatsje te voorzien en een nieuw afsluitbakje te maken onder de romp. Ook moet ik nog naar de modelbouwwinkel voor plastieken stuurstukjes voor de rollen. Ik weet niet hoe die dingen noemen... :-)
Ook zal ik het bakje voor de batterijen moeten klaarstomen want daarin zitten nogal wat stekelige puntjes die de lipo wel eens kapot zouden kunnen drukken.

Daarna zou ik willen invliegen en dan hopelijk iemand vinden die hem wilt spuiten voor me...

Zal nog wel een tijdje duren, maar hopelijk helpt het weekje congé me wel eventjes verder...

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

weer een klein beetje tijd gehad om verder te doen.

Allereerst is het me gelukt het neuswiel volledig aan het werken te krijgen. Ingaan, uitgaan, sturen, alles werkt nu !

normal_Kruis40.jpg

Ik ben ook gaan zoeken waar ik alle componenten kan gaan leggen. Hier de 4 cellen NiMh batterijen aangezien ik met een no-Bec regelaar ga vliegen.

normal_Kruis41.jpg

De ontvanger zal een plaatsje krijgen naast de retracts servo.

Daarna begonnen met een nieuwe bodemplaat te maken. Tot mijn spijt zijn de retract servo en de rolroer servo een beetje te hoog. Daardoor heb ik gaten gemaakt en hoop deze nog met een dun stuk balsa toe te kunnen maken.

normal_Kruis42.jpg

En ook nog een plaatje voor het neuswiel.

normal_Kruis43.jpg

Nu is het vooral de bedoeling deze bodemplaten nog te gaan verstevigen en vast te schroeven. Daarna nog nieuwe ontvanger gaan kopen want ik had nog een 6-kanaals maar ik heb 7 kanalen nodig... :-( En dan de motor en regelaar nog.

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

dankzij de goede service van plotje heb ik vandaag uit dat speciale hout de nieuwe planken gesneden. Morgen hoekjes inlijmen en plankjes vastschroeven !

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

gisteren nog eens wat tijd gehad.

De beplanking onderaan is nu in orde. Ik zal nog wel wat hoekjes en zo moeten afwerken, maar het is toe...

normal_Kruis47.jpg

Ook heb ik de regelaar aangesloten, kabels verlengd voor de lipo's en de regelaar in de romp gestoken.

Nu heb ik echter een vervelend probleempje. De rolroeren worden met 1 servo aangestuurd en deze aansturingen zitten ingebouwd in de vleugels. In de romp komen er 2 L-stukken om de servo aan te sluiten.

Nu heb ik onlangs deze nylon arms gekocht :

OR07-101.jpg

Maar zelfs deze zijn nog te groot. Ik heb eens gemeten en zie dat de stangetjes 1,9mm zijn en geen 2mm... :-( Volgens een lokale modelbouwboer bestaan deze nylon arms zelfs niet in kleiner maten dan 2mm. Iemand ervaring mee ? Of een andere oplossing ?

stootstang.jpg

Groetjes en alvast bedankt,

Davy

Hey Johan,

degene die ik heb zijn volgens mij toch ook M2 ? Maar die zijn dus nog te groot. Het moet dus nog kleiner...

Zou W&W dit hebben ? Anders daar eens gaan kijken volgend weekend.

Groetjes,

Davy

Hey Johan,

ik had niet gelinkt naar de nylon arms, enkel de foto geplaatst. Daarom even verduidelijken dat de versie die ik heb blijkbaar de M2 versie is, en die is dus te groot... Stangetje is 1,9 mm...

Groetjes,

Davy

De M2 versie heeft een gat van 1,8 mm en die valt niet over jouw soldeerhuls .

Jij hebt die met 2,6 mm gat en die valt er wel overheen.
En die is voor M3 ;)

Mvg Johan

Hey Plotter,

Het zijn nochthans de juiste hoor...

Anyway, vandaag bij W&W 2 roerhoorntjes gekocht van M2 en die geprobeerd. Maar, asjemenou, ook die zijn nog te groot... Damn man, wat nu ?

Kan ik die dingen niet gewoon op de stuurstangen lijmen ipv te schroeven ?

Groetjes,

Davy

Lijmen lijkt me een slecht idee, opsluiten tussen 2 moertjes kan wel. Zie wel dat de draadeinjes gesoldeerd zijn, misschien kun je die losmaken en vervangen door een m2 draadeind of stukjes van een fietsspaak?

Back