Ripsaw EV1 bigscale bouwverslag.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Nak, 16 jun 2013.

  1. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Mijn hobbyhoekje is ongeveer 5x5mtr en daar staat in:
    CNC omgebouwde freesbank met een bereik van 450x150mm met een Z van 150
    CNC omgebouwde draaibank max 160 rond 500 tdc
    Boorkolom 2kw frequentie geregeld
    Metaal afkortzaag max rond 100
    werkbank 800x2000mm
    mig lasapparaat 360A
    tig lasapparaat 120A
    Compressor 20l/s
    straalcabine
    en het nodige hand en machine greedschap

    Buiten het modelbouwen om gebruik ik de machines om prototypes te maken van
    robotgrijpers en aanverwante zaken, dan verdient het zich ook nog een beetje terug.
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zo'n hobbyhoekje zou ik ook wel willen hoor. :)

    Petje af voor je werk aan de tracks. Klasse!
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wie niet?

    Mvg. Richard
     
  4. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Thanks !

    Ik besef zelf ook wel dat ik het aardig goed voor elkaar heb, daarom heb ik ook gekozen voor een modelbouwproject wat aan de grenzen van mijn kunnen ligt.

    Het engineeren is wel een stuk anders dan ik normaal voor mijn werk doe, daar zoekt de machinebouwer het maar uit hoe hij het maakt.
    Nu moet ik alles zelf maken en hou daar wel degelijk rekening mee met het ontwerp.
    Daarnaast heb ik nog reststukken en andere onderdelen (zoals lagers) liggen die ik er ook in wil verwerken als het mogelijk is.
    De ruwbouw komt nu bijna aan zijn eind en het afwerken kan beginnen.
     
  5. thijsco19

    thijsco19

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Maasland
    Wow! Dat zijn een hoop mooie machines!
    Een paar fotootjes zouden hier niet misstaan.
     
  6. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    De tracks zitten eronder, loopt soepel en vooralsnog genoeg spanning op de tracks.
    [​IMG]
    Je ziet alleen nog de zaagsporen, die zullen wel verslijten als ze gebruikt worden.

    [​IMG]
    Foto vanaf de zijkant.

    [​IMG]
    Foto vanaf de voorkant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    lekkkkeeerrrrr....
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik zal er misschien over gelezen hebben maar heb je de mogelijkheid om later de rupsen nog aan te spannen/ losser te maken?
     
  9. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Droop, de voorste wielen zitten op een geleider die op spanning wordt gehouden door een veer.
    Als het goed is (en zoals het nu lijkt) zorgen de voorste wielen ervoor dat de tracks altijd op spanning blijven.
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Slim bekeken! :):)
     
  11. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Even snel van een paar plaatjes triplex en lijmpistool de kap gemaakt om
    een beetje idee en gevoel te krijgen hoe het eruit komt te zien.

    [​IMG]

    Dit is het resultaat van een aantal aanpassingen.
    Lang leve het lijmpistool en een hotknife om het weer los te halen.

    Dit moet zo'n beetje het uiteindelijke ontwerp worden, maar dan in RVS plaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Mooi resultaat.
    Heb je er ook aan gedacht hem wat open te houden of wil je hem dicht houden om vuil eruit te houden?
     
  13. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    De kap gaat redelijk aansluiten op de onderbak, daarnaast komen er aan de schuine zijkanten inlaatroosters met ventilatoren en een kleiner rooster aan de achterkant (wat er al tijdelijk inzit) op de achterkant. Daarmee probeer ik overdruk te houden onder de kap.
    De inlaatroosters krijgen een filterdoek om stof en troep buiten te houden.

    Ik ben op het ogenblik een functioneel rooster aan het bedenken voor de zijkanten.
     
  14. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik neem even een abonnement op dit prachtige draadje! Geweldig werk Nak!
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    je motor heeft vlink wat koeling nodig vergeet dat niet of neem een watergekoeld blok met radiator en pomp.
     
  16. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    @JoopB
    Dank je wel voor de complimenten !

    @michel
    Waterkoeling is vrij nutteloos in deze situatie, je moet dan weer extra energie in een pomp stoppen en afvoer wan de warmte hou je toch onder de kap.
    Ook qua storingsgevoeligheid zie ik waterkoeling niet echt zitten in dit model.
    Er komen 4 ventilatoren van 80mm in de zijkanten die gezamelijk 8800 L/min doen in vrije uitstroom, daar hou je netto ruim 5000l/min van over om de Zenoah, koppeling en de schijfremmen te koelen.
    Mocht dat in de praktijk te weinig zijn, kan ik dat met highflow ventilatoren nog verder opschroeven (kost ook weer extra stroom).
     
  17. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Nou dat hoeft natuurlijk niet want dan gaat t hele principe van waterkoeling verloren, denk dat hij meer bedoelde zoals de waterkoeling voor computers etc. je kunt genoeg koelribben/vinnen aan de buitenzijde plaatsen en je metalen body kan ook een behoorlijke hoeveelheid warmte afvoeren... echter zal de temperatuur zodanig hoog zijn dat er mogelijk idd niet voldoende kan worden afgevoerd.... misschien een combinatie van ventilatoren en waterkoeling?? suc7 :cool:
     
  18. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ik denk dat een watergekoelde Zenoah evengoed nog een graadje of 60 gaat worden, daar ga ik dan lucht doorheen blazen die is opgewarmd door de remschijven en de koppeling..
    Niet echt een optie.
    Koelribben aan de buitenkant vind ik storend, juist de strakke afwerking spreekt mij aan.
    De uitlaat gaat al direct onder de Zenoah naar buiten om daar zo weinig mogelijk warmte onder de kap te krijgen. Ik weet alleen niet of ik de eerste bocht onder het blok mag inpakken, kan ook zijn dat de boutjes uit het blok smelten.

    Maar zoals ik al eerder zei, waterkoeling vind ik geen toegevoegde waarde voor dit model.
     
  19. MC_Kloppedie

    MC_Kloppedie

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Ekeren(Antwerpen)
    mooi om te zien week na week.
    Doe zo verder
     
  20. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Vandaag was de freesbank vrij, dus mooi begonnen aan de luchtrooster frames voor in de zij en achterkant.
    [​IMG]
    Het rooster wat eerder te zien was, vind ik niet staan op het model. Ook daar komt een nieuw frame in.
    Daarna is het de bedoeling om er getrokken gaas achter te zetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina