Robbe Nova

Ik snap je vleugelbevestiging. Mooi bedacht.
Ik ga er voorlopig even van uit dat het me gaat lukken om ter hoogte van de hoofdligger een brug in de romp aan te brengen, waar ik gaten met schroefdraad in kan maken. Dan ook nog twee kleine gaten achterin het vleugelzadel (maar daar is het eenvoudiger omdat daar materiaal zit) en dan kan de vleugel vast met schroeven zoals oorspronkelijk op de Sprinter.
Maar, voorlopig ben ik nog even met een heel ander project bezig.

Is er nog een moderator in de zaal?
Zoals Jakkie Takkie al opmerkte, zou het leuk zijn om dit draadje af te splitsen, vanaf post 49 lijkt me, onder een andere titel, omdat het hier over samenbouwen van onderdelen van verschillende modellen gaat.
Voorgestelde titel: Scrap heap challenge.

Bart, aangezien jij de topicstarter bent kun jij de titel van het eerste bericht wijzigen (in het eerste bericht op "wijzig", dan op "meer opties")

@Willem...ik wil graag een foto zien hoe ver je bent met het verorberen van die halve Cirrus :-)

Back to Nova,
Bart heb jij ook de losse ribben op tekening? ik heb de ingedekte piepschuim vleugel en de tekening van de ribbenvleugel maar .........geen losse ribben tekening.
Mischien wil ik deze winter een rolroer-versie maken met remkleppen

groeten

Back to Nova,
Bart heb jij ook de losse ribben op tekening? ik heb de ingedekte piepschuim vleugel en de tekening van de ribbenvleugel maar .........geen losse ribben tekening.
Mischien wil ik deze winter een rolroer-versie maken met remkleppen
Dat is best een leuk idee... maar ik heb ze ook niet op de tekening.
Ik heb wel een 3D-tekening van een opengewerkte ribbenvleugel. Maar daar schiet je niet veel mee op hè.

Natuurlijk zou je op een schuimvleugel ook ailerons kunnen maken. Het lastigste is waarschijnlijk om een gat te boren voor de servokabel, maar dat moet kunnen...

Ik was het oorspronkelijk van plan, om er ailerons op te maken. Toen ik de doos voor het eerst zag (op het eerste Vintage Glider Treffen) zag ik tot mijn verbazing dat de vleugel al af was - ik wist niet dat die versie bestond. Achteraf denk ik: Was misschien toch heel goed mogelijk geweest om er rolroeren in te maken. En dan wat minder V-stelling... het vliegt nu al als een scheermes...!

Zoals aangekondigd is mijn Prova sinds vandaag 66% Nova (vleugels + V-staart)

Deze V-staart is 14 gram lichter dan de andere staart. Hierdoor kan ik 70 gram lood uit de neus halen waardoor de zweefeigenschappen weer beter worden. Als de snelheid dan sterk afneemt kan er altijd weer lood in(zwaartepunt).

75044ac8c6cd05156.jpg

75044ac8c5ce5c711.jpg

Een orginele romp zal wel niet meer te vinden zijn.

Als zwever vindt ik hem zo ook mooi

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart, Van onderstaande decals stuur ik je een vel op. Wel na spuiten met blanke lak

75044adcc12ff1710.jpg

75044adcc1305944b.jpg

75044adcc130a3cd7.jpg

Op de laatste foto ligt de sticker er los op

Succes

Fraai hoor!
Even uitleg aan de andere lezers: Willen vroeg mij of ik de originele stickers had. Die had ik, maar ze waren na een jaar of 30 in die doos volkomen geel verkleurd (het transparante deel dan) en het zwart was ook nogal vlekkerig (en dat was dan ook de reden dat ik ze zelf niet gebruikt had). Een beetje Photoshop knutselen hielp, en toen heeft Willem er stickers van gemaakt.

Zo zagen ze er eerst uit:

67574adcc5237defe.jpg

Fantastisch project! Voor mij een echte Déjà vu

Ik heb dit toestel in mijn prille jeugd ook gebouwd en nog op zolder liggen. Hij heeft maar één keer gevlogen en meteen gecrashed.
Ik was zo eigenwijs om mijzelf even vliegles te geven :nosmile:

Hij is gerepareerd maar heeft nooit meer gevlogen :(
De staartboom was geknikt en deze heb ik destijd vervangen voor een iets dikkere maar ook zwaardere buis. De kap was ook beschadigd maar dit heb ik opgelost door deze met de romp mee te verven. Dat vond ik toen eigenlijk wel een geslaagde 'metamorfose'

Voor de gelegenheid heb ik hem nog maar eens gefotografeerd!

