Robbe 2540: andere WTC en nu ook Techrek

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 23 feb 2006.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Avé zee-legionairs,

    het eerste resultaat van experimenteer en denkwerk van Jan Huizenga en ondergetekende: een grotere WTC voor de 2540. Het vraagt natuurlijk nog heel wat aanpassingen (techniekrek, einddeksel etc.) maar de grootste gok is geslaagd.
    Originele WTC Robbe: 101cm lang, 106mm buitenmaat, 96 binnenmaat: inhoud 7,2 liter.
    Nieuwe WTC (PVCpijp): 99cm lang, 125mm buitenmaat, 112 binnenmaat (in de boeg overlopend naar 100mm buitenmaat): inhoud ruimt 9,5 liter!!


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten,
    :pim:

    Jos
     
  2. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    hoi jos
    het ziet er goed uit wat jullie tot nu toe hebben gedaan!wat de spanten betreft ben ik blij dat ik daar van af gezien heb, want het was geen lolletje om met een flexible slang van dremel om er nog bij te komen, het was mischien wel gelukt maar ik riskeer het maar niet. hoe ga je dat met de eind doppen oplossen? ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen succes

    rob
     
  3. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Mag ik zo eigenwijs zijn te vragen waar een grotere wtc voor nodig is? :p

    Ik neem aan omdat het dan makkelijker is om het statisch duikend te maken? Het lijkt mij wel flink wat extra werk voor ongeveer 3 liter extra inhoud. En wat zijn de extra kosten die hieraan verbonden zijn(Dit vraag ik me gewoon even af, ik neem aan dat het niet veel is, afgezien van de vele uren "dremelen")
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Waarom een grotere WTC:

    1) meer inhoud in de wiskundige zin van het woord;
    2) door de grotere diameter kan je gebruik maken van meer en grotere componenten (gelaccu's, ballasttanks, trimtanks);
    3) investering in de toekomst: b.v. verandering van ballastsystemen;
    4) minder 'zinloos water' aanboord.

    Met dat laatste kaart ik een punt aan waar al eerder op het forum over gesproken is: het 'meesleuren' van nutteloos water in de vrije-vloed-ruimte. Als je de U47 of de U2540 bekijkt (en zeker de laatste dus) zal je zien dat de boot tussen de WTC en de romp voornamelijk bestaat uit: niets...nada...lucht dus. In het water wordt dit dus vervangen door....water (je gelooft 't misschien niet).
    Nou heeft 'water in water' niet echt een verschil in soortelijk gewicht...maar het zorgt wel voor een soort van 'traagheid': je zal het toch in beweging moeten zetten, afremmen èn de bocht om sleuren. Heb je daar minder nutteloos water zitten (en meer bruikbare ruimte) dan zal je boot in principe makkelijke bestuurbaar zijn.
    Daarbij komt nog dat de U2540 rijkelijk voorzien is van allerlei in- en uitstroomopeningen waar water in en uit kan vloeien. Dit zorgt in zeker mate voor wat 'straalbuis' effecten. En een straalbuis heeft de neiging om toch vooral rechtdoor te willen. Niet dat de 2540 als een soort open rioolbuis in lengterichting door het water gaat, maar je merkt dit effect wel.

    En wat het kost? Tja...het kost....ongeveer een 'avondje stappen'. En de uren werk natuurlijk, maar die zou ik bij een avondje stappen ook kwijt zijn geweest...


    Jos
     
  5. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    En mischien de dag er na :celebrate: :hammer:

    Hoe doe je de "einddoppen" :?:
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jos,

