Retro project Robbe ODIN

Je wilt juist niet dat je lijm of lak je garen in de naad tussen roer en stabilo bereikt. De scharnier moet soepel blijven. En dunne secondelijm is niet gemakkelijk te doseren. Spanlak of Uhu hart wat per ongeluk in de naad terecht is gekomen schilfert, geholpen door de wonderolie in de peut, er wel weer van af, maar secondelijm blijft zitten... En een stugge draad breekt vroeg of laat.
 
En als we dan toch retro bezig heb ik de scharnieren volgens AeroModeller recept maar gestikt met zeilmakers garen. En verder met schuren en lakken en schuren en lakken, je hebt wel wat meer bouwuren pret voor je geld dan FF een folietje erop strijken :koud:. De volgende uitdaging is de Robbe decals op de tissue proberen te printen.

Bekijk bijlage 333325
Ik maakte voor de 1/2A modelletjes vroeger (Bijvoorbeeld de Graupner Citabria) de scharnieren van een aantal strookjes dun nylondoek die ik met wat drupjes Epoxy op dezelfde manier "weefsgewijs" op roer en vlak lijmde. Werkte ook uitstekend, was ERG stevig, en makkelijk te maken.
Voor mij toen de reden om dat zo te doen was omdat gewone scharnieren best lastig in 4 mm dik balsa weg te werken zijn (erg lastig om de spleet voor het scharnier recht in het dunne hout uit te mikken) en meestal een onnodig brede kier opleverden.
 
Je wilt juist niet dat je lijm of lak je garen in de naad tussen roer en stabilo bereikt. De scharnier moet soepel blijven. En dunne secondelijm is niet gemakkelijk te doseren. Spanlak of Uhu hart wat per ongeluk in de naad terecht is gekomen schilfert, geholpen door de wonderolie in de peut, er wel weer van af, maar secondelijm blijft zitten... En een stugge draad breekt vroeg of laat.

Mijn truc is met een stokje een druppeltje op elk gaatje te doen, het vloeit dan het gat in en vormt een klein rondje rond het gat, zonder dat het het scharnierdeel bereikt. UHU heb ik niet in huis, ik heb ook het idee dat dat er meer bovenop blijft liggen en ik wil juist het gaatje versterken. Zeilgaren is erg degelijk, het is gemaakt om flapperende zeilen bij elkaar te houden, het is wat dikker en stugger maar dat kan je oplossen door het scharnier wat korter te maken. Sowieso is een gestikt scharnier vrij makkelijk vervangbaar mocht het breken, doorsnijden en je trekt het er met een tangetje weer uit.

Ik maakte voor de 1/2A modelletjes vroeger (Bijvoorbeeld de Graupner Citabria) de scharnieren van een aantal strookjes dun nylondoek die ik met wat drupjes Epoxy op dezelfde manier "weefsgewijs" op roer en vlak lijmde. Werkte ook uitstekend, was ERG stevig, en makkelijk te maken.
Voor mij toen de reden om dat zo te doen was omdat gewone scharnieren best lastig in 4 mm dik balsa weg te werken zijn (erg lastig om de spleet voor het scharnier recht in het dunne hout uit te mikken) en meestal een onnodig brede kier opleverden.

Die methode zat ook in de originele Robbe kit, de gestikte methode vindt ik alleen wat mooier, ik vindt het ook wat makkelijker om hiermee precies de juiste speling en een goede uitlijning te krijgen door het draadje meer of minder strak te trekken.
 
Ongewaxt flosdraad is ook goed hiervoor te gebruiken, is erg sterk want is een soort glasvezel en laat zich prima lijmen met een alleen een druppeltje CA lijm in het gaatje. Ik vind het verbazingwekkend hoe spelingvrij en licht deze scharnieren zijn! YuoTube filmpje hoe deze scharnieren te maken:
 
De opmerking die Henk maakte is zeker terecht, maar het ziet er naar uit dat jullie die horde inmiddels genomen hebben.
Da's mooi, da's vooruitgang!
 