DSC00017.JPG

DSC00016.JPG

Helaas hebben alle 'verhuizingen' door de jaren heen het airframe geen goeds gedaan.

Het was/is een prachtige zwever. Ik vind het ontwerp nog steeds erg innovatief. De eenvoud van een aluminiumbuis als staartboom en de V-tail met mechanische mixer. Terecht een 'vintage-glider'

Laatst bewerkt:
Hum!
Yep... er lag er een op mij te wachten in Sneek! Een Robbe Nova! Vast sinds 1984!
Een keurig gebouwde, exact als in mijn grote Robbe cat.
Via Marktplein. Betaat niet! Had geen hoge verwachtingen, maar de vorige eigenaar uiterst vriendelijk maakte me toch een beetje nieuwsgieriger. Hup naar Sneek! Had hem ook in de schoot geworpen gekregen bleek, maar wist met de kist geen raad. Niet echt een veld in de buurt... geen sleep of hückepack ter beschikking. Te mooi om nog te zweven... en daarmee toch een beetje in de weg. Hoefde niet lang na te denken.
De kist is schitterend gebouwd, en ziet eruit of er amper mee gevlogen is. Benieuwd wie hem gebouwd heeft.

Het is de uitvoering met de Siros Flächen. Geen piep- maar PU-schuim.
Electronica origineel 1984, Robbe Futaba inclusief Varta-(DEAC) NiCad accu.
Al die jaren heeft de schakelaar op aangestaan... dus de cellen... zullen zo goed als ontbonden zijn.. Maar leuk zo een oud celletje nog 'nieuw' aan te treffen.
Verder is die typische mechanische V-mixer ingebouwd. Lijkt perfect te werken, geen speling. Zeer doordacht door Robbe.

V-tail is demontabel bevestigd met schroefjes. Plastic vast broos.
De tips hebben een lichte negative verdraaing ingebouwd. (Prachtig dus) en opvallend... wat een enorme V-stelling
Zal t.z.t. wat fotootjes nemen en hier plaatsen... als het weer nog even mee zit.
De bouw is voor die tijd vast geavanceerd te noemen. Zeker als je naar de moderne DLG zwevers kijkt... of een model zoals de Apogee.
Er zijn vast vergelijkbare concepten van andere fabrikanten uit die tijd?

Kist voelt zwaar aan. Romp deed 660 gram. Zonder het lood in de neus, de accu er uit. Gemeten aan de vis-waag.
68 gram lood en 120 gram aan ontvanger accu komt er dus nog bij.
Vleugel per stuk rond de 220 gram. Totaal 1100.. maar gezien de span en 210 cm en het Clark-Y profiel niet een zo slecht?... edoch.. Geen e-drive! Dan gaat het gewichts-plaatje er totaal anders uitzien.

Wellicht iets om er een fan op te zetten gelijk de fraaie Salto van PJ AJH?... die thans helaas gesneuveld is... of heeft zo een bouwwerk nog al wat weerstand?

Ik zag verder terug een plaatje (bdoets) van het CG-punt. Hoeveel mm is dat exact van de voorlijst gemeten?

Wat zijn de vlieggewichten van jullie kisten overigens?

Laatst bewerkt:
Beste H.B. Busking,
Dank voor het zo subtiel herinneren aan het kraken van mijn geliefde Salto.....en van harte gefeliciteerd met uw aankoop!
Een EDF zoals op mijn Salto zou ik je niet aanraden. Het is een relatief zware, inefficiënte oplossing die het zweven ernstig verziekt omdat het erg veel weerstand oplevert. Op mijn Salto heb ik hem er puur voor de grap op gezet, gewoon om te kijken of het werkte.
Jouw prachtige Nova zou ik dan eerder met een "powerpod" uitrusten, zo'n motortje op een pilon boven/tussen de vleugels.
Liever afschieten met een elastiek natuurlijk.

Veel plezier alvast - maar als ik dat zo lees geloof ik dat dat wel goed gaat komen.

