Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 4 aug 2012.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... ik kijk al!

    Deze kunststoffen 35 mm condensatorklamp zou om de gearbox passen met een vulring.
    Hmmm.... Geeft ook weer herziene inzichten! (Baco in IJmuiden)

    $_57.JPG

    Toch maar de nieuwe zelf gestoken flens + GFK motorspant (a la Gerben)
    De motor in de Graupner klampen...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2015
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas, denk eens goed na over de krachten... De krachten op de aandrijving komen door de prop.
    Dus als je de motor stevig bevestigd.. gaan alle krachten juist over die verlijmde flens en de boutjes tussen gearbox en motor. Bovendien heb je een stukje hefboom tussen de uitgaande as en waar de motor ingeklemd zit.
    Als je de gearbox vastschroeft op een spant, vang je direct de grootste krachten op daar waar ze optreden, dicht bij de uitgaande as.

    Het is maar een idee...

    Gerben
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kraakhelder!
    Gr Bas
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is gelukt met de flens. Millimeter dikker. Past loepzuiver, vast op 4 bouten
    Gerben, ik ga met jouw constructiewijze verder. Ver uit het eenvoudigst...
    Motorspant. Dat ding ben ik nu aan het uittekenen op de Mac...

    DSC_1950-LR.jpg
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier nog even de situatie van Rascal 40 versie 1V.

    DSCN6549-LR.jpg

    De ruimte die de grote, op 6S/5300mA gestookte Turnigy 400 kv motor in nam. Uiteindelijk de hele neus aangepast had voor een goede montage.
    De nieuwe motorunit komt nu gewoon tussen de latten te zitten, met een spant op de bok.
    Hoop dat ik van het weekend er verder mee kan.
    Moet nog koelsleuven in de flens frezen. Heb een mooi hulpstuk voor op de draaibank aangeschaft. Kan dat strakker dan op de boorstand.

    Heb ook nog een filmpje geplaatst van de eerste meting. Statisch. Ik had toen iets van 3,6 kg statische trekkracht aan de unster. Best netjes. Maar lager dan de schatting van eCalc.
    14 x 10 Aero-Naut klapprop...

    Statischer Schub: 4.466,1 gr, maar... Schub bei Abriss: 2.310,1 gr. Dus in het midden.
    Toerental werd ook niet gehaald. Drehzahl: 8.025. Reel 7.200 rpm.
    Max. Strom: 39.29 A. Reel 45A. Wat nog leefbaar is.



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Wauw..... Dat is een berg stuwkracht! Ruim 4 ton statische stuwkracht uit zo'n kleine motor en prop? Dat is tien keer meer dan een Cessna 182. :confused::confused::confused:
    Dat lijkt me eigenlijk heel erg sterk! o_O
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    vertel?????
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ Erns! Okeej, okeej, Ernst! Jij je 'gram' Ik zal de punten verschuiven. Maar heb wel het woonblok er mee kunnen verplaatsten hoor! Beton wijkt voor balsa staat nader tot staal wijkt voor hout! :D Scherp oog overigens!

    @nico Swiveling vertical slide. Ofwel een een extra support op de support.
    Kan er in de klauw een frees worden gezet. Met het hulpstuk het geklemde werkstuk bewerken
    in het verticale vlak... en meer... Geen Myford, maar '3 hoog achter' merk. In deze zuiver genoeg.
    Verder is er een 4 klauw bijgekomen...

    De oude smilies waren leuker dan de huidige! Moi!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2015
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gisteravond pas wat puf om iets in elkaar te flansen.
    Verder met de motorophanging. Motorspant uit aluminium. Niet epoxyplaat of carbonplaat.
    Met de figuurzaag niet om door te komen. Boren smelten als boter als ze het materiaal al in de buurt zien komen. Dus uit cool aluminiumplaat. Eerst een opzetje getekend dat alle maten goed sluiten.

    Stukje van de neus met wat extra geplanned houtwerk, de flens voor de gearbox, motorplaat...

    Rascal 40 Motorspant Nieuw.jpg


    Motor spant na het figuurzagen, centers voor M4 boren afgehamerd...

    DSC_1953-LR.jpg

    Na boren het verspanen van het grote gat voor de Planeta, 20mm diameter.
    Handig zo een vierde klauw erbij... Snel werken, niet uitklokken, via de center en 's-draaibankmansoog en beitel tegen de zuiver geprinte laserprint... Behoeft geen nauwkeurigheid op duizendsten in deze.


    DSC_1963-LR.jpg


    Hoi! Het past! (de Graupner clamp-shells gaan er later weer uit)
    Zuigende passing van het schot op de flens, boutjes passen mooi in de boringen.
    Motor in de snuit van Rascal 40 v2.0. Kan dik tevree aan de thee...