Ik zorg altijd dat ik de draad ook aan het hout (of het tissue op het hout) lijm omdat het roer anders overdwars te bewegen is. Is wel niet schadelijk, maar het staat minder mooi. De schanieren van band gebruik ik ook vaak. De truc daarmee is dat je eerst alle stroken stof om en om aan het stabilo lijmt, en als dat droog is, het roer aan de stroken stof. Je kun dan tijdens het drogen van de lijm het roer goed uitlijnen en de scharnieren de juiste speling geven.
 
Ik zorg altijd dat ik de draad ook aan het hout (of het tissue op het hout) lijm omdat het roer anders overdwars te bewegen is. Is wel niet schadelijk, maar het staat minder mooi. De schanieren van band gebruik ik ook vaak. De truc daarmee is dat je eerst alle stroken stof om en om aan het stabilo lijmt, en als dat droog is, het roer aan de stroken stof. Je kun dan tijdens het drogen van de lijm het roer goed uitlijnen en de scharnieren de juiste speling geven.

De lijm is inmiddels droog en het is me gelukt geen lijm in de naad te krijgen, nu had ik al proefondervindelijk bij eerder modellen ondervonden dat dat een punt van zorg was en niet alleen bij scharnieren van garen ;)
Het beweegt soepel zonder noemenswaardige speling naar welke kant dan ook, het lijkt erop dat de zizagsteek ook genoeg zijdelings verband geeft. Ik zag dat de man in het filmpje hetzelfde garen en dezelfde lijm gebruikt, dus kennelijk is dat toch ook een bekende weg naar Rome. Ik heb nog even 2 rolletjes ijzergaren bekeken, maar ik heb het idee dat dat niet meer de kwaliteit heeft als die mijn moeder gebruikte.

Dat nylonband ga ik eens uitproberen op een proefstukje. Lijm je dat met epoxy net als Brutus? of lijm je dat met wat anders, in mijn herinnering ging dat met spanlak.
 
Bij mijn Coxy heb ik het met UHU-Hart gelijmd , daarna is er nog Esaki papier over aangebracht en een laagje verdunde spanlak .
20.JPG

23.JPG

Groeten Jef
 
De volgende horde, het bespannen van het rompje bleek een struikelhorde te zijn, zo lekker als het gele tissue ging zo slecht ging het blauwe. Dunner papier, te nat gemaakt niet goed langs de randjes vastgezet, niet goed de tips van stunthenk gelezen, en het werd 1 puinhoop die met elke poging het nog recht te breien nog meer kreukels en zelfs gaten kreeg. :frustie: Dacht het nog even te redden door het te schuren en wat blauw in de acryl spanlak te mengen, maar dat leverde een marmereffect op, dus dat werd hem ook niet. Alles er maar weer afpeuteren en opnieuw begonnen dus.


IMG_20190912_195415.jpg
 
Je kun dan tijdens het drogen van de lijm het roer goed uitlijnen en de scharnieren de juiste speling geven.
Dat gaat heel uitstekend door de boel te sandwichen tussen aan weerszijden eerst een boterhamzakje (hecht de lijm niet aan), en dan een plankje of ander vlak plaatje te leggen, en dan het geheel in te klemmen. Roer en stabilo (of kielvlak) liggen dan mooi strak tegen elkaar aan, en in één vlak uitgelijnd.
 
Het rompje en de vleugels zijn bespannen, het stabilo is er op gezet, de ondervleugel zit er in, de stuurstang afgesteld. De motor er even opgezet om in te schatten of het zwaartepunt nog ergens in de buurt van gepland uit komt. Nog 3 x alles checken, want als het doosje eenmaal dicht zit wordt het serieus sloopwerk om nog iets te veranderen en dan begint het warempel op een ODIN te lijken.

rompje.jpg
 
Het deksel zit er op en alles van binnen werkt nog, de bovenkant van het rompje is gebogen, en moest ik iets bevochtigen om het rond te krijgen. De bolle rug levert een heel erg stijf en sterk rompje op, wat waarschijnlijk geen kwaad kan voor een trainertje die niet altijd een model landing maakt. Van de bovenkant is een uitslag gemaakt (platgeslagen naar 2d), het past perfect, maar eigenlijk iets te perfect hij moet dan ook perfect op zijn plaats terecht komen, de volgende keer neem ik een beetje overmaat en die schuur ik dan wel weg.