Leuk, weer een Nova!
Ik zou me nog eens goed bezinnen op die mechanische mixer. Kan je de servo's wel vertrouwen? Tja het werkte op mijn oude Nova heel goed, maar die van jou heeft jaren stilgelegen... vrijwel iedere zender beschikt vandaag over een V-staart mix, dus het lijkt me overbodige ballast (tenzij hij helemaal in de neus zou zitten, maar dat is niet zo...)
Ja ik heb ook wat lood vóór het eerste rompschot zitten, en de accu (4xAA) daar tegenaan.
Ik weet eigenlijk niet wat-ie weegt. Ik zal het morgen eens proberen te wegen, en meteen het CG nog even opmeten.
Als je het plastic van de V-staart bevestiging niet vertrouwt zou je daar glas overheen kunnen lamineren. Dan is de V-staart natuurlijk niet meer afneembaar (is-ie bij mij ook niet, dat kwam omdat ik twee linker bevestigingsplaatjes had; ik heb alles vastgelijmd met epoxy).
Mijn (schuim) vleugels hebben volgens mij geen verdraaiïng. Heb wél eens een tipstall gehad...

Je mag je/jij zeggen... het hoeft niet zo plechtstatig... ;)

Ja, die Salto.. ik had je draadje al gevolgd en hij stond nog in mijn favorieten, omdat het resultaat ernaar was! En met die elektrojet op de rug dacht ik... Yesss.. this is the way to go!

Al met al... Gelukkig was de sleep-klapper buiten beeld anders had ik hier gezeten met krampkuiten. Zuur! Zja.... epoxyrompen laten zich overigens uitstekend fixen zo heeft het F5B avontuur mij reeds geleerd.... maar het kost altijd weer bakken en bakken tijd!

Ik was er al bang voor... die fan werkt alleen bij 'aan' en bij 'uit' zit deze aerodynamisch ongelofelijk in de weg.

Pod dus! Duwunit met klapprop.
Moet dan een advies voor een geschikt vermogen zien in te winnen, voor een charmante gestage klassiek verantwoorde klim.

Ander vrolijk idee is een klap-prop rond de buis. Naaldlager, belt-drive. Hoewel technisch haalbaar, tijdrovend... en een ongewenste ingreep in de constructie.

Zware ingrepen in het toestel zijn zonde. Het is te origineel en netjes gebouwd. Een zondagsvliegertje.

Toekomstig dus een e-pod, en toch aileronservo's... minder V...

@bdoets.
Hooo! Nog meer bijdrage! Tik me een hoela! Hoera het draadje leeft! Das weer mooi! Ja, de Nova is echt een plaatje. Zeer veel geluk mee gehad. Wat dat betreft ook om te delen op het forum.

Servo's uit 1984? Mijn oude Microprops uit 1974 doen het nog!... vraag alleen niet hoe. Sturen met incubatietijd! De zender drukt de hele 27mc klepperkakerij in Groningen, proportioneel uit de lucht!

In de Nova zitten Robbe RS-200 geschroefd. Vast volgens bouw-recept? 3,5kg servo's, gewicht 53 gram.
Ook die zou ik na zoveel jaren stilstand niet meer vertrouwen in een kist. Kans op oxidatie in de potmeters, maar ook de borstels van de Mitsumi motoren... als die er toen nog in zaten.
Nee. Het lijkt me niet verstandig. Volkomen gelijk!

Moderne digi's MPX, of Hitec... Graupner DES 428. Licht, sterk en compact. 2.4Ghz verstopt. De mixer blijft echter prachtig... totaal achterhaald... Servo in een servo verstoppen... :D

Jep! De hele rattaplan digitaal in de MPX Evo-9...

Wordt vervolgd!

Laatst bewerkt:
Net mijn Nova even op de weegschaal gehad: 1205 gram vliegklaar. (Wordt-ie eigenlijk zwaarder als je de accu oplaadt? :D )
Ik heb er overigens twee van die Hextronic 900 servo's in zitten, daar vliegt bijna alles op bij mij... ontvanger is Spektrum AR6200 en 4xAA accu.
Het zwaartepunt zit 6 cm achter de voorlijst (nou misschien 5,9). Dat is volgens tekening en dat heb ik overgenomen, dat vloog goed.
Hoewel de roertjes klein zijn, zijn ze verbazend effectief; doe maar iets met dual rate of expo...

Zoals je in dit draadje hebt kunnen lezen heb ik overwogen om een motor-cockpitkap te maken, dat plan is voorlopig op de lange baan, genoeg gemotoriseerd spul in de kast en zonder motor mag mijn Nova af en toe op de club op de Huckepack of aan de lier....

Back