Robbe Nova

De pennen hoef je voor mij niet te fotograferen hoor... als ik de hoogte van een tip weet (als de andere tip plat ligt) weet ik genoeg.
Rechte pennen?! Lijkt mij niet je dat voor een toestel zonder ailerons...

Geweldig, ik had van Kees (Parkinvlieger) al een scan gekregen van het plaatje triplex waar de spanten uitgezaagd waren, en nu van Ruud1970 de scan van het nog intacte plankje. Zelfs het gat in spant 66 kan ik nu exact overnemen. Gaat helemaal goed komen. Van de week lekker verder bouwen...

(edit) Nu heb ik van Ruud ook nog een scan gekregen van beide vleugelpennen, die kan ik dus exact nabuigen.

Zonder Modelbouwforum had ik nog niet geweten hoe ik dat moest oplossen... geweldig! Ik kan weer verder bouwen.
Nou ja, dinsdag kan ik natuurlijk pas een plaatje triplex kopen om die schotten over te trekken...

Laatst bewerkt:
bouwen...........

met hindernissen Bart!
Wist niet, dat er onderdelen ontbraken.
Maar je komt er wel uit! En weermet hulp van Vintage fanaten!
Goed bezig!....................;)

mvg
Kees

Plaatje triplex bleek ik nog te hebben... dus de romp zit nu in elkaar.
Cockpitkap in mekaar lijmen, romp spuiten, V-staart monteren, RC erin, klaar.
(En dan mogelijk een motor-cockpitkap gaan maken...)

Even in mekaar gestoken bij wijze van tussenrapport.
Kleur wordt wit, met een biesje in een nog te kiezen kleur.

67574a24335805ea5.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er erg leuk uit bart! Ik vind dat trouwens wel een hele slimme oplossing met die kap we zorgen dat hij goed vast komt te zitten..:mrgreen:

Biesje?.. laat me raden rood?!:p

ik heb er ook een gehad , je moet wel de washout in de tippen van de vleugels inbouwen anders kom je zo in een stall terecht waar je hem niet meer uit krijgt .
zo is de mijne aan zn eind gekomen

je moet wel de washout in de tippen van de vleugels inbouwen
Dat zal niet gaan... in de eerste plaats waren dit schuimvleugels met abachi indekking... en in de tweede plaats zijn ze inmiddels ook bespannen. Hij zal het ermee moeten doen; gewoon een kwestie van niet te langzaam door de bocht.

Ik ben begonnen aan een balsa cockpitkap waar de motor in moet komen. Is nog een beetje onduidelijk zootje daarom heb ik nog geen zin om er foto's van te laten zien... maar binnen afzienbare tijd zal de Nova wel als pure zwever vliegen; de laatste benodigdheden zijn gisteren uit Hong Kong aangekomen.

Door vakantie en andere bezigheden is dit draadje een beetje in het slop geraakt.... maar de Nova is inmiddels wel vliegklaar, bespannen en van electronica voorzien:

Nova.jpg

Best mooi toch?
Jammergenoeg kan ik niet naar de Vintage meeting (maar de sticker zit er wél op hoor).
Hopelijk kan-ie binnenkort op de club op de Hückepack, dat lijkt me de meest relaxte manier voor de maiden.

Ik ben voor de vakantie nog bezig geweest met het maken van een balsa cockpit om daar een aandrijving in te huisvesten... ik ben matig tevreden met het resultaat, en denk dat ik dit even laat liggen tot ik niks anders te doen heb. De motor die ik ervoor in gedachten had zit inmiddels toch ook ergens anders in. Ik kreeg langzamerhand wel weer zin om een ander model onder handen te nemen, dat al een tijdje in een hoek ligt met gebubbelde bespanning...

Bart een schitterend resultaat! Eigenlijk is dit een van die modellen waarbij een motortje toch wel wat afbreuk doet aan de fraaie lijnen... Gewoon elastieken of huckepacken is toch ook leuk?

Hij doet me trouwens denken aan de Robbe Rofly die ik vroeger had (was ietsje kleiner).

ps. misschien gaat het heel hard regenen volgende week en wordt de meeting een weekje uitgesteld??

Dankjewel...
ps. misschien gaat het heel hard regenen volgende week en wordt de meeting een weekje uitgesteld??
Leuk bedacht... maar dan wordt mijn wedstrijd ook een weekje uitgesteld... dus dat werkt alleen bij heel plaatselijke regen in Brabant :D

rofly2.jpg

De Rofly kende ik helemaal niet. Ja, er is een duidelijke verwantschap met de Nova...