    DSC_1965-LR.jpg


    Nog even een trots plaatje van de andere kant. Let wel... koelgaten moeten nog geboord worden... De Graupner motor-klampen om de boel ± in situ te houden...

    DSC_1966-LR.jpg

    Tot zovers van de pers... voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gerben... zou dit vet geschikt zijn?
    Ingelezen in het 'smerig middel'... veel producenten labelen de ingekochte vetten om.
    Kunnen ze verkopen tegen de 'goudprijs'. Begrijpelijk verdienmodel natuurlijk...

    http://www.corrosion-control.nl/shop/index.php?productID=146


    [​IMG]

    [​IMG]
    De Super Lube... is in feite wat Robbe ons dan weer aansmeerde voor de 'Planetâh Prauw gierboks'...

    Gr Bas
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Geen idee. PTFE kun je er al snel opzetten, maar hoeveel % PTFE zit er dan in? En hoe houdt het zit op de drukbelasting op de tandwielen?
    alleen door te proberen zou je daar achter kunnen komen.
    Wat ik wel weet si dat er verschillende soorten vet lijken te werken, die van Neu is gelig, die van Leomotion blau, van Pletti bruin. Reisenauer heeft een of ander olieachtig goed waar zij dan weer heilig in geloven.. wat is het beste? Geen idee, ik houdt het bij origineel fabrieksvet (behalve bij Kontronik, want hun smeermiddel werkt niet in hotlinerachtige toepassing).

    Gerben
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zat ook nog naar Stihl producten te kijken. Hier in de buurt zit een dealer van Stihl, repatateur.
    Ze hebben een teflon vet wat tegen hoge belastingen kan, en hoge temperaturen.
    Wat je niet moet hebben is een mix van teflon en siliconen, had ik ergens gelezen.
    Telflon is een Dupont patent.
    En de kleur van die vetten? Kan gewoon een kleurstofje zijn. Vet moet niet te dun zijn, ook niet te dik.
    De hogere temperatuur zal wel een viscositeit/stollinsfactor kunnen zijn? Dat het onder last niet dunner wordt?

    Hmmm... proberen kan ook slopen betekenen... zucht.
    Fabrieksvet? Dan weet je dat het getest is en gespecificeerd naar gebruik. Ik dacht dat bij gebruik van chemische stofjes een PRODUCT SAFETY DATA SHEET certificaat nodig is. Niets ervan te vinden... natuurlijk niet.
    Zo een stukje reductie op een motor is natuurlijk niet uniek. Veel meer toepassingen met hoog belaste fijnmechanica. Al deze 'merken' haken aan bij bestaande stofjes. Koopt dat gewoon in, voorverpakt.

    Heb hier vier setjes Multipex Maxon planeetjes... 3.3:1, daar zit Klüber Unimoly GB2 fett bij.
    Klikt als Molybdeensulfide. Inwendige is geheel metaal. Lagers van de planeetjes niet ceramisch, zoals bij de 4.4:1 typjes...
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2015
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bas, vanavond eindelijk even de tijd genomen om gans dit verslagje te lezen.
    Het zal een redelijke klapper geweest zijn maar mooi dat je het opneemt om weer een rascal 40 in de lucht te krijgen :)

    Over klappers gesproken: het is alweer bijna twee jaar geleden dat ik herbegon met modelvliegen. Vol trots een Calmato gekocht en in elkaar gestoken.

    calmato voor.jpg

    M'n eerste landingspoging op een betonpaaltje na twintig jaar inactiviteit was direct vet prijs!

    calmato na.jpg

    Gelukkig voor mij waren die Calmato's vlot te koop, een nieuwe gekocht, alles overgezet (minus de motor en lipo want die was aan gort), alles opgemeten en de volledige neus from scratch herbouwt.
    Met de nieuwe Calmato was ik gelukkig wel direct weer vertrokken in de hobby, en de oude met z'n nieuwe neus doet nog steeds dienst als snoepdroptoestel en mag dus een paar keer per jaar van stal om kindjes blij te maken :)
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mmmm valt nog best mee. Vierkante doos... dat wil nog wel... het blijft toch altijd een flinke klus zonder tekeningen.
    Heb nu gelukkig weer een compleet voorbeeld R40. Dat meet beter.

    Zo was ik begonnen... aan elkaar gelast schroot in Photoshop. En dan maar nameten en overtrekken of alles toch echt klopt. Gelukkig de scanner erg nauwkeurig, zo ook de laserprinter. Was er wel even zoet mee. Less is more... in het onderstaande plaatje... De kist lag in drie stukken.
    De breuken pasten echter netjes.

    Rascal-Flank-Bew-LR.jpg

    De R40-v2 is gelukkig heel, en een goed uitgangspunt voor elektro. Wel breng ik toch maar een aantal verbeteringen aan. Vleugelafhanging is zo zwak. Maak ik toch maar sterker.