    Ik kan je op drie van de vier punten van waarom een grotere WTC gelijk geven, maar die laatste? Een ondergedoken U 2540 heeft naar schatting een waterverplaatsing / gewicht / meegenomen water van ik denk 25 kg. Zo voelt het tenminste in m'n rug als ik haar uit het water trek. Of dit nu water is, of 'massief' gewicht in de WTC en/of lood maakt niet uit. Je zal toch die 25 kg aan massa moeten versnellen/vertragen en de bocht om moeten zetten. Ze zal dus ongeveer hetzelfde reageren, grote of minder grote WTC. Het probleem, als je het al zo kunt noemen, met de 2540 is de rompvorm. De boeg en het achterschip zijn bijna vertikaal recht. Om dat door het water te draaien gaat moeilijk, zeker zodra er snelheid wordt gemaakt. Ik denk dat het straalbuiseffect wel meevalt, zoniet te verwaarlozen is. Als je recht tegen de boeg of het achterschip aankijkt zie je bijna geen enkele directe in- of uit- gang voor het water. Het moet overal een hoekje om of door een roostertje stromen wat de stroomsnelheid eruit haalt, en zo het straalbuiseffect om de zeep helpt. Het zorgt waarschijnlijk alleen voor extra waterweerstand.

    Desalnietemin ben ik erg benieuwd hoe de U 'toneburst' 2540 zich in het water zal gaan gedragen! Jou kennende zal ze in ieder geval een plaatje zijn.
     
  7. Rhinobirds

    Rhinobirds

    Lid geworden:
    24 dec 2004
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Leusden
    ik ben het met Lex eens, je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid massa versnellen/vertragen. Het is alleen belangrijk waar die massa zit, verdeelt over het schip of geconcentreerd in 1 punt (het midden), in het laatste geval zul je wel sneller kunnen draaien,

    groeten,

    Christiaan
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Christiaan heeft gelijk; massa aan de uiteinden van een schip is veel moeilijker de bocht om te sleuren.
    Maar goed, da's bij een U niet te voorkomen; het blijft een pijp met een schip er omheen... :wink:

    (Natuurlijk vloeken in de kerk wat ik doe, pure blasfemie, U-lastering, en het zal daarom wel niet zo lang duren voordat de vlag van Biddinghuizen overal in het openbaar verbrand wordt, en de voorzitter van Dorpsbelangen Biddinghuizen in het openbaar excuses moet maken voor de uitlatingen van een dorpsgenoot, maar ja...: zo schijnt de wereld tegenwoordig in elkaar te zitten!)
     
  9. Rhinobirds

    Rhinobirds

    Lid geworden:
    24 dec 2004
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Leusden
    hoeveel van die grotere WTC komt boven de waterlijn uit? oftewel, hoeveel groter worden je duiktanks? zover het enige nadeel dat ik kan verzinnen,

    groeten,

    Christiaan

    P.S. het voordeel van meesleuren van 'nutteloos' water, je hoeft het niet zelf mee te sleuren wanneer je gaat varen... misschien belangrijk voor je rug wanneer de jaren voorbij vliegen ;)
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Dat we nog steeds dezelfde massa moeten versnellen of vertragen wil ik wel aannemen: we spreken immers over 'waterverplaatsing'. Toch heb ik in de praktijk gezien (bij een probeersel in mijn 206) dat het 'straalbuis-effect' wel degelijk bestaat en nogal wat invloed heeft. In hoeverre dat dit bij de 2540 het geval zal zijn blijft afwachten.
    De WTC zit trouwens met z'n bovenkant op de waterlijn. Overigens wel handig bij een duikboot.... Hoeveel groter de duiktanks zullen worden: vermoeden is dat dit om en nabij de 1,4 liter zal zijn, dus nauwelijk 200cc meer dan de originele 2540 nodig zou hebben.

    Jos

    Jos
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo



    wat is er nu eigenlijk met deze boot gebeurt?????
    eerst iedereen lekker maken van we gaan een grotere wtc in een 2540 bouwen en opeens dood draadje??????


    groeten raf
     
  12. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Het draadje is wat stil, daar heb je gelijk in, maar er wordt nog wel wat gedaan hoor.

    We zijn met het tech-rek bezig, opgebouwd uit aluminium spanten en draadeinden (later wel met afstands bussen) maar nu kun je nog lekker schuiven, we weten hoe we het roer gaan aandrijven, we halen nu gemakkelijk een hoek van 180 graden (niet dat je dat nodig hebt maar het kan)
    We weten hoe we voor, de duikroeren gaan aandrijven (inklappen) en Jos is daar wat moois voor aan het frezen.

