Na het volgen van de diverse prachtige vintage en retro bouwverslagen heeft bij mij ook het virus toegeslagen om een nieuw project te beginnen. Het betreft de ODIN een simpel LB modelletje uit de jaren '70 van Robbe. Het is het eerste balsa vliegtuig wat ik ooit zelfstandig in elkaar gezet heb, helaas heeft het nooit gevlogen, het is bij een verhuizing gesneuveld voordat ik de motor bij elkaar gespaard had. Ik verwacht er geen spectaculaire vliegeigenschappen van, maar het is een lekker eenvoudig project en als ik er na 40 jaar alsnog een paar gemoedelijke rondjes mee rond kan tuffen is voor mij het project geslaagd. zo precies zag die van mij er destijds ook uit, met van dat in rood bedrukte balsa.
Helaas waren er van dit model geen echte tekeningen, er was alleen een soort IKEA samenstellingstekening, zoals hier onder de doos te zien is.
Na lang speuren heb ik via een forum van de Oosterburen hele bergen foto's gekregen, waaronder die van een "zorgvuldig" gedemonteerde ODIN. Lang leve de Gründlichkeit van de Duitsers!
Omdat figuurzagen en in mijn vingers snijden nog mijn beste specialiteit, nog mijn favoriete deel van de houtbouw zijn, heb ik hem in 3d getekend om er vervolgens een freespakketje van te kunnen laten maken. Toen het klaar was en ik het formaat op tekening eenmaal voor mij zag vond ik 40 cm spanwijdte wel heel erg klein en heb ik hem hertekend op 50 cm, vroeger leek alles in mijn herinnering ook altijd al groter dan als ik het later terug zag.
Niet meer helemaal een natuurgetrouwe vintage replica, maar goed waarschijnlijk wel iets gemoedelijker te vliegen. Hier en daar is hij ook een beetje versterkt en CNC vriendelijk gemaakt.
Het model is hier getekend met een Cox Tee Dee, als ik het nu zo bekijk misschien een beetje te klein voor de nieuwe spanwijdte. Het eerste model zal echter elektrisch worden, ik woon hier in de stad dichtbij een paar ruime parken, maar een jankende Cox wordt daar waarschijnlijk niet erg gewaardeerd. Het voordeel van LB is daarbij dat het model niet onder de drone wet valt en dus legaal in Zestienhoven's luchtruim gevlogen mag worden.
De electromotor zal aangestuurd worden door een E-Zee 7 LB timer:
https://www.densmodelsupplies.co.uk...imers&s=&p=e_-_zee_control_line_timer&pid=363
Omdat de freesmachine er toch net zo makkelijk 2 tegelijk maakt, heb ik er gelijk 2 laten frezen de 2e zal voor de nostalgie wel met een ouderwetse brandstof motor uitgerust worden.
Het freespakketje is intussen binnen, maar het is nog even geen goed bouwweer, wordt vervolgt!
Helaas waren er van dit model geen echte tekeningen, er was alleen een soort IKEA samenstellingstekening, zoals hier onder de doos te zien is.
Na lang speuren heb ik via een forum van de Oosterburen hele bergen foto's gekregen, waaronder die van een "zorgvuldig" gedemonteerde ODIN. Lang leve de Gründlichkeit van de Duitsers!
Omdat figuurzagen en in mijn vingers snijden nog mijn beste specialiteit, nog mijn favoriete deel van de houtbouw zijn, heb ik hem in 3d getekend om er vervolgens een freespakketje van te kunnen laten maken. Toen het klaar was en ik het formaat op tekening eenmaal voor mij zag vond ik 40 cm spanwijdte wel heel erg klein en heb ik hem hertekend op 50 cm, vroeger leek alles in mijn herinnering ook altijd al groter dan als ik het later terug zag.
Niet meer helemaal een natuurgetrouwe vintage replica, maar goed waarschijnlijk wel iets gemoedelijker te vliegen. Hier en daar is hij ook een beetje versterkt en CNC vriendelijk gemaakt.
Het model is hier getekend met een Cox Tee Dee, als ik het nu zo bekijk misschien een beetje te klein voor de nieuwe spanwijdte. Het eerste model zal echter elektrisch worden, ik woon hier in de stad dichtbij een paar ruime parken, maar een jankende Cox wordt daar waarschijnlijk niet erg gewaardeerd. Het voordeel van LB is daarbij dat het model niet onder de drone wet valt en dus legaal in Zestienhoven's luchtruim gevlogen mag worden.
De electromotor zal aangestuurd worden door een E-Zee 7 LB timer:
https://www.densmodelsupplies.co.uk...imers&s=&p=e_-_zee_control_line_timer&pid=363
Omdat de freesmachine er toch net zo makkelijk 2 tegelijk maakt, heb ik er gelijk 2 laten frezen de 2e zal voor de nostalgie wel met een ouderwetse brandstof motor uitgerust worden.
Het freespakketje is intussen binnen, maar het is nog even geen goed bouwweer, wordt vervolgt!