    Ik ga weer zagen en plakken... wil de snuit asp klaar hebben. Dan kan de boel op de waag voor een eerste indicatie zwaartepunt met motor en accu... accu-la moet ook gebouwd worden.
    Geen 'Gerben-mod' via het kabine-ruitje... Wordt weer een buiklader? Even kijken wat het beste gaat lukken.
    Elke keer de kist op de rug... Gooi ik de boel toch maar open van boven.

    Vorderingen met het neusje...


    DSC_1979-LR.jpg


    Triplex klosjes is 'vlees' voor torx-houtschroef. CA-lijm geimpregneerd. Had eigenlijk ook wel een 'door en door' boutje met slagmoer kunnen zijn... het kan alsnog...

    DSC_1980-LR.jpg


    Verwacht van het witte plaatje iets meer torsiestijfheid... Inmiddels opgenet, verlijmd en in model geschuurd.
    'Kerkraam' correspondeert met de koelgaten motorschot.

    DSC_1983-LR.jpg

    PS: Na een zoekronde bij locale bedrijfjes. Heb ik wat gearbox vetten meegekregen. Boorhamers en kettingzagenspul. Zag echter dat het Robbe Telflonvet nog bestelbaar is? Dat eerst maar doen.
    Wellicht zijn er nog weer betere vetten.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welnu... de neus deels afgebouwd... tijd voor een proefrun op 4S met de motor.

    Test 1

    Het slachtoffer...

    DSC_1998-LR.jpg


    En diens snuitje... met stevige prop.

    DSC_1999-LR.jpg



    HET torretje met reductie.

    DSC_2002-LR.jpg


    Telemetrie er tussen. Toerental (optisch), spanning en stroom.
    Accu op 43% vol (kan je ook niets overbelasten.
    HobbyWing 60A regelaar
    De HET-RC 2050 Kv motor op de 3,7:1 Robbe Planeta.
    Prop 14 x 12 (14 x 10 uitgeleend, geen zin om nieuwe verpakking reserve open te roppen)
    Ik zal deze 14 x 12 nog even naschouwen in eCalc.

    Even snel gemeten..
    65A +14 volt... eh... effe vergeten 14,3 of 14,5... hmmm
    toerental slechts 6050 rpm! (toch echt iets minder spoed nemen) Heb dus 14 x 10 liggen en nog 13
    Trekken deet ie wel, waaien ook... mar niet zoals achter de 6S met 400kv.
    Aandrijving lawaaierig. Te veel herrie eigenlijk. Heel wat minder rustig dan een Kontronik box.
    Regelaar werd licht warm. Korte belasting piepjes.
    Motor werd warmer, denk 50 graden. Met de vingertoppen wel uit te houden. Niet heet.
    Maar wel warm voo zo een korte tijd. Statische meting. Motor moet nog koelsleuven via de flens krijgen. Moet ik nog frezen. Gearbox... niet noemenswaardig warm.

    Ik zal morgen een andere prop er op steken.

    Gerben! Hoeveel invloed heeft het middenstuk op de prestaties van de klapprop.
    Had een meenemer van 42 mm op de oude R40 zitten. Thans een 52 mm. Komt wat beter uit met de spinner en prop-uitvouw.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2015
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Logischerwijze vergroot je de diameter met 10mm (net iets minder dan 0.5inch). In theorie zou de spoedverdeling over de bladen veranderen, maar denk niet dat het merkbaar is met 10mm verschil.

    Met 940W moet dat toch aardig waaien dacht ik zo...
    Vergeet niet de bladen voldoende ruimte te geven in de spinner, ze moeten ook iets naar voren kunnen bewegen..

    Gerben
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even een rondje met het klassiekertje getuft! Zo een mooie zwoele avond hier in Drenthe! En bijna nergens verkeer!

    Ik had de prop al redelijk naar voren staan. Ik vergelijk het nog even met de hotliners. Maar idd.
    Mwah... een redelijke wapper.

    De Planeta heb ik gespoeld en van nieuw vet voorzien. Hi-Temp teflonvet. Originele Robbe spul wordt niet meer uitgeleverd. Ze verkopen een Kyosho grease. Heb van een Airsoft leverancier de Superlube grease geleverd gekregen.
    Gaat tot 450 graden. Heb het motor rondsel een fractie meer afstand tot de planeet gegeven. Niet te veel, het zijn maar
    korte bronzen planeetjes. Geen overdaad aan vet. Haal ik er toch nog wat uit. Ligt open voor inspectie. Dat moest sowieso. Gevoel dat het teveel frictie geeft. Als het niet haalbaar is met de Planeta, dan gaat deze er uit. Zonde om de box te verkloten op 'dauer' belasting.
    Kijken of een op Network een geschikte Kontronik kan vinden. Die lopen zijdezacht.