    De aandrijving van de schroeven wordt ook anders, we gaan werken met tussen assen en de koppelingen dus in de vrije vloedruimte.

    Ook aan de buiten kant is ondertussen aardig geklust Torens zijn verbouwd, er worden in de messing dek's op de schaal lokatie luiken uitgefreest (Jos zijn hobby) Torpedo luiken bijgemaakt en benadrukt.

    Dus echt stil is het niet, ik heb nog wat foto's maar dat doe ik nog wel even.

    En hierbij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor nog meer foto's :

    http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1467

    Formaat duiktank en trimtanks zijn we nog niet over uit en de aandrijving voor de diverse antennes, periscopen en snorkel zijn we ook nog met bezig.

    En dit allemaal dubbel, we bouwen alleen wel elk een verschilende uitvoering.

    Dus we varen nog niet :lol: :lol: :lol: :lol:

    Vriendelijke groeten,

    Jan Huizenga.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo jan


    die oplossing met die lange schroefasen die had ik vroeger in de thypoon reeds zo opgelost
    werkt volkomen naar tevredenheid

    pa heeft dat in zijn sint anneks boot ook zo moeten doen daar de motoren bij hem ongeveer 1 meter naar voor in de romp zitten en zulke lange assen trillen als gek (ook met tussen lagers)

    ik ben ook nog bezig hoor maar zit nu met twee verstuikte vingers dus langzaam aan actie

    de motoren voor de kriek zijn binnen en die ga ik vandaag of morgen testen en kijken wat ze op de schroeven brengen
    voor 163 eurie mag dat wel heel wat zijn


    groeten raf
     
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Foto's zijn toegevoegd,

    Groeten,

    Jan.
     
  15. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Raf heeft helemaal gelijk....ik pak het draadje weer op en zal de voortgang rapporteren :pim:

    Nieuwe roerkoning:

    [​IMG]

    Op z'n plek:

    [​IMG]

    Concept Tech-rek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ook deze op z'n plek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er staat overigens wat detail-info bij de foto's in m'n gallerij, dus bekijk ze ook daar af en toe's
    http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=979

    Ik weer aan de draai....:banana:

    Als er trouwens duikboters zijn die behoefte hebben aan soortgelijke gedraaide onderdelen....PB voor de mogelijkheden!

    Jos
     
  16. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Jos,


    SMOOOOI HOOR ik zie het nu ook voor het eerst, enne JOS TOONEN voor al uw frees en draaiwerk. :lol: :lol: :wink:

    Groeten,

    Jan Huizenga.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zoals ik kan zien is bij jullie de achter kant ook niet mooi vloeiend passend te maken met de midden romp

    daar ik mijn onderstuk (achterkant) door heb gezaagd om betere toegang tot de O ring te krijgen zit ik dus met het probleem dat deze twee stukken wel mooi passen maar het stuk dat tegen de romp moet worden gelijmd dus niet

    ik heb voorlopig geen idee hoe ik het probleem ga oplossen daar de beste metode het doorzagen van de beide stukken zou zijn en terug juist aan elkaar lijmen

    maar zulk een grote ingreep daar ben ik voorlopig door mijn vingers en elleboog nog niet aan toe

    groeten raf
     
  18. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allemaal,

    Even een update:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een gedoe maar het onderwaterschip zit nu redelijk naadloos tegen het voorschip aan, nu nog een list verzinnen voor het achter dek.

    En alles moet nog geschuurd en weer geplamuurd en ga zo door, maar het is wel dankbaar werk op zo'n manier :D

    Groeten en mischien tot morgen in Soesterberg.

    Jan Huizenga.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Hoe bedoel je "redelijk"??? Dat zit prachtig! Als ze in de verf zit zie je denk ik geen enkele naad meer, vakwerk! :thumbsup:
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,...........Gato?

    Wat vind je van dit voorkantje?

    [​IMG]

    In ieder geval knap scherp.

    Groeten,

    Jan.
     

Deel Deze Pagina