Ripsaw EV1 bigscale bouwverslag.

Mijn hobbyhoekje is ongeveer 5x5mtr en daar staat in:
CNC omgebouwde freesbank met een bereik van 450x150mm met een Z van 150
CNC omgebouwde draaibank max 160 rond 500 tdc
Boorkolom 2kw frequentie geregeld
Metaal afkortzaag max rond 100
werkbank 800x2000mm
mig lasapparaat 360A
tig lasapparaat 120A
Compressor 20l/s
straalcabine
en het nodige hand en machine greedschap

Buiten het modelbouwen om gebruik ik de machines om prototypes te maken van
robotgrijpers en aanverwante zaken, dan verdient het zich ook nog een beetje terug.
 
Thanks !

Ik besef zelf ook wel dat ik het aardig goed voor elkaar heb, daarom heb ik ook gekozen voor een modelbouwproject wat aan de grenzen van mijn kunnen ligt.

Het engineeren is wel een stuk anders dan ik normaal voor mijn werk doe, daar zoekt de machinebouwer het maar uit hoe hij het maakt.
Nu moet ik alles zelf maken en hou daar wel degelijk rekening mee met het ontwerp.
Daarnaast heb ik nog reststukken en andere onderdelen (zoals lagers) liggen die ik er ook in wil verwerken als het mogelijk is.
De ruwbouw komt nu bijna aan zijn eind en het afwerken kan beginnen.
 
Mijn hobbyhoekje is ongeveer 5x5mtr en daar staat in:
CNC omgebouwde freesbank met een bereik van 450x150mm met een Z van 150
CNC omgebouwde draaibank max 160 rond 500 tdc
Boorkolom 2kw frequentie geregeld
Metaal afkortzaag max rond 100
werkbank 800x2000mm
mig lasapparaat 360A
tig lasapparaat 120A
Compressor 20l/s
straalcabine
en het nodige hand en machine greedschap

Buiten het modelbouwen om gebruik ik de machines om prototypes te maken van
robotgrijpers en aanverwante zaken, dan verdient het zich ook nog een beetje terug.

Wow! Dat zijn een hoop mooie machines!
Een paar fotootjes zouden hier niet misstaan.
 
De tracks zitten eronder, loopt soepel en vooralsnog genoeg spanning op de tracks.
full

Je ziet alleen nog de zaagsporen, die zullen wel verslijten als ze gebruikt worden.

full

Foto vanaf de zijkant.

full

Foto vanaf de voorkant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal er misschien over gelezen hebben maar heb je de mogelijkheid om later de rupsen nog aan te spannen/ losser te maken?
 
Droop, de voorste wielen zitten op een geleider die op spanning wordt gehouden door een veer.
Als het goed is (en zoals het nu lijkt) zorgen de voorste wielen ervoor dat de tracks altijd op spanning blijven.
 
Even snel van een paar plaatjes triplex en lijmpistool de kap gemaakt om
een beetje idee en gevoel te krijgen hoe het eruit komt te zien.

full


Dit is het resultaat van een aantal aanpassingen.
Lang leve het lijmpistool en een hotknife om het weer los te halen.

Dit moet zo'n beetje het uiteindelijke ontwerp worden, maar dan in RVS plaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi resultaat.
Heb je er ook aan gedacht hem wat open te houden of wil je hem dicht houden om vuil eruit te houden?
 
De kap gaat redelijk aansluiten op de onderbak, daarnaast komen er aan de schuine zijkanten inlaatroosters met ventilatoren en een kleiner rooster aan de achterkant (wat er al tijdelijk inzit) op de achterkant. Daarmee probeer ik overdruk te houden onder de kap.
De inlaatroosters krijgen een filterdoek om stof en troep buiten te houden.

Ik ben op het ogenblik een functioneel rooster aan het bedenken voor de zijkanten.
 
@JoopB
Dank je wel voor de complimenten !

@michel
Waterkoeling is vrij nutteloos in deze situatie, je moet dan weer extra energie in een pomp stoppen en afvoer wan de warmte hou je toch onder de kap.
Ook qua storingsgevoeligheid zie ik waterkoeling niet echt zitten in dit model.
Er komen 4 ventilatoren van 80mm in de zijkanten die gezamelijk 8800 L/min doen in vrije uitstroom, daar hou je netto ruim 5000l/min van over om de Zenoah, koppeling en de schijfremmen te koelen.
Mocht dat in de praktijk te weinig zijn, kan ik dat met highflow ventilatoren nog verder opschroeven (kost ook weer extra stroom).
 
Waterkoeling is vrij nutteloos in deze situatie, je moet dan weer extra energie in een pomp stoppen en afvoer wan de warmte hou je toch onder de kap.

Nou dat hoeft natuurlijk niet want dan gaat t hele principe van waterkoeling verloren, denk dat hij meer bedoelde zoals de waterkoeling voor computers etc. je kunt genoeg koelribben/vinnen aan de buitenzijde plaatsen en je metalen body kan ook een behoorlijke hoeveelheid warmte afvoeren... echter zal de temperatuur zodanig hoog zijn dat er mogelijk idd niet voldoende kan worden afgevoerd.... misschien een combinatie van ventilatoren en waterkoeling?? suc7 :cool:
 
Ik denk dat een watergekoelde Zenoah evengoed nog een graadje of 60 gaat worden, daar ga ik dan lucht doorheen blazen die is opgewarmd door de remschijven en de koppeling..
Niet echt een optie.
Koelribben aan de buitenkant vind ik storend, juist de strakke afwerking spreekt mij aan.
De uitlaat gaat al direct onder de Zenoah naar buiten om daar zo weinig mogelijk warmte onder de kap te krijgen. Ik weet alleen niet of ik de eerste bocht onder het blok mag inpakken, kan ook zijn dat de boutjes uit het blok smelten.

Maar zoals ik al eerder zei, waterkoeling vind ik geen toegevoegde waarde voor dit model.
 
Vandaag was de freesbank vrij, dus mooi begonnen aan de luchtrooster frames voor in de zij en achterkant.
full

Het rooster wat eerder te zien was, vind ik niet staan op het model. Ook daar komt een nieuw frame in.
Daarna is het de bedoeling om er getrokken gaas achter te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top