    EN... Hoeveel herrie mogen die boxen maken? Kunnen ze erg gieren? Morgen zien of het iets stiller is geworden. Rondsel frachtie meer ruimte tot de planeet gegeven. Vanwege het het velt dat onder helse omstandigheden wordt gemixt.
    Het is natuurlijk geen moderne box naar huidige maatstaven. Geen keramisch of naaldlager.

    Ik ga even eCalc inharken voor het vergelijk van vandaag.... en ik zie dat de calculator weer iets is gecorrigeerd. Ik heb voor een maand terug een vergelijkbare sheet als PDF opgeslagen.
    Minder optimistisch, da's wel beter natuurlijk. Wel staat er onderin de sheet een prachtige vermogenstabel. Stuwkracht, geschatte vliegduur... wel heel mooi zoiets.

    Zou ik op 60A bij 14 x 12" en een schroef rpm van 7016. Ik zit daar 66 rpm onder. 5A boven.
    Wel te zwaar belast voor deze unit en regelaar, voor een continue vlucht.

    Ik had op beter gehoopt eigenlijk. Morgen of zondag verder :)
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2015
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Test 2

    Vandaag nieuwe resultaten. Minder belastend voor de techniek. Werd er wat blijer van.
    Heb nu ook wat foto's van de meting zelf bij gedaan. Beziet onder. Nog geen full-pull aan de beting voor trekkracht. (via een unster)
    En ja, het woei wel achter de prop. Nog steeds, genoeg om te vliegen denk ik.

    Prop: 13 x 11, de 4S 4000mA accu via het generieke metertje zo rond de 35%, dus niet vol. Ook geen extreme overbelasting op die manier.

    Slachtoffer wederom opgesteld... de blikschaar is geen match.

    DSC_2005-LR.jpg


    Eerste meting. Minder vet in de box. Rondsel fractie meer afstand tot de planeet, zodat verneveld vet fractie meer ruimte krijgt?
    Wellicht is dat 'crap'. Herrie blijft, maar het klinkt iets gerusstellender. Meer herrie dan de maaier van de buren, of m'n Saito 91...
    Aanloop en afloop is gierend, op vol vermogen een indrukwekkend klinkende gons erbij. Turbine achtig :) De motor heb ik even een luttele 20 tot 30 seconden laten draaien. Hierna was de motor en box lauw-warm. Geen gevarenzone. Regelaar ook niet warm.


    DSC_2007-LR.jpg


    Spanning iets gezakt. Shot uit het mislukte filmpje. Gehannes met het knopje. Maar het gegier komt toch niet over via de micropheun.

    Screenjunk13-06-2015.jpg


    Tot zovers de tweede metingen... het veld in de verte lonkt... is edoch van de wilde ende vlieg...

    DSC_2010-LR.jpg


    Wellicht met deze setup eens een vliegpoging gaan wagen. Wel nog de motorkoeling verbeteren. Via de flens en weer een air-scoop onder de neus zoals bij versie 1.0 het geval was. Helaas geen 64 mm turbospinner gevonden. Of ik moet hem zelf gaan maken.

    DSCN6624-LR.jpg


    Denk dat het zo in ieder geval wat acceptabeler waarden zijn geworden.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2015
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gistervond de zaak eens even op de waag. Even een indicatie. RC ruw op z'n plek.
    Kale kist met motor... RC-elektronica, telemetrie... 2200 gram. Met en 4.000mA accu inmiddels 2620 gram
    Onsjes tikken snel aan! Proberen om onder de 2800 te blijven. Vliegen zal geen probleem zijn. Motor geeft voldoende power. Maar moet nog een accurek maken waar het pakket stevig in geborgd kan worden. Zal weer wat extra gewicht geven. Landingsgestel nog te versterken in de romp, met een nieuwe montageplaat.

    Model op de CG-machine

    DSC_2016-LR.jpg


    Model behoorlijk op het CG...


    DSC_2019-LR.jpg

    Accupak maar even zo neergelegd, maar moet in de buik of achter het ruitje net onder de vleugel...

    DSC_2020-LR.jpg

    Tot zovers maar even...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2015
  20. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt je bouwplek al mooi ingewijd Bas, geen leeg plekkie meer te zien :p

    Die telemetrie display op je zender, is dat een ingebouwd dingetje? Mijn zender heeft geen telemetrie maar zou wel handig zijn, vooral die resterende vliegtijd is makkelijk. Hoef je niet snel te landen als je merkt dat 'ie plots overschakelt op de safetymode. Niet dat mijn foamy erg veel last heeft van een crash-je meer of minder, maar toch ;)
     

Deel Deze Pagina