Robbe FL-8 Flugsicherungsboot restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2013.

  1. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Heel fraai allemaal Bas, veel bouwplezier verder.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    netjes verzonnen en uitgevoerd, nu nog monteren...
    vgr
    Marc
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kleine update.
    Model heeft nieuwe werflocatie. Nu nog het bouwhok op zolder op orde!
    Kan er weer driftig verder getimmerd worden :)
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gezien het draadje niet zo heel erg groot is, heb ik uiteindelijk maar handmatig alle plaatjes terug gezet.
    Bouwhok is inmiddels behoorlijk op orde. Kan ik wellicht weer eens wat vorderingen gaan boeken.
    Snel nog even een RC vliegtuigje afbouwen. Met het mooie weer wil ik eens even een proefvaartje gaan maken in de oude zandafgraving nabij Exloo. Een prachtig watertje... vast met de diepte van een Fjord!
     
  5. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Mooi dat je weer een bouwplek hebt Bas :) Is dit type schip trouwens een doorontwikkelde Schnellboot? Die opbouw komt me "under the hood" wel erg bekend voor.

    Behouden vaart in je Fjord!
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, Mike, ze komen van dezelfde ingenieursbureau's en werven rond Hamburg. De kennis was aanwezig, en is gebleven na de oorlog. Hadden ze prachtige motoren ter beschikking. Na WOII zijn een aantal Schnellboote naar Denemarken gegaan en omgebouwd tot NATO aanvalsschepen. Totdat ze helemaal op waren. Een ander deel is verbouwd tot een nieuwe klasse. Tot er in de Jaren 50 de via de Jaguar Klasse de Zobel Klasse S142 ontstond. Met aanboord dezelfde grandioze marinediesels. Verbeterd en tot ongekende vermogens opgevoerd...
    Lees hier maar eens... http://de.wikipedia.org/wiki/Jaguar-Klasse
    Hebben met die achtergrondkennis er ook de snelle reddingskruiser met bijboot voor de DGzRS mee 'doorgedacht'.
    Je ziet in die schepen heel veel herkenbaar vernuft zitten. Onderwaterschip, de romporm, de boegvorm. De opbouw die veel weg heeft van de duiktoren van de U-boot... in de verre verte dan....
    Flying-bridge met waterscherm, zodat een hoge zee van de brug wordt weg gesluist... soort spoiler... tot op zekere hoogte.

    De Duitsers hadden ook met de schnellbootgedachte snelle hydrofoils in hun kop. Zoek maar een op het internet op 'VS-8' eventueel met 'Schell' erbij... en je hebt weer een wensprojectje :)
    Het bureau is voor een deel gevlucht naar Zwitserland, de andere ingenieurs gevangen door de Russen. In Zwitserland hebben ze Supramar opgericht, en zijn passagiers schepen, snelle ferries gaan ontwikelen. Die hebben heel lang gevaren op de Italiaanse en vast ook Zwitserse. In de Fjorden van Noorwegen. Tussen Sicilie en het Italiaanse vaste land, en in licenties gebouwd in het verre Oosten Zoeken op "PT-20" en "PT-50"...
    Zal je bezig houden :)

    Hier nog even een paar prachtige filmjes!






    Bootje staat er nu zo bij... Hoog en droog...

    DSC_1997-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Hmmm, interesting! (geluid van Yoda) Is dat een beetje te doen op schaal zo'n draagvleugelboot? Lijkt me dat hoe groter de schaal hoe beter het werkt.

    Die filmpjes zijn leuk man, bring back the 70's. Komen mooie projecten voorbij ook.
    En dan kom je dit tegen, woon je aan het water en dan ga je toch denken... Hmm, interesting! :D
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yoda... gniffel, gniffel... Die oude filmpjes zijn prachtig. Vooral het zwart/wit. De stuurman achter het stuur van een 'Brass-era auto' look-alike. Bedoel... anders heeft het geen Mile Miglia gevoel langs de steile hellingen. Bellissimo!