bovenvleugel.jpg


De vleugelsteunen vallen met nokjes in de rompbovenkant en in de vleugel, ik heb er ook nog een malletje bij gefreesd (midden onder op de foto blauw op de 3d) die er weer precies tussen past. De hoekjes van de mal hebben gaatjes zodat je de mal niet vastlijmt tezamen met de vleugelsteunen. De mal zelf bestaat weer uit 2 stukjes die uit ongebruikte hoekjes van de balsa plankjes komen, als je toch met een cad frees aan de gang gaat die geduldig tot op de 10e van een mm werkt kan je hem net zo goed uitbuiten ook. Met dubbeldekkers of het nu balsa of Airfix modellen betrof had ik altijd en gevecht met die bovenvleugel. Tijdens het monteren leek het of hij er perfect op stond en de volgende ochtend als de lijm keihard was, was hij toch weer altijd net even scheef gezakt, hopelijk gaat dat gevecht met deze methode gewonnen worden.

Mal.jpg
 
Nu de ODIN de afbouwfase gaat benaderen ben ik de COX nog even nader aan het bestuderen. Ik heb een gloeikopklem die ik kan aansluiten op een gloeiplug starter, dus dat zou meten werken. De gloeikop wil alleen met geen mogelijkheid los, dus het is lastig om te controleren het enige wat er gebeurt is dat ik de speciale sleutel verbuig en de kop beschadig. Iemand een idee om die los te krijgen? Dan moet ik nog een manier vinden om hem te vullen, het vulgat van de tank is echt miniatuur klein, moet hier een slangetje op of gaat dat met een soort injectiespuit?

Cox.jpg


Dan de binnenkant van de tank/carburateur. Het aanzuigslangetje loopt van boven naar de zijkant, hoort dit of moet die naar onder? En een ontluchting is er helemaal niet, dus dat moet ook door het nauwe vulgat.
Ben benieuwd hoe dat gaat werken.

tank.jpg
 
Gefeliciteerd! Je hebt een op LB voorbereide tank.
Als je eenmaal vliegt, staat de brandstofspiegel vrijwel verticaal (=haaks op de lijnen) dus de afvoer zit dan precies goed.
Op de grond kun je inderdaad maar een halve tank leegdraaien.
Wat ik wel gek vind, is dat enkele pijpje.
Zo heb ik ze nog niet gezien.
Voor het aansluiten van de plug gebruikte ik meestal het standaard model knijper. Even de contactveren op maat zetten was dan genoeg.
 
En een ontluchting is er helemaal niet, dus dat moet ook door het nauwe vulgat.
Wat ik wel gek vind, is dat enkele pijpje.
Zo heb ik ze nog niet gezien.
Nog even goed kijken.... als het goed is zit er vlak naast dat vulpijpje een heel miniscuul klein boorgaatje (op zijn allerbest mischien 0,5 mm, echt maar een heel klein stipje, je ziet het makkelijk over het hoofd).
Ik kan de foto niet lekker uitzoomen, maar ik verbeeld mij het te zien zitten, in de vliegrichting gezien linksvoor het vulpijpje, er min of meer strak tegenaan.
Dat gaatje dient als ontluchting tijdens het vullen.
De gedachte hierachter was dat, zoals Bruno al zegt, het brandstofniveau tijdens LB vliegen min of meer verticaal staat in de tank, en bij het "oude" ontwerp met de twee pijpjes aan weerszijden van de sproeiernaald, liep dan het volle tankje tijdens het vliegen gewoon leeg... Werd een zootje en kostte vliegtijd.
Door dat gaatje zo klein mogelijk te maken was het de bedoeling dat de oppervlaktespanning van de vloeistof het kleine gaatje min of meer "dicht hield", en er dus effectief maar één ontluchtingsopening over bleef, en het tankje niet meer leegliep tijdens de vlucht.

Je kon deze motoren gewoon vullen met een petri-fles, als je het tuitje daarvan juist afknipte paste dat strak over het vulpijpje, maar een injectiespuit met naald gaat uiteraard ook, ik hou alleen niet zo van een injectiespuit met een scherpe naald en giftig spul er in, dus die slijp ik altijd rond...