Dat zal niet gaan... in de eerste plaats waren dit schuimvleugels met abachi indekking... en in de tweede plaats zijn ze inmiddels ook bespannen. Hij zal het ermee moeten doen; gewoon een kwestie van niet te langzaam door de bocht.

op de tekening staat als ik het me goed herriner dat je van de eindlijst de laatste 10 cm of zo een driehoek af moet snijden en die onder een hoek er weer aan moet lijmen .
je kunt dit alsnog doen , hij is heel overtrekgevoellig zo .

op de tekening staat als ik het me goed herriner dat je van de eindlijst de laatste 10 cm of zo een driehoek af moet snijden en die onder een hoek er weer aan moet lijmen .
Er is geen eindlijst... er is schuim en abachi.
Ik zal de tekening van de ribbenvleugel nog eens bekijken, ik geloof niet dat daar sprake is van washout... maar zelfs dan, zie jij me het toestel in dit stadium weer uit mekaar snijden? :(

Nou, de Nova heeft zijn maiden gehad; niet zonder moeilijkheden, maar uiteindelijk toch voor mekaar.
Er zou gehückepäckt worden op de G&E club, wat mij betreft de ideale mogelijkheid voor een maiden. Op het veld eerst nog even een handstartje - beetje wiebelig maar okee. Toen op de Hückepäck, en een flink eind omhoog. Dat viel tegen! Ik kreeg hem nauwelijks behoorlijk onder controle, en twee keer viel-ie weg in een vrille. Ik dacht nog... zou-ie toch wash out nodig hebben? Ik was blij toen-ie op de grond stond, al kwam er wel een helft van de V-staart los uit het deel waarmee die op de staartboom gelijmd zitten. Gelukkig had er iemand CA lijm bij zich dus dat was op te lossen.

Meteen wat extra lood voorin en nog een handstartje. Hee, dat scheelt... niks wiebelig meer.
Dus daarna nog een aantal hückepäck starts (wat is dat toch een takkewoord, zeker als je het driemaal moet typen) en dat ging prima. Niks geen vrilles meer. Het toestel vliegt redelijk snel, maar reageert wel degelijk vlot op die smalle roertjes.

Ik kreeg nog thermiek ook... terwijl er eigenlijk geen zon was. Ik kreeg moeite om 'm te zien dus ben een eind naar beneden gedoken. Uitkijken nog want dit toestel gaat heel efficiënt met die oversnelheid om (volgende keer dus tóch een vrille...) daarna natuurlijk geen thermiek meer gevonden.

Grappig is dat de Nova, waarschijnlijk door z'n hoge trimsnelheid, heel anders landt dan mijn andere zwevers; hij blijft langer rechtop door het gras glijden, met beide vleugeltippen vrij, terwijl ik gewend ben dat er zogauw je iets afvangt een tip in het gras haakt en het toestel met zijn laatste snelheid een zwaai maakt.

Met de beide andere meegenomen zwevers (Riser en Atlantis) had ik een beetje panne, maar de Nova maakte het allemaal goed!

Ik zal vandaag of morgen het nieuwe zwaartepunt opmeten en hier vermelden, is wel nuttig voor andere Nova bouwers...

Laatst bewerkt:
Mooi werk Bart,

Dat wieltje in de romp heeft dus nog wel een functie en is er niet alleen maar voor de sier. Neem je hem mee naar de volgende VGG-bijeenkomst?

Nou ik heb het wiel er dus niet in zitten hè... en er zijn natuurlijk wel meer snelle zwevers zonder wiel...
Een volgende keer neem ik 'm zeker mee, maar komende week kan ik dus niet.

rofly2.jpg

De Rofly kende ik helemaal niet. Ja, er is een duidelijke verwantschap met de Nova...

Vandaag een Rofly gekocht! Via marktplaats. Het is een bouwdoos, helemaal compleet!
Tenminste, ik heb nog niet alles gecontroleerd, maar als ik de vorige eigenaar mag geloven heeft hij alleen de doos open gehad.
Wanneer de Rofly in productie isgegaan weet ik niet, maar ik ken hem wel van heel lang geleden! Minimaal 20 jaar zeker! Ik heb hem toen samen met een vriend, die hem toendertijd heeft gekocht, gebouwd. En wat ik er nog van weet.. Hij vloog erg lekker. Wel ietwat zwaar qua gewicht.
Voor mij dus pure nostalgie!

Weet iemand wanneer deze kist in productie is gegaan?

Back