    Dat is zeker een interessant stukje huisvlijt! En je kan er zelf inzitten. Dat is het alleraardigste er aan. Heel leuk project!
    Valt je het op dat het niet eens zo snel vaart? De vleugels geven voldoende lift om het zware gevaarte uit het water te tillen.
    Meer dan ook niet. Verder caviteert z'n propeller door de wervelingen achter de vleugels, kan dus z'n power niet goed kwijt. Het water is achter de draagvleugels zeer turbulent en opgeklopt? Prop op de verkeerde plek? Niet diep genoeg... Of lijkt het maar zo?

    Overigens wat mij direct opviel bij een van de hydrofoils op het Comomeer. Ik moest daar natuurlijk even in meevaren. Ze varen grotendeels op twee snelheden. Een soort aanlegsnelheid en een vaste kruissnelheid (= meest economische snelheid) naar de volgende bushalte. Heeft niet de variabele vaarsnelheden die met mono-hulls en multi-huls kan worden gehaald of kan worden gevaren.
    Cavitatie beschadiging aan vleugels is een van de grote euvels bij de grote hydrofoils, hoge belasting schroefassen en propellers. Kwetsbaarheid wrakhout en drijvende ongein (plastic zakken) die de lift behoorlijk kunnen verstoren.
    Hernieuwde inzichten leiden tot de bouw van catamarans en multihulls, kosten gunstiger te opereren, toch weer hogere snelheden, minder kwetsbaar, en een flinke schaalvergroting mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2015
  9. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    SCHITTEREND !!! wow
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Bas,
    Ik was benieuwd hoe het er met dit scheepje - twee jaar na de laatste posting - verder gegaan en wat er van geworden is?

    Ik vraag dit eigenlijk ook een beetje omdat ik dit weekend een zelfde scheepje van iemand die naar het buitenland verhuist gekregen heb en ik me nu een beetje aan het oriënteren ben wat ik er zelf verder wel of niet mee wil gaan doen.

    Het verkregen scheepje verkeert momenteel in erbarmelijke staat en de vraag is voor mij is: Kliko, opknappen / restaureren of doorschuiven naar een ander en die er zijn geluk op laten botvieren :rolleyes: ?
    Groet, Bert
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha! De FL8 staat in mijn werkkamer op de kast en krijgt af en toe een vette knipoog! Natuurlijk moet ik er verder mee... maar ja... dan komt er weer eens een modelvliegtuig binnen zeilen... en dat heeft dan weer 100% voorrang! Want dat moet dan weer vliegen. Vandaag ook de hele middag gevlogen.

    Als je tijd en ruimte hebt, zou ik hem lekker opknappen, mooi kunststoffen dek inbouwen, een hoge waterkering onder het dekhuis, opdat ie mooi spatwatervast is. Ik heb de romp zelf een beetje naar m'n hand gezet met een kielbalk en de boeg en spiegel eveneens. De diepgetrokken badkuip was me iets te globaal van vorm, ook niet geheel schaal. Proporties kloppen ook niet. Robbe heeft een lekker bekkend bootje willen bouwen.

    Van mij vaart 12 km/h en dat is een mooie snelheid. Bij 20km/h loopt het een beetje uit het roer (getest). Op 10A LifePo4 houdt ie het erg lang vol.
    Probeer hem licht te bouwen, opdat de extra ballast ook flink onderin geplaatst kan worden. Model slingert aardig. Dat zal met extra details, hekwerk (metaal) nog wel sterker worden. Ik moet dat goed in de gaten zien te houden... :)

    Tekeningen van Robbe zijn niet meer te krijgen. Foto's van het echte schip... eveneens lastig te vinder. Origineel denk ik gesloopt. Wel internet treffers via google... heb ik hier al gepost.
    Gr Bas
     
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Bas , ik heb even wat gemist een tijdje afwezig geweest , maar kom even bij je kijken .
    Mooi project ben je aan het bouwen met oog voor detail , ik ga je zeker volgen bouwen zal bij mij even moeten wachten.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach jullie zijn vreselijk! Nu 'MOET' ik weer verder met m'n bootje! :weetnie:
    Thans zoveel vliegende noten op mijn zang!
    Van de week was ik mijn programmeerkaartje zoek voor een regelaar... je verzameld wat hé?
    't Lag gewoon in het bootje!