Gefeliciteerd! Je hebt een op LB voorbereide tank.
Heu... zo kwamen ze uit de doos.... Was altijd het eerste wat ik deed met een voor mij nieuwe Cox, dat slangetje naar onderin verleggen, want ik vloog geen LB (sterker, in die tijd vloog ik niet eens, maar voer ik met kleine piepschuimen moerasbootjes).
 
Laatst bewerkt:
Met dank aan Bert voor de gedetailleerde uitleg!:thumbsup:
Ik had het ontluchtingsgaatje nog niet gezien op de plaatjes en in real life ken ik alleen de exemplaren met twee pijpjes.
Nu heb ik op de ACE Trainer ook een tank met maar 1 ontluchting. De truc is simpel, houd het punt van de tank waar de afvoer zit hoger dan de rest en dan vullen. De tank ontlucht nu via de afvoer, door de sproeier naar buiten, dus zodra het uit de venturi drupt is de tank vol. :beer:
Je kon deze motoren gewoon vullen met een petri-fles, als je het tuitje daarvan juist afknipte paste dat strak over het vulpijpje, maar een injectiespuit met naald gaat uiteraard ook, ik hou alleen niet zo van een injectiespuit met een scherpe naald en giftig spul er in, dus die slijp ik altijd rond...
Om te vullen gebruik ik het liefste een kleine, zacht polyetheen knijpfles met in de dop (de bijgeleverde dichte daarvoor gebruiken) zo'n schroefbare wanddoorvoer als in clunktanks. Een kort slangetje erop dat passend is voor het tankpijpje en klaar...
Je kunt ook een stukje pijp 'opdikken' met een stukje slang tot het klem past in waar dat omgebogen stuk polyetheen buis heeft gezeten.
Bij spuitjes (zorg dat je de versie zonder zwart 'afdichtingsrubber' hebt, want dat gaat stuk in de peut) ook een kort stukje slang op de tuit en je kunt vullen.
Gefeliciteerd! Je hebt een op LB voorbereide tank.
Heu... zo kwamen ze uit de doos....
Ja, en daarmee dus al voorbereid op LB.....:p;)
 
Nog even goed kijken.... als het goed is zit er vlak naast dat vulpijpje een heel miniscuul klein boorgaatje (op zijn allerbest mischien 0,5 mm, echt maar een heel klein stipje, je ziet het makkelijk over het hoofd).
Ik kan de foto niet lekker uitzoomen, maar ik verbeeld mij het te zien zitten, in de vliegrichting gezien linksvoor het vulpijpje, er min of meer strak tegenaan.
Dat gaatje dient als ontluchting tijdens het vullen.
De gedachte hierachter was dat, zoals Bruno al zegt, het brandstofniveau tijdens LB vliegen min of meer verticaal staat in de tank, en bij het "oude" ontwerp met de twee pijpjes aan weerszijden van de sproeiernaald, liep dan het volle tankje tijdens het vliegen gewoon leeg... Werd een zootje en kostte vliegtijd.
Door dat gaatje zo klein mogelijk te maken was het de bedoeling dat de oppervlaktespanning van de vloeistof het kleine gaatje min of meer "dicht hield", en er dus effectief maar één ontluchtingsopening over bleef, en het tankje niet meer leegliep tijdens de vlucht.

Je kon deze motoren gewoon vullen met een petri-fles, als je het tuitje daarvan juist afknipte paste dat strak over het vulpijpje, maar een injectiespuit met naald gaat uiteraard ook, ik hou alleen niet zo van een injectiespuit met een scherpe naald en giftig spul er in, dus die slijp ik altijd rond...


Heu... zo kwamen ze uit de doos.... Was altijd het eerste wat ik deed met een voor mij nieuwe Cox, dat slangetje naar onderin verleggen, want ik vloog geen LB (sterker, in die tijd vloog ik niet eens, maar voer ik met kleine piepschuimen moerasbootjes).

Gaatje gevonden, de ogen worden langzamerhand ook een beetje retro. :(
 
Back
Top