Op het rechte stuk doet ie 12 kmh. Live GPS gemeten met de telemetrie op zender.
Toen ook in Drachten op die mooie plas, op die mooie zomerse dag.
Dat was toen erg gezellig!
Met die 11.7 zit je iets boven schaal, en geeft dan ook dat mooie vaarbeeld.
Schaalsnelheid is 8,2 kmh.
Een golf beinvloed de snelheid, dat laat zich ook via de telemetrie aflezen,
net als een bocht, uiterst lollig.
Wil je snel en stabieler met de romp door het water, meer accu of meer massa onderin. Dan gaat het een stuk beter.
Zelf zou ik ook de roeren naar schaal ombouwen... dat heet, naar de oude SMB tekening...
De FL-8 gaat dan rotsvast bij mij.
Schaalgewicht is 4,9 kg... origineel tegen de 77 Ton, schaal is 1:25 (zelfde als Theodor Heuss)
Schip had 2x 1.000 pk aan boord, goed voor een 23 knopen.
De Weser River Patrol boten, zusterrompen, iets korter, hadden 2x 1.650 pk aan boord.
Die schepen zijn kort op de oorlog gebouwd. die liepen 25 knoop. Het extra vermogen gaf maar 2 knoop winst!
Althans... dat was de Hohwacht II, daar heb ik een beknopte sheet van. 2003 informatie.
Veel van die sites zijn verdwenen. Ook die van de Hohwachtverein.
De Hohwacht II ligt nu ergens in Nederland op het droge, bij een staalbedrijf in de wacht tot restauratie.
De bodem was kuis verrot. Weet niet of het schip al weer zeegaand is.
Maar kost een vermogen om zo een ding weer aan de praat te krijgen en te onderhouden.
Moet de e-mails eens nazoeken. Lijkt me leuk voor een bezoekje!
Maar de man beschreef dat er zeer veel werk in zat.
Volgens mij zat de FL8 opgevoerd en al tegen de 20 kmh.
De assen draaiden 5.500 toeren droog, in water iets lager.
47 mm props, spoed 1,6. Dat is 75,2 mm, per omwenteling,
Reken ik dat zo door met die spoed van 75,2 mm, en die toeren... zet je daar 20% slipperij op
kom je uitgerekend op een waarde van 5,5 meter per seconde. Goed voor 19,8 kmh.
Met de stopwatch aan de kade van de Hoornse plas hebben we 20 gemeten op een fraaie ochtend.
Net niet goed genoeg voor een Guinness, wel goed voor een cool Corona biertje!
Ik kon een rondje snelvaren om een rondvaartbootje op de Hoornseplas...
Je moest die smoelen zien! En een vlotte fiets bijhouden, want de man riep 'hey!!!!'
Ik heb de hek verscherpt met een extra plaatstuk. Betere water afbreking. Dat ronde doet de stroomlijn geen goed.
Achteruit is een ramp. Echt gas-reductie, anders klaar voor onder water
En drie roeren er onder. Zelfbouw. Voor het Lürssen Effekt bier.
Die roeren hielden de zaak ook in het gareel. Middenroer zelfs aanzienlijk vergroot.
Verder zaten de assen in open steunen. Heeft de romp een mooie kielbalk gekregen en de scheg naar schaalvoorbeeld, niet meer dat lompe en kromme dieptreksel.
Lürssen Effectbier...
Flink stuk verbetering in rompaanzien...
Niet meer die stroken driehoekshout tussen romp en kokers. Veel beter voor de aanstroom van water langs de schroeven.
Volledig kogelgelagerde assen op mountainbike ketting olie... vederlicht.
Gr Bas