    Ik denk dat ik maar weer eens even een proefvaartje met em ga maken. In een deurp verderop... Exloo... is een fraaie zandafgraving...Als je model daar zinkt, dan zal het vast 30 meter diep komen te liggen... maar het is wel een mooie plas met een strandje.

    Zeer oud vliegertje... heeft alleen nog niet van de grond los willen komen. Gras te hoog, wielen te klein, motor wellicht te gering vermogen, kist relatief te zwaar. Allemaal gunstige voorwaarden om vooral niet de lucht in te hoeven. Spichtig kistje zullen we maar zeggen!

    DSC_3590-LR.jpg

    Als het goed is Bert, heb je wat van mij ontvangen per mail. Als het bestand te zwaar is... dan wellicht niet... dan per WeTransfer!

    Gr Bas
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat blauw tussen de wielen is toch de stander, Bas? Op het eerste gezicht dacht ik; Die zal wel moeilijk vliegen! Dacht even aan 55 jaar terug. Zag ik er ook eentje af en toe vliegen. Helaas zie je die hier maar half (aan de wand hangen). Vrij vliegend model met Cox machientje. Mijn slaapstede als matroos. Gr. Klaas.
    [​IMG]
     
    MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het blauw is de standaard van schuim. Werkbokje. Zonder dat het het model deukt. Kan ook bootje op. Nee deze juffer wilde na een 100 meter baancrossen niet loshoppen. Inmiddels grotere wieltjes. Voor de volgende run. Ik weet niet of het moeilijk vliegt? Wel klein van formaat. Verwacht geen moeilijke stunts... brave rondjes dus... Mooi klassiek hoogdekkertje Klaas. Vrije vlucht met dragend stabilo zo lijkt :)
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ook nog een foto van het hele vliegtuigje gevonden. Vastgehouden door een (helaas al overleden) dienstmakker. In 1965 meegesleept naar Seedorf en daar een paar maal opgelaten. Landde een keer in de minitiedump. Paniek toen ik meldde dat er een vliegtuig(je) was neergestort. Kreeg toch de sleutel mee van het hek om hem weer op te halen. Vandaag de dag zou dat de krant halen. Leuk ding om mee te vliegen, maar het moest wel windstil zijn en je moest hem als de tank leeg was niet meer uit het oog verliezen. Geen idee waar het ding is gebleven. Kan me niet meer herinneren dat ik hem bij het afzwaaien eind dat jaar nog had. Maar zoals zo vaak: Gelukkig hebben we de foto's (en de herinnering) nog. Eerste vlucht was in de Noord-Oostpolder bij Schokkerhaven. Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2017
    MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaaf verhaal! Oertijden vliegtuigmodelbouw...
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Om eerlijk te zijn; Ik was zeer verbaasd dat het in één keer vloog. Wel eerst een paar glijvluchten gemaakt met ballast i.p.v. de motor. Op goed geluk het roertje gefixeerd met een knopspeld. Door de schroefwerking van de prop draaide ze net de andere kant op. Schietgebedje dat de motor niet te lang liep en maar hollen er achteraan. Toch maar niet aan RC begonnen. Als schipperszoon bij de bootjes gebleven. Wel een leuke opsteker dat ze wilde vliegen! Gr. Klaas.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Drie jaar na dato... Vanochtend zag ik op Internet een FL-8 te koop staan. Incl 2,4 GHz zender voor een redelijke prijs. Het scheepje heeft exact 23 minuten te koop gestaan... Enfin, vanmiddag het model opgehaald.

    In de jaren '70 of '80 heb ik heel vaak bij Van der Stad in Nijmegen (ijzerwarenzaak met een grote modelbouw-afdeling) staan kwijlen bij een model van de FL-8.
    Maar ja... Veel te duur voor een jochie wat net op de arbeidsmarkt kwam als hulp in de spoelkeuken van het plaatselijke ziekenhuis. Alleen het model kostte een maandsalaris, en dan moest de lader, regelaar, servo enz enz er nog bij. Mijn moeder zou me iets hebben aangedaan als ik het model gekocht had. Er moest immers gespaard worden... (Heeft tegenwoordig ook geen zin meer :(

    Enfin, vandaag m'n jongensdroom laten uitkomen.
    Vorige eigenaar was klein behuisd; schepen van meer dan 90cm moesten de deur uit.
    Het model ziet er 'redelijk' uit. Verfwerk is goed, uiterlijk ook. Oké, de patrijspoorten zijn grof, details ontbreken, maar er is wat moois van te maken.
    Motoren: twee Mabuchi's zonder aanduiding. Even laten draaien: héééle hoge toeren, zelfs op 7,4V. Niet goed, met die lellen van speedschroeven onder de romp. Dat worden stroomvreters. Niet voor niets heeft de bouwer de regelaar voorzien van een koelventilator!
    Roeren hadden een uitslag van bijna 90 graden = remkleppen. Snelle winst: op de servo de stuurstangen op de binnenste gaatjes gezet. Nu hebben de roeren tenminste een 'normale' uitslag.
    In de romp staat een ruitensproeierpomp met leiding naar een ongedefinieerd bluskanon op het voordek. Pomp werkt.
    Navigatieverlichting is wel aanwezig, maar niet aangesloten.
    Ballast bestaat uit twee stalen platen, 1cm boven de rompbodem verlijmd.
    Plan de campagne:
    * Motoren worden vervangen door brushless. Ik heb hier nog twee mooie Graupner BL-motoren liggen incl 2 regelaars. Een V-mixer er tussen, kunnen ze mooi meedoen tijdens het draaien.
    * Bluspomp is in feite een stukje messing pijp wat uit het voordek komt; ik denk dat ik een mooie blusmonitor 3D laat printen
    door een van m'n modelbouwvrienden.
    * Een aantal patrijspoorten vervangen door betere
    * Details op de brug aanbrengen; nu is het enige detail een stuurwieltje op de flying bridge
    * Ballast: loodstrips, met epoxy in de kiel lijkt me een betere optie. Zwaartepunt ligt dan lager. (Lood genoeg; ik schiet per
    week zo'n 80 5,5mm luchtbukskogeltjes af; heb ondertussen een bus vol met verschoten lood.)
    Kortom: genoeg te doen!
    Wat plaoties:
    P1100351.JPG
    Het scheepje in zij-aanzicht. De boeg van haar oudere zusje, Schnellboot S38-klasse nét voor de brug zichtbaar.

    P1100353.JPG

    Vooraanzicht. Geen ventilatie-opening op het dekhuis en een discutabele blusmonitor.
    P1100354.JPG
    Interieur. Op rechts de ballastplaat nog zichtbaar. Uitlijning van de motoren op de assen ook niet helemaal joepie en bij een van de assen was er behoorlijk wat vet in het rond gespetterd. Waterpomp in het midden, aanzuiging in de kiel.
    P1100355.JPG
    Roeren en schroeven: Met de roeren niks mis, maar die schroeven...:(

    P1100356.JPG
    Fluing bridge: Kaal. En een soort sleepkabels in de masten.
    P1100358.JPG
    Wél een aardig detail: een 'werkend' moederkompas. Hoewel ik me afvraag of 'Noord' inderdaad naar het magnetisch Noorden wijst... :bye:
    Zeker met die amperevreters er onder.
    Een 3D-geprint kraantje met (wederom) een soort sleepkabels op de winch en een blok van een zeilschip opgenomen in de takelage.

    Kortom: Zoals dat tegenwoordig zo mooi heet: "Een scheepje met mogelijkheden". ;)
     
    MicropropSport en FreekS vinden dit leuk.
  20. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Zijn luchtbukskogeltjes nog van lood?
     

Deel Deze Pagina